نوشتهاند شيطان هزاران سال در كنار ملائكه به عبادت حق مشغول بود «1»، عبادتى كه بالاتر از آن تصور نمىشد، چون خداى متعال آدم را آفريد به همه ملائكه فرمان داد: اين مخلوق ارزشمند مرا سجده كنيد، همه سجده كردند جز ابليس كه از سجده ابا كرد و در برابر امر ...
آنقدر كه در اسلام به بخش اخلاق و آراستگى روان، به خوبىها و پيراستگىاش از رذايل اهميت داده شده است، به عبادات اهميت داده نشده است.
نكتهاى لطيف
شما مىدانيد كه در نمازهاى واجب روزانه، لازم است كه انسان از شروع تكبيرةالاحرام تا پايان نماز ...
به حق بايد گفت: حسنات اخلاقى زيبايىهاى باطن، و رذايل اخلاقى زشتى درون است.
شما در برابر زيبايىهاى طبيعت و زشتىها چه موضعى داريد؟ غير از اين است كه هميشه در صدد جلب زيبايىها و دفع زشتىها هستيد؟ شما سعى نمىكنيد زيباترين گل را در باغچه خانه ...
هر مسلمانى مىداند كه امر به معروف و نهى از منكر، دو فريضه از فرايض مهم الهى است، اداى اين دو فريضه بر هر مسلمانى از واجبات، و ترك آن از محرمات است، كه مهمترين علت براى سقوط يك ملت، در بدبختى است.
مردم مؤمن بايد هميشه يك ديگر را به آراسته شدن به حق و ...
مىگويند: فيلى را براى سيراب كردن به كنار چشمهاى كه آب زلال داشت آوردند. فيل چون عكس خود را در ميان چشمه مىديد به شدت مىترسيد و از نوشيدن آب امتناع مىورزيد، باز او را كنار چشمه آوردند و با عصا به سرش مىكوفتند ولى وقتى خود را مىديد باز پس ...
مىگويند در هزاران سال پيش در يكى از مناطق يونان، معبدى بود كه به «معبد دلف» معروف بود. بر سر آن معبد سنگى در برابر ديدگان نهاده بودند كه روى آن سنگ با خط درشت زيبا نوشته بود: «خود را بشناس».
اى خسته درون تو نهالى است كز هستى آن ترا ...
انسان چون خود را بشناسد بر خود لازم و حتم مىبيند كه به صفات الهى آراسته شده و از رذايل و اوصاف شيطانى دور گردد؛ ولى اگر خود را نشناسد، آراستگى به اوصاف حميده را حتم ندانسته و دورى از زشتىها را لازم نمىبيند و بدون ترديد در ميدان جهل به خود از ...
اينان همان افرادى هستند كه با داشتن علم و دانش و آگاهى و اطلاع از بسيارى از امور، و با نفس آلوده به رذايلشان كتاب كيش شخصيت مىنويسند و در آن كتاب با تكيه بر آيات قرآن علل سقوط فرعون و طاغوتها را به رشته تحرير مىكشند؛ ولى از خويشتن خود به كلى غافل ...
اينجاست كه خوشحالى و غم واقعى به انسان دست مىدهد، خوشحالى از داشتن آنچه مولا بر او مىپسندد و غم به خاطر گرفتار بودن به برنامههايى كه دوست از او متنفر است. آنان كه بدون شناخت خويش خوشحالى دارند خواه ناخواه دچار عجب و غرور و خودبينى مىشوند؛ ...
اينان در اين جهان كه جاى كاشت براى برداشت در آخرت است، حمّال و عمله بدون مزدند، عمرى بار گران زندگى را بدوش كشيده و دچار زحمات طاقتفرسا گشتهاند؛ ولى بهرهاى از زحمت و رنج خود نخواهند برد؛ بلكه تمام زحمات آنان به فرموده قرآن مجيد «هَباءً ...
همانگونه كه پيشتر اشاره كرديم منظور از «خودشناسى» شناخت ظاهرى نيست؛ گر چه شناخت ظاهر انسان نيز، داراى بركات و مايه تحريك انسان به سوى فضايل اخلاقى مىشود؛ امّا آنچه مورد نظر مربيان حقيقى بشر يعنى رسول گرامى اسلام و اهل بيت عليهم السلام است، معرفت ...
كسى كه خود را نشناخته و يا خود را فراموش كرده باشد؛ حتى اگر معدن همه عيوب شود كه هر يك از اين عيوب در خانواده و جامعه مشكلاتى را به بار آورد، حس نمىكند. كسى كه آگاه به مقام خود نيست، كسى كه دچار عذاب خودفراموشى است، كسى كه گرفتار مرض غفلت از خويش است ...
عدم شناخت و خود فراموشى از بلاهاى بزرگ وريشههاى بسيارى از بدبختىها و مفاسد است. قرآن مجيد، جهل به خويش و خودفراموشى را از بلاهاى بزرگ مىداند كه به عنوان عذاب خدا در دنيا نصيب بدكاران مىگردد، آنجا كه مىفرمايد:
«وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ ...
از امير مؤمنان عليه السلام براى نجات نفس از آلودگىها، مسائل مهمى نقل شده است كه به گوشهاى از آن توجه كنيد:
نَفْسُكَ اقْرَبُ اعدائِكَ الَيْكَ .
«نزديكترين دشمنانت نفس توست».
نفسى كه آراسته به تربيت الهى نباشد، البته نزديكترين دشمن ...
انسان وقتى با مكتب وحى آشنا شد و تنها راه رسيدن به مقصود را راه انبيا دانست و به درك اين حقيقت دست يافت كه تنها نسخه شفابخش، قرآن و توضيح و تفسير آن از زبان امامان و بيداران راه است، در مرحله اوّل بايد به يادگيرى دستورات حق برخيزد، و در مرحله بعد با ...
شما آمار هر نوع گناه، فحشا، منكرات، تجاوزات، ظلمها، غارتگرىها، دزدىها، آدمكشىها، جيببرىها، مسائل خلاف عفت، و... را كه بخواهيد (در هر ثانيه چند گناه و جرم) در روزنامهها و كتابهاى خود آنان يافت مىشود. و بيشتر گناهان و تخلّفات كشورهاى ...
انسان اگر منبع تمام علوم و فضايل مادى شود، ولى در زير چتر تعليمات الهى نباشد، راهى براى تزكيه نفس ندارد و با داشتن آن همه علوم، از وحشيگرى، عصيان، تخلّف و فساد در امان نخواهد بود.
مگر دنياى به اصطلاح متمدن غرب و قسمتى از شرق از علم ...
انسان با اتصال به نور نبوت و بهرهگيرى از فرامين حق، مراقب و مواظب حركات و رفتارهاى خود خواهد شد و به اين واقعيت پى خواهد برد كه اگر مطيع شهوت شود، در وى صفت پليدِ بىشرمى، حرص، چاپلوسى، نفاق، خسّت، حسد، شماتت و غير آن پديد آيد، اما اگر شهوت مطيع ...
اين عقل فرشته صفت اوست كه بايد با اتصال به وحى اوصاف نفس را به حرارت عشق به خدا و رسيدن به مقام قرب، از حيوان صفتى پاك كرده و هر يك را به نور الهى روشن نموده و صفحه تمام اوصاف و يا آيينه نفس كمكگيرى از الهامات الهى، مركز تجلى صفات حق كند و زمينه بروز ...
اين همه، براى اين است كه انسان به پاكى گراييده، از آلودگىها دور بماند؛ زيرا انسان تربيت شده، نه اينكه مشكلى ايجاد نمىكند، به علاوه بر تجارت معنوى براى خودش، حلّال مشكلات ديگران نيز خواهد بود؛ امّا انسان آلوده و ناپاك نه اينكه از تجارت اخروى ...