وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ:
و از خدا پروا كنيد و بدانيد بىترديد خدا همراه با پرهيزكاران است.
اجتناب و دورى انسان از همه آلودگىهاى ظاهر و باطن، و جدا زيستن آدمى از فساد و گناه و معصيت كه عامل طهارت و پاكى ...
با توجه اين كه حضرت حق در آيات قرآن مجيد، و به زبان پيامبران و امامان همه انسانها را دعوت به تقوا كرده، و از آنان خواسته است در همه شئون زندگى و در هر قدمى كه برمىدارند و قلب را به هر نيتى كه مىسپرند تقواى الهى يعنى اجتناب از هر حرامى كه در رابطه ...
يارى و نصرت حق نسبت به همه پيامبران و مؤمنان امرى يقينى و مسلم است و اين پيامبران و مؤمنان هستند كه در دنيا و آخرت با يارى و نصرت حق بر هر چه ضد آنان است پيروزند. مردم اگر با آراسته شدن به ايمان و رعايت تقوا، و انجام عمل صالح، و تولا و تبرا، و امر به ...
وجود مقدس او كه مالك آسمانها و زمين و دنيا و آخرت، و همه امور است، و مالكيت او در روز جزا با باطل شدن همه مالكيتها و ملكيتهاى مجازى ظهور مىكند و همه شئون آن روز را در سيطره مىگيرد:
وَ لَهُ الْمُلْكُ يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ عالِمُ ...
پيامبر در رواياتى مىفرمايد:
«ان الله تعالى خلق مأة رحمة فرحمة بين خلقه يتراحمون بها و ادخر لاوليائه تسعة و تسعين:»
بىترديد خدا، صد رحمت به وجود آورد، يك رحمتش ميان آفريدههاى اوست كه به سبب آن به يكديگر مهر مىورزند، و نود و نه رحمت را براى ...
در روايت است جوانى در آستانه مرگ قرار گرفت، در حالى كه زبانش از گفتن «لاالهالاالله» بسته شد، اطرافيانش نزد پيامبر آمدند و حضرت را از مشكلى كه براى جوان پيش آمده بود خبر دادند، آن پيشواى رحمت كنار جوان آمد و شهادت به توحيد را به او تلقين كرد، او ...
در تفسير ابوالفتوح رازى آمده: يكى از بزرگان در موسم حج كيسهاى زر به غلام خود داد و گفت: برو قافله را بنگر، چون مردى را بينى از قافله بركناره مىرود اين كيسه زر را به او بده، غلام رفت و نظر كرد، مردى را ديد به تنهائى بر طرفى گذر مىكرد، غلام آن كيسه ...
دانائى از دانايان به نام بكربن عبدالله مزنى مىگويد: باربرى را ديدم بار گرانى بر پشت دارد و به سوى مقصدى كه بايد بار را به آن برساند در حركت است، در طور راه مىگفت: «الحمدلله، استغفرالله» به او گفتم: اى باربر تو چيز ديگرى جز اين دو كلمه را نميدانى؟ ...
بىترديد تربيت و تدبيرى كه از ناحيه مربى هستى متوجه جهانها و جهانيان است، چه آن كه تكوينى باشد يا تشريعى با تربيت و تدبير غير او تفاوت اساسى دارد:
1. وجود مبارك او در تربيت موجودات، نسبت به خودش هيچ سود و هدفى را در نظر ندارد، بلكه همه اهداف تربيتى و ...
از آنجا كه معنا و مفهوم ربّ مالك و مربى و صاحب است، و براى احدى جز حضرت حق مالكيت ذاتى وجود ندارد و بر اين اساس همه مخلوقات غيبى و شهودى مملوك حقيقى او هستند، و نيز هيچ فرهنگى در تحقق تربيت و رشد و كمال به معناى واقعىاش كاملتر و استوارتر از فرهنگ و ...
مالك جهانها و جهانيان كه مصالح مملوك خود را حكيمانه تدبير مىكند و در اين زمينه به انسان توجه ويژهاى دارد، نپسنديد كه زحمات پيامبرش در تبليغ و تبيين قرآن و امورى كه پس از او در جهت تكميل هدايت امت و رشد و كمال آنان ضرورى و لازم است هدر رود، و چراغى ...
مالك و مدبّر زمين و همه ستارگان آسمانى تدبيرش اقتضا كرد، كه زمين و مجموعه ستارگان را كروى شكل بيافريند و همه آنها را در گردونه دو حركت وضعى و انتقالى قرار دهد، كروى بودن آنها و گردش وضعىشان در هر منظومهاى به دور خورشيد خاص آن منظومه سبب پديد آمدن ...
خورشيد بر سطح درياها مىتابد، از روى سطح آب بخار به طرف بالا حركت مىكند، در فاصلهاى معين ميان هوا و زمين ابر تشكيل مىشود، پس از فعل و انفعالات شگفتآور، ابرها به صورت منابعى عظيم از برف و تگرگ و باران در مىآيد، سپس به اذن حضرت او كه مالك ...
خداى مهربان نسبت به خطرهائى كه متوجه فكر و انديشه، و اعمال و اخلاق و به ويژه قلب انسان است به انسان در بسيارى از آيات قرآن هشدار مىدهد، و كانون همه آن خطرات را شيطان دانسته و او را به عنوان دشمن آشتيناپذير او معرفى مىكند.
إِنَّ الشَّيْطانَ كانَ ...
وجود مبارك رسول خدا فرمودند ذكُر علىٍ عبادهٌ يقيناً ذكر تسبيح نيست كه حالا من صد بار يا على بگويم اين ذكر در كلام فصيح و بليغى مانند پيغمبر اكرم (ص) بايد يك معناى بلند و عظيمى داشته باشد و آن معنا اين است كه نسبت به وجود مبارك اميرالمؤمنين (ع) اهل ...
شكر اين طور كه از آيات قرآن استفاده مىشود مقام بسيار بالايى است شايد هم در رأس همهى مقامات و منازل باشد و به همين خاطر است كه حضرت سيد الشهدا شب عاشورا بعد از آن سخنرانى بسيار مهم و پرمحتوايشان فقط يك دعا كرد و به پيشگاه مقدس حضرت حق عرضه داشتند و ...
قرآن كريم كتاب هدايت، به سوى همه حقايق است، در صورتى انسان از آن كتاب و هدايت اين كتاب بهره مند مىشود كه آيات اين كتاب را بفهمد و عمل بكند بسم الله كه اولين آيه از اين كتاب است مانند همه آيات بايد فهميده بشود و به فضاى عمل و تحقق عينى آورده ...
جلوه رحمانيت پروردگار هم در امور معنوى و هم در امور مادى، در دنيا و هم در آخرت است، يعنى آنجا هم جلوهى رحمانيت آثارش امور مادى و امور معنوى هست و هم رحيميتش، در دنيا تجلى در آثار طبيعى دارد هم در آثار معنوى، در قيامت هم تجلى در آثار مادى دارد و ...