فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

آیا حضرت مسیح از نبوت پیامبر اسلام آگاه بود؟

 عیسای مسیح همان گونه که از انبیای گذشته آگاهی داشت و نیز به چیزهایی که در حجابِ جدار و حصار محجوب بود، عالم بود و گزارش می داد: (وَاَنْبِئَکم بِما تَأْکُلون وَما تَدَّخُروُن فی بُیُوتِکم) (1)‌از وقایع تاریخی آینده نیز آگاه بود که جریان رسالت پیامبر اکرم (ص) ازاین قبیل است: (وَاِذْ قالَ عیسی ابنُ مَرْیَم یا بنی اِسْرائیل اِنّی رَسُولُ اللهِ اِلَیْکُمْ مُصدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوریة وَ مُبَشِّراً بِرَسُول یَأتی مِنْ بَعدِی اسْمُه اَحْمد) (2)من شما را به آمدن پیامبری که پس از من خواهد آمد و نام مبارکش احمد (ص) است بشارت می دهم. این علم غیب است.
نکته شایان توجه این که اگر قرار بود غیر از خاتم انبیا، انبیای دیگری هم بیایند، بشارت دادن به خصوص آمدن وی وجهی نداشت. هم چنین کلمه تبشیر گذشته از آن که علم غیب به آینده را در بر دارد، تفوّق آینده نسبت به حال را هم تبیین می کند، زیرا اگر آینده مادون، یا هم سطح حال باشد دیگر بشارت نیست، زیرا بشارت مژده دادن به امر مسرّت بخشی است که انسان فاقد آن است، پس باید کمالی در دین پیامبر خاتم باشد که دین مسیح فاقد آن است. البته اگر کسی از وقوع حادثه ای در آینده خبر دهد آن حادثه هر چه باشد، پیش بینی آن، علم غیب محسوب می شود.
غرض آن که آیه مزبور دو مطلب را در بر دارد: یکی علم قطعی عیسای مسیح به غیب، و دیگری تفوّق قطعی دین اسلام بر مسیحیّت وگرنه بشارت صادق نبود. بر این اساس قرآن کریم گذشته از این که ره آورد انبیای پیشین (علیهم السلام) را تصدیق می کند، بر کتب آنان هیمنه و سلطه و نظارت دارد. بنابراین دیگر کتابها را با این کتاب مهیمن باید سنجید.
چنانکه دیگر انبیا را نیز با میزان اعمال خاتم انبیا (ص) باید سنجید. چنانکه خود آن حضرت فرمود: (آدم و من دونه تحت لوائی یوم القیامة) (3)
به استناد آیه (اَلَّذیِن یَتَّبِعُون الرِّسول النَّبیَ الاُمیِّ الَّذِی یَجِدُونه مَکْتوباً عِنْدَهُم فِی التَّوریة وَالْاِنجیل یَأْمرُهم بِالْمَعْروُف و یَنْهیهُم عَنِ الْمُنْکَرْ وَیَحِلُّ لَهُم الطَیِّباتُ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمْ الْخَبائِثُ وَیَضَعُ عَنْهُمْ اِصْرَهم وَالْاَغْلال الِّتی کانَت عَلَیْهِمْ فَالِّذین امنوا بِه وَعَزِّروه ونَصَروُه وَاتِّبَعوُه النّورَ الِّذی اُنْزِلَ مَعَه اُولئِک هُم المُفلِحون) (4)موسای کلیم(ع) نیز مانند عیسای مسیح ظهور دین خاتم انبیا را از باب علم غیب به مردم گوشزد کرد.
بنابراین رئوس برنامه های پیامبر گرامی اسلام (ص) و ابعاد گوناگون عبادی، فرهنگی و سیاسی اسلام، و نیز حرّیت و برخی دیگر از اوصا ف مسلمانان را، هم موسای کلیم و هم عیسای مسیح (علیهما السلام) به طور گسترده در تورات و انجیل بیان کرده اند. این نشانه آن است که هم موسای کلیم و هم عیسای مسیح به وجود مبارک خاتم (ص) و خصوصیات دین او علم غیب داشتند و عیسای مسیح بر اثر قرب عهدی که داشت بشارت بیشتری داد.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

آیا امیرالمومنین در زمان حیاتشان به ایران آمدند ...
با سلام جبران حق الناس ظلم غیبت تهمت حساذت و .... ...
چرا پیامبر(ص) در روز غدیر برای اعلام جانشینی حضرت ...
مقصود از طى‏الارض چیست؟
چرا اول شوال را عید فطر می نامیم؟
تفاوت تناسخ و رجعت چیست؟
زمان خواب قیلوله و خواص آن را بیان کنید؟
محدوده عصمت پیامبر و ائمّه و رابطه آن با اختیار ...
علّت گرفتار شدن حضرت یونس علیه‌السلام در شکم ...
بصیرت چیست و چگونه حاصل می‏شود؟

بیشترین بازدید این مجموعه

مسئله اثبات معاد چگونه است ؟
محبوبترين اعمال نزد خداوند متعال چيست؟
چگونه بفهميم كه خداوند ما را دوست دارد و از ...
چرا باید توسل داشته باشیم؟مگر خدا خواسته که اگر ...
آیا برای مهمانی رفتن باید در مال میزبان از نظر ...
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
برای در امان ماندن از جن زدگی چه باید کرد؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
معنای سبحان اللّه و ریشه این کلمه را بیان کنید؟
منظور از چاه ویل چیست؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^