فارسی
پنجشنبه 14 مرداد 1400 - الخميس 25 ذي الحجة 1442
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
1723
0
نفر 6
100% این مطلب را پسندیده اند

اميال باطني انسان به چند دسته تقسيم ميشوند؟

اميال باطني و دروني انسان دو دسته اند. يك دسته اميال و گرايش هاي غريزي و حيواني است كه بين انسان و حيوان مشترك است، كه از آن تعبير به غرايز يا غريزه ميشود.
دسته ديگر گرايش هاي عالي است كه مخصوص انسان و فصل ممّيز بين انسان و حيوان است. گرايش هاي عالي انسان را فطرت مي نامند.
تمايلات غريزي، بالفعل، و گرايشهاي فطري، بالقوه است. به بيان ديگر: انسان و حيوان، در بدو تولد يك رشته فعاليت هاي التذاذي دارند كه محور همةآنها جلب لذت و منفعت او دفع رنج و الم ميباشد.
اين خواسته ها به تدريج و با تناسب رشد انسان، توسعه و تنوّع پيدا ميكند. اما عليرغم تنوّع ظاهري، يك هدف را دنبال ميكند و آن حفظ حيات است؛ يعني بُعد حيواني انسان است كه متضمن حفظ و ادارة حيات او است و از همان آغاز تولد، به صورت بالفعل موجود است، به طوري كه با از دست دادن اين بُعد، بشر قادر به ادامة حيات نيست. حيوانات همانند انسان، فعاليت هاي غريزي مانند خوردن، خوابيدن، ميل جنسي، عمل تنفسي و ... دارند. تمامي اين فعاليت هاي آگاهانه يا ناآگاهانه باعث حفظ و بقاي حيات نسل و نوع انسان و حيوان است. اما انسانيت انسان، به استعدادهاي بالقوه يا فطرت او بستگي دارد. انسان در آغاز تولد، حيوان بالفعل و انسان بالقوه است. به بيان ديگر: حيوانيت او نقد و موجود است و تا زنده است، با او است، ليكن انسانيت او همانند بذرهايي است كه درون وجود او پاشيده شده، و در صورت فراهم شدن فضاي مساعد و زمينة مناسب براي پرورش و رشد، به صورت آن چه كه ارزش هاي والاي انساني يا فطرت ناميده ميشود، در خواهد آمد، و انسان از حالت استعداد و قوه، به فعليت ميرسد و جلوة انسانيت او ظاهر و بارز مي گردد. اگر غفلت و فراموشي يا تمرّد و عصيان، فضاي رشد و پرورش را نامساعد سازد، بذرهاي انسانگرا و انسان ساز، ضايع ميشوند و آدمي اگر چه به ظاهر انسان است، اما ماهيت خود را از دست ميدهد و به يك موجود مسخ شده، مبدّل مي گردد، و تا آخر عمر از مرز حيوانيت تجاوز نكرده و احياناً به مراحلي پست تنزل ميكند، مگر اين كه توبه نمايد. پس انسانيت انسان، با عليت يافتن استعدادهاي بالقوة فطري او تحقق مي يابد.
چنان كه قرآن ميفرمايد: اولئك كالأنعام بل هم أضلّ اولئك همالغافلون. اعراف (7) آية 179. ترجمه: آنها همچون چهار پايانند بلكه گمراه تر!اينان همانند غافلانند.


منبع : پاسخگو
1723
0
100% (نفر 6)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیا خواندن نماز در پنج وقت صحیح تر است یا در سه وقت؟
تفاوت رسول با نبی چیست؟
لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
تفاوت عرفان زاهدانه و عاشقانه در چیست؟ و آیا عرفان ...
توصیه شما (استاد انصاریان) به جوانان درآستانه ازدواج ...
معارف دین به چند دسته تقسیم می شود؟
 آیا تنها امام زمان (عج) اعمال ما را می بیند، یا همه ...
غیرت با حسادت چه فرقی دارند؟
برجستگی روی گنبد خضرای پیامبر چیست ؟

بیشترین بازدید این مجموعه

چرا ائمه با وجود عصمت، توبه و استغفار می کردند؟
فرق بین فعل و رفتار اخلاقی با خُلق و خوی اخلاقی چیست؟
مرز میان کبر و کرامت نفسانی چیست؟ ملاک تشخیص این دو ...
چرا از لذت های دنیوی بهترین استفاده را نکنیم ؟
چگونه مي توان الهامات الهي را از الهامات و وسوسه هاي ...
راههای ترک خشم و کم حوصلگی چیست؟
آیا درهای رحمت پروردگار در تمام لحظه‌ها و ساعات ماه ...
 معنای لعن چیست؟    
چگونه می‌توان «بخل» و «خساست» را از خود دور کرد؟
آیا خواندن نماز در پنج وقت صحیح تر است یا در سه وقت؟

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز

گزارش خطا