فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه

دعای 44 ( دعا به وقت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ) ترجمه محسن محمود زاده


مطلب قبلی دعای 43
دعای 45 مطلب بعدی


نحوه نمایش

دانلود
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا دَخَلَ شَهْرٌ رَمَضَانَ
و از دعاى آن حضرت عليه‌السلام است هنگامى كه ماه رمضان فرامى‌رسيد
﴿1 الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِحَمْدِهِ ، وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَكُونَ لِإِحْسَانِهِ مِنَ الشَّاكِرِينَ ، وَ لِيَجْزِيَنَا عَلَى ذَلِكَ جَزَاءَ الُْمحْسِنِينَ
(1) سپاس از آن خداوندى است كه ما را به سپاسش رهنمون شد، و از اهل سپاس قرارمان داد، تا براى احسانش از شكرگزارترين باشيم، كه بر آن به پاداش نيكوكاران جزامان دهد.
﴿2 وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي حَبَانَا بِدِينِهِ ، وَ اخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ ، وَ سَبَّلَنَا فِي سُبُلِ إِحْسَانِهِ لِنَسْلُكَهَا بِمَنِّهِ إِلَى رِضْوَانِهِ ، حَمْداً يَتَقَبَّلُهُ مِنَّا ، وَ يَرْضَى بِهِ عَنَّا
(2) و سپاس از آن خداوندى است كه دين خود عنايتمان كرد، و به آئين خود اختصاصمان داد، و در راههاى احسانش را همان برد، باشد كه به نعمت او به سمت رضوانش آن راهها بپيمائيم، حمد و سپاسى كه آنرا از ما بپذيرد، و به آن از ما شاد شود.
﴿3 وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ ، شَهْرَ الصِّيَامِ ، وَ شَهْرَ الْإِسْلَامِ ، وَ شَهْرَ الطَّهُورِ ، وَ شَهْرَ الَّتمْحِيصِ ، وَ شَهْرَ الْقِيَامِ ﴿الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ ، هُدًى لِلنَّاسِ ، وَ بَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَ الْفُرْقَانِ
(3) و سپاس تنها خداوندى راست كه ماه خويش ماه رمضان را يكى از آن راهها قرار داد، كه ماه روزه، و ماه اسلام، و ماه پاكيزگى، و ماه پاك شدن، و ماه قيام است، آن ماهى كه قرآن را در آن نازل فرمود، براى هدايت مردم و نشانه‌هاى روشن راهنمايى و تميز بين حق و باطل.
﴿4 فَأَبَانَ فَضِيلَتَهُ عَلَى سَائِرِ الشُّهُورِ بِمَا جَعَلَ لَهُ مِنَ الْحُرُمَاتِ الْمَوْفُورَةِ ، وَ الْفَضَائِلِ الْمَشْهُورَةِ ، فَحَرَّمَ فِيهِ مَا أَحَلَّ فِي غَيْرِهِ إِعْظَاماً ، وَ حَجَرَ فِيهِ الْمَطَاعِمَ وَ الْمَشَارِبَ إِكْرَاماً ، وَ جَعَلَ لَهُ وَقْتاً بَيِّناً لَا يُجِيزُ جَلَّ وَ عَزَّ أَنْ يُقَدَّمَ قَبْلَهُ ، وَ لَا يَقْبَلُ أَنْ يُؤَخَّرَ عَنْهُ .
(4) پس برتريش را بر ديگر ماهها، به آنچه از احترامهاى بسيار و فضيلت‌هاى آشكار كه برايش قرار داد هويدا كرد، پس آنچه براى بزرگداشتش در ماههاى ديگر حلال بود در آن حرام كرد، و براى گرامى داشتنش از خوردنى‌ها و آشاميدنى‌ها در آن منع كرد، و براى آن زمان آشكارى گذاشت كه خداى بزرگ و توانا اجازه نمى‌دهد از آن پيش آيد و نمى‌پذيرد كه از آن دير افتد.
﴿5 ثُمَّ فَضَّلَ لَيْلَةً وَاحِدَةً مِنْ لَيَالِيهِ عَلَى لَيَالِي أَلْفِ شَهْرٍ ، وَ سَمَّاهَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ ، ﴿تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ، دَائِمُ الْبَرَكَةِ إِلَى طُلُوعِ الْفَجْرِ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ بِمَا أَحْكَمَ مِنْ قَضَائِهِ .
(5) آنگاه برترى داد يك شب از شبهاى آن را بر شبهاى هزار ماه، و آنرا شب قدر ناميد، كه فرشتگان و روح در آن شب به فرمان پروردگارشان براى هر امرى فرومى‌آيند، شب سلامت، كه بركت تا طلوع فجر پيوسته و دائم بر هر يك از بندگانش كه بخواهد به آنچه از قضايش حكم فرموده فرو بارد.
﴿6 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَلْهِمْنَا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلَالَ حُرْمَتِهِ ، وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ ، وَ أَعِنَّا عَلَى صِيَامِهِ بِكَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِيكَ ، وَ اسْتِعْمَالِهَا فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ حَتَّى لَا نُصْغِيَ بِأَسْمَاعِنَا إِلََى لََغْوٍ ، وَ لَا نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَي لَهْوٍ
(6) بارخدايا درود فرست بر محمد و آلش، و شناخت برترى و بزرگداشت حرمت اين ماه و خوددارى از آنچه در آن بازداشته‌اى الهاممان كن، و بر روزه‌اش به نگهدارى اعضاء از نافرمانيت، و بكارگيرى آنان در آن به آنچه خشنودت سازد يارى‌مان كن، تا جايى كه با گوشهامان سخن بيهوده نشنويم، و با ديده‌هامان به تماشاى بيهوده و لهو نشتابيم.
﴿7 وَ حَتَّى لَا نَبْسُطَ أَيْدِيَنَا إِلَى مَحْظُورٍ ، وَ لَا نَخْطُوَ بِأَقْدَامِنَا إِلَى مَحْجُورٍ ، وَ حَتَّى لَا تَعِيَ بُطُونُنَا إِلَّا مَا أَحْلَلْتَ ، وَ لَا تَنْطِقَ أَلْسِنَتُنَا إِلَّا بِمَا مَثَّلْتَ ، وَ لَا نَتَكَلَّفَ إِلَّا مَا يُدْنِي مِنْ ثَوَابِكَ ، وَ لَا نَتَعَاطَى إِلَّا الَّذِي يَقِي مِنْ عِقَابِكَ ، ثُمَّ خَلِّصْ ذَلِكَ كُلَّهُ مِنْ رِئَاءِ الْمُرَاءِينَ ، وَ سُمْعَةِ الْمُسْمِعِينَ ، لَا نَشْرَكُ فِيهِ أَحَداً دُونَكَ ، وَ لَا نَبْتَغِي فِيهِ مُرَاداً سِوَاكَ .
(7) و تا جايى كه دست به حرام نبريم، و با گامهامان به سوى ممنوع شده نرويم، و تا آنجا كه شكمهاى ما جز آنچه تو حلال كرده‌اى در خود نپيچد، و زبانهامان غير آنچه بيان فرموده‌اى نگويد، و جز به آنچه ثوابت نزديك مى‌كند تلاش نكنيم، و جز آنچه كيفرت دور مى‌كند بجا نياوريم، آنگاه تمام اينها از خودنمايى رياكاران، و شهرت طلبى شهرت خواهان پاك گردان، و در آن ماه هيچكس غير تو را با تو شريك ندانيم، و هيچ مرادى غير تو نجوئيم.
﴿8 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ قِفْنَا فِيهِ عَلَى مَوَاقِيتِ الصَّلَوَاتِ الْخَمْسِ بِحُدُودِهَا الَّتِي حَدَّدْتَ ، وَ فُرُوضِهَا الَّتِي فَرَضْتَ ، وَ وَظَائِفِهَا الَّتِي وَظَّفْتَ ، وَ أَوْقَاتِهَا الَّتِي وَقَّتَّ
(8) بارالها درود فرست بر محمد و آلش، و آگاهمان ساز در آن ماه به اوقات نمازهاى پنجگانه با حدودش كه خود تعيين نموده‌اى، و واجباتش كه خود لازم كرده‌اى، و وظايفش كه خود شرط فرموده‌اى، و اوقاتش كه خود تعيين گردانيده‌اى.
﴿9 وَ أَنْزِلْنَا فِيهَا مَنْزِلَةَ الْمُصِيبِينَ لِمَنَازِلِهَا ، الْحَافِظِينَ لِأَرْكَانِهَا ، الْمُؤَدِّينَ لَهَا فِي أَوْقَاتِهَا عَلَى مَا سَنَّهُ عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي رُكُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ جَمِيعِ فَوَاضِلِهَا عَلَى أَتَمِّ الطَّهُورِ وَ أَسْبَغِهِ ، وَ أَبْيَنِ الْخُشُوعِ وَ أَبْلَغِهِ .
(9) و در نماز ما را در منزلت آنانى كه از مراتب آن برخوردارند جاى ده، و آنانى كه اركان نماز حفظ كنند، و آن را در اوقات خود ادا كنند، بر سنت و روش بنده و فرستاده‌ات كه درود تو بر او و آلش باد، در ركوعش و سجودش و همه‌ى فضيلت‌هايش با تمام‌ترين طهارت و پاكى و كامل‌ترين آن، و آشكارترين فروتنى و رساترين آن.
﴿10 وَ وَفِّقْنَا فِيهِ لِأَنْ نَصِلَ أَرْحَامَنَا بِالْبِرِّ وَ الصِّلَةِ ، وَ أَنْ نَتَعَاهَدَ جِيرَانَنَا بِالْإِفْضَالِ وَ الْعَطِيَّةِ ، وَ أَنْ نُخَلِّصَ أَمْوَالَنَا مِنَ التَّبِعَاتِ ، وَ أَنْ نُطَهِّرَهَا بِإِخْرَاجِ الزَّكَوَاتِ ، وَ أَنْ نُرَاجِعَ مَنْ هَاجَرَنَا ، وَ أَنْ نُنْصِفَ مَنْ ظَلَمَنَا ، وَ أَنْ نُسَالِمَ مَنْ عَادَانَا حَاشَى مَنْ عُودِيَ فِيكَ وَ لَكَ ، فَإِنَّهُ الْعَدُوُّ الَّذِي لَا نُوَالِيهِ ، وَ الْحِزْبُ الَّذِي لَا نُصَافِيهِ .
(10) و ما را در اين ماه به نيكى به خويشاوندانمان و پيوند با آنان توفيق ده، و به احسان و عطا با همسايگان تا پيمان استوار كنيم، و اموالمان را از مظالم پاك كنيم، و آن را با دادن زكات‌ها پاكيزه گردانيم، و با كسى كه از ما دورى كرده پيوند كنيم، و با آنكه به ما ستم كرده به انصاف و عدل برخورد كنيم، و با كسى كه به ما دشمنى ورزيده آشتى كنيم، نه با آنكه در دين تو و براى تو دشمنى ورزيده، زيرا او دشمنى است كه دوستى در حق او روا نداريم و از گروهى است كه با او يك رنگ نشويم.
﴿11 وَ أَنْ نَتَقَرَّبَ إِلَيْكَ فِيهِ مِنَ الْأَعْمَالِ الزَّاكِيَةِ بِمَا تُطَهِّرُنَا بِهِ مِنَ الذُّنُوبِ ، وَ تَعْصِمُنَا فِيهِ مِمَّا نَسْتَأْنِفُ مِنَ الْعُيُوبِ ، حَتَّى لَا يُورِدَ عَلَيْكَ أَحَدٌ مِنْ مَلَائِكَتِكَ إِلَّا دُونَ مَا نُورِدُ مِنْ أَبْوَابِ الطَّاعَةِ لَكَ ، وَ أَنْوَاعِ الْقُرْبَةِ إِلَيْكَ .
(11) و به تو نزديكى طلبيم در اين ماه با اعمال پاك كننده‌اى كه به آن از گناهانمان پاك نمايى، و در اين ماه از اينكه گناهان را از سر گيريم بازمان دارى، تا هيچيك از فرشتگانت بر تو حضور نيابند جز در مرتبه‌اى پائين‌تر از ما كه از درهاى طاعتت و به انواع تقرب به سويت بر تو حضور يابيم.
﴿12 اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ هَذَا الشَّهْرِ ، وَ بِحَقِّ مَنْ تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ مِنِ ابْتِدَائِهِ إِلَى وَقْتِ فَنَائِهِ مِنْ مَلَكٍ قَرَّبْتَهُ ، أَوْ نَبِيٍّ أَرْسَلْتَهُ ، أَوْ عَبْدٍ صَالِحٍ اخْتَصَصْتَهُ ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ أَهِّلْنَا فِيهِ لِمَا وَعَدْتَ أَوْلِيَاءَكَ مِنْ كَرَامَتِكَ ، وَ أَوْجِبْ لَنَا فِيهِ مَا أَوْجَبْتَ لِأَهْلِ الْمُبَالَغَةِ فِي طَاعَتِكَ ، وَ اجْعَلْنَا فِي نَظْمِ مَنِ اسْتَحَقَّ الرَّفِيعَ الْأَعْلَي بِرَحْمَتِكَ .
(12) بارخدايا من از تو مى‌خواهم به حق اين ماه، و به حق آنكه در آن از ابتداء تا انتهايش بندگى تو مى‌كند: از فرشته‌اى كه نزديك خود داشته‌اى، يا پيامبرى كه فرستاده‌اى، يا بنده‌ى شايسته‌اى كه برگزيده‌اى، كه بر محمد و آلش درود فرستى، و ما را در اين ماه به آنچه به دوستانت از بزرگوارى خود وعده داده‌اى شايسته ساز، و بر ما آنچه براى اهل تلاش در طاعتت لازم داشته‌اى لازم دار، و ما را در صف آنان كه سزاوارى بالاترين و برترين زحمتت دارند وادار.
﴿13 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ جَنِّبْنَا الْإِلْحَادَ فِي تَوْحِيدِكَ ، وَ الْتَّقْصِيرَ فِي تَمْجِيدِكَ ، وَ الشَّكَّ فِي دِينِكَ ، وَ الْعَمَى عَنْ سَبِيلِكَ، وَ الْإِغْفَالَ لِحُرْمَتِكَ ، وَ الِانْخِدَاعَ لِعَدُوِّكَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
(13) بارخدايا درود فرست بر محمد و آلش، و در توحيدت از انحرافمان بازدار، و در بزرگداشت از كوتاهى، و در دينت از ترديد، و در راهت از نابينايى، و براى واجباتت از سهل انگارى، و براى دشمنت شيطان رانده شده از فريب خوردن.
﴿14 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ إِذَا كَانَ لَكَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِي شَهْرِنَا هَذَا رِقَابٌ يُعْتِقُهَا عَفْوُكَ ، أَوْ يَهَبُهَا صَفْحُكَ فَاجْعَلْ رِقَابَنَا مِنْ تِلْكَ الرِّقَابِ ، وَ اجْعَلْنَا لِشَهْرِنَا مِنْ خَيْرِ أَهْلٍ وَ أَصْحَابٍ .
(14) بارخدايا درود فرست بر محمد و آلش، و هر زمان كه تو را در هر شب از شبهاى اين ماهمان بندگانى است كه گذشت تو آزادشان مى‌كند، يا چشم پوشيت او را مى‌بخشد، پس بندگى ما از اينگونه بندگى قرار ده، و ما را براى اين ماهمان از بهترين شايستگان و ياران قرار ده.
﴿15 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ امْحَقْ ذُنُوبَنَا مَعَ امِّحَاقِ هِلَالِهِ ، وَ اسْلَخْ عَنَّا تَبِعَاتِنَا مَعَ انْسِلَاخِ أَيَّامِهِ حَتَّى يَنْقَضِيَ عَنَّا وَ قَدْ صَفَّيْتَنَا فِيهِ مِنَ الْخَطِيئَاتِ ، وَ أَخْلَصْتَنَا فِيهِ مِنَ السَّيِّئَاتِ .
(15) بارخدايا درود فرست بر محمد و آلش و گناهانمان با به زوال رفتن هلال ماهش زوال ده، و گرفتاريهامان با به پايان رفتن روزهايش پايان ده، تا اين ماه از ما بگذرد و در آن از آلودگى خطاها صفايمان داده باشى، و در آن از گناهان آراسته‌مان كرده باشى.
﴿16 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ إِنْ مِلْنَا فِيهِ فَعَدِّلْنَا ، وَ إِنْ زُغْنَا فِيهِ فَقَوِّمْنَا ، وَ إِنِ اشْتَمَلَ عَلَيْنَا عَدُوُّكَ الشَّيْطَانُ فَاسْتَنْقِذْنَا مِنْهُ .
(16) بارخدايا درود فرست بر محمد و آلش، و اگر در اين ماه انحراف داشته‌ايم پس بازگردانمان، و اگر در آن كج رفته‌ايم پس به راه سلامت آرمان، و اگر دشمنت شيطان بر ما احاطه داشت پس رهايى‌مان ده.
﴿17 اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِيَّاكَ ، وَ زَيِّنْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَكَ ، وَ أَعِنَّا فِي نَهَارِهِ عَلَى صِيَامِهِ ، وَ فِي لَيْلِهِ عَلَى الصَّلَاةِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَيْكَ ، وَ الْخُشُوعِ لَكَ ، وَ الذِّلَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ حَتَّى لَا يَشْهَدَ نَهَارُهُ عَلَيْنَا بِغَفْلَةٍ ، وَ لَا لَيْلُهُ بِتَفْرِيطٍ .
(17) بارالها اين ماه را از عبادتمان كه تنها براى تو باشد سرشار كن، و اوقاتش به طاعتمان كه براى تو باشد زينت بخش، و در روزش بر روزه‌ى آن يارى‌مان ده، و در شبش بر نماز و زارى بدرگاهت و فروتنى برايت، و خوارى در برابرت، تا روزش به غفلت ما گواهى ندهد، و نه شبش به كوتاهى ما.
﴿18 اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا فِي سَائِرِ الشُّهُورِ وَ الْأَيَّامِ كَذَلِكَ مَا عَمَّرْتَنَا ، وَ اجْعَلْنَا مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ ﴿الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ، ﴿وَ الَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ ، أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ، وَ مِنَ الَّذِينَ ﴿يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَ هُمْ لَهَا سَابِقُونَ.
(18) بارالها و ما را در ديگر ماهها و روزها تا عمرمان مى‌دهى چنين دار، و ما را از بندگان صالح خود قرار ده آنانكه فردوس برين به ارث مى‌برند و در آن جاودانند، و آنانكه آنچه مى‌يابند مى‌دهند در حالى كه دلهاشان ترسان آنست كه به سوى پروردگارشان بازمى گردند، و از آنانكه به نيكى‌ها شتاب مى‌كنند و در آن پيشى مى‌گيرند.
﴿19 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، فِي كُلِّ وَقْتٍ وَ كُلِّ أَوَانٍ وَ عَلَى كُلِّ حَالٍ عَدَدَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى مَنْ صَلَّيْتَ عَلَيْهِ ، وَ أَضْعَافَ ذَلِكَ كُلِّهِ بِالْأَضْعَافِ الَّتِي لَا يُحْصِيهَا غَيْرُكَ ، إِنَّكَ فَعَّالٌ لِمَا تُرِيدُ .
(19) بارالها درود فرست محمد و آلش، در هر لحظه و هر زمان، و بر هر حال به شمار آن درودى كه تاكنون بر هر كسى درود فرستاده‌اى، و چندان برابر تمامش به چند برابر، كه غير تو توانايى شمارش آن نداشته باشد، به راستى تو آنچه را اراده كنى به انجام برسانى.

برچسب:

دعای چهل و چهار صحیفه سجادیه

-

دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه

-

دعای 44 صحیفه سجادیه

-

دعای ۴۴ صحیفه سجادیه

-

چهل و چهارمین دعای صحیفه سجادیه

-

شرح صحیفه سجادیه

-

ترجمه صحیفه سجادیه

-

-

انتخاب ترجمه:
- استاد حسین انصاریان - سید كاظم ارفع - حسین استاد ولی - سید رضا آل ياسین - محیی الدين مهدی الهی قمشه ای - عبدالمحمد آيتی - صدرالدین بلاغی - تقدسی نيا - حسن ثقفی تهرانی - محمد مهدی جلالی - سید علیرضا جعفری - محمد تقی خلجی - لطیف راشدی - باقر رجبی نژاد - محمد رسولی - محمد مهدی رضايی - محمد حسین سلطانی لرگانی کجوری - داریوش شاهین - ابوالحسن شعرانی - غلامعلی صفايی - محمود صلواتی - عباس عزيزی - حسین عماد زاده اصفهانی - محسن غرویان - عبدالجواد ابراهیمی - جواد فاضل - محمد مهدی فولادوند - علی نقی فيض الاسلام اصفهانی - فیض الاسلام (تصحیح جامعه مدرسین) - جواد قيومی اصفهانی - اسدالله مبشری - محمد علی مجاهدی - محسن محمود زاده - عبدالحسین موحدی
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^