سعيد بن مسيب مجمع كمالاتى چون بندگى و زهد و پارسايى و فقه و حديث بود.
امام رضا عليه السلام به تشيع واقعى او گواهى داده است و امام سجاد عليه السلام درباره او فرمود:
سعيد بن مسيب نسبت به معارف گذشته داناترين مردم [زمان خود] بود.
و امام صادق عليه السلام ...
يافتن علم و آگاهى به حقايق، جلوه توحيد در قلب، قرار گرفتن در صراط مستقيم، طلوع اخلاق حسنه از افق وجود آدمى، ظهور اعمال صالحه از اعضا و جوارح و... همه و همه از آثار اين دوستى با بركت و معاشرت باطنى است، در اين زمينه اگر به روايتى بسيار مهم كه «الإحتجاج» ...
آنان كه براى اصلاح خود و اصلاح دنيا و آخرت خويش دست توسل به ذيل عنايت آن بزرگواران بزنند و در همه امور حيات به آنان اقتدا نمايند، بىترديد به نجات خويش از مهالك كمك نموده و خير دنيا و آخرت خود را تأمين كردهاند، چرا كه آن انوار الهى در اين دنياى مادى ...
اصولًا خداى مهربان، منافع ثروت معنوى را به اين خاطر در فضاى حيات انسانها قرار داده كه انسانها خلأهاى فكرى و روحى و معنوى خود را از سرمايههاى الهى آنان پر كنند و از مرگ سياه كه مرگ عقل و جان و مرگ قلب و روح و روان است، در امان بمانند و از لا به لاى ...
اهل بيت پاك پيامبر صلى الله عليه و آله، و امامان معصوم عليهم السلام منابعى هستند كه سرمايههاى علمى و معنوى آنان بىكران است. درياهايى هستند كه از لؤلؤ و مرجان علمى و معنوى خود مىتوانند همه تهيدستان را به غناى لازم و ثروت كامل برسانند، بدون اين ...
بهترين دوستان
انسان بر فرض اين كه نتواند در عالم ظاهر و در مرحله شهود همنشينانى آگاه و رفيقانى سالك راه و دوستانى با عزّ و جاه بيابد كه از نفس آنان و كمال و معنويت و راه و رسم و اعمال پاك و منششان بهرهمند شود و خود را به مدارج انسانيت و كمال آدميت ...
لازم است در اين بخش به نمونهاى از حيات آنان كه با برنامههاى اعتقادى و اخلاقى و عملى قرآن درون و برون خود را ساختند و به صورت انسانى با تربيت، با رشد متعادل، درستكار، اخلاقى، نيكوكار، پرهيزكار، صادق، شريف، كريم، سخى؛ درآمدند اشاره شود، باشد كه ...
قرآن، كتاب راهنمايى وارشاد است و براى اقامه عدل در اين جهان آمده است. راهنمايى براى اقامه عدل، ضامن اجرا مىخواهد و گر نه راهنمايى لغو خواهد شد و اين ضامن اعتقاد محكم و استوار به معاد است.
ستمكارانى كه از هشدار قرآن بهراسند، دست از ستم بر مىدارند ...
بشر بر حسب طبيعتش نيكى را دوست دارد و خوش دارد كه نيكوكار باشد و ديگران وى را بدين صفت بشناسند، اين حالت از فطرت و طبيعت بشر ريشه مىگيرد چون طبيعتش خوب را دوست مىدارد و بد را زشت مىشمارد و چون خود دوستى نيز طبيعى است، اين دو كه با هم همراه شوند و ...
قرآن كتاب تاريخ نيست ولى از تاريخ و سرگذشت پيامبران و نيكان بشريت سخن مىگويد، از داستانهاى تبه كاران و ستم كاران دام مىزند.
داستان شنونده و خوانندهاش را از خواب بيدار مىكند و مست را هشيار مىسازد به ويژه اگر افسانه نباشد و داستان حقيقى ...
و در سوره يوسف چنين مىگويد:
به راستى در سرگذشت آنان عبرتى براى خردمندان است.
ترغيب و تحريض به تفكر و انديشيدن در پيدايش جهان، در پيدايش بشر، در پيدايش زمين و آسمان؛ نمونهاى است ديگر از راهنمايى قرآن.
قرآن در سوره غاشيه مىگويد:
آيا با تأمل به ...
قرآن در هدايتش كارى مىكند كه بشر به خود آيد و خويشتن را مورد پرسش قرار دهد، آيا اين كارى كه مىكند خوب است يا بد؟ آيا اين نظريهاى كه مىدهد يا از جايى اتخاذ كرده صحيح است يا غلط؟
كيست كه اين پرسش را مىكند؟ و مخاطب در آن چه كسى است؟ در حالى كه ...
اينجاست كه نياز بشر براى برپاكردن زندگى درست و صحيح و فضايى كه در آن حقوق همه رعايت شود و روانى كه همه اميال و غرائزش تعديل گردد، به وحى به شدت احساس مىگردد.
وحى ما فوق قدرت عقل و با چشم و بصيرتى ما فوق علم و دانش است و تنها آن حقيقت است كه مىتواند ...
اينك در پرتو اين اجمال نگاهى به تمدن اين روزگار- كه در همه جوانب و خصوصيات منحرف از حق و از صراط مستقيم است- بيفكنيم كه از اين قرار آيا تمدنى كه مىگويند از آن برخوردار شدهايم تمدن صالحى است يا فاسد، تمدن راقى است يا راكد، پايه اميد انسان است يا ...
قرآن مجيد براى هدايت انسانها به سوى صراط مستقيم نازل شده است و دربردارنده تمام برنامههايى است كه با فطرت و طبيعت انسان هماهنگ است و عمل به آن برنامهها سعادت دنيا و آخرت انسان را تضمين و تأمين مىكند.
قرآن مجيد با رعايت سه مقدمه: 1- انسان در ...
آموختن حكمت بخشى ديگر از زكات گوش است، حكمت يعنى واقعيات بسيار بلند و محكمى كه براى تربيت و رشد و تكامل و رفعت مقام انسان در درجه اول، توسط وحى به انسان ارائه شده و در درجه دوم توسط تصفيه و تزكيه جان و قلب به صورت الهام از درون انسان جوشش پيدا ...
در آن روزگار تمام مراكز مسلماننشين داراى كتابخانههاى بسيار مجهز بود كه بعضى از آنها مانند كتابخانه بيت الحكمة بغداد بيش از چهار ميليون كتاب داشت.
علاوه بر آن كتابخانهها، مساجد و بيمارستانها و ادارات و منازل شخصى داراى كتابخانه بود و درب ...
دوست و همنشينى كه مثبت است و در راه حق قدم برمىدارد و از اخلاق و عمل پاك برخوردار است، هرگز نمىتواند نسبت به احوالات و اعمال و اطوار و منش انسان بىتفاوت باشد، او به خاطر ايمان و توجهش به قيامت و دلسوزى و مهرش نسبت به دوستش، خود را مسؤول مىداند ...
چنين انسانى اگر در فضاى حيات انسان قرار گيرد و از افق زندگى آدمى طلوع نمايد و چون خورشيدى به سرزمين وجود انسان نور افشانى كند، در حقيقت خير عظيمى از جانب حضرت حق به او رسيده است.
پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله فرمود:
«مَن أَرَادَ اللَّهُ بِهِ ...
غريزه دوست خواهى و ميل به معاشرت و رفاقت، حقيقتى است كه حضرت حق در نهاد آدمى قرار داده است و رزق اين غريزه و ميل را بنا بر حكمت و مصلحتش در هر عصر و روزگارى مقرر فرموده است و آن انسانهاى والايى هستند كه از ارزشهاى ملكوتى و صفات انسانى و نشانههاى ...