فارسی
شنبه 24 مهر 1400 - السبت 10 ربيع الاول 1443
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
989
0
نفر 0
0% این مطلب را پسندیده اند
تاریخ انتشار : 25 تير 1396 ساعت 12:12 صبح

استاد انصاریان: عرفان شیعی برگرفته از آیات و روایات است

استاد انصاریان: عرفان شیعی برگرفته از آیات و روایات است

دارالعرفان/ مفسرّ و محقق قرآن کریم گفت: عرفان حالتی باطنی است که در اثر مخلوط شدن با قرآن و اخذ روایات اهل بیت(ع) به آن دست پیدا می کنیم و در واقع برگرفته از آیات و روایات نورانی خداوند متعال و روایات ائمه هدی(ع) است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، استاد حسین انصاریان در دیدار جمعی از مشایخ علوی و ائمه جماعات شمال لبنان اظهار داشت: عرفان شیعی در واقع گوشه ای از معارف بلند موجود در دعای کمیل و دعای ابوحمزه ثمالی و دعای عرفه امام حسین(ع) می باشد.

این محقق و پژوهشگر علوم قرآنی و معارف اسلامی افزود: عرفان شیعی غیر از عرفان های رایج در گذشته و حال جهان هستی بوده و ماهیتاً با هم تفاوت دارند. عرفان بشری، خاستگاهش انسان است و صاحبان این نوع عرفان مردم را به سوی غیر خدا فرا می خوانند اگر چه رنگ و لعاب خدایی در آن بکار می گیرند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: اما خاستگاه عرفان شیعی معارف بلند و نورانی  قرآن و اهل بیت(ع) است که از سوی خداوند صادر شده است و در نهایت همه بشر را به سمت خدا می خواند نه غیر از او.

استاد انصاریان با بیان اینکه عرفان دارای دو شاخه است، گفت: عرفان نظری(عقلی) و عرفان عملی دو شاخه عرفان می باشند که در واقع اصل عرفان، همین عرفان عملی است که دارای ارکانی همچون؛ اکتساب اخلاق حسنه و دور کردن رذایل باطنی که عبارتند از؛ حسد، بخل، حرص، ریا و کبر و.. . در کسب این دو افق، اخلاص در عمل را باید در نظر گرفت چرا که خداوند می فرمایند «فَإِذا رَكِبوا فِي الفُلكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخلِصينَ لَهُ الدّينَ فَلَمّا نَجّاهُم إِلَى البَرِّ إِذا هُم يُشرِكونَ».

این مفسّر، مترجم و محقق قرآن کریم بیان داشت: اهل بیت(ع) انسان ها را فقط به سوی خدا راهنمایی می نمایند و حال آنکه با برگشت به سخنان صوفیه و عرفان های کاذب و همچنین دقت نظر در گفتار ایشان در خواهیم یافت که مثلا وقتی می گویند «ایاک نعبد و ایاک نستعین» در واقع صورتی از قطب و شیخ طریقت خویش را در قلب تصور می کنند و پوشیده نیست که این اقدام شرک بوده و غیر قابل توجیه است.

استاد انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مشایخ و علمای علوی شمال لبنان گفت: امروز روحانیت رسالت خطیری بر عهده دارد و بر طبق آیات و روایات دو مسئولیت متوجه روحانیت شیعه می باشد که در قیامت از آن بازخواست خواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: بر اساس آیه شریف «لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ» روحانی شیعه باید خود را در تقوا، ورع، درستی عمل و اخلاق حفظ کند تا اعتماد مردم به او جلب شود، اگر حرفی را بگوید که خود به آن عامل نیست از او بازپرسی خواهد شد.

مفسرّ، مترجم و محقق قرآن کریم ادامه داد: مسئولیت دوم روحانی شیعه بر اساس آیه شریفه «... الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا» در واقع تبلیغ دین خدا و متصل کردن مردم به قرآن و اهل بیت(ع) است تا در سایه این اتصال از فساد حفظ شوند و این وظیفه در واقع یک وظیفه واجب شرعی است.

ایشان بیان داشت: طبق دستور قرآن باید در آیات نورانی کتاب وحی تدبر کنیم و کسانی که در قرآن تدبر نمی کنند مورد سرزنش خداوند قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است، در این دیدار صمیمی که همراه با پرسش های اعتقادی و معارفی علمای شمال لبنان و پاسخ های استاد انصاریان همراه بود، شیخ ابوالقاسم علی سلیمان، امام جمعه و جماعت علوی های طرابلس پیرامون مسائل موجود در جهان اسلام سخن گفت.

شیخ ابوالقاسم علی سلیمان در ادامه در خصوص تفاوت تفسیر و تدبرّ سؤالی کرد که استاد انصاریان پاسخ داد: تفسیر یعنی کشف مراد از ظاهر آیه، اما تدبر در واقع دست یافتن به مفاهیم بلند و معارف عمیق قرآن کریم می باشد که البته نکته مهم آنست که اگر از مسیر آن یعنی اهل بیت(ع) حرکت کنیم.

علاقه مندان برای دریافت تصاویر مربوط به این دیدار صمیمی می توانند به مطلب «گزارش تصویری/سخنرانی حضرت استاد انصاریان به مناسبت دهه صادقیه در حسینیه همدانی های مشهد» به نشانی مستقیم http://www.erfan.ir/farsi/87454.html و yon.ir/p3wEH  مراجعه نمایند.

انتهای پیام/


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان در دیدار جمعی از مشایخ علوی و ائمه جماعات شمال لبنان
  • عرفان بشری، خاستگاهش انسان است
  • عرفان شیعی برگرفته شده از معارف بلند موجود در دعای کمیل، دعای ابوحمزه ثمالی و دعای عرفه امام حسین(ع) است
  • عرفان شیعی معارف بلند و نورانی قرآن و اهل بیت(ع) است
  • شیخ ابوالقاسم علی سلیمان، امام جمعه و جماعت علوی های طرابلس
  • 989
    0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    مجالس روضه و وعظ باغی از باغ‌های بهشت هستند
    الگوى رفتارى حضرت امام حسن مجتبى(ع)
    ارائه بیش از50 مقاله با موضوع امام حسن مجتبی(ع) در ...
    نگاه دانشمند فداکار یهودی نسبت به پیامبر در صدر اسلام
    ورود بندگان محبوب پروردگار به حوزهٔ فیوضات الهی
    299 مقاله با موضوع پیامبر اکرم(ص) در فضای مجازی منتشر شد
    گزارش تصویری شب اربعین حسینیه هدایت
    گزارش تصویری عزاداری دهه دوم صفر در مهدیه اعظم سمنان
    گزارش تصویری عزاداری دهه اول صفر در مسجد اعظم قم
    اشک بر امام حسین(ع) با پذیرش ولایت اهل‌بیت(ع) ضمانت ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    نبی مکرم اسلام (ص)بزرگترین رهبر تاریخ سیاسی
    افتتاح پایگاه اینترنتی"گفتگوی آرام میان شیعه و سنی"
    ممنوعیت سیاسی بازی در مساجد مالزی
    در عید غدیر استقبال از دو میلیون زائر در حرم امام ...
    گزارش تصویری/ جشن عید غدیر در مسجد حضرت امیر(ع) با ...
    نمونه هايى برجسته از اخلاق اميرمؤمنان (عليه السلام)
    عکس خبری؛ ادامه پروژه ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف
    340 مقاله خواندنی با موضوع امام حسین(ع) در پایگاه عرفان ...
    حال و هوای انسان‌های رستگار از نگاه استاد انصاریان
    خداوند، آگاه به عمق قلب بندگان/ معرفتِ به پروردگار، ...

     
    نظرات کاربر
    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز

    گزارش خطا