فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

صحیفه سجادیه

صحیفه سجادیه

صحیفه سجادیه، مجموعه ای از ادعیه امام سجاد(ع) است که بعد ازقرآن کریم و نهج البلاغه حاوی والاترین معارف الهی می باشد و به حق «اخت القرآن » و «زبور اهل بیت علیهم السلام » لقب یافته.
پیشوای چهارم در اوج اختناق بعد از حادثه خونین کربلا، که همه راهها برای بیان حقائق مسدود گردیده بود، با لسان دعا به ارشاد امت اسلامی پرداخت و دعاهای جاودانه ای از خویشتن به یادگار گذاشت، و تا ابد به بشریت رهنمودهای ارزنده ای را ارائه می دهد، که اندیشمندان را طی قرون و اعصار دچار اعجاب نمود ومتفکران سترگ و اندیشمندان بزرگ بیش از چهل شرح را بر این کتاب عظیم نگاشته اند. ترجمه هائی چند نیز از این کتاب شریف به زبان فارسی صورت گرفته، و تا جائی که نگارنده اطلاع دارد، به آنها اشاره می نماید:
۱ - ترجمه مرحوم الهی قمشه ای ۲- ترجمه مرحوم فیض الاسلام ۳ -ترجمه عمادزاده ۴ - ترجمه مرحوم صدربلاغی ۵- ترجمه محمد آیتی ۶ - ترجمه حسین انصاریان ۷ - ترجمه محسن غرویان - عبدالجواد ابراهیمی (۱)
۸ - ترجمه مرحوم جواد فاضل.
از تذکر این حقیقت نیز ناگزیریم که نثر ترجمه های شماره های ۱ و۲ و ۳ غامض و ترجمه های چهار الی هفت به زبان ساده و برای نسل جوان قابل استفاده است.ترجمه مرحوم جواد فاضل را نمی توان ترجمه محسوب نمود، بلکه آن زنده یاد هرچه دل تنگش خواسته، تحت عنوان ترجمه با نثر زیبا و ارزنده ای نگاشته است. البته نگارنده مدعی نیست، که تمام ترجمه های فارسی منحصر به همین چندترجمه است که ذکر شد.
اینجانب که در چند سال اخیر در ملاقاتهائی که با بعضی ازمتفکرین عالیقدر اسلامی داشتم، استدعا نمودم که حد اقل، کاری شبیه به کتاب ارزنده «سیری در نهج البلاغه » اثر استاد شهیدمرتضی مطهری پیرامون صحیفه سجادیه صورت پذیرد و کنگره ای نظیرکنگره نهج البلاغه و بنیادی مانند بنیاد نهج البلاغه، درباره صحیفه سجادیه تشکیل گردد، که از این پیشنهاد استقبالی به عمل نیامد و به گفته مولانا:
گفتا که یافت می نشود جسته ایم ماگفت آن که یافت می نشود آنم آرزوست (۱)
هنگام دستیابی و مطالعه ترجمه شماره ۷ در صفحه ۲۶۵ ترجمه فوق عنوان فهرست کلی موضوعات صحیفه سجادیه » نظرم را جلب نمود وملاحظه کردم، در پاورقی مرقوم فرموده اند که درتهیه این فهرست از کتاب «الدلیل الی موضوعات الصحیفه السجادیه » تالیف آقای محمد حسین مظفر از انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم استفاده کرده ایم.
موضوعات کلی شامل نوزده باب و هر باب به چندین بخش تقسیم گردیده، که در اینجا به ذکر موضوعات اصلی اکتفا نموده،امیدواریم با عنایت و توجه نسل جوان به عرفان کاذب طرح این مطلب فتح بابی برای افراد صاحب نظر باشد.
۱ - توحید۲ - نبوت ۳ - امامت ۴ - معاد۵ - اسلام و احکام آن ۶ -ملائکه و فرشتگان ۷ - طاعت و بندگی ۸- اخلاق ۹ - ذکر و دعا۱۰ - سیاست ۱۱ - اقتصاد۱۲ - انسان شناسی ۱۳-عالم هستی و وجود۱۴ - اجتماع و آداب معاشرت ۱۵ - علم و دانش ۱۶ - ایام و اوقات ۱۷ - مسائل تاریخی ۱۸ - صحت و تندرستی ۱۹ - جهاد و مسائل نظامی.
_________________________
(۱)در مجله آئینه پژوهش نقدی از این ترجمه صورت گرفته است.
(۲)کلیات شمس تبریزی، ص ۲۰۳.

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

صحیفه سجادیه یا زبور آل محمد
علامه باقر شریف قرشی
دكتر ویلیام چیتیك
بررسی مباحث‏ بلاغی در صحیفه سجادیه
اسناد و شرح‏های صحیفه سجادیه‏
با صحیفه سجادیه، «زبور آل محمد» آشنا شویم
بهداشت در صحیفه سجادیه
اسناد و مشایخ راویان «صحیفه ی کامله»
ثم حقوق الافعال‏
امام سجاد (ع) و روشهای تفسیری

بیشترین بازدید این مجموعه

بررسی مباحث‏ بلاغی در صحیفه سجادیه
صحیفه سجادیه یا زبور آل محمد
اسناد و شرح‏های صحیفه سجادیه‏
دكتر ویلیام چیتیك
علامه باقر شریف قرشی

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^