پاسخ این سوال با دقت در محتوای ادیان الهی روشن می شود، درست است همة آنها توحید را پایه اصلی دین قرار داده اند، ولی مسلما درک اقوام اولیه از این مسأله با درک کسانی که هزاران سال بعد از آن روی کار آمدند یکسان نبوده و نیست.یا به تعبیر دیگر ریزه کاریهای ...
در ابتدا باید معنای استعانت و کمک خواستن از خدا روشن شود که آیا هر نوع کمکی از دیگران به حکم این آیه اشکال دارد یا یک نوع کمک خواستن است که با توحید افعالی منافات دارد؟دلایل عقلی گواهی میدهند که همهی شئون ممکن از وجود و هستی و قدرت و نیروی آن، از ...
اولاً، اگر از هر منطقه و مکانی ظهور می کردند یا بر انگیخته و انتخاب می شدند، این سوال مطرح می شد که چرا از جایی دیگر برگزیده نشدند؟ثانیاً، کارهای خداوند بر مبنای حکمت و مصحلت انجام می گیرد و حساب شده است، مقام والای رسالت و امامت لیاقت و شایستگی می ...
اولاً، بایست منظور از عقلانیت خالص را معنی کرد و سپس به این پرسش پاسخ داد. اگر منظور این است که عقل انسان ها به مراتبی از تکامل رسیده است شایستگی دین خاتم را داشته باشد، پاسخ مثبت است. اما اگر منظور این است که عقل انسان به مرحله ای رسیده است که بدون ...
تشیع پیروی از حقیقت اسلام ناب است که از قرآن و سنت پیامبر به دست میآید. این پیروی از رحلت پیامبر در پیروی از امام علی(ع) و ائمه دیگر است، تجلی مییابد.در واقع شیعیان، واقعی سنت پیامبر هستند، زیرا اوّلاً بر اساس روایت پیامبر(که جزئی از سنت او محسوب ...
این پرسش به دو شکل قابل فهم و تفسیر می باشد:نخست این که بگوییم فایده خلقت آسمان وزمین برای انسان به عنوان محور و کانون خلقت, چیست؟ دیگر آنکه بگوییم که خدای متعال خود از آفرینش این کرات چه غایتی را دنبال می نماید .اگر مراد از این پرسش همان فایده کرات و ...
اولا : ایـن که برخی مى گویند : «علم ثابت کرده است که چیزى از عدم بوجود نمى آید» مربوط به شرائط کنونى است یعنى در این شرائط که امروز زندگى مى کنیم هیچ گاه دیده نشده است که چیزى از عـدم بـه وجـود بـیاید ولى آیا این اصل از قدیم ترین ایام , یک اصل اساسى در ...
ذوالقرنین دی یکی از سفرهای خود به جمعیتی برخورد کرد که از نظر تمدن در سطح بسیار پایینی بودند. آنها که از ناحیه دشمنان خونخوار و سرسختی به نام "یأجوج و مأجوج" در عذاب بودند، مقدم ذوالقرنین را که دارای قدرت و امکانات عظیمی بود، غنیمت شمردند و دست به ...
در گذشته بعضی از فلاسفه که معتقد به افلاک نه گانه بطلیموسی پوست پیازی بودند مانع مهم معراج از نظر علمی وجود همین افلاک و لزوم خرق و التیام در آنها می ؛پنداشتند. ولی با فرو ریختن پایه ؛های هیئت بطلمیوسی مسأله خرق و التیام بدست فراموشی سپرده شد، اما با ...
با توجه به نصّ صریح آیات قرآنی چنین به دست مى آید که قوم و گروهى به وجود نیامدند، جز آن که براى ایشان پیامبری مبعوث شده است. قرآن در این باره میفرماید:1ـ براى هر گروهى هادى و راهنمایى است. 2ـ هیچ گروهى نبود مگر این که در میان آنان بیم دهنده اى وجود ...
روایات در این زمینه بسیار است . از جمله این روایات:1- اَنَس میگوید:مردی از اهل بادیه از پیامبر پرسید: «مَتی قیام الساعة؟»؛ رستاخیز چه روزی فرا میرسد؟ همزمان با این پرسش هنگام نماز شد، حضرت رسول(ص) پس از نماز، آن سائل را طلب کرده و فرمود: «فما أعددت ...
این سؤال داراى ابعاد گوناگونى است که به شرح زیر به آنها اشاره مىشود:1- معناى نور: «نور» عبارت است از آنچه که در ذات و کون و خود، ظاهر و روشن باشد، و از نظر اثر بیرونى هم، مظهر و روشن کننده غیر خود باشد. این مفهوم مصادیق گوناگونى دارد که در شدّت و ضعف ...
اگر منظور از تصوّر خدا آن است که خداوند را به شکل موجودی تصور کنیم، تصور و تصویر خداوند محال است، چون خداوند دارای صورتی قابل تصویر نیست. هر چه تصویری از او تصور کنیم، ساخته و پرداختذهن ما خواهد بود. امّا خداوند که خالق هستی است، نمیتواند مخلوق ذهن ...
برای تبیین لزوم شناخت خدا دوگونه دلیل میتوان ارائه داد: دلایل نظری و عملی.دلایل نظری لزوم شناخت خدا :دست کم دو عامل درونی انسان را به سوی شناخت خدا و معرفت به او سوق می دهد.1 - عامل عقلانی: انسان در مسایل گوناگون به فکر خود متوسل میشود.پیرامون ...
آری حضرات معصومین(ع) مردم را از تفکر در کُنْه وجود خداوند نهی فرموده اند. این را عقل نیز تأیید می کند، زیرا بشری که از هر جهت محدود است، قادر نیست به کُنْه موجودی که از هر جهت بی نهایت است، پی ببرد.حضرت صادق(ع) فرمود: "بر حذر باشید از تفکر در کنه ذات ...
خداوند متعال قابل رویت نیست. این صفت, یکى از بحث انگیزترین صفات سلبى است و درباره آن اختلاف شدیدى وجود دارد.متکلمان امامیه و معتزله معتقدند که خداوند, نه در دنیا و نه در آخرت, قابل رویت حسى نیست. در مقابل, مجسمه, که خداوند سبحان را جسم و داراى جهت مى ...
هر موجود با شعوری در کارهای ارادی خویش هدفی را دنبال می کند، مثلاً انسان غذا می خورد تا سیر شود، آب می نوشد تا سیراب گردد، از درماندگان دستگیری می کند تا نامش به نیکی یاد شود و یا به پاداش الهی نایل گردد و... .هدف خداوند از خلقت جهان آفرینش، به ویژه ...
علم خودش شاخه ای از معرفت است چون معرفت یعنی شناختن و علم هم یعنی دانستن و هر چیزی را که ما بدانیم حتما او را می شناسیم و مهم این است که انواع و شاخه های علم متفاوت است و آن شاخه ای از علم که در ارتباط با شناخت و دانستن وجود خداوند و اوصاف او و معارف ...
اوّلا: برای تحصیل حضور قلب ممارست و تمرین کنید و شرائطی که برای حضور قلب موثر است را رعایت نمایید تا به تدریج این حالت برای شما حاصل گردد. ثانیا: برای تحصیل حضور قلب در نماز، به این نکات توجه فرمایید: 1ـ باید چنان معرفتی بدست آورید که دنیا را در نظرتان ...
گناه به طور عموم از آن جهت که مخالفت با پروردگار متعال است و برخلاف فطرت انسانی است ، موجب محرومیت از رحمت حق می گردد برخی از گناهان به طور خاص دارای آثار وضعی اند مانند بی احترامی به پدر و مادر و قطع ارحام که موجب کوتاهی عمر و سختی معشیت می گردد و ...