فارسی
جمعه 24 ارديبهشت 1400 - الجمعة 1 شوال 1442
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
215
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 14 آذر 1398 ساعت 11:30 بعد از ظهر

تشریح گناه و از دست‌دادن توفیق عبادت از منظر استاد انصاریان

تشریح گناه و از دست‌دادن توفیق عبادت از منظر استاد انصاریان

دارالعرفان/ استاد انصاریان گفت: لذت گناه، لذت مناجات را از بین می‌برد، این دو لذت قابل جمع نیستند. ذائقه انسان نمی‌تواند مزه گناه و مناجات را همزمان با هم بچشد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در بخشی از کتاب ارزشمند «حسنات و سیئات» خود آورده است:«وَهْنٌ فى العِبادَةِ» از جمله عقوبت‌های گناه، سلب توفیق است. سستی در عبادت و لذّت نبردن از مناجات با پروردگار نتیجه معصیت و جریمه گناه‌ است. لذت گناه، لذت مناجات را از بین می‌برد، این دو لذت قابل جمع نیستند. ذائقه انسان نمی‌تواند مزه گناه و مناجات را همزمان با هم بچشد.

 

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه ادامه داد: ترک گناه لذت عبادت را به دنبال دارد و لذت گناه ترک عبادت را. وقتی لذت عبادت از انسان سلب شد، یا عبادت را ترک می‌کند و یا عبادتش بی‌اثر می‌شود. تنها برای رفع تکلیف انجام می‌دهد، اثر چندانی در زندگی و اخلاق او ندارد. به او می‌گویی: چند سال است روزه نگرفتی، قصد کن روز بیست و یکم ماه رمضان امسال را روزه بگیری. می‌گوید: ما تا به حال ندیدیم آبی از خدا گرم شود! چند سال روزه نگرفتم، امسال هم روی آن چند سال. اگر خدا می‌خواست بلایی سر ما دربیاورد تا به حال این کار را می‌کرد. این بیچاره نمی‌داند در حال عقوبت و پرداخت جریمه است و خودش بی‌خبر است.

استاد انصاریان می‌افزاید: خداوند به موسی بن عمران(ع) فرمود: برو نزد فلانی و به او بگو: خداوند تو را به عقوبتی دچار کرده است! موسی گفت: خدایا به چه عقوبتی گرفتار شده است؟ این که نه بیمار و نه فقیر است. خانه، مرکَب و پول هم دارد. خطاب رسید: موسی! او را به بلای عظیمی گرفتار کردم؛ لذت مناجاتم را از او گرفتم[1].

 

ایشان بیان داشت: لذت بردن از عبادت نعمت بزرگی است و نداشتن آن محرومیتی بسیار بزرگ‌تر است. این لذت را کسانی خوب درک می‌کنند، که آن را چشیده‌اند. فضل بن شاذان می‌گوید: شخصی را در عراق دیدم که سر به سجده گذاشته بود و شخصی دیگر بالای سرش نشسته بود و به او می‌گفت: این قدر سجده‌ات را طولانی نکن، چشمت آسیب می‌بیند. بعد از تمام شدن سجده‌اش گفت: اگر سجده می‌خواهد چشم مرا کور کند، باید چشم ابن‌ابی‌عمیر را کور کرده باشد؛ چرا که او هر روز بعد از نماز صبح به سجده می‌رود و تا هزار بار از خدا طلب مغفرت نکند، سر از سجده برنمی‌دارد[2]!

این مبلغ عرصه بین الملل ادامه داد: بعضی‌ها نمازشان به گونه‌ای است که وقتی به سجده می‌روند، تنها صدای «سُب» از آن‌ها شنیده می‌شود، «سبحان ربی الاعلی و بحمده» را در راه می‌گویند. این‌گونه نماز خواندن، عقوبت گناهان اوست. برخی‌ها هم به همین اندازه نماز نمی‌خوانند و به کلی از خدا دور شده‌اند.

 

-----------------------

پی نوشت:

1) بحارالانوار 230/81، باب 16، حدیث 3؛ مصباح الشریعة: 87.

2) رجال الکشی 855/2؛ بحارالانوار 208/83، باب 44، حدیث 22.

 

 

  • استاد انصاریان
  • حسنات و سیئات
  • راه‌بندگی
  • لذت عبادت
  • مزه گناه
  • کاهل نماز
  • توفیق بندگی
  • 215
    0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    نقش دین و اعتقاد به خدا چه ارتباطی با پیشرفت و ترقی ...
    چهار راهکار برای دوری شیطان از انسان
    گزارش تصویری مراسم احیاء حسینیه همدانیها
    از استاد انصاریان به عنوان چهره قرآنی تجلیل شد
    عظمت شب قدر در روايات و تفاسير از کلام استاد انصاریان
    گزارش تصویری سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه هدایت
    حضرت علی(ع) نعمت باطنی خداوند برای بندگان است
    سه دشمنی که مانع ورود به بهشت می‌شوند
    مراسم احیای شب‌های قدر استاد حسین انصاریان اعلام شد
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه مبارک رمضان

    بیشترین بازدید این مجموعه

    پوشش یا حجاب دستورى قرآنى و تكليفى انسانى است
    چهار راهکار برای دوری شیطان از انسان
    نقش دین و اعتقاد به خدا چه ارتباطی با پیشرفت و ترقی ...

     
    نظرات کاربر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز

    گزارش خطا