اخلاق مؤمن
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين و الصلا و السلام على محمّد و اهلبيته الطاهرين صلوات الله عليهم اجمعين
اگر دربار آيات قرآن كريم، و دربار روايات و اخبارى كه از طريق شنيدن يا مطالعه به آنها دست يافتهايم، دقت ...
اخلاق، يعنى هزينه كردن عواطف عالى انسانى و نحو پيوند مثبتى كه بايد او با همنوع خود و با افراد ديگر داشته باشد. در حقيقت، اخلاق در پيوند انسان با خانواده و جامعه، نظير نورافكنى است كه بر پيشانى لكوموتيوى قطار نصب شده است. اين نورافكن راه را چنان ...
حضرت امام صادق عليه السلام، در دو روايت در باب سوءالخلق كه دانشمند بزرگ اسلامى مرحوم كلينى اعلى الله مقامه الشريف آنها را در كتاب كافى نقل كرده، ايمان را در مسلمانى كه آراسته به صفات حسن اخلاقى نيست و دچار بد خلقى است، به عسلى تشبيه نموده است كه ...
بعد از عقيده، يك رمز پيشرفت انبياء در هدف مقدسى كه داشتند، همين مسأل اخلاقی بود. البته، اخلاق واقعيت بسيار گستردهاى دارد كه خوشرويى، بر خلاف توجّهى كه عدهاى به كلم اخلاق به عنوان خوشرويى مىكنند، تنها جزيى از اجزاى آن است.
اخلاق اقتضا مىكند ...
امّا نكتهاى كه در اين سه موضوع بايد همه ما آن را بدانيم و به آن توجّه كنيم، اين است كه زندگى انسان و شايد حيوانات و همينطور نباتات و جمادات عالم، بر دو مبنا پايهگذارى شده است، مبناى نفى، و مبناى اثبات. شايد تمام موجودات عالم اين طور باشند و ...
بنا به فرمود وجود مقدس حضرت كاظم عليه السلام و بنا به نقل محدث بىنظير، علام مجلسي اعلى الله مقامه الشريف در بحار الانوار، صد و بيست و چهار هزار نماينده براى اصلاح اين سه موضوع حياتى از طرف پروردگار به رسالت مبعوث شدند، و تمام اين انبياى خدا اين ...
عقيده؛ يعنى نفى تمام خدايان ساختگى، اعم از خدايان بىجان بيرونى و درونى كه عبارتند از بتها، مظاهر عالم طبيعت، هواى نفس، تجاوز در شهوات، آمال و آرزوهاى غلط، خواستههاى بىريشه و بىبنيان، و بتهاى جاندار كه عبارت مىباشند از چهرههاى ...
فرقى نمىكند كه پيوند من با بت جاندار بيرونى باشد، يا با بت بىجان بيرونى، يا با بت بىجان درونى. ممكن است اين جا بعضى از دوستان از شنيدن اين موضوع تعجّب كنند و بگويند چگونه ممكن است بشر به پرستش و به قبول حاكميت ساخت خودش برخيزد؛ يعنى چگونه ممكن ...
عدهاى هستند كه اربابپرست و شخصپرست هستند؛ يعنى آدم زندهاى را دخيل در تمام برنامههاى حيات مىدانند، و تا آخر عمر هم سعى مىكنند كه به اين ابرو خدشهاى وارد نشود، از ترس اين كه مبادا برنام شكم، شهوت و زندگىشان بند بيايد. عقيده به خدا، ...
على عليه السلام و بيت المال
در كتابهاى مهم ما از اميرمؤمنان عليه السلام نقل شده است كه هارون بن عنتره گفت: در ايام جنگ صفين در روستايى به نام ده خورنق «3»، با على عليه السلام كارى داشتم، در نيمه شب، از خيمه بيرون آمدم و به كنار چادر على عليه ...
در كتابهاى مهم ما از اميرمؤمنان عليه السلام نقل شده است كه هارون بن عنتره گفت: در ايام جنگ صفين در روستايى به نام ده خورنق ، با على عليه السلام كارى داشتم، در نيمه شب، از خيمه بيرون آمدم و به كنار چادر على عليه السلام رفتم و گفتم: مولا را ...
«وَ يُوَالُونَ أَهْلَ الْبَيْتِ»، بايد آن كه انتظار فرج مىكشد، هم شكل ما باشد، «وَ يَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِهِمْ [مِنْ أَعْدَائِنَا]»، و اعمالش نبايد به شكل مخالفين ما باشد.
امام هفتم عليه السلام از بازار بزازها عبور مىكرد كه حضرت ديد ...
امام رضا عليه السلام فرمود: «أُولَئِكَ أَهْلُ الْإِيمَانِ وَ التُّقَى»: شيعيان ما كسانىاند كه ايمان دارند، «وَ أَهْلُ الْوَرَعِ وَ التَّقْوَى»: و از گناه مىپرهيزند، «وَ الْأَمَانَهِ»: و هر چه را به عنوان امانت نزدشان مىگذارند، به ...
امام صادق عليه السلام فرمود: شيع جعفر؛ يعنى كسى كه انتظار فرج مىكشد، چند علامت دارد. اولين علامت اين فرد آن است كه معدهاش به يك لقمه حرام آلوده نمىشود. دومين علامتش هم اين است كه چشم خود را از حرام مىپوشاند.
حضرت موسي عليه السلام از مصر فرار ...
شيعه واقعى
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين و الصلا و السلام على محمّد و اهلبيته الطاهرين صلوات الله عليهم اجمعين....
قرآن مجيد بيان مىكند اعتقاد به پروردگار بزرگ عالم، به تنهايى براى انسان سعادت نمىسازد، و اين كه بشر در ...
در كتاب عيون اخبار الرضا عليه السلام، صدوق رحم الله عليه از قول حضرت على بن موسى الرضا عليه السلام نقل مىكند كه حضرت فرمود: ايمان عبارت است از اعتقاد قلبى، اقرار به زبان و عمل به اعضا و جوارح. «1» اگر هر كدام از اين سه جنبه از ايمان در وجود انسان ...
منظور از اين حياتى كه در تعبير مزبور از زندگانى امام حسين عليه السلام شده، فقط حيات انسانى است؛ آن حياتى كه در خطّ انسان بودن است، و صفت رذيلهاى هم در آن ديده نمىشود، و در چهره آن، تمام صفات عالى انسانى منعكس مىباشد.
سعدى چنين حياتى را اين ...
هيچ حيوانى در عالم، اعم از حيوانات دريايىها، صحرايىها و هوايىها، براى گذراندن ادار امور زندگى به هيچ آدميزادى احتياج ندارد، ولى آدميزاد از هيچ چيزى در اين عالم بىنياز نيست. بنابراين مىشود گفت، گداترين موجود عالم، بشر بوده و بقيه موجودات ...
انسانيت در حيات حيوانيت پيدا نمىشود، ولى حيات حيوانيت در حيات انسانيت به كمال مىرسد. همه اشتباهات ادوار تاريخ در برنامههاى انسانها و اقوام، همين يك جمله بوده است كه آنها نتواستند حيات حيوانى را در حيات انسانى تكامل بدهند. عقل بايد هميشه ...