فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 9 خرداد 1396 ساعت 10:58 صبح

استاد انصاریان: خدا، انبیای الهی و اهل کرما، انسان را به رشد، نمو و تعالی می رسانند

استاد انصاریان: خدا، انبیای الهی و اهل کرما، انسان را به رشد، نمو و تعالی می رسانند

دارالعرفان/ به گزارش روابط عمومی و امور بین المللی مؤسسه علمی فرهنگی درالعرفان، استاد انصاریان در سخنرانی خود در شب دوم ماه مبارک رمضان در حسینیه همدانی های تهران اظهار داشت: خدا، انبیای الهی و اهل کرما، انسان را به رشد، نمو و تعالی می رسانند.

 

قرآن کریم در جهت رشد و نمو و تعالی سه معلم شامل خدا، انبیا و اهل ذکر معرفی می کند

وی تصریح کرد: قرآن کریم در جهت رشد و نمو و تعالی انسان و در مسیر کمال سه معلم شامل خدا، انبیا و اهل ذکر معرفی کرده است.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در مهمترین روایات شیعه و کتابها همانند کتاب شریف کافی از اهل ذکر با عنوان ائمه طاهرین(ع) یاد شده است.

وی با بیان اینکه این سه معلم سخن و کلام و حرف دارند عنوان کرد: در تاریخ انسان از زمان آدم تا امروز همه افراد بشر با همه تفاوت هایی که با هم داشتند سخن و کلام دارند اما در بین مجموعه سخن ها و کلام ها، کلام این سه گروه دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

استاد انصاریان گفت: طبق قرآن و معارف الهیه کلام این سه گروه در بین همه کلام ها، کلام احسن و برتر است بدان معنا که سخن شان چه از نظر ظاهر و یا محتوا و باطن، نیکوترین، زیباترین و پرمعناترین کلام است.

امام علی(ع) از خدا سهم و نصیب درخواست کرده است

وی اذعان کرد: از خواسته های امیرالمؤمنین(ع) در دعای کمیل «وَاجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِکَ نَصِیباً عندک» می باشد که در این دعا ایشان از خدا سهم و نصیب طلب کرده است البته منظور امیرالمؤمنین از این سهم، سهم مادی نیست.

این استاد حوزه توضیح داد: اگر بگوییم خواسته امیرالمؤمنین سهم مادی است معنی اش این می شود که من را از همه ثروتمندان دوره تاریخ ثروتمندتر قرار بده در حالی که این جمله دعای امیرالمؤمنین اصلا ً جنبه مادی ندارد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) از دسترنج خودشان می توانستند ثروتمند ترین فرد در دنیای آن روز شوند اما خودشان نخواستند که به چنین ثروتی دست یابند. ایشان صد هزار درخت خرما را کاشت و برای نیازمندان وقف کرد.

استاد انصاریان یادآور شد: علی(ع) محبت محض بود. در بخشش و وقف، کاری به دین افراد نداشت. کاری به این که این برای این وطن است یا نیست نداشت. اگر ایشان به پروردگار می گوید: «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِکَ نَصِیباً عندک» یعنی به دنبال دنیا نیست.

وی بیان کرد: این که امیرالمؤمنین می گوید خدایا من را از نظر سهم گرفتن از خودت بهترین بندگانت قرار بده، یعنی بهترین سهم از بنده های خوب خودت را نصیب من کن و من را جزء آنها قرار بده تا سهم عقل، سهم فطرت، سهم اخلاق، سهم عمل و ایمان نصیبم شود.

این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: بر همین اساس نیز امیرالمؤمنین در همه چیز احسن و برتر شد چون سخن احسن را در عالم از خدا و انبیا و پیغمبر(ص) گرفت. خود امیرالمؤمنین می فرماید: خیلی کم است اگرآدم گیرنده سخن احسن باشد، باوردارنده سخن احسن باشد یقینا در حد خودش در هر زمان و در هر شرایطی. از احسن عباد خواهد شد.

وی با نقل داستانی از حضرت عیسی(ع) اظهار کرد: حضرت عیسی(ع) خانمی جذامی را دید که همه اعضای بدن اش به وسیله این بیماری خطرناک خورده شده بود. وقتی خبر کشته شدن تنها فرزندش را به او دادند گفت پروردگارا قلب من یک تعلق بیشتر در این دنیا نداشت و آن یک وابستگی هم پسرم بود، و چه لطفی به من کردی که این قلب من را از این وابستگی هم نجات دادی که من دیگر معطل کسی نباشم. حالا من هستم و خودت و نمیدانم چطوری شکرت را به جا بیاورم. این معرفت همان نصیب است.

استاد انصاریان تصریح کرد: چنین بنده ای احسن شده است. انسانی که کلام احسن را قبول کند بنده احسن خواهد شد.

وقتی علم و حکمت و عدل و رأفت و رحمت بی نهایت در کلام تجلی می کند

وی با اشاره به معنای «وَاجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِکَ نَصِیباً عندک» خاطرنشان کرد: سخن احسن پروردگار برخواسته از علم و حکمت و بصیرت و رحمت بی نهایت است پس نمی شود که احسن نباشد، وقتی علم و حکمت و عدل و رأفت و رحمت بی نهایت در کلام تجلی می کند موجب حسن کلام می شود.

این استاد همچنین در مورد آیه «ومن احسن من الله سبقة» در سوره بقره افزود: این آیه اشاره دارد که خداوند رنگی را برای انسان تدارک دیده است. رنگ یکی از اصول زیبایی است. رنگ چشم، رنگ مو، رنگ لباس، رنگ پرده، رنگ فرش همه به آن زیبایی می دهد.

وی گفت: ما داریم رنگ بندی خدا را در این عالم می بینیم که قادر به توصیف آن و ارزیابی معیارش نیستیم. خورشید، اگر غیر از این رنگ را داشت عمر دیدن تمام چشم های انسان ها و حیوانات چشم دار را خاتمه می داد. پس او بلد است چگونه خورشید را رنگ آمیزی کند که هیچ چشمی از موجودات زنده لطمه ای نبیند.

استاد انصاریان گفت: معنای رنگ در این آیه شریفه «هو الاسلام» منظور دین خداست، خب، دین خدا. این دین خدا را باید کسی درباره اش حرف بزند که ما دین را بشناسیم، آنی که کلامش از همه زیباتر است و برای معرفی اسلام حرف زده پروردگار است، زبان پروردگار در بین ما برای سخن گویی قرآن مجید است.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه 55 سوره زمر می فرماید: «وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم» یعنی این قرآنی که زیباترین کلام در این عالم است به شما نازل کرده ایم از پروردگارتان پیروی کنید. پس کلام خدا احسن کلام است بالاترش نیست و این بی خردی است که انسان احسن کلام را رها کند و به سراغ کلام ها و زبان ها و سخنان سخیف، باطل، بیهوده، کفرآور، قاتل عقل، قاتل وجدان، قاتل روح، قاتل فطرت، قاتل سعادت دنیا و آخرت برود این کمال بی خردی است.

این استاد حوزه با بیان آیه 18 سوره زمر اعلام کرد: کمال عقل این است که آدم بین این همه سخنانی که در دنیا منتشر است سخن احسن را بگیرد «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ» یعنی به بندگان من که سخن را می شنوند از جانب من بشارت بده به این بندگان شنوای سخن که «الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» یعنی زیباترین اش را پیروی می کنند بشارت بدهد.

وی همچنین با قرائت «والملئکه یدخلون علیهم من کل باب» از آیه 23 سوره رعد گفت: به محض اینکه قیامت، لحظه اول از قبر بیرون می آیند ملائکه بر آن ها وارد می شوند «یدخلون علیهم من کل باب» از دست راستشان، دست چپشان، روبرویشان، پشت سرشان و بالای سرشان، وارد می شوند. آن هنگام می گویند سلام علیکم، به شما اعلام امنیت می کنیم، در این محشر ذره ای ترس نداشته باشید.

استاد انصاریان یادآور شد: اگر کلام تو احسن باشد خداوند هنگام مرگ حفظت می کند، در برزخ حفظت می کنند، در قیامت هم که از سوره رعد شنیدید ملائکه از هر طرف هجوم می آورند.

این مفسر قرآن کریم در پایان افزود: لقاء‌الله نصیب پیروان زیباترین کلام می‌شود و این وعده الهی است. چنین افرادی در طوفان‌های روزگار و هجمه‌های شیطان با سربلندی از امتحان‌های الهی خارج می‌شوند. سخن نیکو دل مرده را احیا می‌کند.

 

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • حسینیه همدانی های تهران
  • سخنرانی شب دوم ماه مبارک رمضان 96
  • خداوند متعال، انبیای الهی و اهل ذکر سه معلم برای هدایت انسان‌ها
  • قرآن کریم احیا کننده قلوب مرده
  • تجلی علم، حکمت، عدل، رأفت و رحمت بی نهایت در کلام
  • ائمه طاهرین(ع) عالم به ظاهر، باطن و اصرار قرآن هستند
  • سخن نیکو احیا کننده دل‌های مرده است
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    کشتار بی رحمانه مسلمانان توسط دولت چین !
    احتمال درگیری مجدد شیعیان و وهابییون در مدینه ...
    درگذشت زائر ایرانی در کنار ضریح امام حسین(ع)
    گزارش تصويري/ تحصن زنان در انگلستان در محكوميت ...
    فقط و فقط خدا ر ا معبود بدانید
    هتك حرمت مسجد شهر «پو» در فرانسه
    اجتماع میلیونی در مراسم اربعین سیدالشهداء حضرت ...
    قازان؛ میزبان نمایشگاه خوشنویسی اسلامی
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    استاد انصاریان: صفتی از پیامبر(ص) که روحانیون ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^