فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 29 مرداد 1399 ساعت 08:31 صبح

استاد انصاریان

کسی نیست که در دایرهٔ مهربانی خداوند نباشد

دارالعرفان/ استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه رحمت خداوند شامل حال همه انسان‌هاست، گفت: برخی از ما مقداری کم‌ظرفیت هستیم و وقتی تلخی یا مشکلی پیش می‌آید، به پروردگار گلایه‌ می‌‌کنیم، در حل مشکلات عجله نکنید؛ مشکلات این مملکت و مردم حل شده و نشانه‌های ذلیل شدن دشمنان آشکار می‌شود.
کسی نیست که در دایرهٔ مهربانی خداوند نباشد

کسی نیست که در دایرهٔ مهربانی خداوند نباشد

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در سخنرانی در صحن مسجد اعظم قم، اظهار کرد: رحمت وجود مقدس حق، نهایت ندارد و محدود نیست چنانکه در آیه 156 سوره اعراف فرموده است: «وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کلَّ شَیءٍ؛ مهربانی و رحمت من نسبت به «کُلَّ شَیءٍ» فراگیر است» یعنی جایی و کسی نیست که در دایرهٔ مهربانی من نباشد.

 

همه مردم از رحمت تکوینیهٔ حق برخوردارند

وی ادامه داد: از زمان حضرت آدم(ع) تاکنون، فقط دو طایفه به اختیار خودشان خود را از رحمت تشریعیهٔ حق خارج کرده‌اند، اما این دو طایفه قدرت بیرون کردن خودشان را از رحمت تکوینیه ندارند چون تمام سلول‌های بدنشان و تمام نعمت‌های خارج از بدن، مانند نور، هوا، گیاهان، حلال‌گوشت‌ها، مواد غذایی و دریاها در سیطرهٔ رحمت الهی است که به آنها هم می‌رسد. خداوند در این ‌زمینه کاری ندارد که این مشرک، کافر، مؤمن، فرعون یا مسلمان است و همه در رحمت تکوینیهٔ حق سر سفرهٔ پروردگار هستند.

 

شرایط رسیدن به رحمت تشریعیۀ خداوند

مبلغ برجسته بین الملل با بیان اینکه رحمت تشریعیهٔ حق با ‌شرط شامل حال انسان می‌شود، گفت: اگر شرایط به‌وسیلهٔ انسان پدید و عملی نشود، انسان از رحمت تشریعیه محروم می‌شود. شرایط رسیدن به این رحمت ایمان، عمل صالح، اخلاق حسنه، توبهٔ واقعی و محبت کردن به پدر و مادر، زن و بچه و مردم است. اگر انسان این موارد را تحقق دهد، طبق آیات قرآن مجید، یقیناً مشمول رحمت پروردگار مهربان عالم خواهد بود.

 

عده‌ای به اختیار، خود را از رحمت خداوند محروم می‌کنند

استاد انصاریان افزود: عده‌ای که کم هم نیستند و بنا به فرمودهٔ قرآن، اکثر را تشکیل می‌دهند، با اختیار و انتخاب خودشان، رحمت خدا را نخواسته‌اند و نمی‌خواهند. این افراد با اختیار خودشان بی‌دین، ستمکار، مجرم حرفه‌ای و مال مردم‌خوار شدند، درحالی‌که زمینهٔ دیندار شدنشان فراهم است؛ اینان توبه نکردند و به عمل صالح روی نیاوردند و از رحمت پروردگار محروم هستند.

 

نتیجه هزینه همه وجود در راه شهوت، ثروت و صندلی، شرمساری است 

استاد برجسته اخلاق حوزه علمیه به آیه‌ای مهم و مؤثر در زندگی اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 56 سوره اعراف می‌فرماید: «إنَّ رَحْمَتَ اللّٰهِ قَرِیبٌ مِنَ الْمُحْسِنین؛ شک نکنید و یقین بدانید که رحمت خدا به نیکوکاران نزدیک است». در فرمایشات پیغمبر اسلام(ص) نیز آمده است: «الْإِحْسَانُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ؛ خوبی و نیکی به این است که خدا را عبادت کنید و بندهٔ نفس خودت، قلدرانِ زورگو، مال، شهوات و صندلی نباشید». هرچه به تو داده‌اند، به‌عنوان ابزار زندگی به آن نگاه کنید و نه به‌عنوان معبود که همهٔ وجودت را پول، صندلی و شهوات هزینه کند، آخر کار هم شرمسار و دست خالی بمانید. خواسته‌های خدا را عمل کنید و در کنار آن شغل، درآمد و معاشرت داشته باشید. حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) نیز در این زمینه می‌فرمایند: «یک بخش از زندگی‌ خود را برای شادی، نشاط، خوش‌گذرانی و خوش بودن بگذارید؛ ولی در غیر حرام باشد».

 

زندگی مردمی انبیا و بهره‌مندی از نعمت‌های الهی

وی ادامه داد: دین اسلام نمی‌خواهد مردم افسرده و کسل باشند و به‌عنوان دین، نعمت‌های خدا را کنار بزنند. انبیای خدا ازدواج کردند، صاحب فرزند شدند و کسب مشروع داشتند. در قرآن مجید است که آنان کشاورز، دامدار، صنعت‌کار، سدساز، معمار ساختمان‌سازی یا خیاط بودند. در حقیقت این‌طور نبود که پیامبران الهی خود را از نعمت‌های پروردگار محروم کرده باشند! انبیاء زندگی دنیایی‌ معمولی و عادی داشتند، بین مردم بودند و مردم را دوست داشتند به عنوان مثال اگر هر انسان خوبی که به او اطمینان داشتند، برایشان هدیه می‌آورد، هدیه را قبول می‌کردند یا به مهمانی آنان می‌رفتند.

 

نعمت‌ها را به عنوان ابزار زندگی به‌کار بگیرید و نه معبود

استاد انصاریان با تأکید بر اینکه باید نعمت‌ها را به عنوان ابزار زندگی به‌کار گرفت و نه به‌عنوان معبود که ما را از خدا باز بدارد و جدا کند، تصریح کرد: رحمت خداوند به محسنین یعنی کسانی که اهل دین، عمل صالح و اخلاق هستند نزدیک‌تر است. رسول خدا(ص) می‌فرمایند: «الْإِحْسَانُ أَنْ تَعْبُدَ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ» به‌گونه‌ای خدا را عبادت کنید که گویا او را با چشم سرتان می‌بینید که در این صورت با یک دنیا ادب، وقار، عاطفه، اخلاص، مواظبت و دقت خدا را ستایش می‌کنید و بدانید ارزش عبادت به ادب و خلوص در آن است.

 

دوستان خداوند از سرزنش سرزنش‌کنندگان نمی‌ترسند

نویسنده کتاب ارزشمند «وسایل هدایت» در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: قرآن در آیه 54 سوره مائده می‌فرماید: «لاٰ یخٰافُونَ لَوْمَةَ لاٰئِمٍ؛ دوستان خداوند از سرزنش سرزنش‌کنندگان نمی‌ترسند، حرف او را می‌زنند و دین او را تبلیغ می‌کنند. موسی‌بن‌عمران 25 سال صبح‌به‌صبح به بارگاه فرعون می‌آمد، او را امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر می‌کرد و حلال و حرام را می‌گفت، از قدرت فرعون هم هیچ نمی‌ترسید.

 

در حل مشکلات عجله نکنید

وی در مورد علت رفتار گلایه‌آمیز بندگان در مواجهه با مشکل، گفت: این رحمت تکوینی خداوند است که همهٔ ما هم سر این سفره نشسته‌ایم و متنعم به نعمت او هستیم. برخی از ما مقداری کم‌ظرفیت هستیم و وقتی تلخی یا مشکلی پیش می‌آید، نفس ‌ما نسبت به پروردگار نفس گلایه‌آمیز می‌شود؛ حتی اگر به زبان هم نیاوریم، در دل‌ خودمان می‌گذرانیم: تو مرا می‌بینی، تو من را می‌شناسی و مشکل مرا می‌دانی، چرا این‌طوری با من رفتار می‌کنی؟! این برای عجول بودن و کم‌ظرفیت بودن ماست. در حل مشکلات عجله نکنید؛ مشکلات این مملکت و شما مردم حل شده و نشانه‌های ذلیل شدن دشمنانتان آشکار می‌شود؛ «فَإِنَّ مَعَ اَلْعُسْرِ یسْراً، إِنَّ مَعَ اَلْعُسْرِ یسْراً»(سورهٔ شرح، آیات 5-6) یعنی پروردگار بعد از این مشکلات برایتان راحتی می‌آورد.

 

حال ما با پروردگار، باید حال عشق و محبت باشد

استاد انصاریان در پایان اظهار کرد: پیغمبر(ص) می‌فرمایند: خداوند صد رشته رحمت دارد که یک رشته‌اش را در دنیا پخش کرده است. تمام حیوانات مادهٔ جنگلی، صحرایی، هوایی و دریایی با این یک رشته به بچه‌هایشان محبت می‌کنند و از این رشته به همهٔ مردان و زنان نصیب داده که مرد و زن(زن و شوهر) حاضر هستند همه‌ رنجی بچشند تا این فرزند را به ثمر برسانند. این جلوهٔ رحمت حق است. امام ششم نیز می‌فرمایند: ابلیس هم به طمع می‌افتد، امیدوار می‌شود و می‌گوید که مرا هم با این رحمت می‌آمرزد و گناهانم را می‌بخشد. البته او بخشیده نمی‌شود، چون جنایتش کم نیست. خداوند رشته‌های رحمت خویش را بین مردم مؤمن از زمان آدم(ع) تا قیامت پخش می‌کند. بنابراین با این رحمت واسعه، حیف نیست که ما به‌خاطر یک یا دو مشکل از خدا دست برداریم؟! یا گلایه‌مند و دل‌آزرده شویم؟! حال ما با پروردگار، باید حال عشق و محبت باشد.  

 

انتهای پیام/  

 

متن کامل، صوت،عکس و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • نعمت‌های الهی
  • محسنین
  • رحمت فراگیر
  • دایرۀ مهربانی خدا
  • ارزش عبادت
  • رحمت واسعه؛عذاب مجرمان
  • رفتار گلایه‌آمیز
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خانه كعبه ‌امروز شست‌وشو داده می‌شود
    هلاكت 2 بمب گذار انتحاري سعودي در عراق
    سخنرانی استاد انصاریان در خانه فرهنگ شهریار ...
    راه‌اندازی شبكه اسلامی «پيس تی‌وی» به زبان عربی
    تجمع علمای مسلمین لبنان: توهین به مقدسات مسیحیت ...
    مراسم بزرگداشت شهدای کربلا در مسجد امام حسین(ع) ...
    پرپایی نمایشگاه آشنایی با سیره فاطمی در باکو
    قازان؛ میزبان نمایشگاه خوشنویسی اسلامی
    استاد انصاریان: ویژگی‌های رفیق بد/ دوزخ، عاقبت ...
    با توجه به عدم برگزاری مراسمات معنوی در مساجد و ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^