فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
3
نفر 6
83% این مطلب را پسندیده اند

با شکستن مکرر توبه چه كنم؟

به عقوبت ها و مجازات هایی که بر یکایک از گناهان وعده داده شده بیندیشد، و ایناحتمال را از نظر دور ندارد که تکرار گناه بعد از توبه ممکن است مجازات شدیدتریداشته باشد.
با شکستن مکرر توبه چه كنم؟

پرسش:

من شاید حدود 25 بار توبه ام را شکسته ام. ولی حالا واقعاً خیلی پشیمانم. آیا این بار اگر با اراده ای قوی و عاجزانه یکبار دیگر توبه کنم و تمام نیرویم را برای گناه نکردن بکار گیرم آیا این توبه مورد قبول واقع می شود؟ البته من نمازم را تقریباً همیشه می خوانم و کلاً رعایت تمام موارد را می کنم ولی مشکل من این است که در کنترل نگاهم کمی ضعیف هستم و منظور از شکستن توبه ام هم همین هست.


پاسخ:

چنان چه از گناهی که مرتکب شده اید حقیقتاً توبه کنید و استغفار نمایید ان شاء الله مورد عفو خداوند متعال قرار می گیرید.

 

البته توبه باید پا بر جا و دائم بوده باشد؛ از یک سو، هر زمان خطایی از انسان بر اثروسوسههای «نفس امّاره» سر بزند، باید بلافاصله به سراغ توبه رود، و در مرحله «نفسلوّامه» در آید تا زمانی که به مرحله «نفس مطمئنه» رسد و ریشههای وسوسههااز بیخ کنده شود.

 

و از سوی دیگر، از هر گناهی توبه میکند باید کمال مراقبت را به خرج دهد که آنتوبه را نشکند و بر تعهد خود در پیشگاه خداوند، نسبت به ترک آینده باقی بماند. و بهتعبیر دیگر، اگر بعد از توبه از گناه هنوز انگیزههای آن در اعماق دل و جان او باقیمانده باید با آن به مبارزه برخیزد و جهاد با نفس را، جزء برنامه های خویش قرار دهد و به این ترتیب، هم در صف تائبان باشد و هم در صف مجاهدان.

 

بعضی از علمای اخلاق بحث بینتیجه یا کم نتیجهای را در این جا دنبال کردهاند کهآیا مقام توبهکار جهاد کننده در برابر ریشههای گناه افضل است یا توبه کاری کهریشههای گناه را از سرزمین قلب خویش بر انداخته است.

 

این مهم نیست که کدام یک از آن دو افضلند، مهم آن است که توبه کننده چه دستوراتی راباید به کار بندد که به گناه گذشته بازگشت نکند؛ برای این امر رعایت اموری لازماست.

 

1- جدا شدن از محیط گناه و عدم شرکت در مجالس معصیت، چرا که توبه کار در آغازامر آسیب پذیر است و مانند بیماری است که تازه از بستر برخاسته، و اگر با پای خودبه مناطق آلوده به میکرب های بیماری زا رود، احتمال آلودگی مجدد او به بیماری فراواناست؛ و یا هم چون معتادی است که ترک اعتیاد به مواد مخدر نموده ولی هر گاه به مناطق آلودهبرگردد، به سرعت آلوده میشود.

 

2- باید در دوستان و معاشران خود تجدید نظر کند؛ هر گاه در گذشته کسانی بودهاند که او را تشویق به گناه میکردند، از آنها شدیداً فاصله گیرد.

 

3- هر زمان وسوسهها و انگیزههای آن گناه در او پیدا میشود، به ذکر خدا رویآورد، چرا که ذکر خدا مایه آرامش دل ها است؛ «الا بذکر الله تطمئن القلوب»[i]


4- همواره در باره آثار زیانبار گناهی که آن را ترک گفته بیندیشد و آن آثار رانصب العین خود قرار دهد، مبادا بر اثر غفلت از آن و فراموش کردن اثرات مرگبار آنگناه، بار دیگر انگیزههای گناه مجدد در او رشد کند، و وسوسهها از هر سو به قلب او هجوم آورد.

 

 5- در داستان های پیشینیان و کسانی که بر اثر گناهان مختلف گرفتار مصائب دردناکیشدند، بیندیشد، و سرگذشت آنها را از نظر بگذراند، حتی در حالات انبیاء و پیامبرانمعصومی که گاه گرفتار لغزش ترک اولی شدند، مطالعه کند؛ مثلاً، ببیند که چه امری سببشد آدم با آن مقام والایش از بهشت رانده شود، یا حضرت یونس مورد خشم قرار گیرد، وبه زندان شکم ماهی فرستاده شود یا بر اثر چه عواملی یعقوب(ع)، پیامبر بزرگ خدا، به دردجان فرسای فراق فرزند سال ها گرفتار آید.

مطالعه این امور بی شک وسوسههای گناه را کم میکند، و به توبه دوام و ثبات می بخشد.

 

6- به عقوبت ها و مجازات هایی که بر یکایک از گناهان وعده داده شده بیندیشد، و ایناحتمال را از نظر دور ندارد که تکرار گناه بعد از توبه ممکن است مجازات شدیدتریداشته باشد.

و نیز به الطاف و عنایات الهیه که در انتظار توبه کاران است و شامل حال او شدهاست توجه کند و دائماً به خود تلقین نماید، بکوش، و این عنایات و الطاف را حفظ کن، واین مقام والایی که خداوند نصیب تو کرده است به آسانی از دست مده!

 

 7- باید وقت شبانه روزی خود را با برنامههای صحیح پر کند، برنامه تلاش برایزندگی آبرومند، برنامه عبادت و بندگی خدا و برنامه سرگرمیهای سالم؛ زیرا بیکاری وخالی ماندن اوقات از برنامه، بلای عظیمی است که زمینه را برای وسوسههای بازگشت بهگناه فراهم میسازد.

از دانشمندی پرسیدند که تفسیر حدیث «التائب حبیب الله»[ii](توبه کننده دوست خداست)چیست؟ گفت: منظور کسی است که مصداق این آیه شریفه باشد: «التّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السّائِحُونَ الرّاکِعُونَ السّاجِدُونَ اْلآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النّاهُونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ»[iii]توبه کنندگان، عبادت کاران، سپاسگویان، سیاحت کنندگان، رکوع کنندگان، سجده آوران، آمران به معروف، نهی کنندگان از منکر، و حافظان حدود (و مرزهای) الهی، (مؤمنان حقیقیاند)؛ و بشارت ده به (این چنین) مؤمنان.[iv]

 

پی‌نوشت:

[i]- سوره رعد، آیه28

[ii]- محجة البیضاء، جلد7، صحفه187

[iii]- سوره توبة، آیه 112

[iv]اخلاق در قرآن، ج 1نویسنده: آیت الله مکارم شیرازی.


منبع : پايگاه حوزه
3
83% (نفر 6)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

راههای توبه از گناهان کبیره چيست؟
برجستگی روی گنبد خضرای پیامبر چیست ؟
فرق بين «لعن» و «نفرين» چيست؟ و از كداميك نهي شده ...
آیا ازدواج حضرت یوسف(ع) و زلیخا صحّت دارد؟
آیا دعا در همه امور حتی درس خواندن و ازدواج هم اثر ...
آیا امیرالمومنین در زمان حیاتشان به ایران آمدند ...
با سلام جبران حق الناس ظلم غیبت تهمت حساذت و .... ...
چرا پیامبر(ص) در روز غدیر برای اعلام جانشینی حضرت ...
مقصود از طى‏الارض چیست؟
چرا اول شوال را عید فطر می نامیم؟

بیشترین بازدید این مجموعه

فلسفه نماز چیست و ما چرا نماز می خوانیم؟ (پاسخ ...
محبوبترين اعمال نزد خداوند متعال چيست؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
مفهوم آیه 255 سوره بقره (لا اکراه في الدین....) را ...
جسم در برزخ و قیامت چگونه است؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
تفاوت تناسخ و رجعت چیست؟

 
نظرات کاربر

علیرضا
باسلام من گرفتارخودارضایی شدم چندبارتوبه کردم وبازتوبه سکستم خیلی ازخودم متنفرسدم به خاطراراده ضعیفم من 32ساله ومجردم ازشما خواهش میکنم کمکم کنیدازاین منجلاب نجات پیداکنم به خاطرخدا وبه اسمم قسم میخوام ترک کنم کمکم کنید دارم نابود میشم تواین گناه بزرگ
پاسخ
0     1
12 مرداد 1394 ساعت 9:47 بعد از ظهر
پاسخ : باسلام لطفا سوال خود را در قسمت پاسخ به سوالات درج فرمایید. لینک: http://www.erfan.ir/farsi/qa
مهسان
سلام من بارها توبه کردم که دیگه چت نکنم قسم هم خوردم اما بازم که به سراغ اینترنت میرم وسوسه میشم چی کار کنم
پاسخ
0     0
21 خرداد 1394 ساعت 10:44 بعد از ظهر
محمد
سلام-این شخصی که گفته اند25 مرتبه توبه شکسته اند اگر به جای من بودند چه میکردند؟من که بیش از100مرتبه توبه شکسته ام!!!
پاسخ
12     2
2 فروردين 1392 ساعت 1:39 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^