فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
7
نفر 244
91% این مطلب را پسندیده اند

راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟

راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟

يکي از بيمارهاي اخلاقي و انحرافات جنسي بنام استمناء يا خود ارضايي است که عده اي بدون آگاهي از عواقب خطرناک آن مبتلا شده اند و هر روز که بر آنها  مي گذرد چند قدم به نقطه فنا و نيستي سرمايه هاي جسمي و روحي خود نزديک‌تر مي‌شوند که به طور خلاصه به حقيقت شوم و ويرانگرخودارضايي از نظر اسلام و روانشناسي مي پردازيم تا قدمي در روشنگري نسل جوان جامعه برداشته باشيم:

 

1- از نظراسلام، خود ارضايي از گناهان کبيره است و شرعاً حرام مي باشد خداوند متعال در سوره مومنون، شخص استمنا کننده را به عنوان متجاوز به حدود الهي معرفي نموده و مي فرمايد: «فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ»(مومنون/7)؛ پس هرکه فراتر از ازدواج، به ارضاي جنسي بپردازد آنان تجاوز کاران به حدود الهي هستند.پيامبر اکرم(ص) نيز نفرت و انزجار خود را از عمل زشت استمناء بيان نموده ودر سخن بسيار تکان دهنده فرموده اند: ملعون است کسي که خود ارضايي کند.معلوم مي شود کسي که به عادت زشت استمناء روي مي آورد در حقيقت مرز حدود الهي را زير پا گذاشته است.

 

2- براساس تحقيقات روانشناسي ومطالعاتي که بر روي گروهي از مبتلايان به استمناء صورت گرفته،ثابت شده است که موضوع استمنا را نبايد ساده تلقّي نمود.استمناء مخرب ترين و ويرانگرترين انحراف جنسي است که جسم و روح را به اختلال مي کشاند موجب اختلال در رشد کامل جنسي، لاغري، ضعف شخصيت، ضعف اراده،کمي قدرت، و تقليل نيروي رواني مي گردد و ممکن است تا آخر عمر فرد مبتلا را از يک ازدواج و زناشويي موّفق محروم کند، استمنا گاهی چنان سيستم اعصاب و روان را به هم مي‌زند که موجب بروز ناهنجاريهاي رفتاري شده، شخص مبتلا را مرز خود کشي پيش مي برد.

 

تعداد قربانيان اين راه در ميان جوانان کم نيستند و تعداد کساني که پس از بيداري از خواب گران خود، دردناکترين تأسف و ندامت را بر روح خود احساس مي کنند نيزفراوانندکساني که با آثار شوم اين بيماري تا پايان عمر خويش دست بگريبان مي باشند.

 

دراينجا به دونمونه از نامه هاي مبتلايان به بيماري استمناء  اشاره مي شود تا بلکه موجب پند و بيداري باشد:

نامه اول: جواني هستم 23 ساله و محصل، از روزي که پا به دوره بلوغ گذاشتم بر اثر نداشتن تربيت صحيح و عدم مراقبت و بي اطلاعي به يک نوع انحراف جنسي مبتلا شده ام و بدبختانه هفت سال آنرا ادامه داده ام اکنون به اين بلاي خانمانسوز مبتلا هستم ،چشمم ضعيف شده، ضعف اعصاب، کم خوني، لرزش بدن، لاغري و پژمردگي مرا بيچاره کرده است،استعدادم کم شده و مطالب را درست درک نمي کنم .جانم به لب رسيده به من رحم کنيد و راه نجاتي نشان دهيد.

 

نامه دوم : جواني هستم 17 ساله و محصل چهارم دبيرستان که تمام دوران ابتدايي شاگر د ممتازبوده ام، ولي به محض رسيدن به دوران پر آشوب بلوغ به يک دام (استمناء) افتادم. اکنون به طوري که خودم حس  مي کنم قسمتهاي عمده بدن من يعني قلب و اعصابم دچار اخلال شده، و بدتر از همه اراده ام را نيز به تعداد زيادي از دست داده ام، دائماً احساس حقارت مي کنم، به خوبي مي  دانم که آينده خوبي نخواهم  داشت.بدبختانه مسئله جنسي جوانان در زماني که براثر بدآموزيهاي فراواني که به وسيله فيلم ها وپخش عکسهاي شهوت انگيز، و اعمال سوداگران ديگري وارد مرحله بسيار خطرناکي شده است. ازارتباط با نامحرم به طور جدّي باید پرهیز نمود. بدانيد ارتباط با نامحرم خارج از چهارچوب عقد شرعي وصحيح ازدواج،حرام است.

 

3- براي ترک خود ارضایی اين برنامه های زیر توصيه مي‌شود:

1- تقويت اراده و تصمیم وامید و تلقين عزت به نفس.

براي ترك هر نوع عادت، قبل از هر چيز تصميم و اراده  وامید لازم است . اين موضوع را اصلا نبايد دست كم گرفت. البته ممكن است كه خيلي از نوجوانان اين‌گونه برداشت كنند كه ما قادر به تصميم‌گيري نيستيم و اراده از ما سلب شده ، ولي مساله اين است همين مقدار اراده داريد كه اين كار را مي‌كنيد، با همان اراده می توانید ترک كنید . اين عمل با تمام بدي كه دارد قابل درمان است. بيش ترين آثار شومي كه به واسطه آن به وجود آمده است ،درمدت كوتاهي پس از قطع آن برطرف مي‌شود، زيرا كه نشاط و نيروي جواني مي‌تواند بيش تر ضايعات گذشته را جبران كند.هيچ وقت ياس و نااميدي را نبايد به خود راه داد.

 

 اگر بارها تصميم گرفتيد و شكست خورديد، بايد توجه داشت كه شكست مقدمه پيروزي است.احساس گناه افراطي، نه طبيعي موجب فزوني سطح اضطراب در شما مي‌گردد . افزايش اضطراب ناخواسته تمايل شما به انجام اين عمل (كه به نوعي آرامش كاذب و موقتي به شما مي‌بخشد) را تشديد مي‌كند. پس به جاي احساس گناه افراطي( كه ثمره‌اي جز تشديد روحيات افسرده‌وار و تضعيف عزت نفس و اعتماد به نفس در شما ندارد) به القاي روح اميد در خود بپردازيد.از تلقين منفي به خود و توجيهات بي‌مبنا و همچنين بزرگنمائي شكست‌هاي گذشته به شدت پرهيز نمائيد. تلقين مثبت و خوش بيني سهم به سزائي درترك تدريجي اين عمل دارد.

 

هرگونه پيشرفت خود را (هرچند اندك) مد نظر داشته باشيد. هيچ‌گاه پيشرفت‌هاي خود را دست كم نگيريد سعي كنيم، بالاخره جواب مي‌دهد و موفق مي‌شويم.اگر موفق به ترك موقت اين عمل (هرچند براي مدت چند روز شديد، اين مطلب را از نظر دور نداريد، كه بازگشت و ارتكاب ناخواسته عمل، جزئي از راه ترك محسوب مي‌گردد. پس با كوچك ترين بازگشت، همه چيز را از دست رفته محسوب نكنيد، بلكه با توبه دوباره از عمل، تصميم قاطع خود را وارد مرحله ترك ديگري كنيد. درصورت ارتكاب دوباره عمل، به جاي ياس و نااميدي كه مطلوب شيطان است، اين نكته را به خود گوشزد نمائيد كه فرصت جبران آن هنوز وجود دارد.

 

 2- دوری از هرگونه تماشاي فيلم‌ها و عکس‌هاي شهوت‌انگيز ومطالعه رمان‌هاي عشقي

3- برنامه ریزی صحيح ورزشي فردي ودسته ‌جمعي

4- تهيه برنامه فشرده وتمام وقت برای بيکاری وتنهایی و وقت خواب

 

5- دوری ازمعاشرت و همنشيني با دوستان منحرف وفاسد وابزارهای مشوق گناه

6- پرهیز از پوشيدن لباس هاي تنگ و چسبان و کوتاه

7- پرهیز از نگاه كردن به بدن عريان خود ودیگران
8-  پرهیز از خوابیدن  به روی شکم وپاها

 

9- پرهیز از غذاهای تند و پرکالری و چرب وتنقلات محرک جنسی مانند: موز، شكلات، انجير، خرما، پياز، فلفل وادویه ،گوشت قرمز، پیتزا ،کالباس ، نوشابه های گازدار و...

10- ساده بودن شام شب (میوه جات)

11- تخلیه کردن مثانه (دستشویی) قبل از خواب

 

12- روزه مستحبی هفته اى يك یا دو روز و صبر بر گناه

13- خواندن قرآن وتفکر درباره معانى آيات  

14- مراقبت از چشم و چشم چرانی


درپاسخ کسانی که تصور می کنند، خود ارضایی مفید است  یا بدنبال مجوز از پزشک هستند، می گوییم خود ارضایی هیچ مبنای علمی ندارد، بلکه خلاف ادعای آنان ثابت شده است. چون ده و صدها نفری که مبتلا به خود ارضایی بوده اند در نامه های خود که در حقیقت مرگنامه و دردنامه بود به زیانهای غیر قابل جبران خودارضایی اعتراف کرده اند و متحیر و سرگردان بدنبال درمان هستند. از جمله مواردی که گفته اند:دچار پوچی شده اند، سیستم اعصاب آنها دچار اختلال شده است و به تدریج دچار ضعف اعصاب گشته وتا مرز خودکشی پیش رفته اند، قدرت بینایی کاهش یافته ، دچار انزال سریع شده و از زناشویی موفق نیز ناتوان شده اند، آنچنان ضعف حافظه پیدا کرده اند که ناچار به ترک تحصیل گردیده اند، از نظر اجتماعی منزوی و گوشه گیر شده و میل به حضور در اجتماع ندارند.

 

اگر به مطب روانپزشکان متعهد مراجعه کنید، بیمارانی که مبتلا به این عادت خانمانسوز شده اند را خواهید دید.خودارضایی سبب پیری زودرس وتحلیل رفتن قوای جسمی و فکری می شود ضعف بینایی وتاربینی از عوارض سوء خودارضایی است.مسلمان باید در همه شئون پای بند به رعایت دستورهای شرعی باشد، خود ارضایی از محرمات شرعیه و گناه کبیره است. در قرآن کریم سوره مومنون آیات5 تا 7 بعد از آنکه طریقه مشروع ارضای غریزه جنسی را بیان می کند که: مومنان کسانی هستند که دامنشان را از شهوت های حرام نگه می دارند، مگر در(کام جویی از) همسران یا کنیزانشان. در آیه 7 صریحا می فرماید: پس کسانی که در بهره گیری و ارضای غریزه جنسی، راهی غیر از این برگزینند تجاوز از حدود الهی کرده اند و متجاوزند.

 

برای مطالعه بیشتر مي‌توانيد به كتاب گناهان كبيره نوشته شهيد آیة الله دستغيب مراجعه کنيد.


منبع : پایگاه عرفان
  • خودارضایی
  • استمنا
  • عوارض خودارضایی
  • راه ترک استمنا
  • راه ترک خودارضایی
  • 7
    91% (نفر 244)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
    انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
    چه كنیم تا دعاها و حاجتهايمان برآورده شود؟
    چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟
    آيا شك و وسوسه در ايمان باطني اگر گذرا باشد آيا آن ...
    آیا در روز عاشورا، سپاهیان امام حسین(ع) و لشکر عمر ...
    اگر انسان جایز الخطاست پس چرا خداوند آدم و حوا را ...
    راههاي پرورش خلاقيت و قوه ابتكار و عزت نفس راشرح ...
    منظور از چاه ویل چیست؟
    معنای کلمه «اللّه» و ریشه آن چیست؟ آیا قبل از ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
    سرانجام كسي كه نماز نخواند چه مي شود و مجازات او ...
    همه چيز را خدا آفريده، پس خدا را چه كسی آفريده ...
    آیه انذار در مورد چیست؟
    واژه کربلا در کلام اهل بیت به چه معناست؟
    راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
    برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
    چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
    اینکه گفته می‌شود «بچه ای که متولد می شود تا هفت ...
    معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

     
    نظرات کاربر

    ...
    راه حلش روضه امام حسین جان است
    پاسخ
    10     6
    7 آبان 1400 ساعت 01:13 صبح
    حسین
    سلام من۳۲ سالمه و از ۱۵ سالگی گرفتار این بلا شدم، کاملا ناخواسته و بدون اینکه بدونم چی هست اصلا. اونموقع هر چند روز انجام میشد،تا اینکه همینجوری زیاد شد و تقریبا هر روز و چند بار. خودم میدیدم که دارم نابود میشم و نمیتونستم کاری بکنم،با اینکه معدلم بالای۱۹بود همیشه تو کنکور گند زدم و رفتم سربازی. همه زندگیم بهم ریخته بود از خودم بدم میومد،هر روز میخواستم تمومش کنم و براحتی زیر حرفم میزدم. تا۲۴سالگی وضعم همین بود و کاملا از همه دور شدم و کسی که دوسش داشتمو از دست دادم. من میدونستم که راهم و کارم اشتباهه ولی کاملا معتادش بودم. دوستان عزیزان سروران و بزرگواران لطفا خودتونو نجات بدین بخدا هر کدوم از ما یبار به دنیا میایم و یبار فقط زندگی میکنیم، لطفا همه تلاشتونو بکنین فقط سمتش نرین. به عنوان یه برادر کچیکتر خواهش میکنم ازتون بیاین و خودتونو از این فضا ها دور کنین از چیزی که باعث میشه برین سراغش دوری کنین هر چیز و هر کس. من تا۲۴ سالگیم زندگی شب و روزم همین بود،و وقتی دیدم گفتن مثل اعتیاد میمونه مثل یه معتاد با خودم برخورد کردم،خودمو از شرایط مواجهه شدن فقط دور کردم،و واقعا خسته بودم و توکل کردم به خدا،کمتر از دو ماه برگشتم به حالت عادی و اون حسش سراغم نمیومد. دوستان انسان مثل یه حیوون غریزه داره لطفا با عقلتون مقابلش وایسین. من الان دانشجوی سال پزشکی هستم و فک کنم ارادمو از اونجا بدست آوردم و توکلی که به خدا داشتم،به هیچ کدوم از این دین و مذهبا هم اعتقاد نداشتم تا وقتی که تاثیر مستقیمشو تو زندگیم دیدم و فهمیدم کسی به فکر خوب بودنم نیست بجز خودم و خدام. لطفا هر کی این پستو میخونه از همین الان شرو کنه به نجات خودش و دور یسری چیزا رو کلا خط بکشه برا همیشه و واقعا دیر نیست هیچ وقت.
    پاسخ
    73     4
    17 فروردين 1399 ساعت 12:07 صبح
    جواد
    چقدر عجیبه! دراین راه حل ها همه چیزی هست به جز راه اصلی! نیاز جنسی هم یک نیازه مثل غذا خوردن و خوابیدن و پوشاک و غیره. اگر از گناه نهی شده بسیار توصیه شده به پاسخگویی به این نیاز از شیوه حلال.
    پاسخ
    12     11
    15 فروردين 1399 ساعت 9:50 بعد از ظهر
    امید
    سلام باز جای خوشحالیه که شما اینجا تو راه حلاتون پیشنهاد ازدواج به امثال ماها ندادین و نخواستین مارو از چاله دربیارین بندازین او چاه.
    پاسخ
    10     18
    7 مرداد 1398 ساعت 02:09 صبح
    یه حیوون
    وقتی که قرار نیست مثل روزه اولت بشی و آثار این عمل از بین نره و تا آخر با آدم بمونه و روح و جسمشو مثه خوره از بین بره دیگه چه فرقی میکنه ترک بکنی یا نه. حتی وجود یه دونه از آثار این عمل تو وجود آدم کافیه تا دیگه تا آخر عمر رنگ آرامش رو به زندگیش نبینه. من یه جوون ۲۱ سالم که بدون اینکه از عوارض این کوفتی اطلاعی داشته باشم بهش گرفتار شدم و وقتیم متوجهش شدم که دیگه خیلی دیر شده و به اکثر عوارضش دچار شدم . به خاطر گرفتاری به این گناه دیگه آینده خوبی حتی با وجود ترک این کار برای خودم متصور نیستم و به خاطر جهالتم از خیلی از لذتای حلالی که میتونستم داشته باشم محروم شدم. دیگه به کل قید ازدواج رو زدم چون دلم نمیخواد با ازدواج یکی رو به خاطر ناتواناییایی که به احتمال خیلی زیاد بهش دچار شدم بدبخت و بیچاره بکنم. این جمله که میگن هیچ وقت برای شروع نیس در مورد این عمل صدق نمیکنه چون با ترک این عمل شروعی اتفاق نمیوفته . چون با ترکشم هیچ وقت به زندگی عادی برنمیگردی و استرس و افسردگی تا آخر عمر باهات میمونه و آثار هیچ کدوم از بین رفتنی نیس و همیشه باهات میمونه. شماهم تو متنتون همش میگین امیدوار باش و ناامیدی رو به خودت راه نده در صورتی که با این مطالبی شما گذاشتین کسی کوچکترین امیدیم برای برگشت داشته به کل امیدش نابودش میشه. از نوشته هاتون معلومه که شما هم مثه خیلی از آدمای دیگه فقط به فکر آدمای پاک هستین و با یه لحن فخر فروشانه نسبت به آدمای ناپاک صحبت میکنینی. البته حقم دارین امثال شما حال آدمایی مثه ما رو نمیدونه. به قول معروف حال هیچ پخته خام نداند.
    پاسخ
    19     33
    28 خرداد 1397 ساعت 1:46 بعد از ظهر
    پاسخ : .
    ناشناس
    بدترین گناه، همین گناه ناامیدی از رحمت خدا است. یعنی شما الان به گناه بسیار بزرگتری مبتلا شده اید. به ه خدا اعتماد کنید. درست می شود.
    1401/07/05 - 10:29
    م. ز
    سلام ورود برشما... درباب خودارضایی(مرگ خاموش): چیزهایی که تاکنون شنیده آید را کلا بزارید گوشه وبشنوید کلام مرا... کاغذ و مدادی بردارید، بر روی کاغد دایره ایی بکشید و آن چیزیی که زیاد دوست دارید با تمام زیبایی ذهن خودتان خلقش کنید را در درون آن دایره به زیبایی ترسیم کنید. کاغذ: میشود زمین(خاک مداد: میشود جوهر(آب ترکیب این دو: میشود مثلا گل گل میرود زیر دست کی؟.. همان کوزه گر وهر آنچه هنر دارد آن گل را می آراید که همه این صحنه کار کوزه گر با گل را دیده آید که چه میکند باآن گل.. اول: با آن بازی میکند وحالتش میدهد دوم: برآن نقشی می سرآید سوم: آن را درون کوره قرار دهد تا چی؟... پخته شود چهارم: آنکه با تمام روحش آن را رنگ آمیزیی کند... که چون تو از آن برآیی!!.. نگاهی به خودت بینداز، تو خلقت خدایی تو را به این زیبایی آفرید که چنین و چنان کنی،،، بی انصاف تو خودت جای خدا تو در دایره ایی قرار داری که زمین خداست(آن دایره محدودیت توست، نه آن محدودیتی که تورا محدود کند نه... محدودیتی که تو را از خطراتی که تو خود نمیدانی حفظ کند... حالا وتو بیا داد بزن که چرا آزادی نیست.. سرتان بدرد نیارم که دردمان خودارضایی نیست به الله قسم به همان دستی که داد بسویش برای دعا دراز کنم بجایش استمنا کردم قسم، درد آنجاست که: {موقع گناه او را نبینی ولی یه وقتی یه جایی کارت گیرباشه به تنگنابیفتی آون موقع ببینیش} اوف برمن تف برمن شرمم باد.. گناه، گناهست شاخ و دم ندارد راه حل ایجاد اراده محکم با آسانترین روش: ١_چهل روز وقتی میخوای آب بخوری فقط بالیوان آب بخور ٢_ چهل روز وقتی خواستی غذا بخوری قبلش حتما نمک سر زبونت بزن وبچش بعد غذا تو بخور آگه تونستی چهل روز اینکارو دقیق وبدون حتی یک مورد اشتباه انجام بدی قول میدم بتونی به همین روش تمام گناهانت رو ترک کنی هرچهل روز یه چیز جدید بدون ترک مورد قبلی استمنا که چیزیی نیست دهنه شیطان را به خاک بمال همون کاری که خدا ازش خواست ونکرد(سجده نکردنش به انسان) تو با کمک خدا انجامش بده موفق وثابت قدم باشید یاحق.
    پاسخ
    29     1
    1 خرداد 1397 ساعت 08:17 صبح
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^