فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 25 مرداد 1396 ساعت 07:59 صبح

استاد انصاریان: طرف معاملهٔ کافر یا هواوهوس خودش است یا مردمی که از او تعریف می کنند  

استاد انصاریان: طرف معاملهٔ کافر یا هواوهوس خودش است یا مردمی که از او تعریف می کنند   

قم - دارالعرفان/  محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه مرد یا زنی که اعمال مثبت و پسندیده انجام می دهند و از اعمال سبک، جلف و آلوده به دور هستند؛ گفت: پروردگار در زمینه‌های معنوی اصلاً میان زن و مرد تفاوتی قائل نشده و همچنین مشخص می شود که انسان تا زمانی که مؤمن نباشد، عمل باارزشی از او صادر نمی گردد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در شاه چراغ شیراز، اظهار کرد: خداوند در قرآن از مردان و زنان اهل ایمان در اکثر سوره‌ها، مخصوصاً سوره‌های توبه، مؤمنون، فرقان، معارج و احزاب به عظمت و به بزرگی یاد کرده و برای هر دو احترام خاصی قائل شده است؛ در سورهٔ مبارکه حجرات به‌شدت مردم را نهی می‌کند از اینکه به مردان و زنان مؤمن توهین و تحقیر و از آنها عیب‌جویی کنند، آنها را مورد تمسخر قرار دهند و از آنها غیبت کنند. گناه این مواردی که از سورهٔ حجرات شنیدید، در پیشگاه خدا سنگین است و خدا امر کرده هرکسی مبتلای به این گناهان بوده، توبهٔ از گناه واجب است و برای این نوع گناهانی که خدا می‌فرماید توبه کنید، معلوم می‌شود کیفر و عذاب آماده شده است؛ چون اگر نمی‌فرمود توبه کنید، دلیل بر این بود که این نوع گناهان عذاب و کیفر ندارد. این مسأله نشان می دهد که تا چه اندازه مؤمن، چه مرد و چه زن احترام دارد.

انسان تا زمانی که مؤمن نباشد، عمل با ارزشی از او صادر نمی گردد

استاد انصاریان برای درک ارزش زن و مرد در نزد خداوند، آیه ای از سوره مبارک نحل بیان کرد و گفت: خداوند می فرماید: «من عمل صالحا من ذکر أو انثی»، مرد یا زنی که کارهایش مثبت و پسندیده است و کارهای سبک، جلف و آلوده ندارد، اعمالش وزن دارد و سنگین است، لذا ارزش دارد.  جالب است که پروردگار در زمینه‌های معنوی اصلاً میان زن و مرد تفاوتی قائل نشده و همچنین مشخص می شود که انسان تا زمانی که مؤمن نباشد، عمل باارزشی از او صادر نمی گردد.

وی ادامه داد: اگر کافری به 10 نفر کمک مالی کند، مثلاً ده ‌قطعه زمین به مردم بینوا واگذار کند یا درمانگاهی بسازد و غیره، قرآن مجید می فرماید: عمل کافر در پیشگاه من اصلاً ارزش و پاداشی ندارد چون کافر که با من معامله نکرده، من را قبول ندارد و منکر است؛ وقتی من را قبول ندارد، حال کاری به‌ظاهر مثبت هم انجام داده باشد، پاداشش برعهدهٔ من نیست؛ طرف معاملهٔ کافر یا هواوهوس خودش است یا مردمی که از او تعریف می کنند و به پروردگار عالم ربطی ندارد.

هیچ مشرکی حق ندارد مساجد خدا  بر روی کرهٔ زمین را آباد کند

استاد انصاریان در همین موضوع، به آیه ای از قرآن اشاره و تصریح کرد: قرآن می فرماید: «ما کان للمشرکین ان یأمروا مساجد الله شاهدین علی انفسهم بالکفر»، هیچ مشرکی حق ندارد مساجد خدا را در روی کرهٔ زمین بنّایی و آباد کنند، «ما کان للمشرکین ان یعمروا مساجد الله»، چون خودشان می‌دانند که کافر هستند و می‌دانند طرف معامله‌شان پروردگار نیست، این یک قراردادی است که خدا از زمان آدم با بندگانش بسته است.

مؤمن هستی، عمل صالحت را قبول می‌کنم و اگر دین نداری، قبول نمی‌کنم؛ می‌خواهید عمل صالح انجام بدهید، می‌خواهید انجام ندهید.

وی ادامه داد: «من عمل صالحا من ذکر او انثی»، مردی که عمل صالح انجام دهد، حال یا عبادت یا کار خیر؛ زنی که عمل صالح انجام بدهد، یا عبادت الله یا خدمت به خلق الله، «و هو مؤمن»، ولی از یقین به پروردگار و روز قیامت برخوردار است، من دو کار برای او می‌کنم و این ارزش مؤمن است: «فلنحیینه حیاة طیبه»، اولاً به او یک زندگی پاکِ پاکیزه که عرق، ورق، ربا، زنا، تهمت، دروغ، افترا و هواوهوس شیطانی  و خیانت و تجاوز در آن نیست، عنایت می‌کنم. ثانیاً به پاداش ایمان و عمل صالحش از همهٔ گناهانی که در رو به رو دارد، حفظ و او را به گناه بی میل می کنم.

دو پاداش پروردگار برای زنان و مردان مؤمن

استاد انصاریان به دو اقدام پروردگار برای زنان و مردانی که کار مثبت، با منفعت و با ارزش انجام می دهند، اشاره و اظهار کرد: کار اول، «فلنحیینه»، مرد و زن با ایمان، منِ خدا به‌ خاطر ایمان و عمل صالحتان، حتماً یک زندگی پاک به شما می‌دهم که در این زندگی از آلودگی‌ها، از معاصی کبیره، از زشتی‌ها، از بدی‌ها، از ظلم، از تجاوز، از خیانت خبری نیست و زندگی‌تان پاک است. انسان لذت می‌برد که در چنین فضایی زندگی کند، چون برای او دغدغه، پشیمانی، غم و حزن، اضطراب و  ناامنی نمی‌آید و پروردگار عالم چراغ امید به نجات را در دل او روشن می‌کند؛ چنین آدمی به پروردگار شدید دلگرم است و از آینده‌ اش نمی‌ترسد، این زندگی پاک است.

استاد انصاریان گفت: ای‌کاش تک‌تک مردان و زنان این مملکت مؤمن و دارای عمل صالح بودند تا مزهٔ بهشتِ قیامت را در همین دنیا می‌چشیدیم. روز بیرون می‌آمدیم و شب به خانه می‌رفتیم، هیچ خبری از ظلم، تجاوز، دزدی، بی‌حجابی، عرق، ورق، ربا، زنا، آدم‌ربایی، کشتن بی‌گناه و اختلاس نبود.   

وی به اقدام دومی که پروردگار برای مردان و زنان اهل عمل صالح و مؤمن می‌کند، اشاره کرد و افزود: «و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانوا یعملون» این آیهٔ شریفه را با یک مَثَل روشن می کنم: مالکی در شیراز است که پنجاه‌ قطعه زمین دارد و همه‌ آن هزار متری است، قیمت این قطعه‌ها با هم متفاوت است. قطعه ارزان تقریباً بیرون شهر است، آنجایی که مردم خیلی به زندگی میل ندارند، می‌گوید: زمینم متری پنجاه‌هزار تومان است. کریمی از راه می‌رسد و پیش مالک می‌آید، می‌گوید: شنیده‌ام پنجاه‌ قطعهٔ هزار متری داری؟! می‌گوید: بله. می‌گوید: قیمت بده! می‌گوید: ارزان‌ترین قیمتم پنجاه‌هزار تومان است و گران‌ترین ده‌میلیون تومان. می‌گوید: من کرَم دارم و از کرَمم نمی‌توانم دست بردارم! تمام زمین‌هایت را می‌خرم و ملاک قیمت هم ده‌میلیون تومان است. هر پنجاه‌هزار متر را متری ده‌میلیون می‌خرم، آیه این را می‌گوید: وقتی مرد و زن مؤمن در قیامت وارد می‌شوند، من وقتی می‌خواهم مزد هفتادسال عبادتشان و خدمت به بندگانم را حساب کنم، می‌بینم گران‌ترین نماز و ارزان‌ترین نماز را دارد؛ یک نماز خوانده که باحال، گریه، زاری، خشوع و خضوع است و یکبار هم اتفاق افتاده است و نمازهایی هم دارد که خیلی معمولی است، من مزد و ملاک کل نمازها، روزه ها و صدقه های او را به‌ اندازهٔ نماز، روزه و صدقه ده‌میلیون تومانی می‌خرم.  

استاد انصاریان در پاسخ به اینکه مردان و زنان مؤمن چه اعمالی داشتند که به چنین جایگاهی رسیدند؟ گفت: خداوند در سوره توبه می فرماید: «و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و یطیعون الله و رسوله اولئک سیرحمهم الله ان الله عزیز حکیم».

انتهای پیام/

 

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • ذی القعده 1438
  • سخنرانی شب هفتم آستان مقدس حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) شیراز
  • پروردگار در زمینه‌های معنوی میان زن و مرد تفاوتی قائل نشده است
  • انسان تا زمانی که مؤمن نباشد، عمل با ارزشی از او صادر نمی گردد
  • طرف معاملهٔ کافر یا هواوهوس خودش است یا مردمی که از او تعریف می کنند
  • هیچ مشرکی حق ندارد مساجد خدا  بر روی کرهٔ زمین را آباد کند
  • دو پاداش پروردگار برای زنان و مردان مؤمن
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    هتک حرمت واقدام شنیع رژیم پلید و غاصب صهیونیستی ...
    پیام آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی به ...
    برگزاری نخستين جشنواره قرآنی شيعيان در قطيف
    اصرار شیعیان بر نماز خواندن بر روی آوار مساجد
    همزمان با سالروز تخریب بقیع؛ تخریب بزرگترین حرم ...
    نجوای پیام بزرگ عاشورا هنوز از حرم زینبی شنیده می ...
    چرا شیعیان نماز تراویح نمی‌خوانند؟
    استاد حسین انصاریان: آثار هر عملی تا روز قیامت ...
    ویژه برنامه‌های سالروز ولادت حضرت معصومه(س) در ...
    استاد انصاریان: ذات بی عیب و نقص، منبع کل کمالات/ ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^