فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ماه رجب از منظر معصومین(ع)

ماه رجب از منظر معصومین(ع)

حضرت امام جعفر صادق(ع):

نوح ع روز اول ماه رجب بر کشتی سوار شد و به آنان که همراهش بودند فرمان داد آن روز را روزه بگیرند. و فرمود هر کس آن روز را روزه بگیرد، آتش به اندازه مسیر یک سال از او فاصله می گیرد و هر کس هفت روز روزه بگیرد، درهای دوزخ بر او بسته می شود و هر کس بیفزاید، خدای تعالی بر عمرش می افزاید.

 

سالم می گوید: چند روزی از ماه رجب باقی مانده بود که به حضور امام صادق (ع) رسیدم. چون به من نگریست، فرمود: ای سالم! آیا در این ماه هیچ روزه گرفته ای؟ گفتم: نه، ای پسر رسول خدا! فرمود: چنان پاداشی از دست تو بیرون رفته است که اندازه آن را جز خدای متعال کسی نمی داند. این ماه را خداوند برتری داده و حرمتش را بزرگ فرموده و کرامت خود را برای روزه گیران در آن ارزانی داشته است. گفتم: ای پسر رسول خدا! آیا اگر از باقی مانده این ماه روزه بدارم به بخشی از پاداش روزه گیران در این ماه دست می یابم؟ فرمود: ای سالم! هر کس یک روز از روزهای آخر این ماه را روزه بدارد، برای او موجب زینهاری از سختی سکرات مرگ و فشار گور و بیم شدید آخرت است و هر کس دو روز را روزه بدارد، برای او اجازه عبور از پل صراط خواهد بود و هر کس سه روز از آخر این ماه را روزه بدارد، روز رستاخیز از بیم ها و سختی های آن در امان خواهد بود و حکم برائت از آتش به او عطا می شود.

 

روز رستاخیز سروشی از درون عرش ندا می دهد. رجبی ها کجایند؟ گروهی برمی خیزند که چهره شان برای مردم محشر می درخشد، بر سرشان تاج پادشاهی آکنده از مروارید و یاقوت است. همراه هر یک از ایشان هزار فرشته از سوی راست و هزار فرشته از سوی چپ ایستاده اند و به او می گویند ای بنده خدا! کرامت خدای بر تو گوارا باد! از عرش هم ندا می آید که ای بندگان و کنیزکان من! سوگند به عزت و جلال خودم جایگاه شما را گرامی و عطای شما را جزیل قرار می دهم و غرفه هایی از بهشت به شما ارزانی می دارم که از زیر آن جوی ها جاری است و جاودانه در آن خواهید بود و پاداش عمل کنندگان چه نیکوست، شما برای من در ماهی روزه مستحبی گرفتید که حرمت آن ماه را بزرگ و حق آن را واجب کرده ام. ای فرشتگان من! این بندگان و کنیزکان مرا به بهشت درآورید.

 

امام صادق (ع) اضافه فرموده است که این پاداش کسی است که چیزی از ماه رجب را روزه بگیرد، هر چند یک روز از دهه اول یا دوم یا آخر آن باشد.

در بهشت جویی است که نامش رجب و آب آن سپیدتر و شفاف تر از برف و یخ و شیرین تر از عسل است. هر کس یک روز از رجب روزه بگیرد، خداوند از آب آن جوی به او می آشاماند.

 

حضرت امام محمد باقر(ع):

هر کس از ماه رجب یک روز از آغاز یا روزهای وسط یا آخر آن روزه بگیرد، خداوند بهشت را بر او واجب می فرماید و روز رستاخیز درجه او را در بهشت با ما قرار می دهد و هر کس دو روز از آن ماه روزه بگیرد، به او گفته می شود خدای تعالی گناهان گذشته ات را آمرزید. اعمال آینده خود را نیکو مواظب باش.

هر کس سه روز از آن ماه را روزه بدارد، گویندش که خدا گناهان گذشته و بازمانده عمرت را بخشید و برای هر یک از برادران و دوستان گنهکار خود که خواهی شفاعت کن و هر کس هفت روز روزه بدارد، درهای هفتگانه دوزخ بر او بسته می شود و هر کس هشت روز از رجب را روزه بدارد، درهای هشت گانه بهشت برای او گشاده می شود و از هر کدام که خواهد به بهشت وارد می شود.

 

منبع: روضةالواعظین و بصیرةالمتعظین 2 / 395

مجله افق حوزه 26 خردادماه 1389 شماره 274


منبع : پایگاه حوزه
  • بهشت
  • ماه رجب
  • ماه
  • ندا
  • ماه رجب از منظر معصوم
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    سرگذشت نگارش احادیث نبوی
    چهار شاخصه ایمان در منظر امام صادق(علیه السلام)
    بهترین رهبر دنیا، در پوششی پشمینه!
    راه های مبارزه با نفس
    احادیث حضرت معصومه سلام الله علیها
    سفارش امام حسن عسکری (ع) به شیعیان
    كظم غيظ
    قناعت گنج بی پایان!!
    روحی که در دو جسم وارد می شود !!
    سجایای اخلاقی معمار الغدیر!

    بیشترین بازدید این مجموعه

    فیلسوف ری
    نشانه‎های رستاخیز
    چهل حدیث از پیامبر گرامی اسلام (ص)
    حقيقت سجده‏
    توحید در نگاه امام علی (ع)
    احسان به خویشان و یتیمان
    تاثیر صلوات در حسابرسی آخرت!
    افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
    دولت حضرت بقیّة الله الأعظم ارواحنا فداه
    متن دعای معراج + ترجمه

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^