فارسی
شنبه 15 ارديبهشت 1403 - السبت 24 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 10
100% این مطلب را پسندیده اند

اميال باطنی انسان به چند دسته تقسيم می‌شوند؟

انسان و حيوان، در بدو تولد يك رشته فعاليت هاي التذاذي دارند كه محور همه آنها جلب لذت و منفعت او دفع رنج و الم می‌باشد.
 اميال باطنی انسان به چند دسته تقسيم می‌شوند؟

اميال باطني و دروني انسان دو دسته اند. يك دسته اميال و گرايش هاي غريزي و حيواني است كه بين انسان و حيوان مشترك است، كه از آن تعبير به غرايز يا غريزه ميشود.


دسته ديگر گرايش هاي عالي است كه مخصوص انسان و فصل ممّيز بين انسان و حيوان است. گرايش هاي عالي انسان را فطرت مي نامند.


تمايلات غريزي، بالفعل، و گرايشهاي فطري، بالقوه است. به بيان ديگر: انسان و حيوان، در بدو تولد يك رشته فعاليت هاي التذاذي دارند كه محور همةآنها جلب لذت و منفعت او دفع رنج و الم ميباشد.


اين خواسته ها به تدريج و با تناسب رشد انسان، توسعه و تنوّع پيدا ميكند. اما عليرغم تنوّع ظاهري، يك هدف را دنبال ميكند و آن حفظ حيات است؛ يعني بُعد حيواني انسان است كه متضمن حفظ و ادارة حيات او است و از همان آغاز تولد، به صورت بالفعل موجود است، به طوري كه با از دست دادن اين بُعد، بشر قادر به ادامة حيات نيست. حيوانات همانند انسان، فعاليت هاي غريزي مانند خوردن، خوابيدن، ميل جنسي، عمل تنفسي و ... دارند. تمامي اين فعاليت هاي آگاهانه يا ناآگاهانه باعث حفظ و بقاي حيات نسل و نوع انسان و حيوان است. اما انسانيت انسان، به استعدادهاي بالقوه يا فطرت او بستگي دارد. انسان در آغاز تولد، حيوان بالفعل و انسان بالقوه است. به بيان ديگر: حيوانيت او نقد و موجود است و تا زنده است، با او است، ليكن انسانيت او همانند بذرهايي است كه درون وجود او پاشيده شده، و در صورت فراهم شدن فضاي مساعد و زمينة مناسب براي پرورش و رشد، به صورت آن چه كه ارزش هاي والاي انساني يا فطرت ناميده ميشود، در خواهد آمد، و انسان از حالت استعداد و قوه، به فعليت ميرسد و جلوة انسانيت او ظاهر و بارز مي گردد. اگر غفلت و فراموشي يا تمرّد و عصيان، فضاي رشد و پرورش را نامساعد سازد، بذرهاي انسانگرا و انسان ساز، ضايع ميشوند و آدمي اگر چه به ظاهر انسان است، اما ماهيت خود را از دست ميدهد و به يك موجود مسخ شده، مبدّل مي گردد، و تا آخر عمر از مرز حيوانيت تجاوز نكرده و احياناً به مراحلي پست تنزل ميكند، مگر اين كه توبه نمايد. پس انسانيت انسان، با عليت يافتن استعدادهاي بالقوة فطري او تحقق مي يابد.


چنان كه قرآن ميفرمايد: اولئك كالأنعام بل هم أضلّ اولئك همالغافلون. اعراف (7) آية 179. ترجمه: آنها همچون چهار پايانند بلكه گمراه تر!اينان همانند غافلانند.


منبع : پاسخگو
0
100% (نفر 10)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

«صمد» به چه معنا است؟
چرا رابطه دختر و پسر از نظر اسلام مورد مذمت واقع ...
هدف از نذر و دعا و نیایش چیست ؟
چگونه می توان با نماز به آرامش رسید؟
چگونه می توان در زندگی دوراندیش بود؟
آیا سنّی ها روایت «من کنتُ مولاه فهذا علیٌ مولاه» ...
چگونه می‌توان شجاعت را در خود زیاد کرد؟
ندای «هل من ناصر ینصرنی» را چه کسی و چگونه پاسخ ...
ترک نماز چه عواقبی به همراه دارد؟
چگونه مي توان آيينه قلب را از گناهان بسيار پاك ...

بیشترین بازدید این مجموعه

چگونه مي توان آيينه قلب را از گناهان بسيار پاك ...
راههاي به دست آوردن شرح صدر و دريادلي چيست؟
چگونه می توان در زندگی دوراندیش بود؟
ترک نماز چه عواقبی به همراه دارد؟
رجعت به چه معناست ؟
لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چگونه می‌توان شجاعت را در خود زیاد کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^