جمله چهارم:
«وَ مَنْ ماتَ فَإلَيْهِ مَعَادُه»
اما كسى كه بميرد، بعد از مرگش، مستقيم به طرف خدا حركت مىكند، محاكمه شود.
سپس ادامه داد:
«امّا بَعْد فَإنَّ القُبُورَ مَحَلَّتُنا»
قبرها جاى ورود ما است و عاقبت بايد خانهها، كاخها، باغها را رها ...
و آخرين جمله امام مجتبى عليه السلام اين است:
«وَ انّ عَلِيّاً بابٌ
«مَن دَخَلَهُ كَانَ ءَامِنًا»
» على عليه السلام درى است كه هر كس در زندگى از آن وارد شود، از تمام بلاهاى خطرناك دنيا و عذاب آخرت در امان است.
شخصى از پيغمبر صلى الله عليه و آله ...
حضرت رضا عليه السلام مىفرمايد: پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله بعد از بيست و سه سال تبليغ، به محض اين كه از دنيا رفتند، برجستگان واقعى دوازده نفر بودند. يا وقتى ظهور امام عصر عليه السلام ميسر مىشود، از ميلياردها انسانِ تنها، سيصد و سيزده نفر ...
عالمانِ زاهد، شأن هم دارند، اما شأنشان را صرف يارى و هدايت عباد خدا مىكنند. عمرى را به دلسوزى نسبت به بندگان پروردگار مهربان عالم سپرى مىكنند.
و در ميان زاهدان، عارفان «عزيز الوجود» هستند، يعنى آنهايى كه خدا را در دل حس كردهاند و در يك مقامى ...
و در ميان عارفان، اولياى خدا «عزيز الوجود» هستند، يعنى:
از هزاران اندكى زين صوفيند
باقيان در دولت او مىزيند
و در ميان عارفان، اولياى خدا «عزيز الوجود» هستند و در ميان اولياى خدا، از ابتداى خلقت انسان تا قيامت، تعداد ...
و در ميان همه پيامبران نوح، ابراهيم، موسى، مسيح و پيامبر اسلام عليهم السلام «عزيز الوجود» هستند. لذا از ابتداى آفرينش، جماد و نبات و موجودات زنده و عاقلان و مسلمانان و مؤمنان و عالمان و زاهدان و عارفان و اوليا و انبيا و رسولان، پنج نفر فوق همه هستى ...
تمام بيست و سه سال بعثت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله روى دو محور بود.
محور اول: نجات براى احدى از شما نخواهد بود، مگر با اقتدا و تمسك به اهلبيت عليهم السلام، يعنى تمام عبادات شما، بايد از اهلبيت عليهم السلام رنگ بگيرد.
محور دوم: نبوت پيامبر ...
سؤال: آيا در اين روزگار پر از فتنه و ظلم و فساد كه دامن مردم را گرفته است، مىتوان با اقتداى به اهلبيت عليهم السلام و اجتناب از فرهنگ شيطان زندگى كرد؟
در مقابل اين جاذبههاى شيطانى و پر زرق و برقى كه براى گمراهى جوانان اين امت در همه جا پرسه ...
پس جواب اين است كه مىشود در بين شياطين بود و از فرهنگ شيطان فرار كرد. اين كه بعضىها مىگويند نمىشود، دروغ است، چون اهل لذت دنيا و شهوت هستند و تهمت به دين مىزنند و مىگويند: دين، دينى نيست كه بتوان عمل كرد. اين روزگار، روزگارى نيست كه بشود به ...
ابولهب دشمن خطرناكى براى پيغمبر صلى الله عليه و آله بود و مورد نفرين خدا در قرآن است.
و با وضع بسيار بدى از دنيا رفت. طبق آيات قرآن، او در عذاب الهى است. ولى در روايات آمده است كه خدا در قيامت عذاب ابولهب را ذرهاى تخفيف مىدهد. نه به خاطر اين كه ...
پنج حقيقت در هر كس باشد، مؤمن است:
حضرت باقر عليه السلام مىفرمايد: «بُنِى الإسْلامُ عَلى خَمْسٍ؛ عَلَى الصّلاةِ وَ الصُّومِ وَ الزَّكاةِ وَ الحَجِّ وَ الوِلايَةِ» كسى كه نماز، روزه رمضان را به جاى آورد، حقوق مالى سر سال را بدهد، با استطاعت به حج ...
اما آيه چهارم در مورد صالحان اصلاحگر است، كه خداوند در مورد آنان مىفرمايد:
«إِنَّا لَانُضِيعُ أَجْرَ الْمُصْلِحِينَ»
ما پاداش مردم شايسته، صالح و اصلاحگر را تباه نمىكنيم.
نوشتهاند: بندهاى از بندگان خدا را كه هفتاد سال عبادت داشت با ...
عارفان مىگويند: زمان خلقت آدم عليه السلام ملائكه به پروردگار گفتند:
«أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا و يَسْفِكُ الدّمَآءَ»
بعد خدا هم آنها را آرام كرد، فرمود: اعتراضى به اين آفرينش نداشته باشيد.
«إِنّى أَعْلَمُ مَا لَاتَعْلَمُونَ» من ...
اجر عمل
الحمدلله رب العالمين و صلّى الله على جميع الانبياء والمرسلين و صلّ على محمد و آله الطاهرين.
كوششهاى مثبتى كه در سايه ايمان، با اراده و اختيار از ظاهر و باطن انسان ظهور مىكند، به حقيقت به پاداش، و ميوه لازم خود خواهد رسيد. نظام ...
كوششهاى مثبتى كه در سايه ايمان، با اراده و اختيار از ظاهر و باطن انسان ظهور مىكند، به حقيقت به پاداش، و ميوه لازم خود خواهد رسيد. نظام عالم هستى در دنيا و آخرت بر اين حقيقت پايهريزى شده است. دستگاه الهى در اين زمينه تا آنجا منظم است كه در قرآن ...
«يا رَحْمنَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُما»
اين جمله در دعاهاى معصوم نقل شده
است و ريشه قرآنى دارد، كه پروردگار رحمن و رحيم دنيا و آخرت بندگانش است.
با توجه به اين كه اغلب مفسران، مىگويند:
رحيم، يعنى خدايى كه در قيامت پاداش همه اهل ...
خدا ملك را به ظالم عنايت نمىكند. اگر ظالمى هم آن ملك را با ظلم و ستم تصرّف كرد، از او لباس ملك را مىگيرد، چون شايستگى ندارد و غاصبانه به سراغ اين لباس رفته است. آبرويش را مىبرم و دلها را عليه او مىگردانم. اين مقام را كه با تقلب به خودش بسته است ...
ما رحمت خودمان را به هر كسى كه بخواهيم مىدهيم، اما چه كسى را خدا مىخواهد؟ شايستگان و صالحان را. اين «من نشاء» بىقاعده و قانون نيست.
بى حساب و كتاب نيست. خيلى منظم و حساب شده است؛
«نُصِيبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَآءُ و لَانُضِيعُ أَجْرَ ...
1- عبادت
محسنين چه كسانى هستند؟
سه نكته درباره محسنين لازم است بيان شود. يك حقيقت در محسن، حقيقت عبادت او است. پيغمبر صلى الله عليه و آله در اين باره مىفرمايد:
«الإِحْسانُ انْ تَعْبُدَ اللّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ»
احسان، يعنى خدا را به گونهاى ...