سخن به دروغ گفتن امرى است بسیار ناپسند و برنامه اى است شیطانى .قرآن مجید در بسیارى از آیات ، دروغ را از گناهان بزرگ شمرده و دروغگو را در معرض لعنت قرار داده ، و براى اهل کذب و تکذیب عذابهاى سختى مطرح مى کند .قرآن مجید نصاراى نجران را که براى بحث و گفتگو ...
چه بسیار زشت است که انسان ، مرد یا زن پاکدامنى را در میان مردم آلوده دامن معرفى کند ، چه عمل بسیار قبیحى است که انسان گناهى را به کسى ببندد که دامن او از آن گناه پاک است و چه کار ناپسندى است که انسان به عللى واهى و از روى هوا و هوس آبروى انسان محترمى را ...
دست انداختن مردم و تحقیر کردن آنان ، عملى بسیار زشت و گناهى سنگین است .چه بسا که انسان شخصى را به مسخره بگیرد و نسبت به او استهزا روا دارد و او را تحقیر نماید ، و او از اولیاى خدا و از بندگان خاص حق باشد .قرآن مجید به شدت مردم را از مسخره کردن یکدیگر نهى ...
پاره اى از مردم براى پیشبرد اهداف مادى و خیالى خود متوسل به سوگند ناحق مى شوند و به حرمت حریم مقدس حضرت حق بى احترامى مى نمایند .قرآن مجید مى فرماید : وَلاَ تَجْعَلُوا اللّهَ عُرْضَهً لاَِیْمَانِکُمْ اَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَیْنَ ...
زورگویى و ظلم ، تجاوز به حقوق مردم ، مانع شدن از رسیدن مردم به حقوق خود ، و آن اعمال و رفتارى که به ناحق دل مردم را بیازارد ، قانون شکنى ، بدعت گذارى ، پایمال کردن حق ، قلدرى و گردن کلفتى ، همه و همه از مصادیق ستم و ستمگرى است .قرآن مجید اهل ستم را تا در ...
بدون تردید خشم و غضب در غیر مورد حق ، و عصبانیت و از کوره در رفتن در برابر پیشامدها ، یا اشتباه زن و فرزند و اقوام ، یا آزار غافلان و جاهلان از برادران دینى ، حالتى شیطانى و برنامه اى ابلیسى و کارى ناپسند و عملى ناشایسته است ...
سازنده ى شراب و بانى شرابخوارى به طورى که از معارف اسلامى استفاده مى شود ابلیس است .من فکر نمى کنم زیان و ضرر و خسارت شرابخوارى حتى بر شرابخوار پوشیده باشد .شراب و هر مست کننده اى ، ضربه ى هولناکى به عقل و قدرت تفکر انسان مى زند ، و به صورت تدریجى فرد ...
بد گفتن و فحش دادن و ناسزاى به مردم ، کمال بى ادبى و عملى دور از اخلاق ، و برنامه اى خلاف وزانت و وقار و درستى و دیندارى است .قرآن مجید به مردم مومن اجازه ى سب و ناسزا حتى به دشمنان خدا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1 ـ خصال : 1 / 163 ، حدیث 215 ; وسائل ...
یکى از مردان بزرگ تهران مىفرمودند : «یک شب ساعت دوازده بیدار شدم تا براى وضو گرفتن آماده شوم، اما پلههایى را که چهل سال مىرفتم و مىآمدم، همان شب از پله اول تا آخر با سر به حیاط پرت شدم و پیشانىام شکست.
هر چه فکر کردم که امروز از وجود مقدّس تو ...
و اما درباره احکام پروردگار :عَدَلَ عَلَیْهِمْ فى حُکْمِه .پروردگار عالم در فرمان دادن به بندگانش فقط و فقط عدل را رعایت مى کند .وَ قامَ بِالْقِسْطِ فى خَلْقِه .و تمام حیات بشر را در سیطره عدلش اداره مى کند ، و ستم ها مربوط به خودشان است ...
شبى که زیر تیزى شمشیر زهر ابن ملجم داشت دست و پا مى زد ـ نزدیک نیمه شب بیست و یکم ـ حسن و حسین و قمر بنى هاشم و محمد حنفیه را صدا زد ، گفت : عزیزان من ! یک نفر به من حمله کرده ، من امشب شهید مى شوم ، فردا ننشینید بگویید على را کشتند پس تا جایى که دلمان خنک ...
خداوند متعال، ملاک ارزش را در معرفت، آگاهى و در یک تعریف جامع، «بصیرت» مىداند. در حقیقت، چشم باز و حقیقى انسان، «معرفت» است. بدون معرفت، تماشاى حقیقت هیچ واقعیتى امکان ندارد. خداوند متعال کسب معرفت و بینش و بصیرت را بر همه انسانها واجب دانسته ...
جواهرالدین در یکى از داستانهاى خود نقل مىکند که پیرمردى گاوى داشت که هر شب براى آن، مقدارى آب و یونجه مىبرد. در تاریکى شب، آب و یونجه را جلوى گاو مىگذاشت و شروع به نوازش آن مىکرد.یکى از شبهاى سرد، شیر گرسنهاى وارد خانه پیرمرد شد و به سوى ...
اگر پرهاى پرندگان نابود شود ، انسان و حیوان زنده نخواهد ماند ، اگر باور ندارید توجه کنید :پر ، پوششى است که تن پرنده را از گرما و سرما محفوظ مى دارد و براى پرواز آنها عامل موثرى است . اگر پرندگان پر نداشته باشند در برابر گرما و سرما مقاومت ندارند و به ...
آب هاى روى زمین بر اثر حرارت خورشید بخار مى شود ، بخار بالا مى رود و به طبقات سرد سیر مى رسد ، ابر مى شود ، ابر هم باران مى شود ، همه مى دانند اگر باران بر زمین نبارد چه مى شود !آیا این را هم مى دانند که اگر حرارت خورشید به اندازه کافى به آب هاى روى زمین ...
شاید بتوان از لحاظى بدن ، انسان را به یک شهر بسیار مجهز و مدرن که داراى قسمت هاى گوناگون مانند : عمارات و ابنیه ، معابر و وسائل بسیار قوى مخابراتى و ارتباطى ( تلفن ، تلگراف و غیره ) ، انبارها ، طباخى ، مراکز پخش ارزاق ، و از طرفى مجهز به برق ، لوله کشى ، ...
تمایل به زندگى با دیگران و غریزه دوست خواهى ، از زمان اولین پیامبر تا هنگام ظهور اسلام به عنوان یک مساله حیاتى همواره مورد توجه اسلام ـ که تنها فرهنگ خدا از ابتداى آفرینش انسان تا قیامت است ـ بوده و در این زمینه با طرح مسائل و قوانینى بسیار ثمر بخش به ...
انسان در مرحله ارتباط و دوستى و معاشرت و همنشینى ، هنگامى که به دایره محبت محبوبى که داراى ارزش هاى اصیل و زیبایى هاى معنوى است وارد مى شود ، او نیست که به سادگى از محبوب اثر مى پذیرد بلکه این محبوب است که از طریق محبّت که رابطه میان محب و محبوب است ، ...