فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
18
نفر 38
82% این مطلب را پسندیده اند

برجستگی روی گنبد خضرای پیامبر چیست ؟

 برجستگی روی گنبد خضرای پیامبر چیست ؟

در این مورد اقوال و نظرات مختلفی بیان شده است که باختصار نظری به تک تک آن ها می اندازیم:

 

قول اول 

در یکی از کتب معتبر اهل سنت (سنن دارمی جلد اول صفحه ۴۳) از ابن جوزی روایت شده که روزی قحطی شدیدی در مدینه بوجود آمد، مردم نزد عایشه همسر پیامبر آمدند، او گفت به قبر پیامبر بنگرید آنان نیز دریچه ای از سقف قبر آن حضرت به آسمان باز کردند بطوری که میان قبر و آسمان هیچ سقف و پوششی نبود در این حال رحمت الهی از آسمان نازل شد.
بعد ها باز کردن این دریچه هنگام خواندن نماز باران جزو سنت های مردم مدینه شد که تا قرن نهم زمان حیات سمهودی ادامه داشته و از آن زمان تا کنون نیز بر گنبد قابل مشاهده است.


دقیقا به موازات این پنجره بر روی گنبد سبز ، بر روی گنبد زیرین نیز پنجره ای وجود دارد . چند نکته:
اولا : در زمان عایشه بر قبر مطهر گنبدی ساخته نشده بود. شاید تنها رواندازی از جنس پارچه بر روی آن قرار داده بودند و مردم در واقع حائل بین قبر و آسمان را برداشتند به این صورت معنی این روایت این است که آسمان با دیدن قبر مطهر حضرت اندوهگین شده و بارش باران نمادی از اشک آسمان درفراق پیامبری جاری شد که خدا در شأن او فرمود: لولاک لما خلقت الافلاک


ثانیا : این اتفاق که در کتب اهل سنت نیز به آن اشاره شده با این اعتقاد وهابیون که استمداد و توسل به اشخاص بعد از مرگشان شرک است در تضاد است. چه اینکه طبق این روایت مردم پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و در زمان عایشه همسر ایشان و با توصیه او متوسل به پیامبر و قبر شریف آن حضرت شدند.


ثالثا : سالیان سال است که این پنجره را هنگام خواندن نماز باران باز نمی کنند گو اینکه علت آن بی اعتقادی وهابیون به این گونه مسائل است.


رابعا: اگر از زاویه ای دیگر به این روایت نگاه کنیم نمی توان به این دست روایات زیاد اعتماد کرد چرا که کتب اهل سنت مشحون و پر از روایاتی است که در صدد فضیلت تراشی برای عایشه هستند. واقعا این سوال جدی است که اگر در مدینه قحطی شده چرا مردم نزد علی علیه السلام که آگاه ترین مردم و نزدیک ترین آنان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود نرفتند. و یا سراغ یکی از صحابه نزدیک پیامبر همچون سلمان و مقداد و ابوذر نرفتند و یا حتی نزد خلیفه اول که خلافت مسلمین را یدک می کشید نرفتند تا از او در این رابطه سوال کنند!!.
از این رو صحت این دست روایات که به گونه ای ظریف از میان همسران پیامبر تنها پای عایشه را به میدان می کشد، قابل تأمل است.

 

قول دوم 

سمهودی تاریخ نگار معروف قرن نهم نقل می کند: گنبد مسجد النبی دو سقف داشت که بر سقف بالایی پنجره ای مشرف بر سقف زیرین بود.
لازم به ذکر است ساخت گنبد های دو جداره در آن زمان مرسوم بوده و هم اینک نیز در ساخت گنبدها از این تکنیک استفاده می شود.از نظر فنی و مهندسی این نوع ساخت گنبد استحکام گنبد را افزایش داده و عمر آن را دوچندان می کند.
اما گذاشتن پنجره بر روی گنبد بیرونی ممکن است به یکی از جهات زیر باشد:


اول : این پنجره وظیفه رساندن نور را به فضای ما بین دو گنبد برعهده داشته است. چه اینکه با وجود نبود وسایل نور دهی این کار روش مناسبی به نظر می رسیده است.
شبیه این کار در مورد کعبه مکرمه نیز وجود داشت که در اطراف کعبه سنگهای مرمری را تعبیه کرده بودند تا فضای مابین سقف اول و دوم کعبه با تابش نور خورشید به این سنگ ها روشن شود.


دوم : این پنجره در واقع تنها راه ورودی برای رفتن به روی گنبد بوده است.
بنظر می رسد با توجه به نقدهایی که به قول اول وارد است این قول قابل قبول باشد.

 

قول سوم

در برخی از سایت های اینترنتی چنین آمده که پس از این که وهابیون گنبد و ضریح امامان بقیع علیهم السلام را تخریب کردند تصمیم گرفتند تا گنبد مرقد مطهر پیامبر صلی الله علیه وآله را نیز تخریب کنند. بدین جهت یکی از آنان از گنبد بالا رفته و در حالی که قصد داشته اولین ضربه را بزند صاعقه ای می زند و او بیهوش شده و می میرد.


پس از آن هیچکس نتوانست جنازه او را از سطح گنبد برداشته پایین آورد. هاتفی از جانب پیامبرصلی الله علیه وآله به یکی از عرفای مدینه خبر می دهد که نمی توانند این جنازه را از روی گنبد جدا کنند همان جا روی گنبد او را بپوشانید تا عبرتی برای دیگران باشد.


این قول هیچ استناد تاریخی ندارد و در بررسی های به عمل آمده در آن ایام چنین اتفاقی نقل نشده است. لذا صحت آن محل تردید جدی است و قابل قبول نیست. گرچه از نظر اعتقادی اینگونه اتفاقات منعی ندارد.


منبع : پرسمان
  • گنبد طلایی
  • مدینه
  • گنبد
  • گنبد خضرا
  • 18
    82% (نفر 38)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:
    [ دلیل برجستگی گنبد پیامبر ]     [ دلیل برجستگی بالای گنبد پیامبر ]     [ برجستگی روی گنبد خضرا ]     [ دلیل برجستگی بالای گنبد پیامبر چیست ]     [ برجستگی روی گنبد پیامبر ]     [ برجستگی بالای گنبد پیامبر ]     [ علت برجستگی روی گنبد پیامبر ]     [ علت برجستگی گنبد پیامبر ]     [ برجستگی گنبد پیامبر ]     [ دلیل برجستگی بالای گنبد پیغمبر چیست ]     [ برجستگی روی گنبد خضرای پیامبر چیست ]     [ دلیل برجستگی بالای گنبد پیغمبر ]     [ برجستگی گنبد خضرا ]     [ گنبد پیامبر ]     [ دلیل برجستگی بالای گنبد پیغمبر چیست؟ ]     [ دلیل برجستگی روی گنبد پیامبرچیست ]     [ دلیل برجستگی روی گنبد پیامبر چیست ]     [ علت برجستگی بالای گنبد پیغمبر ]     [ برجستگی روی گنبد پیامبر چیست ]     [ برآمدگي گنبد پيامبر ]     [ برجستگی گنبد حضرت رسول ]     [ برامدگی گنبد پیامبر ]     [ برامدگی گنبد حضرت رسول ]     [ برامدگی بالای گنبد پیامبر ]     [ دلیل برجستگی گنبد پیغمبر ]     [ دلیل برجستگی بالا گنبد پیامبر ]     [ علت برجستگی بالای گنبد پیامبر ]     [ علت برجستگی گنبد پیامبر چیست ]     [ برجستگی روی گنبدخضرا ]     [ جسد روی گنبد پیامبر ]     [ علت برامدگی روی گنبد پیامبر ]     [ برجستگی گنبد پیغمبر ]     [ دلیل برجستگی بالای گنبدپیغمبر ]     [ دلیل برجستگی گنبدپیغمبر ]     [ گنبد پیغمبر ]     [ دلیل برجستگی گنبد مزار پیغمبر چیست ]     [ علت برآمدگی روی گنبد پیامبر ]     [ برجستگی بالای گنبد پیغمبر ]     [ دلیل برجستگی گنبد حضرت رسول ]     [ دلیل برجستگی گنبد حضرت محمد ]     [ دلیل برجستگی روی گنبد حضرت محمد ]     [ دلیل برجستگی بالای گنبد ]     [ علت برآمدگی روی گنبد پیامبر اکرم ]     [ برجستگی بالای گنبد پیامبر چیست؟ ]     [ دلیل برجستگی روی گنبد پیامبر ]     [ دلیل برجستگی گنبد پیامبر چیست ]     [ دلیل برجستگی بالای گمبد پیامبر چیست ]     [ دلیل برآمدگی بالای گنبد نبی ]     [ برجستگی روی گنبد خضرا چیست ]     [ دليل برجستگي بالاي گنبد پيامبر ]     [ علت برجستگی روی گنبد حضرت محمد ]     [ دلیل برجستگی قبر پیامبر ]    

    آخرین مطالب

    لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
    انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
    چه كنیم تا دعاها و حاجتهايمان برآورده شود؟
    چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟
    آيا شك و وسوسه در ايمان باطني اگر گذرا باشد آيا آن ...
    آیا در روز عاشورا، سپاهیان امام حسین(ع) و لشکر عمر ...
    اگر انسان جایز الخطاست پس چرا خداوند آدم و حوا را ...
    راههاي پرورش خلاقيت و قوه ابتكار و عزت نفس راشرح ...
    منظور از چاه ویل چیست؟
    معنای کلمه «اللّه» و ریشه آن چیست؟ آیا قبل از ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    درصد گرایش افراد به ادیان الهی در جهان چگونه است؟
    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
    رضايت و خشنودي خدا در چیست و چگونه خداوند از ...
    نفس با روح چه فرقي دارد؟
      چطور باید وصیت نامه بنویسیم؟
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
    معنای کلمه «اللّه» و ریشه آن چیست؟ آیا قبل از ...
    معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

     
    نظرات کاربر

    حسین
    این مطلب هیچ سندی نداره و بازگو کردن ونشرش باعث بی اعتباری گوینده است امیدوارم سریعتر این مطلب رو از سایتتون بردارید
    پاسخ
    2     0
    22 مرداد 1396 ساعت 5:24 بعد از ظهر
    مرصاد
    به نام خدا سلام پس از آن که انگلیس (فراماسون)، شخصی به نام عبدالوهاب را مأمور کرد تا با اتکا به اندیشه‌های ابن تیمیه و احکام سلفی و ...، ریشه اسلام را بخشکانند، بین او که فقط یک شیخی بود و حکومت «ابن سعود» پیوند بر قرار کرد و با این پیوند، وهابیت از قدرت سیاسی و نظامی نیز برخوردار گردید. اولین اقدام مشترک وهابیت و ابن سعود، حملات وحشتناک و ددمنشانه به شهرهای سرزمین حجاز (عربستان سعودی فعلی) بود. کشتارهایی شبیه آن چه رژیم اشغالگر قدس (اسراییل) در بدو پیدایش در شهرهای فلسطین انجام داد – قتل‌عام‌ها و ترورهایی شبیه آن چه امروزه وهابیت با ماسک سلفی و تکفیری در سوریه، عراق و افغانستان انجام می‌دهد – بچه کشی، نسل کشی و حتی حلال کردن نوامیس مسلمین و به کنیزی گرفتن آنها، شبیه همین فتاوای امروز وهابی‌ها برای تروریست‌های سلفی، تکفیری، القاعده‌ای و طالبانی. به دنبال این حملات، پس از تسلط به مدینه، در اولین اقدام حرم‌های امامان علیهم‌السلام را در بقیع تخریب کردند و پس از آن قصد تخریب مسجدالنبی (ص) و حرم پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله را نمودند که با مخالفت شدید مسلمانان و از جمله علما و مراجعه شیعه و سنّی و به ویژه آیات عظام در ایران و عراق (نجف اشرف) مواجه شدند. در چنین شرایطی، مجبور شدند تا از تخریب آن حرم صرف‌نظر کنند، اما برای آن قصه‌ای ساختند تا توجیه کننده‌ی تخریب بقیع باشد. گفتند: شخصی می‌خواست با مواد منفجره این گنبد سبز را منفجر کند که ناگهان صاعقه‌ای زد و او را به گنبد چسباند، آن چنان که به هیچ وجه قابل جدا کردن و کندن جسد نبود، لذا همان‌جا دفنش کردند(؟!) – نتیجه‌‌ی مطلوب آنها از این قصه ساختگی و البته بی‌مزّه، این بود که تخریب حرم‌های شریف در بقیع کار درستی بود، وگرنه به آنها نیز صاعقه می‌زد. اما واقعیت تاریخی این است که از قدیم روی گنبد ایشان، دریچه‌ای رو به آسمان باز کرده بودند تا هر گاه مدینه مبتلا به بلاهایی چون قحطی، خشکسالی، بیماری‌های همه‌گیر چون طاعون و وبا و ...، می‌شد، آن دریچه را باز کنند و با توسل به ایشان و مرقد مطهر ایشان، دعا کنند تا دفع بلا شود و برکات آسمانی نازل گردد. همان توسلی که امروزه آن را منکر هستند [ولی در عمل متوسل به امریکا، انگلیس و اسراییل هستند]. بالاخره هر کسی به قدرتی که باور دارد متوسل می‌شود. بر اساس برخی اسناد مورد قبول وهابیت، اولین بار، این کار به دستور عایشه صورت گرفت؛ در این باره «دارمی» که از متقدمان علمای اهل سنت و مورد قبول وهابیت است، با سند معتبر در کتاب خود چنین می‌نویسد: «مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند؛ از این مشکل به عایشه شکایت بردند؛ او گفت: بالای قبر رسول خدا(ص) از سقف حجره حضرت، دریچه‌ای به سوی آسمان باز کنید تا بین آن و آسمان مانعی نباشد؛ چنین کردند و به حدی باران بارید که گیاهان رویید و شتران چاق شدند؛ آن قدر که پوست آن‌ها از چاقی ترک خورد و به همین سبب آن سال را سال ترک نامیدند». البته در آن زمان، این حرم و این گنبد بدین شکل نبود، بلکه بقعه‌ای روی قبر بود، اما طبق این سند، دریچه‌ای روی بقعه و رو به آسمان باز کردند و از آن پس نیز در بازسازی‌ها، گنبد را با دریچه ساختند.
    پاسخ
    0     1
    23 تير 1396 ساعت 02:11 صبح
    حمیدرضا
    اینکه با حکایت بافی آن هم بدون سند و بیشتر شبیه زایده ی تخیل کودکان است بخواهید به تعقل ملت شک کنید واقعا جای تاسف دارد
    پاسخ
    0     0
    31 ارديبهشت 1396 ساعت 10:42 بعد از ظهر
    ناشناس
    حالا چه با سند چه بي سند، مطلبي ذكر شده.... بعدشم، الان برجستگي روي قبه كه اهميت نداره، يتيم بودن و ظهور نكردن امام پررنگ تره ....
    پاسخ
    2     0
    29 ارديبهشت 1396 ساعت 00:23 صبح
    علی اکبر ریگی
    لطفا به مقدسات اهل تسنن احترام بزارید حضرت عثمان رض و حضرت عایشه ممنون
    پاسخ
    5     11
    3 فروردين 1396 ساعت 09:49 صبح
    محمد حسین صابری
    استغفرالله... وای از خرافه پرستی وای از سوق دادن مردم به خرافه پرستی وای از عالمی که از سر نادانی خرافه را شایع میکند وای از عالمی که گمان می‌کنم اگر بگوید نمیدانم یا شک دارم از مقامش کم میشود وای و صد وای بر مردمی که به جای دنبال دلیل گشتن با شنیدن یک افسانه خیالشان راحت می‌شود این افسانه را وهابیت بعد از تخریب قبرستان بقیع ساخت تا تخریب قبور را توجیح کند و بگوید اگر تخریب قبور امامان شیعه کار بدی بود صاعقه می‌زد و نمی‌گذاشت ما آنها را تخریب کنیم. دلیل وجود این برآمدگی را «محرم ۹۱» به درستی توضیح دادند. بزرگی میگوید دانش شما به اندازه کتابهایی که می‌خوانید نیست، به اندازه تفکریست که بر آنچه خوانده‌اید کردید. مردم خواهش میکنم کمی متفکر باشید
    پاسخ
    1     0
    2 فروردين 1396 ساعت 11:42 بعد از ظهر
    صادق
    چه خزعبلاتی
    پاسخ
    0     0
    22 اسفند 1395 ساعت 7:12 بعد از ظهر
    الهه
    متنو خیلی بد نوشتید و دروغی بیش نیست . داستان اول کاملا دروغه و داستان دوم رو از عمد جوری نوشتید و علامت گزاشتید که به نظر دروغ بیاد وقتی شما از چیزی خبر ندارید پس سکوت کنید خیلی سنگین تره
    پاسخ
    0     1
    19 اسفند 1395 ساعت 2:32 بعد از ظهر
    امیر خسروی
    کسانی که به مدینه منوره مشرف شده اند و از نزدیک گنبد سبز و دل انگیز مسجد النبی را دیده اند و یا اگر از این توفیق محروم بوده اند در تصاویر، برآمدگی را در بر قسمت بالایی گنبد در سمت جنوب مشاهده می کنند. در باره اینکه این برآمدگی چیست و علت وجودی آن چیست حرفها و گفته هایی بعضا بدور از واقعیت بیان می شود و حتی در باور برخی ضعیف ترین قول بهترین آن به نظر می رسد. اما حقیقت این برآمدگی چیست ؟ در این مورد اقوال و نظرات مختلفی بیان شده است که باختصار نظری به تک تک آن ها می اندازیم: قول اول : در یکی از کتب معتبر اهل سنت (سنن دارمي جلد اول صفحه 43) از ابن جوزي روايت شده كه روزي قحطي شديدي در مدينه بوجود آمد، مردم نزد عايشه همسر پيامبر آمدند، او گفت به قبر پيامبر بنگريد آنان نيز دريچه اي از سقف قبر آن حضرت به آسمان باز كردند بطوري كه ميان قبر و آسمان هيچ سقف و پوششي نبود در اين حال رحمت الهي از آسمان نازل شد. بعد ها باز كردن اين دريچه هنگام خواندن نماز باران جزو سنت هاي مردم مدينه شد كه تا قرن نهم زمان حيات سمهودي ادامه داشته و از آن زمان تا کنون نیز بر گنبد قابل مشاهده است. دقیقا به موازات این پنجره بر روی گنبد سبز ، بر روی گنبد زیرین نیز پنجره ای وجود دارد . چند نكته اولا : در زمان عایشه بر قبر مطهر گنبدي ساخته نشده بود. شاید تنها رواندازی از جنس پارچه بر روی آن قرار داده بودند و مردم در واقع حائل بین قبر و آسمان را برداشتند به این صورت معني اين روايت اين است كه آسمان با ديدن قبر مطهر حضرت اندوهگين شده و بارش باران نمادي از اشك آسمان درفراق پيامبري جاري شد كه خدا در شأن او فرمود: لولاك لما خلقت الافلاك ثانیا : اين اتفاق كه در كتب اهل سنت نيز به آن اشاره شده با اين اعتقاد وهابيون كه استمداد و توسل به اشخاص بعد از مرگشان شرك است در تضاد است. چه اینکه طبق این روایت مردم پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و در زمان عایشه همسر ایشان و با توصیه او متوسل به پیامبر و قبر شریف آن حضرت شدند. ثالثا : سالیان سال است که این پنجره را هنگام خواندن نماز باران باز نمی کنند گو اینکه علت آن بی اعتقادی وهابیون به این گونه مسائل است. رابعا: اگر از زاویه ای دیگر به این روایت نگاه کنیم نمی توان به این دست روایات زیاد اعتماد کرد چرا که کتب اهل سنت مشحون و پر از روایاتی است که در صدد فضیلت تراشی برای عایشه هستند. واقعا این سوال جدی است که اگر در مدینه قحطی شده چرا مردم نزد علی علیه السلام که آگاه ترین مردم و نزدیک ترین آنان به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود نرفتند. و یا سراغ یکی از صحابه نزدیک پیامبر همچون سلمان و مقداد و ابوذر نرفتند و یا حتی نزد خلیفه اول که خلافت مسلمین را یدک می کشید نرفتند تا از او در این رابطه سوال کنند!!. از این رو صحت این دست روایات که به گونه ای ظریف از میان همسران پیامبر تنها پای عایشه را به میدان می کشد، قابل تأمل است. قول دوم : سمهودي تاريخ نگار معروف قرن نهم نقل مي كند: گنبد مسجد النبی دو سقف داشت كه بر سقف بالايي پنجره اي مشرف بر سقف زيرين بود. لازم به ذکر است ساخت گنبد های دو جداره در آن زمان مرسوم بوده و هم اینک نیز در ساخت گنبدها از این تکنیک استفاده می شود.از نظر فنی و مهندسی این نوع ساخت گنبد استحکام گنبد را افزایش داده و عمر آن را دوچندان می کند. اما گذاشتن پنجره بر روی گنبد بیرونی ممکن است به یکی از جهات زیر باشد: اول : این پنجره وظیفه رساندن نور را به فضای ما بین دو گنبد برعهده داشته است. چه اینکه با وجود نبود وسایل نور دهی این کار روش مناسبی به نظر می رسیده است. شبیه این کار در مورد کعبه مکرمه نیز وجود داشت که در اطراف کعبه سنگهای مرمری را تعبیه کرده بودند تا فضای مابین سقف اول و دوم کعبه با تابش نور خورشید به این سنگ ها روشن شود. دوم : این پنجره در واقع تنها راه ورودی برای رفتن به روی گنبد بوده است. بنظر می رسد با توجه به نقدهایی که به قول اول وارد است این قول قابل قبول باشد. قول سوم در برخي از سايت هاي اينترنتي چنين آمده كه پس از اين كه وهابيون گنبد و ضريح امامان بقيع عليهم السلام را تخريب كردند تصميم گرفتند تا گنبد مرقد مطهر پيامبر صلی الله علیه وآله را نيز تخريب كنند. بدین جهت يكي از آنان از گنبد بالا رفته و در حالي كه قصد داشته اولين ضربه را بزند صاعقه اي می زند و او بيهوش شده و می میرد. س از آن هيچكس نتوانست جنازه او را از سطح گنبد برداشته پايين آورد. هاتفي از جانب پيامبرصلی الله علیه وآله به يكي از عرفاي مدينه خبر مي دهد كه نمي توانند اين جنازه را از روي گنبد جدا كنند همان جا روي گنبد او را بپوشانيد تا عبرتي براي ديگران باشد. این قول هیچ استناد تاریخی ندارد و در بررسی های به عمل آمده در آن ایام چنین اتفاقی نقل نشده است. لذا صحت آن محل تردید جدی است و قابل قبول نیست. گرچه از نظر اعتقادی اینگونه اتفاقات منعی ندارد.
    پاسخ
    0     0
    18 اسفند 1395 ساعت 11:44 بعد از ظهر
    میلاد
    دارمی در سنن خود چنین آورده: بَاب ما أَکْرَمَ الله تَعَالَى نَبِیَّهُ صلى الله علیه وسلم بَعْدَ مَوْتِهِ 93 - حدثنا أبو النُّعْمَانِ ثنا سَعِیدُ بن زَیْدٍ ثنا عَمْرُو بن مَالِکٍ النُّکْرِیُّ حدثنا أبو الْجَوْزَاءِ أَوْسُ بن عبد اللَّهِ قال قُحِطَ أَهْلُ الْمَدِینَةِ قَحْطًا شَدِیدًا فَشَکَوْا إلى عَائِشَةَ فقالت: انْظُرُوا قَبْرَ النبی صلى الله علیه وسلم فَاجْعَلُوا منه کووا إلى السَّمَاءِ حتى لَا یَکُونَ بَیْنَهُ وَبَیْنَ السَّمَاءِ سَقْفٌ قال فَفَعَلُوا فَمُطِرْنَا مَطَرًا حتى نَبَتَ الْعُشْبُ وَسَمِنَتْ الْإِبِلُ حتى تَفَتَّقَتْ من الشَّحْمِ فَسُمِّیَ عَامَ الْفَتْقِ. باب کرامت‌هایی که خداوند به پیامبرش بعد از وفات آن حضرت داده است: اوس بن عبد الله می‌گوید : مردم مدینه دچار قحطی شدیدی شدند؛ پس به عائشه شکایت کردند، عائشه گفت: به قبر رسول خدا (ص) رو بیاورید، و پنجره‌هایی از آن به سوی آسمان بگشایید؛ به طوری که بین قبر آن حضرت و آسمان سقفی نباشد. راوی می گوید: مردم همین کار را انجام دادند ؛ پس باران فراوانی بارید؛ تا جایی که گیاهان رویید و شترها آن قدر چاق شدند که از شدت چربی ترک برداشتند، به حدی که آن سال را سال ترکیدن نامیدند سنن الدارمی ، ج 1، ص227،دار المغنی للنشر والتوزیع پس از این ماجرا هر گاه خشكسالی می شد و مردم نماز استسقاء می خواندند به پیامبر(ص) متوسل می شدند و نتیجه هم می گرفتند.تا اين كه قبه خضراء در زمان عثمانی ساخته شد و با عقیده به این مطلب و به خاطر ويژه بودن اين روزنه شكل و شمايلی هم به آن دادند كه از دور شبيه قبر به نظر می رسد. اما از زمان اغاز حکومت وهابی ها تا کنون این روزنه باز نشده است و همانگونه که در تصویر مشاهده می شود با قفل و زنجیر بسته شده است و این امر به دلیل عقاید باطل آن هاست که هر کس به پیامبر یا ائمه علیهم السلام متوسل شود ، مشرک است .
    پاسخ
    0     0
    18 اسفند 1393 ساعت 01:16 صبح
    شیعه
    سلام سال 678 هجری قمری اولین گنبد برفراز مرقد مطهر ساخته شده. کسانیکه علاقه به ساخت حدیث و... از عثمان و عایشه دارند اول بفرمایند که کدام گنبد؟! زمان اونها ساخته شده بوده؟! اگر میخوایم مطلبی مستند باشه خوبه اول خودمون اسناد رو مرور کرده باشیم!!! عجیبه که اغلب سایتها اون مطلب ناقض سخن آقای انصاریان رو عینا کپی کردن!!! فقط میتونم بگم به نفع وهابیت سند نسازیم.....!!!!
    پاسخ
    0     0
    30 آذر 1393 ساعت 12:23 صبح
    نقشینه
    ایا بمب گذاری از بالا انجام می شود یا از پایین ؟ لطفا با خرافات نخواهید که شیعه را بالا ببرید این حرفهای بی سند دستاویزی برای دشمنان ما میشود.
    پاسخ
    0     0
    13 شهريور 1393 ساعت 12:37 صبح
    مهمان خدا
    سلام . مطلب بسیار زیبا و قابل توجهی بوده ... فقط منبعی برای این مطلب وجود نداره ؟؟؟ التماس دعا یاعلی
    پاسخ
    11     6
    11 آبان 1391 ساعت 8:00 بعد از ظهر
    نواي محرم91
    در زمان عثمان خشكسالي شده بود. مردم به خانه عايشه رفتند تا از او بخواهند براي نزول باران دعا كند. عايشه گفت: به قبر پيامبر متوسل شويد و از پيامبر بخواهيد براي شما طلب باران كند. روزنه اي را از سقفي كه براي پيامبر ساخته ايد به سوي آسمان باز كنيد تا آسمان با ديدن قبر پيامبر ابرهاي رحمت الهي را به خود جذب كند. مردم اين كار را كردند و باران هم باريد. مردم پنجره اي در جاي آن روزنه ساختند و تا قرنهاي نهم رسم مردم اين بود كه هر گاه خشكسالي بود و مردم نماز استسقاء ميخواندند اين پنجره را باز ميكردند و البته نتيجه خوبي هم ميگرفتند. تا اين كه قبه خضراء در زمان عثماني ساخته شد و به خاطر ويژه بودن اين روزنه شكل و شمايلي هم به آن دادند كه از دور شبيه قبر به نظر ميرسد. جالب است بدانيد از زماني كه وهابيان آمده اند اجازه نميدهند اين پنجره هنگام نماز استسقاء باز شود! خودتان ميدانيد چرا...
    پاسخ
    27     21
    10 آبان 1391 ساعت 10:32 بعد از ظهر
    فاطيما
    توسط يك سايت لبناني شايع شده بود كه وهابيون قصد داشته اند گنبد را خراب كنند كه ناگهان برقي از آسمان مي جهد و به فردي كه بالاي گنبد به قصد اجراي اين مسئوليت خطير رفته ميخورد و همانجا به درك واصل ميشود. لذا وهابيون يك قبرمانند به يادبود خوش خدمتي! او روي گنبد پيامبر درست ميكنند. يا داستان سرائی های دیگری که برخی ساخته و پرداخته بودند ! تا مدتي اين ماجرا نقل مجالس مختلف وهابي شده بود و مستمسكي براي به سخره گرفتن اعتقادات شيعيان! اما واقعيت قضيه چيز ديگري است كه وهابيون اشاره اي به آن نميكنند: در زمان عثمان خشكسالي شده بود. مردم به خانه عايشه رفتند تا از او بخواهند براي نزول باران دعا كند. عايشه گفت: به قبر پيامبر متوسل شويد و از پيامبر بخواهيد براي شما طلب باران كند. روزنه اي را از سقفي كه براي پيامبر ساخته ايد به سوي آسمان باز كنيد تا آسمان با ديدن قبر پيامبر ابرهاي رحمت الهي را به خود جذب كند. مردم اين كار را كردند و باران هم باريد. مردم پنجره اي در جاي آن روزنه ساختند و تا قرنهاي نهم رسم مردم اين بود كه هر گاه خشكسالي بود و مردم نماز استسقاء ميخواندند اين پنجره را باز ميكردند و البته نتيجه خوبي هم ميگرفتند. تا اين كه قبه خضراء در زمان عثماني ساخته شد و به خاطر ويژه بودن اين روزنه شكل و شمايلي هم به آن دادند كه از دور شبيه قبر به نظر ميرسد. جالب است بدانيد از زماني كه وهابيان آمده اند اجازه نميدهند اين پنجره هنگام نماز استسقاء باز شود! خودتان ميدانيد چرا... منبع: سایت حج
    پاسخ
    0     0
    16 مهر 1391 ساعت 7:24 بعد از ظهر
    حاج آقا منبعش کو؟؟؟؟
    پاسخ
    31     3
    19 ارديبهشت 1391 ساعت 9:54 بعد از ظهر
    آیا برای بمب گذاری باید تا آن بالا رفت؟ چگونه تا آنجا رفته؟ به نظر من وهابیون تخم شیطانند ولی با این گفته های بی سند چه نتیجه مثبتی عاید شیعه می شود؟
    پاسخ
    41     7
    11 ارديبهشت 1391 ساعت 01:35 صبح
    حمید
    بد نیست برای مطالبی که بیان می دارید سند موثق ذکر کنید لطفا !!!
    پاسخ
    49     3
    10 ارديبهشت 1391 ساعت 07:08 صبح
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^