پيروى از قرآن مجيد استعدادها را هر چه بيشتر شكوفا كرده، و قواى انسانى را در راه خير و صلاح تقويت مىنمايد. هم آنچه در سايه آگاهى، مسخر آدمى مىگردد، در راه كمال و امنيت به كار مىرود و هم انسان از سلامت دنيا و آخرت برخوردار مىشود. اين ...
كتاب الهى كه بر دو پايه محكم يكتاپرستى و پاداش عمل در روز قيامت استوار است، حق انسانها را ادا كرده و در ترويج معارف و فرهنگ حقيقى و انهدام بناى شهوتپرستى و لذايذ ممنوع، كوشش فراوانى نموده است. اين مردم مسلمانانند كه بايد آن را دليل و راهنماى ...
اگر بىخبران در دامن استعمار نبودند، و اگر تقليد كوركورانه كوتاه نظران از مفاسد و شهوات غرب به ويژه اروپا و آمريكا در ميان نبود، و اگر صنايع چشمگير آنان عدهاى را از خود بىخود نمىكرد، در حق اسلام نسبت به علم و دانش آنگونه رأى و نظر ...
كسانى كه ميان دين و دانش جدايى فرض مىكنند، از نوع استدلالاتشان پيداست كه، دين را درك نكرده و از مفهوم عالى آن بىخبرند.مراجعه به آثار مهم اسلامى، يعنى قرآن و كتب معتبر روايى از قبيل اصول كافى، من لايحضره الفقيه، الشافى، الوافى، محجة البيضاء، ...
علم به معناى دانستن است و يكى از مراتب آن عبارت است از: درك واقعيات و حقايق.
آن كسى كه از معلومات و حقايق استفاده كند، و آن را در راه به ثمر رساندن انسانيت به كار اندازد، هم خود به سعادت نزديك شده و هم ديگران را به خوشبختى سوق داده است.
انسان از ...
از اعتراف بالا موقعيت عالى اسلام را در مسئله تربيت دريافتيد و اكنون به ضررهاى جدايى ملتها از آيين خدايى توجه كنيد:
خطاى بزرگ اجتماع امروزى اين است كه از پيروى قانون تعالىبخش روانى سرپيچى كرده، و مستبدّانه روان را به قواى عقلانى منحصر ...
اديان و مذاهب ديگر كه به وسيله انبياى الهى پاك و بىعيب به بشر عرضه شد، همه دستخوش تغيير شده و بر اثر ناپاكىهاى عدهاى سودجو رنگ اصلى خود را از دست دادند؛ از اين جهت قابليت اصلاح و جوابگويى به مسائلى كه پيش روى انسان بوده و خواهد بود را ...
در كتب شيعه و سنى آمده: «ابن عباس» كه درس قرآن و فهم مفاهيم كتاب الهى را در حد خودش از وجود مبارك اميرمؤمنان عليه السلام كه شاهد نبوت و دارنده همه كتاب بود فرا گرفته مىگويد: اميرمؤمنان عليه السلام به من فرمود: «اگر معانى بلند و ...
كتاب خدا از نظر فصاحت، بلاغت، استعمال الفاظ، كلمات، تركيب جملات، آيات، تعداد سورهها و نظامبندى، يك معجزه واقعى است.اين شكل و ترتيب قرآن نشان دهنده اين معناست كه معمار و بنّاى اين ساختمان فقط و فقط خداست، و در اين بناى محكم حتى يك نقطه كم و ...
قرآن كريم دلايل متين و برهانهاى استوارى بر نزولش از جانب خداوند اقامه مىكند، و زمينه قبول آن را به عنوان وحى الهى، براى هر انديشمندى آماده مىنمايد.
قرآن؛ در يكى از دلايل دندان شكن بر اثبات نزولش از پيشگاه ذوالجلال مىگويد:
«و اگر در ...
آن مدرسهاى كه سفراى بزرگ الهى، يعنى پيامبران عظيم الشأن آسمانى، قبل از پيامبر اسلام براى تربيت انسان، به مقتضاى فطرت و عقل و وجدان كه جزء مايههاى ذاتى او است بنا كردند، رسول خدا صلى الله عليه و آله با ارائه قرآن از جانب حق، تكميل كرد.
رهبر ...
از آيات و وروايات استفاده مىشود كه مسلمانان نسبت به كتاب الهى، داراى سه وظيفه مهم هستند:
1- قرائت قرآن 2- فهم قرآن 3- عمل به قرآن.
و اين سه وظيفه از آيه 121 سوره بقره و آياتى مشابه آن به طور صريح استفاده مىشود:
«الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ ...
قرآن گرچه از نظر تعداد حروف، كلمات، نقطهها، زير و زبرها، آيات و سورهها داراى حد معينى است و به شماره تمام برنامههاى صورى كتاب در بعضى از تفاسير اشاره رفته؛ ولى از نظر معنا، دريايى است كه ساحل ندارد و جهانى است كه براى آن حدّى متصور ...
در آن زمانى كه ميدان حيات انسان از همه طرف، دستخوش حملات ويرانگر اميال و غرايز حيوانى و شيطانى شده بود، و بر اثر آن حملات و طوفانها ساختمان كرامت و فضيلت از ريشه رو به ويرانى مىنهاد؛ در آن زمان كه در تمام جهان عدهاى زورگو و مفتخور و ...
با توجه به اين حقايق معلوم مىشود كه چرا شريعت اسلام كيفر چند گناه از قبيل: قتل عمد، قذف، زنا، محاربه افساد، شرب خمر، ارتداد از دين، لواط و سرقت را به نص صريح تعيين كرده و در ساير موارد كيفر خاصى مقرّر نداشته و نوع و مقدار كيفر را به نظر حاكم شرع ...
.
«كيفر آنان كه با خدا و پيامبرش مىجنگند، و در زمين به فساد و تباهى مىكوشند، فقط اين است كه كشته شوند، يا به دارشان آويزند، يا دست راست و پاى چپشان بريده شود، يا از وطن خود تبعيدشان كنند. اين براى آنان رسوايى و خوارى در دنياست، و براى آنان ...
فضل بن شاذان كه از بزرگان اصحاب ائمه و از دانشمندان مشهور شيعه است، نقل مىكند كه حضرت رضا عليه السلام سرقت را از گناهان كبيره شمرده است .
و در روايت اعمش آمده كه حضرت صادق عليه السلام از قول نبى اكرم صلى الله عليه و آله نقل كرده است: زنا ...
قال على عليه السلام:
احْبِسْ لِسانَكَ قَبْلَ ان يُطيلَ حَبْسَكَ وَيُردى نَفْسَكَ، فَلا شَىْءَ اوْلى بِطُولِ سِجْنٍ مِنْ لِسانٍ يَعْدِلُ عَنِ الصَّوابِ وَيَتَسَرَّعُ الىَ الْجَوابِ .
«پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و ...