تفاوت قرآن کریم با دیگر معجزههای الهی در این است که معجزههای غیر قرآنی در مقطع خاصی از زمان انجام گرفتهاند و پس از انجام معجزه توسط پیامبران الهی اثری از معجزه باقی نمانده است، مانند اژدها شدن عصای موسی، سخن گفتن حضرت عیسی در گهواره، زنده شدن ...
تمدن نوع خاصى از توسعة مادى و معنوی در جوامع بشرى است که شامل مجموعه اى از پدیده هاى اجتماعى قابل انتقال، حاوی جهات مذهبی، اخلاقی، زیبایى شناختى و هنر، امور فنى و علوم و مشترک در همة اجزای یک جامعة وسیع و یا چندین جامعة مرتبط با یکدیگر است. این ...
این سؤال را از دو جنبه می توان دنبال کرد: یکى از جنبه علوم بشرى و دیگرى از جنبه قرآنى و دینی.اما از جنبه علوم بشری: در میان دانشمندان علوم طبیعى و زیست شناسى دو فرضیه دربارة آفرینش موجوات زنده ، اعم از گیاهان و جانوران وجود دارد:الف) فرضیه تکامل ...
نظریات متعددی در پاسخ به این پرسش وجود دارد كه مهمترین آنها عبارتند از:1- پیامبر اسلامی به هیچ شریعتی عمل نكرده و پیرو هیچ دینی نبوده است.2- ایشان پیرو دین مسیحیت بوده است.3- ایشان پیرو دین حضرت ابراهیم (ع) بوده است.4- پیروی دین خود (اسلام) بوده است.اما ...
با اقتدا و اعتصام به رسول خدا میتوان ولی الله شد؛ چنانکه حارثة بن مالک به مدد تعلیم پیامبر بدان مقام منیع بار یافت. هر کس به اندازه همّت خویش میتواند راه ولایت را طی کند و به همان نسبت هم ارزش یابد. بنابر این اگر کسی راهیِ راه نبوت بود میتواند از ولایت ...
اولاً، اگر از هر منطقه و مکانی ظهور می کردند یا بر انگیخته و انتخاب می شدند، این سوال مطرح می شد که چرا از جایی دیگر برگزیده نشدند؟ثانیاً، کارهای خداوند بر مبنای حکمت و مصحلت انجام می گیرد و حساب شده است، مقام والای رسالت و امامت لیاقت و شایستگی می ...
این موضوع بسیار جای بحث دارد که آیا معصومین اعمال مباح انجام میدادند یا خیر؟ آیا تمام مستحبات را انجام میدادند یا عملی مانند خوردن و خوابیدن و صحبت کردن بر آنها واجب یا مستحب بوده است؟ در صورت اثبات و یا عدم اثبات آن، موضوع جداگانهای است که چندان ...
امام باقر(ع) فرمود: «در شب معراج آن گاه که پیامبر(ص) به بیت المعمور رسید، وقت نماز شد، جبرئیل اذان و اقامه گفت، پیامبر جلو ایستاد، فرشتگان و پیامبران پشت سر حضرت به صف ایستادند( و نماز را به جای آوردند)». کسی از حضرت پرسید: جبرئیل چگونه اذان گفت؟ حضرت ...
بـراى این که بدانیم شق القمر ( شکافته شدن ماه ) از نظر علوم روز کاملا امکان دارد , کافیست که نمونه هایى از انفجارها و انشقاقهایى که درون منظومه شمسى رخ داده است یادآورى شود. الف - آسترئیدها , قطعه سنگهاى عظیم آسمانى هستند که به دور منظومه شمسى درگردشند ...
شیعه با اشاعره و معتزله که هر دو از اهل سنت هستند، در هر دو مسئلة عدل و امامت اختلاف نظر دارد. شیعه امامت را منصب الهی می داند و معتقد است امام باید معصوم و از طرف خدا باشد. اشاعره و معتزله امامت را منصب الهی نمیدانند و به عصمت امام هم اعتقاد ...
آمار دقیقی از درصد گرایش مردم به ادیان وجود ندارد یا حد اقل ما نمی دانیم. ولی آن چه که از داده های اجتماعات امروزه بشری استفاده می شود این است که گرایش مردم به ادیان الهی به ویژه دین اسلام افزایش چشمگیری یافته است .بنا بر اطلاعات معتبر وگزارش های ...
خداوند انسانها را برای بندگی و شناخت پروردگار و سرسپردن به آستان حضرت حق خلق کرده تا در آن دنیا در مهمانخانه خود از آنان پذیرایی کند. دنیا مرحله کسب آمادگی و تهیه جواز ورود به میهمانخانه خدا است.جواز ورود به میهمانخانه، ایمان آوردن به یگانگی ...
آیینها به دو دسته تقسیم میشوند:1- آیینهای غیر الهی و بشری که ساخته دست انسان میباشند. این آیینها که منشأ وَحْیانی ندارند و در هر زمانی توسط فردی ابداع شدهاند، به هیچ عنوان خصوصیات یک آیین کامل را ندارند، چرا که بشر با عقل محدود خویش هرگز ...
آیات و روایات زیادى داریم که حاوى جهاد با نفس یا هوس ها و شهوت ها است که نمونه هایى از آن ها را ذکر مى کنیم. قرآن کریم مى فرماید: "و من جاهد فإنّما یجاهد لنفسه إنّ الله لغنى من العالمین کسى که جهاد و تلاش کند، براى خود جهاد مى کند، چرا که خداوند از همه ...
به نظر علماى تعلیم و تربیت عوامل مؤثر در تربیت انسان عبارتند از:1- وراثت 2- محیط 3- اراده. این عوامل، افراد را گوناگون مى کند یکى را مومن و دیگرى را فاسق مى سازد. در این جا به مقدار تأثیر گذارى هر یک از عوامل اشاره مى کنیم:شکی نیست که وراثت از آغاز ...
در هر چیزى، شناخت و معرفت مقدّم است، از این رو، خودشناسى یا »معرفت نفس« بر »خودسازى« مقدّم است.به دیگر بیان، انسان مقصودى برتر و فراتر از »خودسازى« و »قرب الى اللَّه« (که هدف نهایى خلقت او است) ندارد اما باید توجه داشت که خودسازى و خودشناسى آن چنان ...
علماى اسلامى به استناد آیات و روایات، بحثى را تحت عنوان "احباط و تکفیر" مطرح کردهاند.
"احباط" از واژه "حبط" به این معنا است که برخى گناهان چنان سنگین است و آثار منفى و تخریبى دارد که موجب باطل شدن و بى اثر گشتن تمام یا برخى اعمال صالح و کارهاى خوب مى ...
راغب می گوید: تقوا از ماده «وقایه» به معنی حفظ کردن چیزی در برابر آفات است. تقوا به معنی محفوظ داشتن روح و نفس است از آن چه بیم می رود و به آن زیان رساند؛ سپس به خوف و ترس نیز تقوا گفته شده است و در لسان شرع آن را به خویشتن داری در برابر گناه و محرّمات ...
پیش از آن که راه و رسم عاشقی را بیان کنیم. لازم است عشق را تعریف نماییم و ویژگیهای «عاشق حقیقی» را بشناسیم.واژة عشق در معارف اسلامی با همین لفظ و حروف (ع. ش. ق) کاربرد زیادی ندارد و ما به بیش از سه مورد دست نیافتیم.یک مورد برای عبادت به کار رفته است. ...
براى کنترل نگاه از گناه راهکارهایى وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
1- خداباورى:
اعتقاد به خدا و یقین داشتن به این که انسان در محضر خدا است و خدا ناظر بر تمام احوال و درون آدمى است، به انسان کمک مىکند نگاه خود را کنترل نماید. امام صادق(ع) ...