فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 11 خرداد 1396 ساعت 7:01 بعد از ظهر

تألیف و انتشار کتاب «اسلام دین آسان» اقدامی مفید و ضروری است

تألیف و انتشار کتاب «اسلام دین آسان» اقدامی مفید و ضروری است

حجت الاسلام و المسلمین شمس؛

تألیف و انتشار کتاب «اسلام دین آسان» اقدامی مفید و ضروری است

در امر تبلیغ دین  به موضوع شناسی بیش از پیش بها دهیم

قم – مؤسسه دارالعرفان/ محقق و فعال حوزه کتاب گفت: تحقیق و تألیف کتاب «اسلام دین آسان» در این برهه از زمان اقدامی مفید، بجا، ارزشمند و ضروری بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان، حجت الاسلام و المسلمین  سید محمد کاظم شمس در نشست علمی «سهولت یا صعوبت در دین اسلام» و بررسی کتاب «اسلام دین آسان» در سالن جلسات مؤسسه اظهار داشت: در وهله نخست  در دو بخش "موضوع شناسی"  و "محتوای کتاب" مطالبی قابل توجه برای ارتقا این اثر وجود دارد ولی آنچه تحسین برانگیز است، موضوع و شاکله کتاب می باشد که مؤلف و پژوهشگران به خوبی به آن  توجه  داشته اند.

رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم افزود: موضوع این کتاب یکی از ضروری ترین مباحث مورد نیاز است، به دلیل اینکه آن بُعدی که امروز نسل جوان نیازمند شناخت اسلام هستند و در واقع آن شکلی که خود اسلام در ابتدا بوده و از ابتدای سیر تدریجی نزول قرآن و احکامی که آمده و سیره ای که ائمه علیهم السلام و بزرگان دین داشتند، این را نشان می دهد.

وی ادامه داد: این مراحل به اشکال متنوع  در بخش های مختلف در بخش احکام، در بخش های مربوط به سیره به خوبی نشان داده شده است، از طرف دیگر همین جهت دوم، که بخش سهل انگاری می باشد و گاهی احیاناً بی مبالاتی در دین به جهت گذشت زمان و تفسیرهای شخصی صورت گرفته، به این نکته هم به خوبی  پرداخته شده است.

حجت الاسلام شمس بیان داشت: اگر موضوع کتب متناسب با شرایط محیط و امر تبلیغ انتخاب شود بدون تردید آثار و برکات ارزشمندی برجای خواهد گذاشت.

مدیر سابق بوستان کتاب گفت: بحمدلله در این مؤسسه علمی فرهنگی به جهت اشراف استاد انصاریان به مسائل تبلیغی و اخلاقی کاملاً حساب شده می باشد و آثار مؤسسه با چنین کم کاری هایی مواجه نیست، لذا صاحبان آثار امروز موضوعاتی را که انتخاب می کنند باید به گونه ای باشد که هم مورد اقبال جامعه و به نوعی پاسخگوی نیازهای مخاطبان باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر ما بتوانیم در بحث تبلیغ دین آن بحث که به موضوع شناسی شهرت دارد را بیش از پیش مورد توجه قرار دهیم به طور یقین بسیاری از مسائل و مشکلات فعلی جامعه حل و فصل می شود ولی متأسفانه ما نتوانسته ایم در نوع ارتباط با مردم و انتقال مفاهیم دینی به خوبی فعالیت کنیم و تردیدی نیست که سر منشأ همه این مسائل به عدم موضوع شناسی مطلوب ختم می شود.

این فعال حوزه کتاب با بیان اینکه اهل هنر و قلم باید در آثار خود " نیاز با مذاق" را با هم تطبق دهند، اظهار داشت: گاهی اوقات ممکن است ما بیاییم بگوییم مباحث مربوط به مسائل اعتقادی، احکام، مسائل اخلاقی، اینها مسائلی مسلم هست، قطعاً هست همه هم می دانیم، جزو معارف اصلی دینمان بوده و باید این موارد به جامعه گفته شود، ولی ممکن است بعضی از این موارد مورد استقبال قرار نگیرد یعنی به یک معنا مذاق جامعه با اینجور مطالب گاهی همراهی نداشته باشد، انطباق این دو بر یکدیگر یعنی انطباق نیاز و مذاق یک هنری هست که باید کسانی که در این زمینه کار می کنند نباید از آن غفلت شود.

حجت الاسلام و المسلمین شمس تأکید کرد: الحمدلله این اثر در زمره اساسی ترین، ضروری ترین و بیشترین دغدغه مورد نیاز جامعه است که با درایت برنامه ریزان مؤسسه فرهنگی درالعرفان به جامعه اسلامی ارائه شده است.

وی با بیان اینکه این کتاب در دو بخش " سهولت " و " سهل انگاری" مطالب ارزشمندی را ارائه کرده است، افزود: خود اسلام این را خواسته و طبیعتاً وقتی که حدود، سقر و محورها بیان شود، چنین دسته بندی در ساختار کتاب شکل می گیرد، که کار بسیار عالی است.

وی ادامه داد: و در بخش دوم کتاب، بحث سهل انگاری مطرح شده است، که باز عدم غفلت از این جهت که خدایی نخواسته این باعث نشود که آن چیزی که در بین مردم مرسوم هست و طبیعتاً با آن آشنا هستند و می دانند دین اسلام دین سهل است، این را با سهل انگاری تطبیق می دهند.

مدیر سابق بوستان کتاب بیان داشت: موضوع بسیار با اهمیت و خوبی است و لازم هست که گرچه ممکن است بعضی از موضوعاتی که انتخاب می کنیم باز سؤال بشود لذا اولویت بندی در این جهت هم اهمیت دارد ولی کتاب الحمدلله از جهت موضوع بهترین موضوع انتخاب شده است و جزو موارد مورد نیاز جامعه، هم دفاع از بیان احکام اسلام می باشد و خود، از چهره اسلام دفاع می کند.

وی گفت: اما راجع به خود بحث محتوا چون کتاب و البته تلقی هم همین است، در مقدمه هم آمده که این مطالب مجموع سخنرانی های حضرت استاد انصاریان بوده است و طبیعی است وقتی می خواهیم به کتاب تبدیل کنیم و در اختیار مخاطبین قرار دهیم تردیدی نیست که کار سختی در پیش خواهیم داشت.

مدیر سابق بوستان کتاب در پایان تصریح کرد: اقدام مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان در نشر و گسترش معارف و آموزه های دینی قابل ستایش است زیرا امروز نه تنها جامعه ایرانی بلکه عرصه بین الملل تشنه معارف حق و آموزه های دینی ساختارمند هستند.

انتهای پیام /


منبع : پایگاه عرفان
  • نشست علمی
  • مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان
  • ضرورت تألیف و انتشار کتاب اسلام دین آسان
  • استان حسین انصاریان
  • سال 1396
  • نشست علمی سهولت در دین اسلام
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    ویران کردن مسجد مسلمانان توسط صهیونیستها
    برگزاری گردهمایی بزرگ مسلمانان در فرانسه
    تاتارستان؛ ميزبان همايش منطقه‌ای «دين و هويت ...
    شكر و ايمان آدمي را از عذاب خدا ايمن مي‌دارد
    سخنرانی استاد انصاریان در خانه فرهنگ شهریار ...
    اعتراف ایندیپندنت به پشتیبانی مالی سعودی از طرح ...
    دعاي روز شانزدهم ماه مبارک رمضان
    برداشت‏‌هاى عالمانه و عارفانه از آیات؛ ویژگی ...
    ارائه جدیدترین آثار استاد حسین انصاریان در سی ...
    استاد انصاریان:  ترک مسجد، یکی از علل غفلت/ از خدا ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^