فارسی
پنجشنبه 03 اسفند 1396 - الخميس 5 جمادى الثاني 1439
انقلاب اسلامی   اسلام, مدارا و خشونت   جهاد در اسلام   ولایت و رهبری   قانون و قانون مداری   امر به معروف و نهی از منکر   آزادی   حقوق بشر   عدالت اسلامی   وحدت   امنیت اجتماعی  
جامعه و حکومت اسلامی

خدایا با فضلت با ما رفتار کن نه عدلت!

خدایا با فضلت با ما رفتار کن نه عدلت!
عدل الهی تخلف بردار نیست، اما اگر خدا با عدل خود با بندگان برخورد نکند، امکان این وجود دارد که به بهانه هایی هر چند کوچک بندگانش را ببخشد. خدا با فضلش با ما رفتار می‌کند، اگر بخواهد با عدلش با ما معامله کند، کار ما خراب است. فضل خدا همه انسان ها در ...

وقتی مردم از مال دنیا بی نیاز می شوند

وقتی مردم از مال دنیا بی نیاز می شوند
نگاهی به وضعیت اقتصادی و معیشتی عصر ظهور/ وقتی مردم از مال دنیا بی نیاز می شونددر دوران ظهور امام زمان، دل هاي امت پيامبر پر از بي نيازي مي شود ، يعني همه قلبا احساس بي نيازي مي کنند و عدل امام زمان همه جا گسترش مي يابد تا اين که دستور مي دهد تا ...

امر به معروف و خوف خطر

امر به معروف و خوف خطر
از جمله شرایط وجوب امر به معروف و نهى از منکر، ایمن بودن از خطر و ضرر است، این شرط نه تنها موجود نبود بلکه با پیشینه و عملکرد یزید و حکومت بنى امیه - با آن وضعیت استبدادى و کشتار بى رحمانه انسان هاى بى گناه- روشن بود که چنین موقعیتى پیش نمى آید و اقدام ...

موسی به دین خود، عیسی به دین خود!

موسی به دین خود، عیسی به دین خود!
نقدی بر ضرب المثل مشهور/ موسی به دین خود، عیسی به دین خود!پس این ضرب المثل اگر به معنای اباحه گری و بی تفاوت بودن نسبت به همه افکار و مذاهب باشد قطعا باطل است، اما اگر به معنای تساهل در حیطه زندگی اجتماعی در جهت هم زیستی مسالمت آمیز باشد پذیرفتی خواهد ...

راهكارهاى قرآنى عفّت و پاکدامنی

راهكارهاى قرآنى عفّت و پاکدامنی
انسان، لذّت‏جو و تنوّع‏طلب است. اگر بهره‏مندى از نعمت‏هاى مختلف و متنوع براى انسان فراهم باشد، تا جايى كه اين تنوع‏طلبى با مصالح ديگرى در تنافى نباشد، آموزه‏هاى دينى با آن مخالفتى ندارد، اما اگر تنوع‏طلبى، مخاطره‏آميز باشد و با مصالح ...

اصل نفی استیثار در اندیشه سیاسی امیرالمومنین علیه السلام

اصل نفی استیثار در اندیشه سیاسی امیرالمومنین علیه السلام
«استیثار» به معنی خود را بر دیگران مقدم داشتن و خودکامگی و استبداد و همه چیز را برای خود خواستن و به خود اختصاص دادن است: «استاثَر بالشیءِ علی غیرهِ: خَصَّ به نفسهُ و استبدَّ به؛ و الاستئثارُ: الانفرادُ بالشیءِ»نفی استیثار در مدیریت بدین ...

اصل نفی استیثار در اندیشه سیاسی امیرالمومنین علیه السلام

اصل نفی استیثار در اندیشه سیاسی امیرالمومنین علیه السلام
«استیثار» به معنی خود را بر دیگران مقدم داشتن و خودکامگی و استبداد و همه چیز را برای خود خواستن و به خود اختصاص دادن است: «استاثَر بالشیءِ علی غیرهِ: خَصَّ به نفسهُ و استبدَّ به؛ و الاستئثارُ: الانفرادُ بالشیءِ»نفی استیثار در مدیریت بدین ...

اصل نفی استیثار در اندیشه سیاسی امیرالمومنین علیه السلام

اصل نفی استیثار در اندیشه سیاسی امیرالمومنین علیه السلام
«استیثار» به معنی خود را بر دیگران مقدم داشتن و خودکامگی و استبداد و همه چیز را برای خود خواستن و به خود اختصاص دادن است: «استاثَر بالشیءِ علی غیرهِ: خَصَّ به نفسهُ و استبدَّ به؛ و الاستئثارُ: الانفرادُ بالشیءِ»نفی استیثار در مدیریت بدین ...

رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق (2)

 رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق (2)
حق و عدل به دنبال شرح و بیان کلام نورانی رسول‌خدا(ص) درباره امیرمؤمنان(ع) که فرمود: «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ» به یکی دیگر از مصادیق مهم «حق» اشاره می‌کنیم. یکی از مهمترین مصادیق حق در قرآن «عدل» است، ...

رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق (1)

رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق (1)
یکی از روایات بسیار مهمی که از پیامبر اسلام(ص)، درباره امیرمؤمنان(ع)، در کتب شیعه و منابع مهم اهل تسنن ذکر شده و دارای سند بسیار قوی و موثقی است، روایت عرشی و معتبر «عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ» است.[1] نکته اساسی و محور این ...

آزادی در قرآن

آزادی در قرآن
نویسنده با تفکیک و تعریف آزادی فلسفی و آزادی حقوقی و تقسیم آن به آزادی معقول و نامعقول، نظریه اسلام را درباره این اقسام ذکر می کندچکیده: نویسنده با تفکیک و تعریف آزادی فلسفی و آزادی حقوقی و تقسیم آن به آزادی معقول و نامعقول، نظریه اسلام را درباره ...

اسلام در طلب اصلاح

اسلام در طلب اصلاح
روش اسلام در تغییر وضع موجود/ اسلام در طلب اصلاحتاریخ اسلام را اگر با دقت ورق بزنیم به چیزی جز صبر و بردباری در عین استقامت و پایداری نخواهیم رسید. پیامبر اسلام برای هدف والای خود تلاش شبانه روزی کرد اما دست به خشونت نزد بلکه با اصلاح تدریجی امور ...

اسلام در طلب اصلاح

اسلام در طلب اصلاح
روش اسلام در تغییر وضع موجود/ اسلام در طلب اصلاحتاریخ اسلام را اگر با دقت ورق بزنیم به چیزی جز صبر و بردباری در عین استقامت و پایداری نخواهیم رسید. پیامبر اسلام برای هدف والای خود تلاش شبانه روزی کرد اما دست به خشونت نزد بلکه با اصلاح تدریجی امور ...

موارد سهولت در حوزه دین اسلام  

موارد سهولت در حوزه دین اسلام   
سهولت در تشریع قوانین اسلامی با توجه به نص آیات قرآن، به‌ویژه آیۀ هشتم از سورۀ مبارکۀ أعلی، خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: )وَنُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرَى(([1])؛ «تو را بر [عمل و ابلاغِ] آسان‌ترین راه [که شریعتِ سَمحه و سَهله است] توفیق ...

رعایت عدالت در امور فردی و اجتماعی  

رعایت عدالت در امور فردی و اجتماعی   
در آیه 90 از سورۀ نحل شش نکته مهم مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است که در میان این شش نکته، انجام سه مسأله ضرورت و اهمیت بسیار بالایی دارد و ترک آن‌ها نارواست و به تعبیر دیگر، عدم انجام آن‌ها حرام است.   تعریف واجب واجب به فعل و عملی ...

رعایت عدالت در امور فردی و اجتماعی  

رعایت عدالت در امور فردی و اجتماعی   
در آیه 90 از سورۀ نحل شش نکته مهم مورد اشاره و تأکید قرار گرفته است که در میان این شش نکته، انجام سه مسأله ضرورت و اهمیت بسیار بالایی دارد و ترک آن‌ها نارواست و به تعبیر دیگر، عدم انجام آن‌ها حرام است.   تعریف واجب واجب به فعل و عملی ...

اقوام روزگار به اخلاق زنده اند

اقوام روزگار به اخلاق زنده اند
این بحث از مهمترین مباحث قرآنی است، و از یک نظر مهمترین هدف انبیای الهی را تشکیل می دهد، زیرا بدون اخلاق نه دین برای مردم مفهومی دارد، و نه دنیای آنها سامان می یابد; همان گونه که گفته اند:اقوام روزگار به اخلاق زنده اندقومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است! ...

راه حل اصلاح بی ‎حیایی

راه حل اصلاح بی ‎حیایی
حیای ممدوح و مذموم حیاء یکی از مواهب الهیّه و از مختصّات انسان است و به تعبیر صدرالمتألّهین «غریزه انسانیّه» است و این حیاء «ما به الامتیازِ» انسان از سایر حیوانات است. حیوانات حیاء نمی‎کنند، امّا انسان حیاء می‎کند. این موهبت الهیّه ...

راه حل اصلاح بی ‎حیایی

راه حل اصلاح بی ‎حیایی
حیای ممدوح و مذموم حیاء یکی از مواهب الهیّه و از مختصّات انسان است و به تعبیر صدرالمتألّهین «غریزه انسانیّه» است و این حیاء «ما به الامتیازِ» انسان از سایر حیوانات است. حیوانات حیاء نمی‎کنند، امّا انسان حیاء می‎کند. این موهبت الهیّه ...

ضرورت التزام به عدل در رفتارهای اجتماعی  

ضرورت التزام به عدل در رفتارهای اجتماعی   
  فرمان به عدل و نهی از ظلم در قرآن کریم یکی از آیات بسیار مهمّ قرآن کریم، آیۀ 90 سوره مبارکه نحل است. خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: )إِنَّ ٱللَّهَ يَأۡمُرُ بِٱلۡعَدۡلِ وَٱلۡإِحۡسَٰنِ وَإِيتَآيِٕ ذِي ٱلۡقُرۡبَىٰ وَيَنۡهَىٰ عَنِ ...