فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
2
نفر 18
100% این مطلب را پسندیده اند

چه كار كنيم دچار افكار شيطاني نشويم و راه مقابله با آن چیست؟

چه كار كنيم دچار افكار شيطاني نشويم و راه مقابله با آن چیست؟

اصولاً هر كس در هر مرحله اي از ايمان ودر هر سن و سال گهگاه گرفتار وسوسه هاي شيطاني مي گردد و گاه در خود احساس مي كند كه نيروي محرك شديدي در درون جانش آشكار شده و او را به سوي گناه دعوت مي كند اين وسوسه ها و تحريكها مسلماً درسنين جواني بيشتر است وتنها راه نجات از آلودكي ها درچنين شرايطي سخت ،فراهم ساختن سرمايه تقوا است


خداوند در قرآن كريم مي فرمايد:{ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكر وافاذاهم مبصرون}
يعني؛ پرهيزكاران هنگامي كه گرفتار وسوسهاي شيطان مي شوند به ياد خدا و پاداش و كيفر او مي افتند و در پر تو ياد او حق را مي بينند و بينا مي گردند.


اصولاً هر كسي كه اقدام به گناه مي كند شيطان در ابتدا تصور آن را در ذهن او جلوه داده و تمايل گناه را در شخص ايجاد مي كند . در ابتدا تصور گناه و خطور آن به ذهن اشكالي ايجاد نمي كند وگناه محسوب نمي شود، اما اگر اين تصورات مدام تكرار شود گناه زشتي اوليه خود را از دست مي دهد و فرد آمادگي بيشتري براي انجام آن پيدا مي كند لذا آيه كريم فرمود هنگام خطور وسوسهاي شيطاني به ياد خدا بيفتيد تا شيطان از شما دور شود .


وسوهاي نفس و شيطان همانند ميكروبهاي بيماري زا هستند كه در همه وجود دارند ولي در بنيه ها وجسمهاي ضعيف مي توانند فعاليت كنند. اما آنهايي كه جسم سالم و نيرومند و قوي دارند به اين ميكروبها غلبه مي كنند و اين در حالي است كه گنهكاران برادران شيطانند در دام او گرفتارند


قرآن كريم مي فرمايد : {واخوانهم يمدونهم في الغي ثم لايقصرون}
يعني ؛برادرانشان(يعني شياطين)پيوسته آنها را در گمراهي پيش مي برند و از گمراه ساختن آنها باز نمي ايستند بلكه بي رحمانه حملات خود را به آنها ادامه مي دهند.
امام خميني«ره » در شرح چهل حديث در اين رابطه مي فرمايند :خيال يكي از دستاويزهاي شيطان است كه انسان را به واسطه آن بيچاره كرده و به شقاوت دعوت مي كند.


انسان مجاهد كه در صدد اصلاح خود بر آمده و مي خواهد باطن را صفايي دهد و از جنود ابليس آن را خالي كند ،بايد زمام خيال را در دست گيرد و نگذارد هر جايي خواهد پرواز كند ،و مانع شود از اين كه خيالهاي فاسد براي او پيش آمده ، از قبيل خيال هاي معاصي و شيطنت ، هميشه خيال خود را متوجه امور شريفه كند و اين اگر چه در اول امر قدري مشكل به نظر مي رسد و شيطان و جنودش آن را به نظر بزرگ جلوه مي دهند ولي با قدري مراقبت و مواظبت امر سهل مي شود ممكن است براي تجربه ، تو نيز چندي در صدد جمع خيال باش و مواظبت كامل از آن كني هر وقت مي خواهي متوجه امر پستي و خسيسي شود آن را منحرف كني و متوجه كني به امور ديگر ،از قبيل مباحات يا امور راجحه شريفه ، اگر ديدي نتيجه گرفتي شكر متعال كن براي اين توفيق و اين مطلب را تعقيب كن شايد خدا تو را به رحمت خود راهي براي تو باز كند از ملكوت كه هدايت شوي به صراط مستقيم انسانيت و كار سلوك الي الله براي تو آسان شود.


و ملتفت باش كه خيالات فاسده قبيحه و تصورات باطله از القاعات شيطان است كه مي خواهد جنود خود را در مملكت باطن تو بر قرار كند.
و تو كه مجاهدي با شيطان و جنودش و مي خواهي صفحه نفس را مملكت الهي و رحماني كني بايد مواظب كيد آن لعين باشي و اين اوهام بر خلاف رضاي حق تعالي را از خود دورنمايي تا انشاء الله دراين جنگ داخلي اين سنگر را كه خيلي مهم است از دست شيطان و جنودش بگيري كه اين سنگر به منزله سر جداست اگر اينجا غالب شدي اميدوار باش و اي عزيز ،از خداي تبارك و تعالي در هر آن استعانت بجوي و استغاثه كن در درگاه معبود خود و با عجز و الحاح عرض كن :بارالها ، شيطان دشمن بزرگي است كه طمع بر انبياء و اولياء بزرگ تو داشته و دارد ، تو خودت را با اين بنده ضعيف گرفتار اماني و اوهام باطله و خيالات و خرافات عاطله همراهي كن كه بتواند از عهده اين دشمن قوي برآيد ،و در اين ميدان جنگ با اين دشمن قوي كه سعادت و انسانيت را تهديد مي كند تو خودت با من همراهي فرما كه بتوانم جنود او را از مملكت خاص تو خارج كنم و دست اين غاصب را از خانه مختص به تو كوتاه نمايم .


ابن سينا درفصل نهم اشارات در ارتباط با ضبط خيال چنين مي گويد :عبادت از نظر اهل معرفت ،ورزش همتها و قواي وهميه و خياليه است كه در اثر تكرار و عادت دادن به حضور در محضر حق ، همواره آنها را از توجه به مسائل مربوط به طبيعت و ماده به سوي تصورات ملكوتي بكشاند و در نتيجه ، اين قوا تسليم « سر ضمير »و فطرت خداجوي آسان گردند و مطيع او شوند به حدي هر وقت اراده كند كه در پي جلب جلوه حق برآيد ، اين قوا در جهت خلاف فعاليت نكنند و كشمكش دروني ميان دو ميل علوي و سفلي ايجاد نشود و سرّ باطن بدون مزاحمت اينها از باطن كشف اشراق نمايد .


و پيامبر گرامي اسلام( صلي الله عليه وآله) دراين رابطه مي فرمايند : هيچ يك از شما نيست مگر آنكه در باطن خود شيطاني دارد ، عرض كردند يا رسول الله آيا براي شما هم شيطاني است ؟ فرمود : بلي براي من هم ، جز آنكه خداوندمرا ياري كرده و شيطانم تسليم من شده است وغير از اين نيكي وخير از من خواهش نمي كند .
همانطور كه اشاره شد راه مبارزه با افكار شيطان و خيالات باطل جايگزين كردن افكار درست و الهي بجاي افكار شيطاني است اما براي اينكه دراين راه موفق شويد و راحت تر به مقصود خود برسيد بهتر است ارتباط خود را با دوستان الهي وبا تقوا ومجامع ديني محكمتر كنيد و از مجالس علماء و فضلاء و مجالس ذكر و دعا كه باعث تقويت نيروهاي الهي درون انسان ميشود بي بهره نمانيد.
 

 

2
100% (نفر 18)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

لقب حیدر کرار به چه معنا است؟
انسان چگونه مي تواند به خواست هاي خود برسد؟
چه كنیم تا دعاها و حاجتهايمان برآورده شود؟
چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟
آيا شك و وسوسه در ايمان باطني اگر گذرا باشد آيا آن ...
آیا در روز عاشورا، سپاهیان امام حسین(ع) و لشکر عمر ...
اگر انسان جایز الخطاست پس چرا خداوند آدم و حوا را ...
راههاي پرورش خلاقيت و قوه ابتكار و عزت نفس راشرح ...
منظور از چاه ویل چیست؟
معنای کلمه «اللّه» و ریشه آن چیست؟ آیا قبل از ...

بیشترین بازدید این مجموعه

چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
آيا شك و وسوسه در ايمان باطني اگر گذرا باشد آيا آن ...
چه كارهايي براي محكم شدن اراده مفيد است؟
آیا خواستگاری رفتن در ماه محرم یا ماه صفرمشکلی ...
  چطور باید وصیت نامه بنویسیم؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای کلمه «اللّه» و ریشه آن چیست؟ آیا قبل از ...
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟

 
نظرات کاربر

ذكرى أنصاري
سلام بنده و همسرم در دانمارك زندكي مي كتيم و الحمد لله داري سه فرزند و بلطف خدا أينجا تقربون به طاعت برودكارمان روز فيشتر ميشود و تجربهاي زيادي در عرض اين بيست سال أينجا برايمان بيش أمد و اين جند سال أخير خيلي تلاش كرديم با انسان هاي مؤمن رفت و أمد كرنيم ولي متأسف خيلي ضربهاي جور وأجور بهموم زدن و كاهي أوقات خلوتي برايمان راحت ترأست و لي ما أنسانها هميشه دوست داريم در كنار هم باشيم و ما إز خدامونه با انسان هاي مؤمن در كنار هم باشيم التماس دعاء دارم جون خيلي سخته است در اين ايام كه بر إز نفاق و حسد
پاسخ
4     4
25 تير 1394 ساعت 05:27 صبح
ناشناس
راه های کنترل و روش های کم کردن و از بین بردن قوای شهوت و تمایلات جنسی زناشویی برای جوانان مجرد: باید دانست زمانی که خداوند شهوت و تمایلات زناشویی را برای بقای نسل در وجود انسان قرار داد و برای کنترل و ارضای آن ازدواج دائم را قرار داد و به آن سفارش بسیار نمود و هنگامی که شرایط برای ازدواج دائم فراهم نبود، برای اینکه ایمان و پاکدامنی انسان لطمه نخورد، ازدواج موقت را مقرر فرمود. البته با رعایت شرایطش که در اسلام بیان شده است. اما اگر در کل شرایط برای ازدواج فراهم نبود باید چه کار کرد؟! چگونه باید از ایمان و پاکدامنی خود مراقبت نمود؟! باید دانست اگر کسی حقیقتا و از سر اخلاص بخواهد خود را حفظ کند خداوند نیز او را یاری خواهد کرد. البته برای این کار ما دستورات عملی هم در دین داریم که در اینجا با استفاده از بعضی روایات و دستورات بزرگان دین به برخی از شیوه های کنترل شهوت اشاره می نماییم: - روزه گرفتن و در صورت عدم امکان آن، کم غذا خوردن بطوری که روزی بیشتر از دو وعده غذایی نخوردن. - نخوردن غذا های تحریک کننده مانند: پیاز، خرما، تخم مرغ،غذاهای چرب یا پروتیینی با کالری بالا و... - خوردن موادی که شهوت را کم می کنند، مانند: آبلیمو، کافور، سرکه(که مالیدن آن به بدن هم موثر است) و... - کنترل چشم و نگاه نکردن به نامحرم و ندیدن صحنه های حرام یا تحریک کننده، مانند: فیلم ، عکس و... این مورد بسیار مهم است زیرا انسان اگر ورودی های خود را یعنی چشم و گوش را کنترل کند و اجازه ندهد بدی ها و گناهان وارد وجودش شوند، آنگاه خروجی هایش یعنی اعمال ، رفتار و... هم خوب و درست می شوند. و از گناهان فرسنگ ها فاصله می گیریم. زدست دیده و دل هر دو فریاد --- که هرچه دیده بیند دل کند یاد. - از بین نبردن و نتراشیدن موهای زائد بدن چون باعث تضعیف قوای جنسی می شود. - دوری کردن از خوردن غذاها و لقمه های حرام و استفاده از غذای حلال و پاک. - در حالت جنب نبودن و داشتن وضو و با وضو بودن که باعث ایمن و دور شدن از وسوسه شیاطین می شود. - ورزش کردن و تحرک بدنی برای سوزاندن کالری های انباشته شده و اضافه بدن و دوری از تنبلی و تن پروری. - مشغول کردن فکر و اندیشه خود به کار و فعالیت و دوری از بیکاری و آزاد گذاشتن و رها کردن فکر و اندیشه به سمت افکار و تخیلات نادرست. - تنها و دمر(به شکم) نخوابیدن. - زیاد استغفار کردن.
پاسخ
6     0
17 اسفند 1393 ساعت 5:35 بعد از ظهر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^