فارسی
سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 - الثلاثاء 5 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
جهنم

حقیقت مرگ در نگاه اهل ایمان

بسم الله الرحمن الرحیم «الحمدلله رب العالمین صلاة و السلام علی سید الانبیاء و المرسلین حبیب الهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین».   محدودیت دنیا برای پاداش‌دهی خداوند عبادت به ...

استاد انصاریان: عکس‌ا‌‌لعمل ظلم‌ها و دل‌شکستن‌ها در همین دنیا / ساخت جهنم و عذاب‌هایش را به خدا نسبت ندهید

دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی گفت: خداوند متعال نه طبقات جهنم را، نه عذاب‌های این طبقات را ساخته است. سازنده آن کفر کافران، شرک مشرکان، نفاق منافقان، بخل بخیلان، حسد حاسدان، کبر متکبران، جرم مجرمان است. اگر ساخت جهنم ...

استاد انصاریان: در مقابل هیچ یک از نعمت‌های خداوند مغرور نشوید/ نعمت‌ها درهای بهشت یا جهنم را برای شما باز می‌کنند

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی گفت: نعمتی را که خداوند به انسان عنایت می‌کند به آدم نمی‌چسباند، اگر اراده کند با یک اتفاق همه را از انسان می گیرد. خداوند نعمت را به ما داده تا با این نعمت کار کنیم و قیامت هشت در بهشت را به روی ما باز کند. ...

استاد انصاریان: اختیار انسان در انتخاب خوبی‌ها و زشتی‌ها/ هیچ کسی نمی‌تواند انسانی را به زور وارد بهشت  یا جهنم کند  

دارالعرفان/ محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی گفت: بهشت‌ رفتن را مانند جهنم رفتن نمی‌توان گردن دیگری بگذاریم؛ خداوند، پیغمبر(ص) و ائمه(ع) ما را به بهشت دعوت کردند و برخی از انسان‌ها در این دنیا به طور غیرمستقیم ما را به سوی جهنم هدایت می‌کنند ولی در ...

در محضـر پیامبر اکرم (ص)

    آنچه در پی می آید متن سخنرانی آیة اللّه جوادی آملی در مدینه منوّره است که پس از پیاده کردن از نوار، با اجازه معظّم له اقدام به درج آن کردیم. این سخنان که در جمع حجاج خانه خدا و در کنار مرقد مطّهر پیامبر گرامی(ص) و در یک فضای عرفانی و معنوی ...

مقايسه اشتهاى جهنم و بهشت‏

مقايسه‏اى با بهشت كنيد، ما كلمه كثير و اكثر در قرآن در ارتباط با بهشت نداريم، «ثلّة» داريم، «ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ* وَ ثُلَّةٌ مِنَ الْآخِرِينَ» «ثلّة»؛ گروهى، اما كثير نداريم، ولى درباره دوزخ، اكثر و كثير داريم: «وَ ...

تشبيه نفس مجرم به جهنم‏

مفسرين و اهل دل مى‏گويند: اين دهان و معده، در خوردن زشتى‏ها و سير نشدن، دقيقاً مانند دهان و معده جهنم است. قرآن را در اينجا مى‏خوانند كه خدا در آن مى‏فرمايد: در قيامت وقتى خدا هفت طبقه جهنم را از مجرمان پر كرد، جهنمى كه آنها با دست خود و ...

امامان كفر و امامان ايمان

«بسم الله الرحمن الرحیم؛ الحمد لله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الأنبیاء و المرسلین حبیب إلهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین».   طرح نقشهٔ راه هدایت در قرآن خداوند مهربان در ...

نتیجه اخروی حبس‌کردن نعمت‌ها

«بسم الله الرحمن الرحیم؛ الحمد لله رب العالمین الصلاة و السلام علی سید الأنبیاء و المرسلین حبیب إلهنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین».   روایات امام رضا(ع) درباره همت بلند در بعضی از ...

مفهوم «ضريع»

«ضريع» در اصطلاح قرآن كريم به گياهى گفته مى‏شود كه شتر نيز، با آن قدرت دندان و آرواره‏اش، نمى‏تواند آن را بخورد. درحالى‏كه قرآن مى‏فرمايد اهل جهنم بايد علفى را كه خودشان در دنيا كاشتند و در آخرت درو كرده‏اند بخورند. در خوردن يا ...

قبح عقاب بلا بيان‏

خدا در قرآن مى‏فرمايد: «ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولًا» ما هرگز ملتى را عذاب نخواهيم كرد، مگر اين كه دين خود را توسط رسولان خود به آنها ابلاغ كنيم و آنها گوش ندهند.اگر دين را ابلاغ نكنيم، ديگر محاكمه نمى‏كنيم و به جهنم ...

درد بى‏عقلى دوايش آتش است ...

چنانكه از آيات قرآن مجيد بر مى‏آيد ميان «اهل دوزخ شدن» و «بى‏انديشه زيستن» رابطه مستقيمى وجود دارد، زيرا قرآن تعطيلى عقل را سبب جهنمى شدن مى‏داند و مى‏فرمايد: اگر از دوزخيان سوال شود كه براى چه اهل جهنم شديد، پاسخ مى‏دهند: به دو ...
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^