كلمه رب در آيه شريفه: «بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ» و اضافه شدنش به ضميرى كه به الرسول برمىگردد دريائى پرموج از معنا و مفهوم را نشان مىدهد.
ربّ به معناى مالك، فرمانروا، مدبّر، و پرورش دهنده است، مالكى كه به مملوكش از ابتدائى كه آفريده ...
روايات زير از رسول بزرگوار اسلام در كتابهاى مختلف نقل شده است:
«نية المؤمن خير من عمله، و عمل المنافق خير من نيته و كل يعمل على نيته فاذا اعمل المؤمن عملًا نار فى قلبه نور:»
نيت مؤمن كه براى انجام كار شايستهاى در قلبش صورت مىبندد از عملش بهتر ...
در اين كه منظور از ما فِي أَنْفُسِكُمْ نيات نامشروع و نيات پاك و منطقى، يا ملكات نفسانى و باطنى از قبيل تولى و تبرى، محبت و كينه، و عزم و اراده، و خطورات خالص قلبى است ميان مفسران و محققان و اهل لغت مباحث جالبى مطرح است، كه لازم است همه آنها در ذيل ...
1- تداين امرى طرفينى است، مسلمانى با رغبت و به عنوان يك ارزش اخلاقى مقدارى از مال خود را به عنوان قرض مىپردازد، و مسلمانى ديگر به خاطر نيازمندى و رفع مشكل آن را از دست برادر مسلمانش مىگيرد، لازم و واجب است اين پرداخت و دريافت با تعيين وقت معين در ...
به راستى لازم و ضرورى است رباخواران در اين آيات شريفه تدبر و دقت نموده و به وجدان خود اگر هنوز زنده و يا نيمه جان باشد رجوع نمايند، و بنگرند آيا ميان حيلهگرى يهود در صيد ماهى در روز شنبه و فريبكارىهاى خودشان در خوردن ربا تفاوتى هست؟ و تشبث به ...
با بررسى در سيره و روش و بيانات مؤسس بزرگ اسلام رسول خدا و اميرمؤمنان روشن مىشود كه نظام طبقاتى و اختلاف فاحش در سطح معيشت افراد از نظر هر دو بزرگوار محكوم و مطرود بوده و عمرى با آن مبارزه كردهاند، مخصوصاً فرمايشات اميرمؤمنان حاكى از تألم و تأثر ...
يكى از عوامل در هم شكننده روح اجتماعى و اخوت انسانى نظام طبقاتى است كه در طول تاريخ انسان از مهمترين مشكلات زندگى بوده و هم اكنون هم به صورت خطرناك و لا ينحل در آمده است، و نيز مسلم است كه تجمع سرمايه از علل ايجاد فاصله طبقات بوده و طبعاً افراد ...
پيش از اين دانستيد كه راه راست و طبيعى زندگى انسان همانا كارها و امور توليدى است، و به موازات كثرت نسل فزونى مواد معيشت نيز ضرورت دارد ومسلم است كه رباخوارى چون گنج بىرنج است سبب انصراف سرمايهداران از عمل توليدى مىگردد، و نيازمندان و تهيدستان ...
به طورى كه در سطور پيش اشاره شد، يكى از هدفهاى مهم شارع مقدس اسلام حفظ رابطه مودت و رحمت ميان افراد بشر است، تا بر اساس تراحم و محبت نيازمندىهاى آنان به كمك يكديگر، بدون سوءاستفاده از احتياج طرف مقابل مرتفع گردد و هر فرد متمكن آن چنان كه با زن و ...
قانونگذار اسلام كه به طبع آزمند و افزون طلبى بشر آگاه است و مىداند در اين قبيل مواد، كم آن منتهى به زيادهروى و بتدريج منجر به فساد مىگردد، راه پيشروى و دستبرد به حصار قانونى را كاملًا بسته است و مثلًا از خوردن يك جرعه نوشابه مسكر و يا كسب يك ...
در شريعت تورات نيز صريحاً از ربا منع شده است، در سفر خروج مىگويد: اگر نقدى را به يكى از قوم من كه در نزد تو فقير است قرض بدهى، مثل تقاضا كننده مباش و ربا بروى مگذار. و در سفر لاوى آمده: و اگر برادر تو فقير شده نزد تو تهيدست شود او را دستگيرى نماى اگر چه ...
عبدالوهاب مزنى مىگويد از شخصى شنيدم كه مىگفت: به مدينه الرسول رسيدم و به مسجد پيامبر رفتم ابوهريره را ديدم كه گفت حدثنى خليلى ابوالقاسم ولى گريه ادامه سخن را به او امان نداد، دگر باره گفت باز گريه مانع از ادامه كلام شد، با رسوم گفت و گريست و ...
عامر شعبى مىگويد شبى حجاج بن يوسف كه نسبت به امت اسلام و به ويژه شيعيان اهل بيت از نمرود و فرعون ظالمتر بود مرا به حضورش خواست، دست از جان كشيدم وضو گرفته، وصيت كرده به سويش روان شدم، هنگامى كه وارد مجلس او شدم وسائل قتل و كشتن از شمشير و نطع آماده ...
معلى بن خنيس كه از شهداء راه فضيلت و راويان احاديث اهل بيت است مىگويد: امام صادق (ع) در شبى بارانى از منزلش به جانب ظله بنىساعده، جائى كه مستندان و نيازمندان از حرارت و سرما زير آن پناه مىبردند روان شد، من دنبال حضرت به صورتى آهسته به راه ...
«انسان به قول الميزان به حسب آفرينش داراى نور فطرت است و آن يك نور اجمالى و قابل تفصيل است، پس در مراحل اوليه نسبت به تفصيل معارف و اعمال صالحه در تاريكى است،» چون شايستگى نشان دهد، و به بازار قابليت در آيد و اختياراً به قبول دين و عبادت تن دهد در ...
در رابطه با طاغوت و ايمان به توحيد در صفحات گذشته در توضيح آيات متعددى مباحث مفصّلى ارائه شد، اين كه كفر در آيه برايمان مقدم شده براى اين است كه تحقق ايمان واقعى با كفر ورزيدن به طاغوت و اجتناب از معبودهاى باطل و بتهاى جاندار و بىجان و پيروى نكردن ...
ولى در فرهنگ خدا و دين حق، كه همه قوانين و احكام و حتى فلسفه و حكمت برخى از آنها روشن است، و امرى در آن خارج از فهم مردم نيست، و انسانها از هر دسته و صنفى و از هر گروه و نوعى با بهرهمندى از عقل و انديشه مىتوانند رشد را كه يافتن راه كار و جاده مستقيم ...
اولًا مسئله اجبار و اكراه هيچ گونه نفوذ و راهى به عقايد انسان ندارد، كسى كه به امرى از امور معتقد است، و ظرف اين اعتقاد قلب اوست، به زور اسلحه و شمشير نمىتوان اعتقادى ديگر را به قلب و باطن او نفوذ داد، اگر به حقيقت معتقد به چيزى است چه حق باشد چه ...
لغت كرسى در كتابهاى لغت و در معارف الهيه به معانى گوناگونى آمده است.
1- علم 2- جرم بزرگ كيهانى 3- قدرت و تسلط.
1- اگر گفته شود: هومن اهل الكرسى، فلانى اهل كرسى است، يعنى از زمره عالمان و دانشمندان است.
پارهاى از روايات كلمه كرسى را در آيه شريفه به علم ...
روشن است كه چرت يعنى خواب سبك و خواب عميق سنگين محصول خستگى و كثرت كار و هزينه شدن انرژى جسم موجوات، و از عوارض وجودى مخلوقات و ممكناتى است كه به قول فلاسفهحادث و پديد آمدهاند، و اين دو عارضه از ساحت مقدس او كه عين هستى و ذاتى ازلى و ابدى و قدرتى ...