در رابطه با كبر و خودپسندى مطالب آموزندهاى در ضمن آيات سورهى بقره نگاشته شد، در اين زمينه به يكى دو نكته اشاره مىكنم:
مختال اسم فاعل از باب افتعال و از مادهى خيل است، و خيل و خيال صورت و حالت مخصوصى است، كه در ذهن يا در خارج شكل بگيرد، و مفهوم ...
حضرت صادق (ع) مىفرمايد: روزى اميرمؤمنان با مردى يهودى رفيق راه شد، يهودى پرسيد شما اى بندهى خدا به كجا مىرويد؟ حضرت فرمود: قصد كوفه دارم، هنگامى كه سر دو راهى رسيدند و يهودى جدا شده راه خويش را در پيش گرفت، ديد همسفرش به دنبال او مىآيد، يهودى ...
صاحب به جَنْب از نظر لغت و اصطلاح به كسى گفته مىشود كه رفيق و مصاحب و در كنار انسان باشد، چه در حضر، چه در سفر، چه در اقل اوقات، چه در اغلب اوقات، كه از نظر اسلام لازم است حقوق اسلامى و انسانى او كه در عناوين كتاب ثواب الاعمال آمده رعايت شود.
در زمينه ...
از آنجا كه اسلام مىخواهد امت اسلامى با يكديگر رابطه داشته باشند، و به وضع همديگر رسيدگى كنند، و كمبود و خلأهاى زندگى يكديگر را برطرف نمايند، و مشكلات ميان خود را حل نمايند همه را مسئول همديگر دانسته و به همگان لقب راع داده است:
رسول خدا ...
منظور از زن شايسته و هماهنگ با شوهر زنى است كه درونش در حد خودش منور به ايمان به خدا و روز قيامت، و باطنش آراسته به حسنات اخلاقى و ظاهرش افق طلوع عمل صالح است.
بدون شك چنين زنى از با ارزشترين نعمتهاى خدا در كنار مردان است.
در روايتى همسر شايسته و ...
كسى كه مىخواهد وارد كسب شود، و دست به خريد و فروش بزند، لازم است اول مسائل مربوط به كسب و دستورات دينى و احكام حق را در اين زمينه بداند كه به حرام مبتلا نشود، در اين زمينه به پارهاى از احاديث راجع به آداب كسب عنايت كنيد:
پيامبر اسلام فرموده رعايت ...
كسب و تجارت و هر كار و حرفهاى كه افراد انسان به آن بپردازند، از نظر وضعيت كسى كه آن كار را شغل خود قرار داده است، و نيز از جهت نوع آن كار و خدمت ممكن است يكى از پنج صورت را داشته باشد.
اول واجب و آن بر دو قسم است:
1- راه منحصر به دست آوردن وسيلهى معاش ...
انتخاب شوهر بدخلق، كج فهم، گنهكار، و به ويژه شرابخوار، و بىنماز، و داراى كسب حرام، و معاشر با بدكاران و فاسقان، و بىاعتناى به دين و مقررات حضرت حق روا نيست، اگر چه داراى ثروت و مقام ظاهرى باشد.
در حديثى آمده: كسى كه همسر بدكارى را براى كسى در نظر ...
زندگى مسالمت آميز، و رفتار حكيمانه، و پيوند عاشقانه در كانون خانواده، و در فضا و عرصهى خانه، از هدفهاى اساسى و ريشهاى فرهنگ الهى است، و كسى كه به اين حقيقت با ديدهى دقت و نظر عقلى بنگرد و آن را بكار گيرد، انسانى متدين و متعهد است، و هر گاه شخصى ...
گرچه دربارهى حقوق زنان و جايگاهشان در جهان هستى، و شخصيتشان در اسلام، و رعايت امورشان در زندگى فردى و خانوادگى و اجتماعى بر اساس فرهنگ حق در آيات پايانى سورهى مباركهى بقره و در آيات اوائل سورهى نساء بحثى مفصل كه در ساير تفاسير شيعه و سنى ...
«عن ابى عبدالله قال: ثلاثة لا يكلمهم الله تعالى و لا يزكيهم و لهم عذاب اليم منهم المرءة توطى «على» فراش زوجها:» خداوند با سه طايفه سخن نمىگويد و آنان را از آلودگى پاك نمىكند و عذاب اليم براى آنان است از اين سه طائفه زنى است كه مردى اجنبى را در ...
امين الاسلام طبرسى در مجمع البيان از براء بن عازب نقل مىكند كه معاذ بن جبل در خانه ابو ايوب انصارى نزديك پيامبر اسلام نشسته بود، ناگهان معاذ گفت: يا رسول الله از قول حق تعالى كه در قرآن فرمود:
يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً ...
فضيل كه عارفى نامدار و تائبى واقعى و از رجال طريقت است شاگردى داشت كه از برترين شاگردان او بود، هنگامى كه دچار بيمارى شد و به بستر احتضار افتاد فضيل به بالينش آمد و مشغول خواندن سورهى يس شد.
محتضر به فضيل گفت: استاد اين سوره را مخوان، فضيل ساكت شد و ...
جوانى از مؤمنان به موسى بن عمران و عامل به آيات حضرت حق، قلبش را از تعلق به امورى كه او را از خدا بازمىداشت تخليه كرده بود، و ارتباط خود را با مردمى كه او را از فيوضات الهيه محروم مىنمودند بريده بود، و با همهى وجود در گردونهى عبادت و طاعت ...
در بخش پايانى آيه حضرت حق به دو موضوع بسيار مهم اشاره مىكند: اول اين كه اگر سرپرست يتيم ثروتمند و غنى است از برداشتن حق الزحمه از مال يتيم بخاطر رعايت يتيم و حفظ مال او خوددارى كند، و اگر تهيدست و فقير است به مقدراى كه پسنديده است و ضررى به يتيم ...
در اموال يتيمان به بهانهى اين كه اگر به رشد برسند و از دوران صغيرى به كبيرى در آيند اموالشان را از شما خواهند گرفت تصرف مسرفانه و شتابانه نكنيد، در هر صورت اموال يتيم بايد در دست شما محفوظ بماند تا زمانى كه يتيم به رشد برسد، يعنى به بلوغ جنسى، جسمى ...
خلقت و طبيعت بر پايه عدالت و حكمت رحمت بنا شده، خيانت و بىوفائى، زورگوئى و سلطه طلبى را در نهاد مرد نگذاشتهاند، عوامل خيانت را محيطهاى اجتماعى در مرد به وجود مىآورد، نه خلقت و طبيعت سخن پرفسور اشميد آلمانى نسبت به جنس مرد ابداً سخن درستى نيست ...
برتراند راسل- چنان كه قبلًا اشاره كرديم- به اين نكته توجه دارد كه اگر تكهمسرى تنها صورت قانونى ازدواج باشد مستلزم محروميت گرديده تعداد زيادى از زنان مىشود، لهذا راهحلى پيشنهاد مىكند ولى چه راهحلى؟!
خيلى ساده، پيشنهاد مىكند كه به اين زنان ...
چيز ديگرى كه سبب مىشود تلفات جنس مرد از تلفات جنس زن بيشتر باشد موضوعى است كه اخيراً در پرتو پيشرفت علوم كشف شده است و آن اين كه مقاومت مرد در برابر بيمارىها از مقاومت زن كمتر است و در نتيجه تلفات مرد به واسطه بيمارىها از تلفات زن بيشتر ...
علت اين امر چيست؟ چرا با اين كه مواليد دختر از مواليد پسر بيشتر نيست عدد زنان آماده ازدواج از مردان بيشتر است؟
علت اين امر واضح است: تلفات جنس مرد از تلفات جنس زن بيشتر است، اين تلفات معمولًا در سنينى واقع مىشود كه مرد بايد سرپرست خانوادهاى باشد، ...