خلقت و طبيعت بر پايه عدالت و حكمت رحمت بنا شده، خيانت و بىوفائى، زورگوئى و سلطه طلبى را در نهاد مرد نگذاشتهاند، عوامل خيانت را محيطهاى اجتماعى در مرد به وجود مىآورد، نه خلقت و طبيعت سخن پرفسور اشميد آلمانى نسبت به جنس مرد ابداً سخن درستى نيست ...
در اطلاعات 25/ 9/ 38 تحت عنوان: از هر ده انگليسى يكى حرامزاده است چنين نوشته بود: لندن رويتر 16 دسامبر، خبرگزارى فرانسه در گزارشى كه دكتر ژ. آ. اسكات مأمور پزشكى شهردارى لندن تهيه كرده است خاطرنشان شده: سال گذشته در لندن از هر ده كودكى كه به دنيا آمدند ...
برتراند راسل- چنان كه قبلًا اشاره كرديم- به اين نكته توجه دارد كه اگر تكهمسرى تنها صورت قانونى ازدواج باشد مستلزم محروميت گرديده تعداد زيادى از زنان مىشود، لهذا راهحلى پيشنهاد مىكند ولى چه راهحلى؟!
خيلى ساده، پيشنهاد مىكند كه به اين زنان ...
چيز ديگرى كه سبب مىشود تلفات جنس مرد از تلفات جنس زن بيشتر باشد موضوعى است كه اخيراً در پرتو پيشرفت علوم كشف شده است و آن اين كه مقاومت مرد در برابر بيمارىها از مقاومت زن كمتر است و در نتيجه تلفات مرد به واسطه بيمارىها از تلفات زن بيشتر ...
علت اين امر چيست؟ چرا با اين كه مواليد دختر از مواليد پسر بيشتر نيست عدد زنان آماده ازدواج از مردان بيشتر است؟
علت اين امر واضح است: تلفات جنس مرد از تلفات جنس زن بيشتر است، اين تلفات معمولًا در سنينى واقع مىشود كه مرد بايد سرپرست خانوادهاى باشد، ...
اين مسئله از مسائلى است كه ايراد و اشكالهائى ابتدا از روزگار قرون وسطى به وسيلهى اربابان كليسا بر آن وارد شد و تا كنون ادامه دارد، و از آنان به مشتى روشن فكر غرب زده در نواحى مسلمان نشين راه يافت، تا به اين وسيله بتوانند در ميان جوامع همراه با ...
عرصه زندگى عرب پيش از بعثت پيامبر اسلام تحت تأثير جهل مركب و امورى خيالى و ظن و گمان و مسائلى ناشى از سبك مغزى بود.
خداوند به اين اوضاع شيطانى، و به حاكميت جهل و سبكمغزى و پيروى از ظن و گمان، و غوطهور بودن عرب در خيالات و اوهام در آيات 154 آل عمران و ...
آنچه به طور صريح از آيات قرآن مجيد و معارف حقّه اهل بيت و كتابهاى علمى مورد اعتماد در زمينه خلقت آدم و حوا استفاده مىشود، اين است كه خداوند، با اراده و قدرت و علم و حكمت بىنهايتش از خاك زمين پيكرى را صورتگرى كرد، و به او شكل لازم را مرحمت فرمود، ...
لازم است انسان در برابر اشتباه ديگران نسبت به خود، دچار غيظ و خشم نشود، و اگر شد آن را فرو برد كه فرو بردن خشم و خاموش نمودن آتش غضب از صفات اهل تقوا و مورد خشنودى خداست.
از رسول خدا روايت شده:
«من كظم غيظاً و هو قادر على انفاذه ملأه الله امنا و ...
اين دو مسئله از مسائل بسيار مهمى است كه قرآن مجيد و روايات به آن اصرار دارند، و وظيفهاى بر دوش ملت، دولت، دانشمندان، انديشمندان، واعظان ناصحان و تك تك مردم و آحاد جامعه است، و خداوند هيچ عذرى را در ترك اين دو فريضه نمىپذيرد.
امر به معروف و نهى از ...
قرآن مجيد بر امين بودن مردم و امانتدارى و اداى امانت به صاحبش در آيات متعددى اصرار دارد، و امانتدارى را گرچه از كافر باشد ممدوح مىشمارد.
روايات اهل بيت كه ترجمان و تفسيرى از آيات كتاب خداست نيز بر اين حقيقت اصرار مىنمايد:
از رسول خدا روايت ...
ابوحارثه رئيس و رهبر و عالم مسيحيان نجران بود كه ميان مردم و حاكمان حكومتهاى مسيحى از جايگاه ويژهاى برخوردار بود ابوحارثه با رسول خدا درباره مسيح مناظره و مجادله كرده گفت: اى محمد درباره مسيح چه مىگوئى؟ حضرت فرمود:
او يكى از بندگان خداست كه ...
منظور از كافران در آيه مورد بحث آيه 56 آل عمران يهوديان هستند كه از روز ظهور عيسى تا امروز، و از امروز تا آينده دور با عيسى و دين بر حق او به مخالفت برخاستند و به مخالفت برمىخيزند و انحرافشان را از حق ادامه مىدهند كُنْتُمْ فِيهِ ...
در حديثى از حضرت صادق (ع) نقل شده است: مؤمن در هر حال مجاهد است زيرا او در دولت باطل به وسيله تقيّه با دشمنان خدا مىجنگد، و در دولت حق به وسيله اسلحه.
اين حديث شريف صريحاً دلالت دارد بر اين كه تقيه نه تنها به معناى توقف و سكوت و ركود و چاپلوسى و تملق و ...
اگر بخواهيم از اصول اساسى اسلام كه امر به معروف و نهى از منكر در رأس آنهاست و از تقيه تعبير امروزى بنمائيم مىتوانيم امر به معروف و نهى از منكر را اصول «استراتژى» اسلام و تقيه را «تاكتيك» بناميم و در تعريف اين دو لفظ اهل فن چنين گفتهاند: استراتژى ...
دانشمندان بيدار و قرآن شناس و عارف به معارف اهلبيت به صورت پراكنده در كتابهاى تفسير و اخلاق در ضمن تشريح امر به معروف و نهى از منكر حقيقت اين مسئله را شناسانده و موارد آن را كه جز براى حفظ اسلام و مسلمين و آمادگى براى شكست دشمن بكار گرفته نمىشود ...
در جنگ تدافعى گرچه انگيزه و هدف اصلى، جهاد در راه خداست، ولى بيشتر موارد آن به طورى كه بررسى كرديم مقاصد مادّى از قبيل بيرون راندن دشمن از سرزمين اسلامى و به دست آوردن حقوق از دست رفته و پاسدارى از مال و جان و نگهدارى از حقوق و منافع مادّى مشروع نيز ...
اهم انگيزهها و عوامل جهاد ابتدايى و تهاجمى از اين قرار است:
1- آزاد كردن ملّتها و تودههاى مردمى كه از شرايط آزاد انديشيدن و آزاد قضاوت كردن و بالأخره انتخاب آزاد نمودن، محرومند و موانع و سدها و دشوارىهايى بر اثر سلطه قدرتمندان و دولت مردان در ...
به جز مواردى كه در زمينه جهاد تدافعى بيان شد، اسلام انگيزههاى ديگرى را نيز به عنوان مجوّز منطقى براى اعلان جهاد مىشناسد كه ما در اينجا به نام جهاد تهاجمى و رهائى بخش، آن را از ديدگاه قرآن مورد بررسى قرار مىدهيم.
در آغاز بايد به اين نكته توجّه ...
جهاد تدافعى را در موارد و تحت عناوين كلى زير مىتوان مطرح و بررسى كرد: 1- اسلام، دفاع را حق مشروع در برابر ظلم و تجاوز و تبهكارى مىداند، و جنگ را به عنوان يك وسيله دفاع تجويز مىكند:
اذِنَ لِلَّذينَ يُقاتَلُونَ بِانَّهُمْ ظُلِمُوا وَ انَّ ...