فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

دعای 42 ( دعا به وقت ختم قران ) ترجمه تقدسی نيا


مطلب قبلی دعای 41
دعای 43 مطلب بعدی


نحوه نمایش

دانلود
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ عِنْدَ خَتْمِ الْقُرْآنِ
دعاى ختم قرآن از دعاهاى آن حضرت عليه‌السلام، هنگام ختم قرآن
﴿1 اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَعَنْتَنِي عَلَى خَتْمِ كِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَهُ نُوراً ، وَ جَعَلْتَهُ مُهَيْمِناً عَلَى كُلِّ كِتَابٍ أَنْزَلْتَهُ ، وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى كُلِّ حَدِيثٍ قَصَصْتَهُ.
(1) بار خدايا! تو مرا بر ختم كتابت اعانت و كمك فرمودى كتابى كه به صورت نور نازل فرمودى، و بر هر كتاب كه قبلا نازل فرمودى شاهد و گواه قرار دادى، و بر هر حديثى كه بازگو كرده‌اى فضيلت و برترى بخشيده‌اى.
﴿2 وَ فُرْقَاناً فَرَقْتَ بِهِ بَيْنَ حَلَالِكَ وَ حَرَامِكَ ، وَ قُرْآناً أَعْرَبْتَ بِهِ عَنْ شَرَائِعِ أَحْكَامِكَ وَ كِتَاباً فَصَّلْتَهُ لِعِبَادِكَ تَفْصِيلًا ، وَ وَحْياً أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ تَنْزِيلاً .
(2) و فرقانى است كه آن را جدا كننده‌ى بين حق و باطل گردانيده‌اى، و قرآنى كه به وسيله‌ى آن شرايع و احكامت را آشكار ساخته‌اى، و كتابى كه براى بندگانت به تفصيل تشريح فرموده‌اى، و وحى كه بر پيامبرت محمد كه صلوات و درود تو بر او و آلش باد فرو فرستادى.
﴿3 وَ جَعَلْتَهُ نُوراً نَهْتَدِي مِنْ ظُلَمِ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَةِ بِاتِّبَاعِهِ ، وَ شِفَاءً لِمَنْ أَنْصَتَ بِفَهَمِ التَّصْدِيقِ إِلَى اسْتَِماعِهِ ، وَ مِيزَانَ قِسْطٍ لَا يَحِيفُ عَنِ الْحَقِّ لِسَانُهُ ، وَ نُورَ هُدًى لَا يَطْفَأُ عَنِ الشَّاهِدِينَ بُرْهَانُهُ ، وَ عَلَمَ نَجَاةٍ لَا يَضِلُّ مَنْ أَمَّ قَصْدَ سُنَّتِهِ ، وَ لَا تَنَالُ أَيْدِي الْهَلَكَاتِ مَنْ تَعَلَّقَ بِعُرْوَةِ عِصْمَتِهِ .
(3) و آن را نورى قرار داده‌اى كه ما به پيروى‌اش از تاريكى‌هاى گمراهى و نادانى به عرصه‌ى هدايت راه مى‌يابيم، و براى كسى كه سكوت مى‌كند (هنگام قرائت آن) و سخنانش را از سر فهم و تصديق به آن بشنود شفا قار دادى، و ميزان عدالتى است كه زبانه‌اش از حق بر نمى‌گردد، و علم و نشانه‌ى نجاتى است كه هر كس قصد آهنگ طريقه و آئين آن كند به گمراهى نيفتد، و هر كس به دستگيره‌ى عصمتش چنگ زند دستهاى هلاك كننده به او نخواهد رسيد.
﴿4 اللَّهُمَّ فَإِذْ أَفَدْتَنَا الْمَعُونَةَ عَلَى تِلَاوَتِهِ ، وَ سَهَّلْتَ جَوَاسِيَ أَلْسِنَتِنَا بِحُسْنِ عِبَارَتِهِ ، فَاجْعَلْنَا مِمَّنْ يَرْعَاهُ حَقَّ رِعَايَتِهِ ، وَ يَدِينُ لَكَ بِاعْتِقَادِ التَّسْلِيمِ لُِمحْكَمِ آيَاتِهِ ، وَ يَفْزَعُ إِلَى الْإِقْرَارِ بِمُتَشَابِهِهِ ، وَ مُوضَحَاتِ بَيِّنَاتِهِ .
(4) بار خدايا! حال كه ما را بر تلاوتش مدد و كمك فرمودى، و با زيبايى عبارتش عقده‌هاى زبان ما را گشودى، پس ما را از كسانى قرار ده كه حق نگهدارى آن را آنچنان كه شايسه آن است رعايت كند، و از كسانى كه با اعتقاد به تسليم در برابر آيات محكمش، در برابر تو ايمان مى‌آورند، و با اقرار به آيات متشابه و دلائل روشنش به تسليم در برابر تو وا مى‌دارد.
﴿5 اللَّهُمَّ إِنَّكَ أَنْزَلْتَهُ عَلَى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُجْمَلًا ، وَ أَلْهَمْتَهُ عِلْمَ عَجَائِبِهِ مُكَمَّلًا ، وَ وَرَّثْتَنَا عِلْمَهُ مُفَسَّراً ، وَ فَضَّلْتَنَا عَلَى مَنْ جَهِلَ عِلْمَهُ ، وَ قَوَّيْتَنَا عَلَيْهِ لِتَرْفَعَنَا فَوْقَ مَنْ لَمْ يُطِقْ حَمْلَهُ .
(5) بار خدايا! تو كتاب خود را مجمل و سربسته بر پيامبرت محمد صلى اللّه عليه و آله و سلّم نازل فرمودى، و علم به شگفتى‌هايش را به طور كامل به آن حضرت الهام نمودى، و دانش آن را با تفسير و توضيح به ما ميراث دادى، و ما را نسبت به كسانى كه از علوم قرآن بى‌خبرند برترى بخشيدى، و بر (فهم حقايق آن) تقويتمان فرمودى، تا ما را بر كسانى كه تاب تحمل آن را نداشته‌اند فضيلت دهى.
﴿6 اللَّهُمَّ فَكَمَا جَعَلْتَ قُلُوبَنَا لَهُ حَمَلَةً ، وَ عَرَّفْتَنَا بِرَحْمَتِكَ شَرَفَهُ وَ فَضْلَهُ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْخَطِيبِ بِهِ ، وَ عَلَى آلِهِ الْخُزَّانِ لَهُ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَرِفُ بِأَنَّهُ مِنْ عِنْدِكَ حَتَّى لَا يُعَارِضَنَا الشَّكُّ فِي تَصْدِيقِهِ ، وَ لَا يَخْتَلِجَنَا الزَّيْغُ عَنْ قَصْدِ طَرِيقِهِ .
(6) بار خدايا! همچنانكه قلوب ما را حامل قرآن ساختى، و شرافت و فضيلت آن را به وسيله‌ى رحمت خود به ما شناساندى، پس بر محمد كه خطيب آن قرآن بود و بر آل او كه خزانه‌داران آنند درود فرست، و ما را از كسانى قرار ده كه معترفند اين قرآن از جانب تو نازل شده تا در تصديقش هيچ گونه شك و ترديدى به ما روى نياورد، و هيچ گونه انحراف و لغزشى ما را از راه مستقيمش جدا نسازد.
﴿7 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلْنَا مِمَّنْ يَعْتَصِمُ بِحَبْلِهِ ، وَ يَأْوِي مِنَ الْمُتَشَابِهَاتِ إِلَى حِرْزِ مَعْقِلِهِ ، وَ يَسْكُنُ فِي ظِلِّ جَنَاحِهِ ، وَ يَهْتَدِي بِضَوْءِ صَبَاحِهِ ، وَ يَقْتَدِي بِتَبَلُّجِ إِسْفَارِهِ ، وَ يَسْتَصْبِحُ بِمِصْبَاحِهِ ، وَ لَا يَلْتَمِسُ الْهُدَي فِي غَيْرِهِ .
(7) بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست، و ما را در زمره‌ى كسانى قرار ده كه به ريسمان محكم قرآن متمسك مى‌شوند، و از متشابهات (امور شبهه‌انگيز) به پناهگاه محكم و استوارش پناه مى‌برند، و در سايه‌ى پر و بالش آرام مى‌گيرند، و به نور صحبش هدايت مى‌يابند، و به درخشيدن سپيده‌اش اقتدا مى‌كنند، و با چراغ و روشنى آن چراغ خويش را مى‌افروزند، و هدايت و رستگارى را در غير آن نمى‌جويند.
﴿8 اللَّهُمَّ وَ كَمَا نَصَبْتَ بِهِ مُحَمَّداً عَلَماً لِلدَّلَالَةِ عَلَيْكَ ، وَ أَنْهَجْتَ بِآلِهِ سُبُلَ الرِّضَا إِلَيْكَ ، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ وَسِيلَةً لَنَا إِلَى أَشْرَفِ مَنَازِلِ الْكَرَامَةِ ، وَ سُلَّماً نَعْرُجُ فِيهِ إِلَى مَحَلِّ السَّلَامَةِ ، وَ سَبَباً نُجْزَى بِهِ النَّجَاةَ فِي عَرْصَةِ الْقِيَامَةِ ، وَ ذَرِيعَةً نَقْدَمُ بِهَا عَلَى نَعِيمِ دَارِ الْمُقَامَةِ .
(8) بار خدايا! همان گونه كه حضرت محمد صلى اللّه عليه و آله و سلّم را به وسيله‌ى قران علم و نشانه‌اى براى شناخت ذات مقسدت نصب نمودى، و به وسيله‌ى او راههاى رضا و خشنودى‌ات را آشكار فرمودى، پس بر محمد و آل او درود فرست، و قرآن را وسيله‌اى براى رسيدن ما به والاترين منازل كرامت قرار ده، و نردبانى كه به وسيله‌ى آن به جايگاه سلامت و امنيت عروج نماييم، و سببى براى نجات ما از عذاب و كيفر در عرصه قيامت گردان، و وسيله‌اى كه به كمك آن بر نعمتهاى سراى ابدى وارد شويم.
﴿9 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ احْطُطْ بِالْقُرْآنِ عَنَّا ثِقْلَ الْأَوْزَارِ ، وَ هَبْ لَنَا حُسْنَ شَمَائِلِ الْأَبْرَارِ ، وَ اقْفُ بِنَا آثَارَ الَّذِينَ قَامُوا لَكَ بِهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَ أَطْرَافَ النَّهَارِ حَتَّى تُطَهِّرَنَا مِنْ كُلِّ دَنَسٍ بِتَطْهِيرِهِ ، وَ تَقْفُوَ بِنَا آثَارَ الَّذِينَ اسْتَضَاؤُوا بِنُورِهِ ، وَ لَمْ يُلْهِهِمُ الْأَمَلُ عَنِ الْعَمَلِ فَيَقْطَعَهُمْ بِخُدَعِ غُرُورِهِ .
(9) بار خدايا بر محمد و آل او درود فرست، و به وسيله‌ى قرآن بار سنگينى را از دوش ما بينداز، و حسن و زيبايى شمائل نيكان را به ما ارزانى دار، و ما را پيرو كسانى قرار ده كه شبانه روز با قرآن در پيشگاهت به پا خواسته‌اند تا ما را به طهوريتش از هر آلودگى پاك فرمايى، و پيرو كسانى گردانى كه به روشنايى و راهنمايى قرآن روشنى و رستگارى جستند، و آرزو آنان را از عمل غافل ساخت تا به فريب و نيرنگهاى آن به مهلكه افتند.
﴿10 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْعَلِ الْقُرْآنَ لَنَا فِي ظُلَمِ اللَّيَالِي مُونِساً ، وَ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ وَ خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ حَارِساً ، وَ لِأَقْدَامِنَا عَنْ نَقْلِهَا إِلَى الْمَعَاصِي حَابِساً ، وَ لِأَلْسِنَتِنَا عَنِ الْخَوْضِ فِي الْبَاطِلِ مِنْ غَيْرِ مَا آفَةٍ مُخْرِساً ، وَ لِجَوَارِحِنَا عَنِ اقْتِرَافِ الآْثَامِ زَاجِراً ، وَ لِمَا طَوَتِ الْغَفْلَةُ عَنَّا مِنْ تَصَفُّحِ الِاعْتِبَارِ نَاشِراً ، حَتَّى تُوصِلَ إِلَى قُلُوبِنَا فَهْمَ عَجَائِبِهِ ، وَ زَوَاجِرَ أَمْثَالِهِ الَّتِي ضَعُفَتِ الْجِبَالُ الرَّوَاسِي عَلَى صَلَابَتِهَا عَنِ احْتَِمالِهِ .
(10) بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست، و قرآن را در تاريكى شبها مونس ما گردان، و در برابر تبهكاريهاى شيطان و خطرات وسوسه‌ها نگهبان ما ساز، و براى گامهاى ما از رفتن به مراكز گناه باز دارنده، و براى زبانهاى ما از فرو رفتن در گفتار باطل بدون ابتداء به بيمارى لال و گنگ كننده، و براى اعضاء و جوارحمان از ارتكاب گناه منع كننده، و براى تأمل و پند گرفتن ما كه غفلت سراسر آن را فرا گرفته گشاينده گردان تا فهم عجايب و شگفتى‌هاى آن، و مثلها و داستانهاى ناصحانه آن كه كوههاى استوار با آن صلابت از تحمل آن ضعيف و ناتوان شده‌اند به دلهاى ما برسانى.
﴿11 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَدِمْ بِالْقُرْآنِ صَلَاحَ ظَاهِرِنَا ، وَ احْجُبْ بِهِ خَطَرَاتِ الْوَسَاوِسِ عَنْ صِحَّةِ ضَمَائِرِنَا ، وَ اغْسِلْ بِهِ دَرَنَ قُلُوبِنَا وَ عَلَائِقَ أَوْزَارِنَا ، وَ اجْمَعْ بِهِ مُنْتَشَرَ أُمُورِنَا ، وَ أَرْوِ بِهِ فِي مَوْقِفِ الْعَرْضِ عَلَيْكَ ظَمَأَ هَوَاجِرِنَا ، وَ اكْسُنَا بِهِ حُلَلَ الْأَمَانِ يَوْمَ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ فِي نُشُورِنَا .
(11) بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست، و به وسيله‌ى قرآن آراستگى ظاهر ما را ثابت و پا برجا گردان، و صحت و سلامتى درون ما را به وسيله‌ى قرآن از خطرات وسوسه‌ها باز دار، و زنگار دلهامان و علاقه و ارتباط با گناهان را به وسيله‌ى قرآن شستشو فرما، و امور پراكنده و آشفته ما را با مدد قرآن سر و سامان ده، و در موقف عرضه اعمال به پيشگاهت تشنگى ما را به وسيله‌ى قرآن برطرف فرما، و در روز فزع و هراس بزرگ هنگام برانگيخته شدن ما از قبور جامه‌ى امن و امان را به وسيله‌ى قرآن بر ما بپوشان.
﴿12 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اجْبُرْ بِالْقُرْآنِ خَلَّتَنَا مِنْ عَدَمِ الْإِمْلَاقِ ، وَ سُقْ إِلَيْنَا بِهِ رَغَدَ الْعَيْشِ وَ خِصْبَ سَعَةِ الْأَرْزَاقِ ، وَ جَنِّبْنَا بِهِ الضَّرَائِبَ الْمَذْمُومَةَ وَ مَدَانِيَ الْأَخْلَاقِ ، وَ اعْصِمْنَا بِهِ مِنْ هُوَّةِ الْكُفْرِ وَ دَوَاعِي النِّفَاقِ حَتَّى يَكُونَ لَنَا فِي الْقِيَامَةِ إِلَى رِضْوَانِكَ وَ جِنَانِكَ قَائِداً ، وَ لَنَا فِي الدُّنْيَا عَنْ سُخْطِكَ وَ تَعَدِّي حُدُودِكَ ذَائدا ، وَ لما عندك بتحليل حلاله و تحريم حرامه شاهدا .
(12) بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست، و فقر و تهيدستى ما را به وسيله‌ى قرآن جبران فرما، و به بركتش گشايش در زندگى، و رفاه و وسعت روزى را به سوى ما روان گردان، و ما را به وسيله‌ى آن از خصلتهاى ناپسند و اخلاق نكوهيده دور ساز، و از سقوط در دره كفر و نفاق به وسيله‌ى آن نگاه دار تا در روز قيامت ما را به سوى رضوان و بهشت راهنمايى كند، و در دنيا از خشم تو و تجاوز از حدود احكام تو مانع و باز دارنده باشد، و در پيشگاهت در حلال شمردن حلالها و حرام دانستن حرامها شاهد و گواه باشد.
﴿13 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ هَوِّنْ بِالْقُرْآنِ عِنْدَ الْمَوْتِ عَلَى أَنْفُسِنَا كَرْبَ السِّيَاقِ ، وَ جَهْدَ الْأَنِينِ ، وَ تَرَادُفَ الْحَشَارِجِ إِذَا بَلَغَتِ النُّفُوسُ التَّرَاقِيَ ، وَ قِيلَ مَنْ رَاقٍ وَ تَجَلَّى مَلَكُ الْمَوْتِ لِقَبْضِهَا مِنْ حُجُبِ الْغُيُوبِ ، وَ رَمَاهَا عَنْ قَوْسِ الْمَنَايَا بِأَسْهُمِ وَحْشَةِ الْفِرَاقِ ، وَ دَافَ لَهَا مِنْ ذُعَافِ الْمَوْتِ كَأْساً مَسْمُومَةَ الْمَذَاقِ ، وَ دَنَا مِنَّا إِلَى الآْخِرَةِ رَحِيلٌ وَ انْطِلَاقٌ ، وَ صَارَتِ الْأَعْمَالُ قَلَائِدَ فِي الْأَعْنَاقِ ، وَ كَانَتِ الْقُبُورُ هِيَ الْمَأْوَي إِلَي مِيقَاتِ يَوْمِ التَّلَاقِ
(13) بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست و به بركت قرآن اندوه جان دادن، مشقت و سختى ناله كردن، و به شماره افتادن نفسها هنگام مرگ را بر ما آسان گردان هنگامى كه جانها به گلو رسيده و گفته شود آيا كسى هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد؟، هنگامى كه فرشته‌ى مرگ براى گرفتن جانها از پرده‌هاى غيب آشكار گردد، هنگامى كه تيرهاى وحشت فراق و جدايى (از دنيا را) از كمان مرگ به سوى جان پرتاب نمايد، هنگامى كه از زهر كشنده‌ى مرگ جامى مسموم براى او آماده سازد، هنگامى كه كوچ كردن ما به سوى آخرت نزديك گردد، و اعمال همانند طوقى به گردن افتد، و قبرها تا روز ديدار در قيامت منزل و آرامگاه باشد.
﴿14 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَارِكْ لَنَا فِي حُلُولِ دَارِ الْبِلَى ، وَ طُولِ الْمُقَامَةِ بَيْنَ أَطْبَاقِ الثَّرَى ، وَ اجْعَلِ الْقُبُورَ بَعْدَ فِرَاقِ الدُّنْيَا خَيْرَ مَنَازِلِنَا ، وَ افْسَحْ لَنَا بِرَحْمَتِكَ فِي ضِيقِ مَلَاحِدِنَا ، وَ لَا تَفْضَحْنَا فِي حَاضِرِي الْقِيَامَةِ بِمُوبِقَاتِ آثَامِنَا .
(14) بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست، و ورود ما را به خانه‌ى فرسوده و كهنه (قبر)، و مدت اقامتمان در ميان طبقات خاك مبارك گردان، و قبرهايمان را پس از مفارقت و جدايى از دنيا براى ما بهترين منزلگاه قرار ده، و تنگى لحدهاى قبور ما را به وسيله‌ى رحمت و مهربانى توسعه ببخش، و ما را هنگام حضور در صحنه‌ى قيامت با گناهان هلاك كننده رسوا منما.
﴿15 وَ ارْحَمْ بِالْقُرْآنِ فِي مَوْقِفِ الْعَرْضِ عَلَيْكَ ذُلَّ مَقَامِنَا ، وَ ثَبِّتْ بِهِ عِنْدَ اضْطِرَابِ جِسْرِ جَهَنَّمَ يَوْمَ الَْمجَازِ عَلَيْهَا زَلَلَ أَقْدَامِنَا ، وَ نَوِّرْ بِهِ قَبْلَ الْبَعْثِ سُدَفَ قُبُورِنَا ، وَ نَجِّنَا بِهِ مِنْ كُلِّ كَرْبٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ شَدَائِدِ أَهْوَالِ يَوْمِ الطَّامَّةِ
(15) و به وسيله‌ى قرآن هنگام توقف در پيشگاهت جهت عرض اعمال بر ذلت و خوارى ما ترحم فرما، و گامهاى ما را هنگام اضطراب و تزلزل پل جهنم در وقت عبور از آن ثابت و استوار دار، و در پرتو قرآن تاريكى قبور ما را پيش از رستاخيز روشن فرما، و به وسيله آن ما را از هر گونه اندوه و ترس و هراس شديد در آن روز نجات ده.
﴿16 وَ بَيِّضْ وُجُوهَنَا يَوْمَ تَسْوَدُّ وُجُوهُ الظَّلَمَةِ فِي يَوْمِ الْحَسْرَةِ وَ النَّدَامَةِ ، وَ اجْعَلْ لَنَا فِي صُدُورِ الْمُؤْمِنِينَ وُدّاً ، وَ لَا تَجْعَلِ الْحَيَاةَ عَلَيْنَا نَكَداً .
(16) و در روز حسرت و پشيماننى كه چهره‌ى ستمگران سياه مى‌گردد ما را روسپيد گردان، و براى ما در دلهاى اهل ايمان مودت و دوستى قرا ده، و زندگى را بر ما دشوار و سخت مگردان،
﴿17 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ كَمَا بَلَّغَ رِسَالَتَكَ ، وَ صَدَعَ بِأَمْرِكَ ، وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ .
(17) بار خدايا بر محمد صلى اللّه عليه و آله و سلّم بنده و فرستاده‌ى خود درود فرست و همان گونه كه پيام رسالت را رساند، و فرمانت را آشكارا بيان كرد، و بندگانت را پند و نصيحت داد.
﴿18 اللَّهُمَّ اجْعَلْ نَبِيَّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَقْرَبَ الْنَّبِيِّينَ مِنْكَ مَجْلِساً ، وَ أَمْكَنَهُمْ مِنْكَ شَفَاعَةً ، وَ أَجَلَّهُمْ عِنْدَكَ قَدْراً، وَ أَوْجَهَهُمْ عِنْدَكَ جَاهاً .
(18) بار خدايا! پيامبر ما را كه درود تو بر او و آلش باد در روز قيامت مقرب‌ترين پيامبران نسبت به خود قرار ده، و از جهت شفاعت برترين، و از جهت قدر و منزلت والاترين، و از نظر جاه و جلال موجه‌ترين ايشان نزد خود گردان.
﴿19 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ ، وَ ثَقِّلْ مِيزَانَهُ ، وَ تَقَبَّلْ شَفَاعَتَهُ ، وَ قَرِّبْ وَسِيلَتَهُ ، وَ بَيِّضْ وَجْهَهُ ، وَ أَتِمَّ نُورَهُ ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ
(19) بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست، و بنيان (دين و آئينش) را بر همه‌ى اديان برترى ده، و دليل و محبتش (قرآن) را با عظمت گردان، و كفه ميزانش را سنگين گردان، و شفاعتش را بپذير، مقام و منزلتش را نزد خود نزديك قرار ده، و سيمايش را روسفيد فرما، و نورش را كامل و تمام نما، و به درجه‌اش ترفيع عطا فرما.
﴿20 وَ أَحْيِنَا عَلَى سُنَّتِهِ ، وَ تَوَفَّنَا عَلَى مِلَّتِهِ وَ خُذْ بِنَا مِنْهَاجَهُ ، وَ اسْلُكْ بِنَا سَبِيلَهُ ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَهْلِ طَاعَتِهِ ، وَ احْشُرْنَا فِي زُمْرَتِهِ، وَ أَوْرِدْنَا حَوْضَهُ ، وَ اسْقِنَا بِكَأْسِهِ
(20) و ما را بر طريقه و روش او زنده بدار، و بر دين و آئين او بميران، و در راه و مسير او قرار ده، و در راه مسلك او رهسپار گردان، و از پيروان او قرار ده، و در زمره‌اش محشور نما، و در حوض او وارد گردان، و از جامش به ما بنوشان.
﴿21 وَ صَلِّ اللَّهُمَّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، صَلَاةً تُبَلِّغُهُ بِهَا أَفْضَلَ مَا يَأْمُلُ مِنْ خَيْرِكَ وَ فَضْلِكَ وَ كَرَامَتِكَ ، إِنَّكَ ذُو رَحْمَةٍ وَاسِعَةٍ ، وَ فَضْلٍ كَرِيمٍ .
(21) بار خدايا! بر محمد و آل او درود فرست، درودى كه به وسيله‌ى آن او را به برترين خير و فضل و كرامت تو كه اميدوار است برسانى، زيرا تو صاحب رحمت واسعه، و فضل كريم هستى.
﴿22 اللَّهُمَّ اجْزِهِ بِمَا َ بَلَّغَ مِنْ رِسَالَاتِكَ ، وَ أَدَّى مِنْ آيَاتِكَ ، و نَصَحَ لِعِبَادِكَ ، وَ جَاهَدَ فِي سَبِيلِكَ ، أَفْضَلَ مَا جَزَيْتَ أَحَداً مِنْ مَلَائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ ، وَ أَنْبِيَائِكَ الْمُرْسَلِينَ الْمُصْطَفَيْنَ ، وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ عَلَى آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَكَاتُهُ .
(22) بار خدايا! به خاطر ابلاغ رسالتت، رساندن آياتت، و پند و اندرز به بندگانت، و جهاد در راهت او را پاداش ده، بهترين پاداشى كه به هر كدام از فرشتگان مقربت، و پيامبران مرسل برگزيده‌ات عطا فرموده‌اى، و سلام و درود بر او و آل طيب و پاكيزه‌اش و رحمت و بركات خداوند بر آنها باد.

برچسب:

دعای چهل و دو صحیفه سجادیه

-

دعای چهل و دوم صحیفه سجادیه

-

دعای 42 صحیفه سجادیه

-

دعای ۴۲ صحیفه سجادیه

-

چهل و دومین دعای صحیفه سجادیه

-

شرح صحیفه سجادیه

-

ترجمه صحیفه سجادیه

-

انتخاب ترجمه:
- استاد حسین انصاریان - سید كاظم ارفع - حسین استاد ولی - سید رضا آل ياسین - محیی الدين مهدی الهی قمشه ای - عبدالمحمد آيتی - صدرالدین بلاغی - تقدسی نيا - حسن ثقفی تهرانی - محمد مهدی جلالی - سید علیرضا جعفری - محمد تقی خلجی - لطیف راشدی - باقر رجبی نژاد - محمد رسولی - محمد مهدی رضايی - محمد حسین سلطانی لرگانی کجوری - داریوش شاهین - ابوالحسن شعرانی - غلامعلی صفايی - محمود صلواتی - عباس عزيزی - حسین عماد زاده اصفهانی - محسن غرویان - عبدالجواد ابراهیمی - جواد فاضل - محمد مهدی فولادوند - علی نقی فيض الاسلام اصفهانی - فیض الاسلام (تصحیح جامعه مدرسین) - جواد قيومی اصفهانی - اسدالله مبشری - محمد علی مجاهدی - محسن محمود زاده - عبدالحسین موحدی
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^