فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
5
نفر 116
63% این مطلب را پسندیده اند

نظر امام رضا(ع) درباره ازدواج موقت متأهل‌ها

نظر امام رضا(ع) درباره ازدواج موقت متأهل‌ها

امام رضا عليه‌ السلام مى ‌فرمايد: عاشقانه در تمام موارد كار كنيد. برخورد زن و شوهر در خانه هم بايد برخورد عاشقانه باشد، اگر نباشد ما اصلًا آن زندگى را قبول نداريم آن خانه را قبول نداريم.

مردى خدمت حضرت رضا عليه‌ السلام رسيد راجع به ازدواج موقت از حضرت سؤال كرد، گفت: شرايط ازدواج موقت چيست؟ حضرت فرمود: زن دارى؟ عرض كرد: بله، فرمود: اين سؤال به تو ربطى ندارد، چون امام مى‌ داند اگر به او بگويد خوب است مى ‌رود يك زيباتر از زن خود پيدا مى ‌كند بعد دلگرم به او مى ‌شود، بعد زن سى ساله خود كه شش تا بچه را بزرگ كرده، تمام ارزش هاى خانه را زير پا مى ‌گذارد مى‌ رود دنبال شهوت.

 

خيلى چيزها را ائمه عليهم‌ السلام قبول ندارند و ما قبول داريم خيلى چيزها را خدا قبول ندارد و ما قبول داريم، خيلى چيزها را آنها قبول دارند و ما قبول نداريم و خيلى به نظرمان عادى و ساده است.
بعضى چيزها عيب ‌هاى خيلى بزرگ پيدا مى ‌كند، اگر هم اولش عيب نداشته باشد، بعداً پيدا مى‌ كند.

چرا مى‌ گويد: دروغ به شوخى هم حرام است؟ براى اينكه مقدمه ورود به دروغ جدى است، چرا مى ‌گويد: نگاه كردن شعبه ‌اى از زنا است و هر نگاه كردنى تيرى از تيرهاى مسموم شيطان است كه به چشمت خورده و چرا مى ‌گويد: اگر هر كسى به نامحرم نگاه كند به تعداد نگاه ‌هايش در جهنم تيرهايى از آتش و آهن گداخته به چشم او مى ‌زنند چون مقدمه زناست، چون مقدمه هجوم به ناموس يك مملكت است، چون مقدمه خراب كردن يك خانواده است، چون مقدمه متلاشى كردن يك كانون گرم خانه مسلمان است، چرا بايد دروغ گفت؟



ما اول بايد سراغ قرآن برويم قبل از روايت، آنجايى كه قرآن براى ما روشن نبود واجب است سراغ روايت برويم، حالا وقتى مى ‌گويد: اگر انسان دروغ بگويد بوى بدى از اين دهان به فضا مى ‌رسد كه ملائكه عالم از استشمام اين بوى بد چون موجود زنده‌ اند، چنان ناراحت مى ‌شوند كه همه يك پارچه فرياد مى ‌زنند الهى اين دروغگو را لعنت كن. حالا آدم در نماز دروغ بگويد، به پروردگار آنجا كه مى ‌گويد: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ » من بنده تو هستم اما خدا مى ‌بيند كه او بنده شكمش هم هست، بنده هوايش هم است، بنده شرق و غرب هم است، خوب اين دروغ است.

چه كسى گفته شخصيت افراد شكسته شود؟ اسلام كه دين شخصيت دهى است، زن بايد كمال اعتماد را به مردش داشته باشد، مرد هم بايد كمال اعتماد را به زنش داشته باشد، رابطه خانه هم بايد عاشقانه باشد.
آن وقت امام صادق عليه ‌السلام مى‌ فرمايد: ما اين خانه را به عنوان خانه اسلامى امضا مى‌ كنيم.



برگرفته از کتاب صبر از ديدگاه اسلام، نوشته استاد حسین انصاریان


منبع : پایگاه عرفان
  • عاشقانه‏
  • ازدواج موقت
  • زندگی اسلامی
  • زندگی عاشقانه
  • زندگی پاک
  • 5
    63% (نفر 116)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    سیره عملی امام سجاد علیه السلام
    زيارت کربلا و ايمان
    رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق - بخش دوم
    شهادت امام سجاد علیه السلام
    ابو ثمامه صائدى‏
    نام و ياد مهدي(ع) در زيارت عاشورا
     پرتويى از اخلاق حضرت امام محمد تقی عليه السلام‏
    مالك بن دودان
    ذکر وقایع لیله عاشورا
    جلال محمدی‏ مهتاب در آب‏

    بیشترین بازدید این مجموعه

    توبه دو برادر در آخرین ساعات!
    فاطمه (سلام الله علیها)و نقل حدیث از پیامبر
    مقام حضرت زينب سلام الله عليها
    پنج سخن با الهام در باره ماه رمضان از خطبه ...
    قابل توجه زنان آزاردهنده به همسر
    داستان جوانان غبطه برانگیز!
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    سوره ای از قران جهت عشق و محبت
    رابطه متقابل امیرمؤمنان(ع) و حق - بخش دوم
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    صادق حسینی
    داستان تشویق امام زمان (عج) و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به ازدواج موقت حِمیری به حضور امام زمان (عج) نامه ای نوشت و از ایشان سؤال کرد: مردی که شیعه است و متعه را حلال میداند و اعتقاد به رَجعَت (بازگشت امامان پس از امام زمان عج) دارد، همسری دارد؛ همسری خوب که در تمام کارها او را یاری می کند، لذا با او عهد کرده که هرگز با وجود او همسر دیگری نگیرد و ازدواج موقت هم نکند و با وجود او کس دیگری را نخواهد و به این عهد ۱۹ سال پای بند است و بر عهدش عمل کرده و چه بسا مدّت های زیادی در مسافرت و دور از منزل بوده و متعه نگرفته است و مشغول بودن به برادران، اولاد، خدمه و اطرافیان هیچ فرصتی به وی نداده که به فکر ازدواج موقت بیفتد. او متعه را حرام نمی داند، بلکه به آن معتقد است؛ ولی چون همسر خود را دوست دارد برای حفظ او و خودش متعه نمی گیرد و این کار را دوست نمی دارد، آیااو برای تحریم متعه بر خود (در شرط ضمن عقد) گناهکار است یا نه؟ از طرف حضرت جواب رسید: «برای اینکه قسم به معصیت خداوند خورده، لازم است خدا را اطاعت کند و یک دفعه هم که شده متعه بگیرد!» (بحارالانوار، علاّمه‌ی مجلسی، ج ۱۰۳/ص ۲۹۸/ش ۲؛ الاحتجاج، طبرسی، ۲/۳۰۶) .
    پاسخ
    0     1
    9 دى 1399 ساعت 7:03 بعد از ظهر
    Banoo
    قربون آقا امام رضا (ع)برم، این حدیث صحت داره؟
    پاسخ
    6     0
    12 شهريور 1398 ساعت 00:59 صبح
    سید
    سلام چرا روایت سند ندارد؟
    پاسخ
    3     0
    22 تير 1398 ساعت 10:51 صبح
    مهدی
    شاید منظور استاد این روایت بوده «از موسی بن جعفر علیه‌السّلام راجع به متعه پرسیدم، فرمود: تو را با متعه چه کار خداوند که تو را از متعه بی‌نیاز کرده است، عرض کردم می‌خواستم حکم را بدانم».
    پاسخ
    6     0
    11 شهريور 1397 ساعت 11:17 صبح
    سید حسین کلانتر
    بسم الله سلام علیکم ارادتمند و دستبوس حضرت استاد انصاریان عزیز هستم چنانچه امکان داشته باشد که متن حدیث یا نشانی موضوع «نظر امام رضا(ع) درباره ازدواج موقت متأهل‌ها» را برایم بفرستید دعا گو می باشم.
    پاسخ
    20     1
    10 شهريور 1397 ساعت 5:12 بعد از ظهر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^