فارسی
سه شنبه 29 اسفند 1402 - الثلاثاء 8 رمضان 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 11 دى 1397 ساعت 10:29 صبح

استاد انصاریان: تمام خوبی‌ها در بستر تقوا ظهور می‌کند / بهشت ثمره عمل صالح، اخلاق پسندیده و ترک مُحرّمات است

استاد انصاریان: تمام خوبی‌ها در بستر تقوا ظهور می‌کند / بهشت ثمره عمل صالح، اخلاق پسندیده و ترک مُحرّمات است

 دارالعرفان/ محقق، مفسر، مترجم و پژوهشگر علوم و معارف قرآنی با بیان اینکه سرعت به‌طرف بهشت یعنی عمل صالح، اخلاق پسندیده و ترک مُحرّمات، گفت: عده ای خدا و قیامت را باور ندارند و برای آخرت خود توشه ای نمی فرستند، به عنوان مثال کسانی که اختلاس می‌کنند و حق ملتی را روز روشن می‌دزدند، اصلاً خدا و قیامت را باور و قبول ندارند.

 

تقوا فراهم‌آورندهٔ همهٔ خوبی‌هاست

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه آیت الله ابن‌الرضا خوانسار، اظهار داشت: بخش قابل‌توجهی از «نهج‌البلاغه»، مسائل مهمی دربارهٔ تقواست. امام دیدگاه لطیفی دربارهٔ تقوا دارند و آن این است: «اَلتُّقیٰ جمَاعَ الْخَیر» تقوا فراهم‌آورندهٔ همهٔ خوبی‌هاست یعنی بستر باطنی و روحی است که همهٔ خوبی‌ها و ارزش‌ها از این بستر، رویِش دارد.

وی ادامه داد: وقتی آیات قرآن مسئلهٔ «جنات» یا «جنت» را مطرح می‌کند، گاهی آیات می‌گوید جنت که باید معنی عامی بدهد؛ یعنی گسترهٔ بهشت که هشت درجه دارد. گاهی هم می‌گوید «جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ». آنچه در این آیات مهم هست، این است که پروردگار جنت یا جنات را به زلف تقوا گره زده است: «وَ سٰارِعُوا إِلیٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکمْ وَ جَنَّةٍ عَرْض‌ها اَلسَّمٰاوٰاتُ وَ اَلْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ» (سورهٔ آل‌عمران، آیهٔ 133). این یکی از آن آیات است که می‌گوید بشتابید به‌سوی بهشتی که پهنای بهشت، پهنای آسمان‌ها و زمین است.

 

سرعت به‌طرف بهشت یعنی عمل صالح، اخلاق پسندیده و ترک مُحرّمات

استاد اخلاق حوزه های علمیه شتاب و سرعت به سوی بهشت پروردگار را در سه قدم خلاصه کرد و گفت: سرعت به‌طرف بهشت، یعنی عمل صالح، اخلاق پسندیده و ترک مُحرّمات؛ زمانِ طی کردن این جاده هم طولانی نیست. گاهی هفتاد سال، گاهی شصت سال و گاهی پنجاه سال، مثل زمانی است که در اختیار حضرت علی‌اکبر(ع) قرار داشت. گاهی هم یک سال است و مرد یا زنی که مکلف می‌شوند، عمرشان یک سال بیشتر طول نمی‌کشد؛ ولی در این یک سال عبدالله هستند؛ یعنی قدم عبادت، اخلاق و  ترک مُحرّمات برمی‌دارند. گاهی هم این سرعت یک ساعت یا یک مقدار بیشتر است و به دو ساعت نمی‌رسد، مثل سرعت حربن‌یزید ریاحی که ابتدای صبح عاشورا به‌طور ظاهر یکی از هیزم‌های طبقهٔ هفتم جهنم بود؛ ولی با این شتابی که برداشت، اذان ظهر را نگفته بودند که شهید شد و یکی از عالی‌ترین مهمانان بهشت برزخ شد.

 

بهشت محل رستگاران است

وی افزود: خداوند در قرآن می‌فرماید: «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا» (سورهٔ نبأ، آیهٔ 31)، بهشت محل رستگاران است، «وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ» (سورهٔ ق، آیهٔ 31؛ سورهٔ شعراء، آیهٔ 90)، ما به اهل تقوا نمی‌گوییم بایست تا تو را راهنمایی کنند و به بهشت بروی بلکه بهشت را نزد اهل تقوا می‌آوریم.

وی در ادامه سخنان خود به معنای تقوا اشاره و خاطرنشان کرد: تقوا یعنی خود را از خطر نگاه داشتن، خیلی پیش پروردگار مهربان عالم باارزش است و در میان مسائل اخلاقی، پیغمبر یعنی قرآنِ رسول خدا، بر امر به تقوا تکیه کرده است.

وی در پاسخ به اینکه به چه دلیل پروردگار عالم در تمام قرآن، انسان ها را امر به تقوا می‌کند؟ گفت: برای اینکه می‌خواهد کل خیر از دست بندگانش نرود و این امر به تقوا خیرخواهی عجیبی است؛ چون تمام خوبی‌ها در بستر تقوا ظهور می‌کند و پروردگار هم کریم است، می‌خواهد مایه‌هایی را از طریق تقوا به بندگانش بدهد که دنیا و آخرتشان را آباد کند؛ برای همین تقوا را در عرصهٔ وجوب قرار داده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ» این امر نشان‌دهندهٔ خیرخواهی شدید پروردگار است.

استاد انصاریان با بیان اینکه روز قیامت، زمانی برای محاسبه است، اظهار کرد: ممکن است کسی زیر بار محاسبه نرود و بگوید من خوشم نمی‌آید امر خدا را بشنوم، اطاعت و پیروی کنم؛ مهم نیست بالاخره روزی از امر پروردگار خوشش می‌آید که به قول قرآن، «قُضِيَ الْأَمْرُ» (سورهٔ ابراهیم، آیهٔ 22)، کار از کار گذشته است و دنیا، جان و مال را از او گرفته‌اند و وارد برزخ کرده‌اند. حالا به‌شدت از اینکه گفته دلم نمی‌خواهد خدا را اطاعت کنم که تقوا را به من واجب کرده، پشیمان است و دلش می‌خواهد امرالله را اطاعت کند؛ ولی دیگر زمان ندارد، چون عالم بعد، جای عمل نیست و اصلاً آدم نیروی انجام عمل عبادی ندارد. قول پیغمبر(ص) است: «فانکم الیوم فی دار عمل» هر کاری که باید، در این دنیا انجام دهید. «و انتم غداً فی دار حساب»، فردای قیامت فقط زمان محاسبه کردن است و زمان عمل نیست. این روحیهٔ انجام عمل را در فردای قیامت نداری؛ چون آنچه برای تو تدارک دیده‌ شده، پاداش عمل است و دیگر از خود عمل خبری نیست. آنانی‌که دعوت‌های خدا را از قرآن پاسخ داده و عمل کرده‌اند، واقعاً منابع خیر هستند و وقتی هم می‌میرند، مردم احساس خلأ می‌کنند و رنج می‌برند؛ اما آدم‌های شرّ وقتی می‌میرند، دیگران از مُردن آنها بسیار شاد می شوند.

 

واجب است انسان در غذایش دقت کند که حلال است یا حرام؟

استاد انصاریان با تأکید بر اینکه مردم با دقت عقلی بنگرند که قبل از مُردن خودشان، چه‌چیزی برای عالم بعد فرستاده‌اند، تصریح کرد: نظر با رؤیت فرق می‌کند؛ رؤیت برای همهٔ چشم‌هاست و هر حیوانی و ذی‌روحی که چشم دارد، است؛ اما بین ما و همهٔ چشم‌داران و زنده‌های جهان با مسئلهٔ نظر تفاوت ایجاد می‌شود. ما می‌توانیم نظر کنیم، اما آنها می‌توانند فقط ببینند. ما می‌توانیم ببینیم، ولی با عینک عقل، فهم و شعور که این نوع دیدن را در خیلی از مسائل به ما واجب می‌کند؛ مثلاً در باب غذا می‌گوید: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَىٰ طَعَامِهِ» (سورهٔ عبس، آیهٔ 24)، واجب است انسان در غذایش دقت کند که حلال است یا حرام؟ هماهنگ با بدنش است یا نیست؟ دیگران هم از این سفره بهره دارند یا ندارد؟ واجب است نظر کند یعنی دقت عقلی داشته باشد.

 

توشه آخرت برای خود بفرستید

وی افزود: واجب است هر انسانی دقت و توجه کند برای فردا که می‌خواهد برود و وارد یک زندگی دیگر شود و آن زندگی ابدی است، چه فرستاده؛ قرآن بارها می‌فرماید: «وَ اِتَّقُوا اَللّٰهَ» تقوا پیشه کنید.

 

چهار توشه مهم برای آخرت

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چه مواردی به درد آخرت می خورد که بفرستیم؟ گفت: چهار مورد را به آخرت خود بفرستید، اول: انس با قرآن در حد توان و ظرفیت؛ قرآن می فرماید: «فَاقْرَءُوا مَا تَيسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» (سورهٔ مزمل، آیهٔ 20)، به‌اندازه‌ای که برایتان آسان است و امکان دارد، با قرآن انس بگیرید، آشنا شوید و بخوانید. دوم: برپاداشتن نماز؛ «وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ» اهل نماز باشید. سوم: پرداخت زکات؛ «وَآتُوا الزَّكَاةَ»، دست به جیب باشید و بخیل نباشید. فقط به عبادت بدنی نپردازید، خدا عبادت مالی هم دارد که واجب است. چهارم: پرداخت وام نیکو؛ «وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا» برای خدا به مردم وام نیکو بدهید.

 

کسانی که روز روشن مال مردم را می خورند، خدا و قیامت را باور ندارند

مبلغ عرصه بین الملل اظهار کرد: شاید عده ای بگویند امروزه دیگر نمی توان به کسی وام داد، پول را می خورند و پس نمی دهند، من می گویم از راه های صحیح مثلاً از طریق صندوق قرض الحسنه و با ضمانت به مردم وام دهیم؛ همه، مال مردم خور نیستند. متأسفانه امروز بخشی از مردم ایران، خدا و قیامت را باور ندارند. آنهایی که رشوهٔ کم، متوسط و کلان می‌گیرند، آنهایی که اختلاس می‌کنند و حق ملتی را روز روشن می‌دزدند، اصلاً خدا و قیامت را باور و قبول ندارند.

  

از گذشته خود توبه کنید

نویسنده کتاب ارزشمند «توبه آغوش رحمت» در پایان گفت: «وَ أَقِیمُوا اَلصَّلاٰةَ وَ آتُوا اَلزَّکٰاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ»؛ نماز، قرآن، زکات و قرض‌الحسنه‌ای که انجام می‌دهید، خیری است که پیش می‌فرستید. هنوز خودتان نرفته‌اید، آن‌طرف را آباد می‌کنید. «وَ مٰا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اَللّٰهِ» اینهایی که پیش فرستادید، نزد خدا می‌بینید؛ چون خدا همه را برایتان بایگانی کرده و نگه داشته تا بیایید و تحویل بگیرید. «هُوَ خَيْرًا» این پیش فرستادن برایتان خیلی خوب است، «وَأَعْظَمَ أَجْرًا» و پاداش بزرگ‌تر برای شما دارد. نکته دیگر اینکه «وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ» از گذشته‌تان توبه کنید و از خدا درخواست آمرزش داشته باشید.

 انتهای پیام /

 

متن کامل، صوت و کلیپ های این سخنرانی را - اینجا - ببینید

  • عمل صالح
  • تقوای الهی
  • ترک محرمات
  • بهشت پروردگار
  • اخلاق پاک
  • خیرخواهی انسان
  • توشه‌های آخرت
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...
    مومنان نسبت به یکدیگر مهر و محبت دارند
    عمل مومن، خیرالعمل است

    بیشترین بازدید این مجموعه

    جمع‌آوري نمادهاي مذهبي شيعيان عربستان
    افزايش نفوذ شيعيان در قاره آفريقا
    توهین‌ ارتش انگلیس به نمادهای‌اسلامی
    توهين گروه‌هاي ناشناخته يمني به قرآن
    برگزاری گردهمایی مسلمانان فرانسه
    تخريب بزرگترين قبرستان مسلمانان قدس
    آغاز همايش بين‌المللی «واقعه كربلا» در تركيه
    اجرای دوره تابستانه آموزش علوم اسلامی در «شارجه» ...
    جمع آوری ده هزار كتاب با موضوع امام علي (ع) در ...
    مقابله با کتب آموزشی اسلامی در تگزاس

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^