فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
4
نفر 36
77% این مطلب را پسندیده اند

چرا ما به خدا نیاز داریم؟

چرا ما به خدا نیاز داریم؟

ادله و عوامل نیاز انسانها به خداوند بسیار است که هر انسان معتقد به خدا آن را بوضوح و خوبی درک می کند و ما از باب نمونه تنها به چند مورد اشاره می کنیم:
1. خداوند خالق و بوجود آورنده انسان است و هر عاقلی این را درک می کند که مخلوق به خالق خود نیاز مبرم دارد چون تنها اوست که آشنایی کامل به خواسته های انسان دارد و اوست که می تواند نیازها و خواسته های انسان را بر طرف کند.
2. انسان برای رشد و تکامل مادی و دنیوی خود نیاز به آب و غذا و مسکن و غیره و غیره دارد و کسی که تمام این نعمت را از نیستی به هستی می آورد خداوند است پس نیاز انسان به او روشن است.

 

3. انسان برای رشد و سعادت معنوی خود نیز نیاز به عمل و دانش و عبادت و معرفت و غیره دارد و بوجود آورنده همه معنویات نیز خداوند است.
4. انسان برای زندگی پس از مرگ خود محتاج به رحمت و مغفرت و جای گرفتن در بهشت جاوید است و تنها کسی که این مقصود انسان را می تواند عملی نماید خداوند تبارک و تعالی است

 

درباب توحید ذاتی و وحدت حقیقی خداوند، بیان شده است که: تنها هستی مستقل، وجود بی‌نهایت خداست و غیر خداوند، همه، موجوداتی در طول هستی او، فقر محض و عین ربط به او هستند و هیچ موجودی در عرض وجود خداوند و مستقل از او نیست؛ لذا هر چه در هستی موجود شود، اعمّ از ذوات و شؤون آنها و حتی افعال اختیاری انسان، همه در حقیقت از خداوند و عین احتیاج به او هستند. بر این اساس، در فلسفه گفته می‌شود: «لا مؤثّر فی الوجود الاّ الله» و خداوند، فاعل حقیقی تمام افعال شمرده می‌شود.


بنا بر این چون انسان موجودی ممکن الوجود است و در جای خود ثابت شده است که وجود ممکن عین فقر است نه موجودی است که فقر و نیاز باری او ثابت باشد نیاز به موجودی به نام واجب الوجود دارد که ما از ان تعبیر به خدا می کنیم.

4
77% (نفر 36)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:
[ نیاز به خدا ]     [ چرا به وجود خدا معتقد هستی؟ ]     [ نیاز انسان به خدا ]     [ چرا به خدا نیاز داریم ]     [ چرا به وجود خدا معتقدیم ]     [ چرا به خدا نیاز دارم ]     [ به وجود خدا معتقد هستی؟ چرا هستی به وجود خداوند نیاز داره ]     [ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﻫﺴﺘﯽ؟ ﭼﺮﺍ ﻫﺴﺘﯽ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﻩ؟ ]     [ چرا ب وجود خداوند معتقد هستی وچرا هستی ب خداوند نیاز داره ]     [ چرابه وجودخدامعتقدهستی ]     [ نياز هستى به وجود خدا ]     [ چرا هستی به خدانیاز دارد ]     [ چرا به وجود خدا نیاز داریم ]     [ چرا به وجود خدا معتقد هستیی ]     [ چرا به وجود خدا نیازداریم ]     [ نیازانسان به خدا ]     [ چرا به وجود خدا معتقد هستی؟ چرا هستی به وجود خداوند نیاز داره ]     [ چرا به خالق نیازمندیم ]     [ دلیل نیاز انسان به خدا ]     [ چرا هستی به خدا نیاز داره ]     [ چرابه وجودخدامعتقدهستی وچراهستی به خدااحتیاج داره ]     [ چرا به وجود خداوند نیازمندیم؟ ]     [ چرا هستی بخدا نیاز داره ]     [ چراهستی به وجودخدا نیازدارد ]     [ چرا به وجود خدا معتقد هستی ]     [ زراعت: چرا بوجود خدا معتقدی و چرا هستی ب خداوند نیاز داره ]    

آخرین مطالب

آیا خداوند تبارک و تعالی را می‌توان دید؟
فرق تصوف و عرفان چیست؟
چرا خداوند برای رسیدن به سعادت این‌همه مشکل سر ...
راههای توبه از گناهان کبیره چيست؟
برجستگی روی گنبد خضرای پیامبر چیست ؟
فرق بين «لعن» و «نفرين» چيست؟ و از كداميك نهي شده ...
آیا ازدواج حضرت یوسف(ع) و زلیخا صحّت دارد؟
آیا دعا در همه امور حتی درس خواندن و ازدواج هم اثر ...
آیا امیرالمومنین در زمان حیاتشان به ایران آمدند ...
با سلام جبران حق الناس ظلم غیبت تهمت حساذت و .... ...

بیشترین بازدید این مجموعه

فرق حيوان با انسان در چیست؟
علت عدم استجابت دعا و يا تأخير آن چيست؟
با سلام جبران حق الناس ظلم غیبت تهمت حساذت و .... ...
زمان خواب قیلوله و خواص آن را بیان کنید؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
آیا دعا در همه امور حتی درس خواندن و ازدواج هم اثر ...
آیا خداوند تبارک و تعالی را می‌توان دید؟
علّت گرفتار شدن حضرت یونس علیه‌السلام در شکم ...
آیا ازدواج حضرت یوسف(ع) و زلیخا صحّت دارد؟

 
نظرات کاربر

حامد نظری
چرا به وجود خدا معتقد هستیم؟
پاسخ
2     0
8 تير 1397 ساعت 1:35 بعد از ظهر
پاسخ : سلام لطفا سوال خود را از طریق لینک زیر پیگیری نمایید http://www.erfan.ir/farsi/qa
یه دوست
یه بار نشده که من از ته دل از خدا چیزی رو بخوام و خدا بهم نده، من همیشه به وجود خدا اعتقاد دارم و زندگی بدون خدا پوچ و بی معنیه.
پاسخ
3     0
3 آذر 1394 ساعت 10:15 صبح
محسن ابراهیمی
خدا در خیلی موقع زندگی که من امیدم را از دست داده بودم به من کمک کرد و همیشه خداوند را در زندگی شخصی حس میکنم
پاسخ
34     5
31 خرداد 1394 ساعت 4:43 بعد از ظهر
ناشناس
اصلا جوابهای قانع کننده ای نبود ....اگر این جوابها را به کسی که هیچ اعتقادی به خداوند ندارد بدهید مطمئن باشید 100 مسلمان میشود ....!!!!!!!!
پاسخ
1     3
12 فروردين 1394 ساعت 12:17 صبح
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^