شاید براساس اطلاق آیه شریفه بتوان گفت همان گونه که اولویت پیامبرصلی الله وعلیه وآله نسبت به مسلمانان را خداوند به طور مطلق تشریع نموده و شامل دنیا و آخرت و کلیه اختیاراتی میشود که انسان نسبت به خویشتن دارد، جمله "و أزواجه أمهاتهم" نیز که در کنار آن قرار داده شده، اطلاق دارد و شامل دنیا و آخرت میشود، مگر این که دلیل خاصی آن را مقید سازد.
ظاهراً این اطلاق با حدیثی که اهل سنت از نبی مکرم صلی الله وعلیه وآله نقل نموده اند که فرمود: "پیوند هر حسب و نسبی روز قیامت بریده میشود، جز حسب و نسب من" تأیید میشود.اما با توجه به این که حدیث فوق سند درستی ندارد و اطلاق هم مؤید ندارد، نمیتوان گفت که همسران پیامبرصلی الله وعلیه وآله، مادران روحانی در قیامت و در بهشت هستند، به خصوص به نکته و اصل مهمی که از قرآن مأخوذ است.
یک اصل اساسی از قرآن
قرآن در آیات زیادی یک اصل اساسی را متذکر میشود و آن این که ولایت و پیوند با پیامبران تنها به وسیله ایمان و پیروی از آنان است. بنابراین نزدیک ترین افراد به آن ها کسانی هستند که از مکتب آنان پیروی میکنند و دشمنان شان کسانی هستند که به عهد و میثاق دینی و الهی وفادار نیستند، چه در زمان آنان زندگی کنند یا بعد از آن ها، و چه همسر یا فرزندان آنان باشند یا غیر آن ها.
در تفسیر مجمع البیان و نورالثقلین از علیعلیه السلام نقل شده که: "سزاوارترین مردم به پیامبران آن ها هستند که به دستورهای آنان بیش تر از همه عمل میکنند" سپس آیه "ان اولی الناس بابراهیم للذین اتبعوه". را تلاوت کرد و فرمود: "دوست محمدصلی الله وعلیه وآله کسی است که اطاعت فرمان خدا کند، اگر چه نسبش از او دور باشد و دشمن محمدصلی الله وعلیه وآله کسی است که نافرمانی پیشه کند، اگر چه قرابتش با پیامبر نزدیک باشد".