فارسی
سه شنبه 14 مرداد 1399 - الثلاثاء 14 ذي الحجة 1441

  12
  0
  0.5
(1 نفر )

عالم غیب و شهود چیست و در آیات و روایات چگونه مطرح شده؟

 

واژه «عالم» به معنای «عالم» ماده نیست؛ بلکه مراد از «عالِم الغیب» خداوند تبارک و تعالی است. خداوند در این آیه می‌فرماید: «ثم تردون الی عالم الغیب و الشهادة»؛ پس از مرگ به محضر کسی می‌روید که آگاه به جهان غیب و شهود است و او از اعمال شما به شما خبر می‌دهد.ازاین‌رو انسان پس از مرگ به عالم ماده بر‌نمی‌گردد، گرچه ممکن است روح مرده، پس از مرگ و قبل از قیامت گاهی به دنیا برگردد؛ چرا‌که جایگاه ارواح مردگان پس از مرگ، عالم برزخ است.قرآن کریم می‌فرماید: «... و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون؛... و پشت سر آنان برزخی است تا روزی که برانگیخته شوند». غیب در اصل به معنای چیزی است که پوشیده و پنهان است و چون عالم ماورای محسوسات از حس ما پوشیده است، به آن غیب گفته می‌شود.غیب و شهود دو نقطه مقابل یک‌دیگرند، شهود عالم محسوسات است و جهان غیب ماورای حس است.خداوند متعال در سوره جمعه، آیه ۸ می‌فرماید: «...ثم تردون الی عالم الغیب و الشهادة فینبئکم بما کنتم تعملون؛ ... سپس به‌سوی کسی که دانای پنهان و آشکار است، باز گردانده می‌شوید؛ آن‌گاه شما را از آن‌چه انجام می‌دادید، خبر می‌دهد.البته باید به این نکته نیز توجه کرد که غیب و شهادت جزو معانی نسبی هستند؛ یعنی یک چیز ممکن است نسبت به چیزی غیب و نسبت به چیز دیگر شهادت باشد. بنابراین غیب و شهادت نسبت به افراد عالم و جاهل متفاوت می‌باشد. هرقدر دانسته‌های یک فرد بیش‌تر باشد، چیزهایی که از او پنهان هستند، کم خواهند بود؛ ازاین‌رو برای خدایی که علم او نامحدود است و هیچ‌چیز نیست که از حیطه و دایره علمی او خارج باشد، همه چیز شهادت و آشکار و روشن است و برای او هیچ غیب و نمایی وجود ندارد.بنابراین معنای علم خدا به غیب و شهادت این است که در حقیقت همه چیز برای او شهادت است. غیب و شهود موجودات نسبت به هم، همه برای خدا شهادت است.به تعبیر دیگر معنای آیه «عالم الغیب و الشهادة» این است که اموری که ممکن است علم صاحبان علم به ان احاطه یابد و اموری که خارج از حد وجودشان نیست و نیز اموری که ممکن نیست علم صاحبان علم به آن تعلق گیرد، به خاطر خارج بودن از حد وجودشان، هر دو قسم برای خداوند متعال معلوم و روشن است؛ چون او به تمام چیزها احاطه کامل دارد؛ «...الا انه بکل شیء محیط؛ آگاه باشید که خداوند به همه چیز احاطه دارد. در سوره جمعه، یهودیان را تهدید کرده و خطاب به آن‌ها فرموده: چه بخواهند و چه نخواهند مرگ آن‌ها را فرا می‌گیرد؛ سپس با ستم‌کاری و گناه به سمت خدا برمی‌گردند و خداوند به حقیقت اعمال ظاهری و پنهانی آن‌ها آگاه است؛ چون خداوند عالم به غیب و شهادت است و هیچ عملی از آنان بر خدا پوشیده نیست.عالم شهادت، شامل عالم مادی و غیر مادی نیز می‌شود و منظور از شهادت، آگاهی خداوند به اعمال ظاهری آنان است. 
جهت مطالعه بیشتر به منابع زیر مراجعه نمایید:
کتاب معاد، نوشته محسن قرائتی - تفسیر نمونه، ج۱،‌ ص ۷۰ ـ ۷۳؛ ج ۱۰، ص ۱۳۹، ج ۱۸، ص ۲۷۸؛ ج ۲۴، ص ۱۱۸.


منبع : پایگاه عرفان
  12
  0
  0.5
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از انسان راضي ...
    معنای غدیر چیست؟ و چرا عید غدیر خم به این نام خوانده ...
    برای درمان و رهایی وسواس چه باید کرد؟
    آيا فكر گناه كردن هم گناه محسوب مي گردد، عواقب آن چیست؟
    نفس با روح چه فرقي دارد؟
    محیط برزخ چگونه است؟ چرا قبل از بهشت و جهنم بزرخ می ...
    فرق حيوان با انسان در چیست؟
    مختصری از زندگی نامه امام باقر(ع) را بیان کنید؟
    سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او چيست؟
     معنای لعن چیست؟    

بیشترین بازدید این مجموعه

      عید از منظر امام علی(علیه السلام) چگونه ترسیم شده است؟
      برجستگی روی گنبد خضرای پیامبر چیست ؟
      سخت گیری والدین در مسائل دینی و عبادی فرزندان طبق آیات ...
      من دختری دارم که حجابش را خوب رعایت نمی کند نمازش را ...
      من همیشه نمازم را اول وقت میخونم اما وسوسه های شیطان در ...
      در روایات امده دروغ گفتن مرد به همسرش جایز است لطفا ...
      برای درمان و رهایی وسواس چه باید کرد؟
      با وجود عقل و وجدان چه نیازی به دین است؟ لائیک یا بی ...
      چرا امام حسن (ع) همانند امام حسین (ع) قیام نکردند؟
      شب لیله الرغائب چه فضیلت و اعمالی دارد؟

 
نظرات کاربر
مهدى
باسلام اجر شما با خداوند
پاسخ
0     0
9 خرداد 1395 ساعت 11:18 بعد از ظهر
پاسخ : بسمه تعالی با عرض سلام و ادب؛ خداوند متعال به شما نیز توفیق بندگی و عبادت عنایت بفرماید. ما را از دعای خیرتان فراموش نکنید. موفق باشید التماس دعا
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز