فارسی
سه شنبه 30 مهر 1398 - الثلاثاء 23 صفر 1441
  1055
  0
  0

تحمل مصائب چگونه امکان دارد ؟

مصائب بر دو گونه است : مصائبی که به دست خود انسان بر ضد خودش شکل می گیرد مانند ضعف اعصاب ، کم کاری دستگاه گوارش ، رعشه ، از میان رفتن حافظه ، نابود شدن سلول های مغزی ، برباد رفتن حوصله ، پیری زودرس ، ایدز ، سوزاک ، نابود شدن ثروت که نتیجه  زیانبار مشروب خواری و زنا و قمار و دگیر گناهان است که باید گفت این  مصائب کیفر دنیایی معاصی و مفاسد است و به دست خود انسان برای انسان فراهم شده و چاره ای جز تحمل و کشیدن بار آنها را که هیچ ثوابی هم بر آن مترتب نیست ندارد.
قرآن در این زمینه می فرماید: و ما اصابک من سیئه فمن نفسک. آنچه از سختی و پیش آمد و زشتی و ناروائی به تو می رسد از ناحیه خود تو ، و محصول کارکرد وجود توست و در آیه دیگر می فرماید: و ان اساتم فلها.  و اگر بدی کنید و مرتکب گناه و زشتی شوید زیانش متوجه خود شماست. و مصائبی چون خوف از دشمن ، و گرسنگی و قحطی ، وبیماری و معلولیت بر اثر حوادث طبیعی یا جنگ با دشمن ، و از دست رفتن ثروت به خاطر تغییرات اقتصادی یا بلاهای طبیعی و مرگ فرزند است که از نظر قرآن آزمایشی از سوی خدا برای رشد روحی و تقویت ایمان و بالارفتن درجات آخرتی است که دراین گونه مصائب باید از گله و شکایت لب بست و به جای آن مترنم به نغمه الهی رضاً بقضائک شد ، و برای حفظ ایمان و ارتباط با حق بایدتحمل و صبر کرد و استقامت ورزید و در مدار ایمان ثابت قدم ماند . که این تحمل و صبر و استقامت با تمرین هر روزه قوی می شود و نهایتاَ انسان را به مرتبه صابران که خدا در قرآن در سوره بقره نسبت به آنان اعلام درود و رحمت فرموده می رساند: و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبته قالوا انا لله و انا الیه راجعون. اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمه و اولئک هم المهتدون (1)
صابران را که وجودشان را از خروج از مدار ایمان و سپاس و شکر حق و توجه و ذکر خدا حفظ می کنند و بر این مدار پایداری می ورزند بشارت و مژده ده ،

1 ـ بقره : 156 ـ 157

 آنان که هر گه مصیبتی به عنوان آزمایش به آنان می رسد می گویند : ما از خدائیم و به سوی او باز می گردیم ، درود و رحمتی از سوی پروردگار بر آنان است و اینان راه یافتگان اند.
در بروز چنین مصیبت های باید به پیامبران که منابع عظیم صبر و تحمل و امامان که کوه های بی نظیر استقامت و پایداری بودند اقتدا کرد ، آنان که مصائب را زمینه جلوه ایمان بیشتر و آبادی آخرت ، و تصفیه جان و سبک شدن از وزر و وبال زندگی ، و افزوده شدن درجات می دانستند.
باید دید ابراهیم (علیه السلام)دربرابر مصائبی که از ناحیه نمرود و نمرودیان به او رسید چه کرد ؟ آیا برای شکستن طوفان مصیبت و از میان رفتن مشکلات و سختی ها که از طرف دشمن به او تحمیل شده بود با دشمن سازش کرد  یا برمصائب استقامت ورزید تا خلیل خدا و امام ناس شد.
باید به ایوب وصبرش و یعقوب و یوسف و استقامتشان و پیامبر اسلام و برخورد زیبایش با مصائب و به آقای شهیدان تاریخ حیات حضرت حسین(علیه السلام) نگریست و از آنان درس وفاداری به حق و استقامت در برابر حوادث و صبر در مقابل مصائب آموخت ، تا ایمان حفظ شود ، و درجات و مراتب افزون گردد، و آبرو بیشتر شود ، و مقاومت به نقطه مطلوب برسد ، و نهایتاَ رضای مولا جلب شود.

  1055
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

      نگاه بنده نسبت به دعا و نیایش چه تغییری کند که ناامیدی ...
      بهترین راه ترک خود ارضایی چیست؟
      آیا زمان بازگشت اسرای اهل بیت در اربعین سال اول عاشورا ...
      آیا اربعین گرفتن جز برای امام حسین(ع) جایز نیست؟
      منظور از خودشناسي چيست؟ چگونه ميتوانيم خود را ...
      تفاوت شخص مرتد با زندیق در اسلام چیست ؟
      لطفا درباره اربعین امام حسین (ع) توضیح دهید.
      در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟
      جهت رساندن روح انسان به عالی‌ترین مقام چه مراحلی را ...
      چرا معاویه، امام حسن مجتبی(ع) را با این‌که با او صلح ...

بیشترین بازدید این مجموعه

      تقيه چيست و انجام آن در چه مواردي لازم است؟
      تفاوت واژه های عقل، روح، نفس، قلب، دل و جان چیست؟ لطفا ...
      قاتل حضرت زهرا کیست؟
      حق الناسی به گردنمه که نمیتونم از صاحبان حق حلالیت ...
      راه های رهایی از خودارضایی چیست؟
      بهترین راه ترک خود ارضایی چیست؟
      ندای «هل من ناصر ینصرنی» را چه کسی و چگونه پاسخ داد؟
      در زیارت اربعین منظور از قتیل العبرات چیست ؟
      آیا زمان بازگشت اسرای اهل بیت در اربعین سال اول عاشورا ...
      جهت رساندن روح انسان به عالی‌ترین مقام چه مراحلی را ...

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز