فارسی
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 - الاربعاء 28 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1
نفر 1
100% این مطلب را پسندیده اند

مراد از نکوهش زنان در سوره نساء و خطبه نهج البلاغه چیست ؟

چه کسی است که ذره ای اطلاعات دینی داشته باشد و تصور کند زنان مومنه و متدینه مصداق چنین جملاتی هستند. مگر این آیات صریحه قرآن نیست که می فرماید:« يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثى وَجَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَقَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاكُمْ؛ ای گروه انسانها ما شما را از یک عنصر مرد و یک عنصر زن آفریدیم.... وهمانا گرامی ترین شما نزد خدا با تقواترین شما است»
مراد از نکوهش زنان در سوره نساء و خطبه نهج البلاغه چیست ؟

باید بدانید که خداوند همیشه اولیاء خودش را با امتحان و آزمایش می آزماید تا حقیقت اعمال آنها و صدق و راستی گفتارشان بر خودشان و خدایشان آشکار گردد و چطور ممکن است به اندک شبهه بی اساس و بی پایه ای از همه عبادات خود دست بردارد؟ مگر خداوند در همین قرآن کریمش بارها و بارها قضیه شیطان را به انسان گوشزد نکرده است که او سالهای دراز مشغول عبادت حق بود ولی با یک امتحان الهی که به او فرمان سجده داده شد تمام عبادات و اعمالش باطل گردید و جزء ملعونین دنیا و آخرت گردید تنها به خاطر همان تکبر و غروری که از خودش نسبت به آدم ابوالبشر نشان داد.


کسی که در راه دین اسلام است چطور برایش مشکل است که کلام حضرت علی (ع) را در نهج البلاغه درک کند که مراد حضرت علی(ع) از این زنان چه زنانی هستند. آیا به نظر مبارک شما زنی همچون عایشه که از مدینه رسول خدا(ص) لشکر کشی می کند و بر شتر سوار میشود و به جنگ حضرت علی (ع) می آید، آن هم در زمانی که حضرت علی (ع) خلیفه رسمی همه مسلمانان روی زمین است زنی است که حضرت علی(ع) باید او را ستایش کند یا نکوهش؟

 

آیا به نظر مبارک شما زنی همچون قطامه که برای کشتن حضرت علی (ع) لحظه شماری می کند و دست به هر خباثت و تجاوزی می زند تا فرق حضرت علی(ع) را شکافته ببیند زنی است که باید ستایش شود یا نکوهش ؟!

 

به نظر مبارک شما که در مسیر عبادت و ریاضت طی مسیر میکنید زنی همچون جعده که همسر خودش امام مجتبی(ع) را در نهایت ظلم و ستم با زهر به شهادت میرساند قابل ستایش است یا نکوهش ؟!

 

و آیا به نظر مبارک شما زنی همچون هند جگر خوار که سینه حضرت حمزه را با خنجر کین میشکافد و قلب و جگر حضرت حمزه را از سینه اش بیرون می آورد و به دهان میگیرد زنی است قابل ستایش یا نکوهش؟!

 

و ما فکر میکنیم همین چند نمونه از باب مشت نمونه خروار است، کافی باشد که ما کمی در فکر فرو رویم که شاید مراد حضرت علی (ع) از نکوهش زنان چنین زنانی باشند نه تمام زنان و بانوان مومنه. آیا به نظر حضرتعالی حضرت علی(ع) در نهج البلاغه تمام زنان عالم هستی و به تعبیر علمی جنس زن را ناقص العقل دانسته اند یا زنان قابل نکوهش را ناقص العقل خوانده است؟!

 

چه کسی است که ذره ای اطلاعات دینی داشته باشد و تصور کند زنان مومنه و متدینه مصداق چنین جملاتی هستند. مگر این آیات صریحه قرآن نیست که می فرماید:« يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثى وَجَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَقَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقاكُمْ؛ ای گروه انسانها ما شما را از یک عنصر مرد و یک عنصر زن آفریدیم.... وهمانا گرامی ترین شما نزد خدا با تقواترین شما است»

 

و مگر این آیه از قرآن نیست که می  فرماید:«هر کس که ایمان آورد و عمل صالح انجام دهد چه مرد باشد و چه زن ما او را به حیات و زندگی جاوید میرسانیم و جایگاه او را بهشت برین قرار داده و از تمام نعمتهای بهشتی او را متنعم می کنیم.

 

همین حضرت علی(ع) که به نظر مبارک شما در نهج البلاغه زنان را نکوهش می کند این سخن را هم راجع به مردان دارد که «یا اشباه الرجال  و لا رجال؛ ای مردانی که به ظاهر قیافه مرد دارید ولی نامرد ترین نامردان روزگار هستید شما را چه میشود؟» آیا می توان گفت حضرت علی (ع) در این جمله تمام مردان را نکوهش و ناسزا می گوید؟

 

اساسا در منطق اسلام و قرآن و اهلبیت کوچکترین تفاوتی در شخصیت مرد و زن از جهت رسیدن به کمال دنیوی و سعادت اخروی دیده نمیشود و ای چه بسا زنانی در تاریخ هستند که به حق باید گفت هزاران مرد به ظاهر مرد را رسوای تاریخ کرده اند چطور ممکن است زنانی همچون خدیجه و مریم و فاطمه را که سیده زنان دنیا و آخرت می داند زن را نکوهش کند.

 

چطور ممکن است فرهنگی که اساسا و محور خلقت را زن می داند ( و به حضرت فاطمه زهرا(س) خطاب می کند که اگر تو نبودی من نه عالم می آفریدم و نه آدم) زن را نکوهش کرده و ناسزا بگوید. لطفا کمی عمیق تر فکر کنید و تبلیغات سوء دشمنان و گفتار یاوه سرایانی  که هدف و غرضی جز تضعیف دین و مذهب را ندارند را باور نکنید.

 

با علم و عمل خودتان ابطال کنید و نگذارید با چنین وسوسه های شیطانی مسیری را که در آن قدم برداشته اید یک دفعه به گمراهی بکشانید اگر آیه ای در قرآن دلالت بر جواز زدن زن می باشد آیا مراد از این زن چه زنی و مراد از این زدن چه زدنی است؟ و آیا مراد از زننده چه کسی می باشد؟ مراحل و مراتبی را که اسلام برای تنظیم روابط زناشویی و بر قراری نظام خانواده تنظیم کرده است را نباید با یک جو سازی و ایجاد احساسات و غرایز عاطفی مورد خدشه و نقادی قرار داد؟

 

1
100% (نفر 1)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

فرزند آخرت بودن یعنی چه؟
راز آفرینش و هدف خلقت انسان چیست؟
براي رسيدن به مقام طي الارض راه حل چيست؟
راه كنترل شهوت چگونه است؟
وظایف زائران عتبات عالیات چیست؟
چگونه دانش آموزان را پایبند به ارزشهای دینی ...
طبق حدیث، کسی که حضرت معصومه(س) را زیارت کند بهشت ...
ملائکه چگونه خلق شده اند؟
بزرگترين وسوسه شيطان چيست؟
رفتار افراد در برابر عدم استجابت دعا باید به چه ...

بیشترین بازدید این مجموعه

حکم سحرو جادو چیست ؟
آیا جهان و تاریخ قابل تکرار است؟
براي رسيدن به مقام طي الارض راه حل چيست؟
فرق بين گناه و ترك اولي را توضيح دهيد.
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
راه توبه چگونه است؟
پیوند اخوت چگونه انجام می شود؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

همت دادرس
سلام خدمت شما عزیزان و مدافعان طریق حق که شبهات دینی واخلاقی که معاندین دین و مذهب آن را رواج می دهند روشنگری میکنید .نهج البلاغه سرشار از درد و رنج واصول وقواعد زندگی خانوادگی و اجتماعی وسیاسی واقتصادی است درود خدا بر شما باد .
پاسخ
0     0
13 خرداد 1395 ساعت 3:33 بعد از ظهر
پاسخ : بسمه تعالی با عرض سلام و ادب؛ ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، ما نیز به نوبه خود از شما دوست عزیز تشکر نموده خداوند به همه ماها توفیق عبادت و بندگی و پیروی از امیرالمؤمنین علیه السلام را عنایت نماید.
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^