معلى بن خنيس كه از شهداء راه فضيلت و راويان احاديث اهل بيت است مىگويد: امام صادق (ع) در شبى بارانى از منزلش به جانب ظله بنىساعده، جائى كه مستندان و نيازمندان از حرارت و سرما زير آن پناه مىبردند روان شد، من دنبال حضرت به صورتى آهسته به راه ...
«انسان به قول الميزان به حسب آفرينش داراى نور فطرت است و آن يك نور اجمالى و قابل تفصيل است، پس در مراحل اوليه نسبت به تفصيل معارف و اعمال صالحه در تاريكى است،» چون شايستگى نشان دهد، و به بازار قابليت در آيد و اختياراً به قبول دين و عبادت تن دهد در ...
در رابطه با طاغوت و ايمان به توحيد در صفحات گذشته در توضيح آيات متعددى مباحث مفصّلى ارائه شد، اين كه كفر در آيه برايمان مقدم شده براى اين است كه تحقق ايمان واقعى با كفر ورزيدن به طاغوت و اجتناب از معبودهاى باطل و بتهاى جاندار و بىجان و پيروى نكردن ...
ولى در فرهنگ خدا و دين حق، كه همه قوانين و احكام و حتى فلسفه و حكمت برخى از آنها روشن است، و امرى در آن خارج از فهم مردم نيست، و انسانها از هر دسته و صنفى و از هر گروه و نوعى با بهرهمندى از عقل و انديشه مىتوانند رشد را كه يافتن راه كار و جاده مستقيم ...
اولًا مسئله اجبار و اكراه هيچ گونه نفوذ و راهى به عقايد انسان ندارد، كسى كه به امرى از امور معتقد است، و ظرف اين اعتقاد قلب اوست، به زور اسلحه و شمشير نمىتوان اعتقادى ديگر را به قلب و باطن او نفوذ داد، اگر به حقيقت معتقد به چيزى است چه حق باشد چه ...
لغت كرسى در كتابهاى لغت و در معارف الهيه به معانى گوناگونى آمده است.
1- علم 2- جرم بزرگ كيهانى 3- قدرت و تسلط.
1- اگر گفته شود: هومن اهل الكرسى، فلانى اهل كرسى است، يعنى از زمره عالمان و دانشمندان است.
پارهاى از روايات كلمه كرسى را در آيه شريفه به علم ...
روشن است كه چرت يعنى خواب سبك و خواب عميق سنگين محصول خستگى و كثرت كار و هزينه شدن انرژى جسم موجوات، و از عوارض وجودى مخلوقات و ممكناتى است كه به قول فلاسفهحادث و پديد آمدهاند، و اين دو عارضه از ساحت مقدس او كه عين هستى و ذاتى ازلى و ابدى و قدرتى ...
حى صفت مشبهّه است كه از نظر معنا دلالت بر ثبوت، دوام، هميشگى و سرمديت و ابديت مىكند. حىّ نسبت به حضرت حق واقعيتى حقيقى است و امرى كامل و واجب، و مبراى از هر نقص و عيب و جداى از شائبه عوارض و به عبارت ديگر هستى و وجود مطلق است كه اول و آخرى براى او ...
اخلاص در برابر حضرت حق يعنى اين كه همه مردم در تمامى امور زندگى از خرد و كلان و فردى و اجتماعى و مادى و معنوى و فكرى و فرهنگى و مذهبى و اخلاقى و نظامى و صنعتى و سياسى و اقتصادى و تربيتى و خانوادگى دربست و خالصاً به چرخ او بچرخند و از نظام و قانون او ...
در سطور گذشته بر اساس توضيح الله لا اله الا هو دانستيد كه با توجه به ذات و صفات حق، فقط او معبود واقعى است و بس، و معبودى جز او ازلًا و ابداً وجود خارجى ندارد، ولى دست دنيا پرستان، و عاشقان منافع نامشروع، و زورمداران و ستمگران و طواغيت روزگار به ساختن ...
توحيد كه اعلاترين مسئله، و اشرف همه حقايق است، و جلوه اعتقادى و عملىاش در خيمه حيات انسان داراى آثار بىشمار ظاهر و باطنى است، و شرك كه اخسّ مسائل و پستترين امور در همه عالم است، و آثار نحس تخريبىاش كه نابودى بنيان انسانيت، و سبب خزى دنيا و ...
گرچه همه پيامبران در زمينه ارزش و فضيلت رسالت شريك و يكساناند، و همه از جانب حضرت حق مأمور نجات مردم از فرهنگهاى شيطانى و هدايت آنان به سوى اسلام و سعادت و خوشبختى ابدى هستند، ولى از نظر درجات و مقامات روحى، و سعه وجودى، بعضى بر بعض ديگر به خواست ...
به نظر بسيارى از مفسران و با توجه به پيوستگى اين آيه با آيه قتال، منظور از قرض در اينجا هزينه كردن اموال در راه خدا براى تقويت مقاتله كنندگان است.
قرض حسن نشانگر حسن فاعلى و حسن فعلى است، به اين معنا كه بايد قرضدهنده از ايمان به خدا و قيامت و خلوص نيت ...
بايد به اين نكته توجه داشت كه اگر مؤمنان در برابر دشمنان و مستكبران و استعمارگران درندهتر از گرگ نايستند به خوارى و ذلت و فقر و مسكنت و مرگ معنوى دچار مىشوند.
اين مقاتله كه با قيد فىسبيل الله آمده براى باز كردن راه جهت اجراء احكام حق، و تحكيم ...
به يقين انسانها داراى دو مرگ و دو حيات هستند:
مرگ روحى و مرگ جسمى، حيات روحى و حيات جسمى.
گروهى از مفسران شيعه و اهل سنت آيه شريفه را منطبق بر مرگ جسمى و حيات جسمى دانسته بر اساس پارهاى از روايات مىگويند:
پادشاهى از پادشاهان بنىاسرائيل، مردم ...
قرآن مجيد مهريهى زن را از لوازم نكاح مىداند، و در صورتى كه در صيغه عقد ذكر نشود گرچه مبطل عقد نيست ولى در صورت طلاق يا مطالبهى زن به عنوان مهرالمثل ظهور مىكند و بر عهدهى مرد است كه آن را به زن بپردازد.
قرآن مهريه را در عوض چيزى نمىداند بلكه ...
با توجه به اين كه زن در ميان عربهاى روزگار جاهليت ارزشى نداشته، تا جائى كه زنده به گور كردن دختران در ميان آنان يك سنت پسنديده به شمار مىرفته از اين رو مرد در ميان عربها همه كاره و فعال ما يشاء بوده، طلاق نيز در اختيار او قرار داشت كه به صورتهاى ...
هر ملت و قومى با گفتن الفاظى يا با بستن قراردادى معين، پيوند ازدواج ميان زن و مرد برقرار مىكند، و براى گسستن آن پيوند نيز الفاظى به كار مىبرد كه از آن تعبير به طلاق و جدائى مىنمايد.
طلاق در روم و يونان
در ميان روميان و يونانيان حق طلاق با مرد ...
پيش از هر چيز بايد دانست كه طلاق و جدائى و گسيختن پيوند زناشوئى يك امر غير طبيعى و برخلاف سنن آفرينش و دستگاه خلقت است، وقتى در يك جامعه طلاق توسعه يافت و رو به افزونى گذاشت، و انحلال خانواده و جدائى زن و مرد از يكديگر قوس صعودى پيمود، نشانهاين ...
مسئله طلاق گرچه گاهى لازم، وسبب رها شدن مرد و زن از مشكلاتى است كه براى آنان به هر علتى فراهم شده است، امرى مكروه و ناپسند، و داراى عوارضى سنگين و موجب فشار روحى براى مرد و زن است، ولى به هر صورت امرى است كه اسلام آن را همراه با شرايطى اخلاقى و انسانى ...