آیا شما هم این حرف ها را شنیده اید؟مثل خداستمردم هم مثل خدا هستندبعضی از مردم هم کار خدا را می توانند انجام دهندمن موبایلم رو به اندازه خدا دوست دارمفرزندم دلم را ربوده است، مثل خدا می ماند.رئیس سازمان مرد توانمند و مدیری است. شایسته است هرچه ...
اعیاد و تعطیلات زمانی برای شادی و نشاط و لذّت از لحظات با هم بودن است. با این حال؛ طبق معارف دینی، هیچ شادی و نشاطی نباید انسان را غافل کند. یکی از هشدارها در همه لحظات و سرگرمی های دنیا، یاد مرگ است. در این نوشتار، به ضرورت یادآوری مرگ، حتّی در ایّام ...
منت گذارى و آزار بر مستحق همانند ريا انفاق را از درجه اعتبار ساقط، و از ارزش مىاندازد و نهايتاً آن را باطل كرده از عرصه قبولى و پذيرفته شدن، و اجر و پاداش خارج مىكند.اين از مصاديق بىخردى است كه انسان از محصول زحمت و رنج خود به نيازمندان و ...
تا کنون برای همه ما اتفاق افتاده است که علت و فلسفه برخی از دستورات خداوند برایمان سوال شده است. در طول تاریخ اندیشمندانی بوده اند که سعی کرده اند تا با استفاده از روایات، به این پرسش،پاسخ دهند.« علل الشرائع»، به زبان عربى، تألیف شیخ صدوق، ابو ...
میزان شگفتی های جهان آفرینش آنقدر زیاد اسـت که دانش روزافزون بشر، در برابر آن جلوه ی یک صفر را هم ندارد؛ هر روزی کـه از عمر جهان می گذرد و دامـنه ی عـلوم وسعت می یابد و سطح افکار بالاتر می رود، قیافه ی اسرار جدیدی نمایان می گردد و ...
توحید و سرّ توجه به هدف
گاهی به این مبانی دینی به عنوان اموری دور از واقع نگاه می کنیم. اگر انسان دقت کند می بیند تمام اعمال انسان یا موحدانه یا مشرکانه است. توحید به معنای آنست که انسان چیزی غیر از خداوند را نبیند. این توحید مراتب مختلف دارد؛ توحید ...
آيا به كسانى كه از ترس مرگ از خانههايشان در حالى كه هزاران نفر بودند بيرون آمدند با ديده عبرت ننگريستى و وضعشان را ندانستى؟ پس خدا به آنان فرمود بميريد سپس آنان را زنده كرد، خدا نسبت به مردم داراى فضل و احسان است، ولى بيشتر مردم سپاس نمىگذارند. و ...
اگر خداوند برای بنده ای، چیزی رقم بزند و بپسندد، رضا، آن است که بنده نیز آن را بپسندد و بپذیرد و اعتراضی نداشته باشد اما گروهی به هر چیز و هر کس خرده می گیرند؛ از خود و مردم و خدا و هستی ناراضی اند؛ همیشه طلبکارانه نگاه می کنند و داشته های خود را نمی ...
منابع:
کتاب : تفسير حكيم ج3
نوشتہ : استاد حسین انصاریان
حضرت حق از بنىاسرائيل خواست كه فروتنانه وارد دروازه منطقه مقدس شوند يا به معناى ديگر از آنان خواست كه نسبت به توحيد و نبوت و تورات و خلاصه آئين الهى و فرهنگ حق ...
آیین مقدس اسلام یک آیین فطری است. مسأله أخذ میثاق که بارها در قرآن مجید وارد آمده، به همین نکته اشارت دارد...اگر کسی واجبی از واجبات دینی را امتثال نماید، به مصلحتی عاجل یا آجل دست یابد و به عکس اگر انسان مکلفی از ارتکاب حرامی از محرمات شرعی باز ...
دوست دارید بدانید که آیا در قیامت از پل صراط مستقیم رد میشوید یا نه؟ اگر اندکی حوصله به خرج دهید و این سیاهه را تا آخر همراهی کنید، شاقول و شاخصی به دستتان خواهد داد که می توانید از همین اکنون و قبل از برپایی قیامت، دریابید که آیا آخرالامر، اهل ...
معنای لغوی شفاعت :
کلمه ی شفاعت از ریشه ی ثلاثی « شفع » می باشد . شفع در اصل به معنای زوج و جفت آمده است.۱
همچنین راغب شفع را در حالت مصدری به معنای «پیوستن و ضمیمه شدن چیزی به همانند خود» می داند . ۲
بنابراین شفع و شفاعت ، هر دو مصدرند به ...
چرا باید از خدا ترسید؟ مگر خدا موجود ترسناکی است؟ ترس از خدا به چه معنا است و چگونه حاصل می شود؟
ابتدا باید توجه کنیم که معنای ترس از خدا چیست؟ ترس از خدا به معنای ترس از مسؤولیت هایی است که انسان در برابر او دارد . ترس از این که در ادای رسالت ...
گناهان دام هایى هستند که شیطان به وسیله ى آنها، انسان ها را شکار مى کند و بندها و طناب هایى است که با آنها، انسان ها را به بند مى کشد و البته طناب ها هم رنگارنگ و ضخیم و نازک است و شیطان هر کسى را با نوع خاصى مى فریبد، عده اى را با ثروت و عده اى را با مقام ...
«ولايت» به معناى سلطنت، حكومت، تدبير امور، امارت، نصرت، توليت، مالكيت، سرپرستى، محبت و ربوبيت است كه در حقيقت و در اصل و ريشه، حقِّ حضرت رب العزّة و آفريدگار جهان هستى است.
ولايت و تدبير، عرصهگاه آفرينش، اختصاص به آن ذات مقدس دارد، ...
عزیزترین فرد این عالم، پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله است و ایشان سحاب حریص بود. خود می فرمود: انا حریصُ علی رُشدکم: من به رشد شما حریصم ...کسی که خود بوی خوش می دهد دوست دارد که همه بوی خوش بدهند؛ درست مثل عزیزی که در این عالم بوی خوش اخلاق داشت و دوست ...
همه مخلوقات و موجودات در دو بخش قابل بررسی است. یکی موجودات مادی که همین عالم ماده و طبیعت است ، یکی هم عالم مجردات که علاوه بر موجودات مادی که محسوس و قابل درک حسی هستند این موجودات محدودیت های ماده را ندارند. محدودیت های زمانی، مکانی، تغییر و تحول و ...
در دين هيچ اكراه و اجبارى نيست. «دين را بايد آزادانه با تكيه بر عقل و انديشه و مطالعه در معارف پذيرفت» مسلماً راه رشد و هدايت از گمراهى و غىّ «به وسيله عقل، قرآن، نبوت، امامت» تبيين شده است، پس هر كسى پس از روشن بودن راه هدايت از گمراهى ...
چرا وقتی اتفاق بدی میافتد، میگوییم مصلحت بوده است؟حوادث بدی که در زندگی انسانها رخ میدهد، از لحاظ منشأ، یکنواخت و مانند هم نیستند؛ لذا نمیتوان در تمام آنها به صورت قطعی حکم کرد که مصلحت این بود، بلکه این رخدادها میتواند از عوامل ...
هر کسی دوست دارد ببیند عاقبت کجا می رود و سرانجام او چه خواهد شد؟ این حقیقت در فطرت انسان وجود دارد که می خواهد پایان کار خود را بداند. شرایع الهی هم به این مطلب عنایت خاصی داشتند بطوری که از همان روز اول که پیامبران شروع به دعوت می کردند یکی از ...