فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 19 فروردين 1396 ساعت 10:27 صبح

ایران‌شناس سوییسی: معماری بارگاه امام رضا(ع) فوق‌العاده‌ است

ایران‌شناس سوییسی: معماری بارگاه امام رضا(ع) فوق‌العاده‌ است

اسلام شناس سوئیسی گفت: خانه فرهنگ ایران در پاریس میزبان محقق و نویسنده کتاب‌های متعدد در خصوص ایرانگردی و معماری اصیل و سنتی ایران بود.


به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ خانه فرهنگ ایران در پاریس میزبان ایران‌شناس سوییسی، «پاتریک رینگنبرگ» محقق و نویسنده کتاب‌های متعدد در خصوص ایرانگردی و معماری اصیل و سنتی ایران بود.

در این نشست فرهنگی، پاتریك رینگنبرگ سخنرانی خود را با معرفی کوتاهی از خود آغاز و بیان کرد كه متولد 1970 در سوییس است و مطالعات عالی خود را ابتدا در رشته سینما آغاز و در ادامه رشته الهیات را در مقطع لیسانس در دانشسرای مطالعات عالی دنبال كرد و در نهایت موفق به اخذ مدرک دکترا در رشته تاریخ در دانشگاه ژنو شد. وی گفت كه حدود 16 سال است که به ایران رفت و آمد دارد و هم اکنون نیمی از سال را در ایران با یک خانواده ایرانی سپری می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: وقتی 20 سال داشتم، با فلسفه ایرانی و هانری کربن آشنا شدم. تا آن زمان تنها ذهنیت من از ایران تصویری بود که رسانه‌ها ساخته بودند. اینکه ایران، کشوری بسته و پر از ابهام و احتمالاً خطرناک است. بعد از این ماجرا با گروهی توریستی برای کنفرانسی به ایران سفر و در آنجا چهره واقعی ایران را کشف کردم. آنچه باعث شوک بود، تفاوت فاحش میان واقعیت ایران و تصویری بود که رسانه‌ها از ایران ارایه می‌دادند. برای همین هم از سال 2001 میلادی تحقیقات خود را روی ایران آغاز كردم.

وی افزود: هدف اصلی من تهیه دایره‌المعارف کوچکی بود که ایران را از تمام زوایا معرفی کند. در آن زمان و به خاطر ماجرای 11 سپتامبر و حضور آمریکا در افغانستان و عراق، صنعت توریسم در ایران بسیار ضعیف بود. برای چاپ کتاب خود در سال 2006 با انتشاراتی ایرانی قرارداد بستم؛ زیرا در آن زمان هیچ ناشر اروپایی نمی‌پذیرفت کتابی درباره ایران چاپ کند. تا قبل از ریاست جمهوری آقای روحانی از این کتاب استقبالی نشد که بسیار عجیب بود؛ اما با روی کار آمدن آقای روحانی، فضا تغییر کرد؛ به ویژه بعد از توافق هسته‌ای، ایران ناگهان جزو کشورهای هدف صنعت توریسم قرار گرفت و کتاب من دوباره در کانون توجه قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که امروز به چاپ پنجم رسیده است.

وی ادامه داد: در ایران زمینه‌های تحقیقاتی متنوعی به ویژه در زمینه تاریخ هنر وجود دارد؛ برای نمونه بارگاه امام رضا با معماری فوق‌العاده‌اش و با توجه به این که سالیانه پذیرای 20 میلیون زائر است، بسیار قابل اعتنا می‌باشد. در همین راستا از سال 2011 در پاریس کار تحقیقاتی خود را در مورد این مکان زیارتی آغاز كردم. حرم امام رضا مساحت زیادی را به خود اختصاص داده است، به ویژه که بعد از انقلاب مساحت آن گسترش بیشتری پیدا کرده و از زیرساخت‌های خوبی برخوردار شده و به خاطر وجود چنین مکان مهمی در مشهد، این شهر به عنوان دومین شهر بزرگ و مهم ایران تبدیل شده است.

رینگنبرگ در بخش دیگری از سخنانش تأكید كرد: ایران باید در زمینه تهیه برشور و کتابچه‌های راهنما در خصوص معرفی آثار غنی تاریخی خود اقدام کند؛ در حالی که برای نمونه در موزه ملی ایران که معرف هویت ایرانی است همچنین در دیگر موزه‌ها و ابنیه‌های تاریخی، چیزی برای معرفی آثار باستانی وجود ندارد.

به اعتقاد این ایران‌شناس سوییسی، اکنون که صنعت توریسم ایران مجدداً پا گرفته، باید مقامات ایرانی از این فرصت مناسب برای معرفی هرچه بهتر کشور استفاده كنند و ایران را به عنوان کشوری که مکانی با ثبات و آرام برای جهانگردان خارجی است، بشناسانند.

وی در قسمت دیگری از این نشست كه با حضور خیل ایرانیان و فرانسویان، ایران‌شناسان و علاقمندان به فرهنگ و هنر تاریخ برگزار شد، گفت: روابط میان ایران و غرب حتی به زمان مادها برمی‌گردد و این روابط حتی در زمان خاندان صفویه ادامه داشت. در قرن نوزده نیز ایران بسیار متأثر از فرهنگ غرب بوده است. جامعه ایرانی بسیار پیچیده و ترکیبی از ذائقه‌های مختلف هستند.

حضور اساتید و چهره های سرشناس و برجسته مانند پیر لوری استاد فلسفه شرق دانشگاه پاریس نیز از دیگر ویژگی های این برنامه بود.

کتاب "راهنمای توریسم ایران" که توسط ایرانشناس سوییسی در راستای معرفی ایران به فرانسه زبانان جهان به رشته تحریر درآمده بود، منبع قابل توجهی از اطلاعات در راستای ارائه تصویری از ایران به علاقمندان فرهنگ و هنر ایرانی است. در این کتاب می تواند فرهنگ غنی و در عین حال پیچیده ایرانی را برای خواننده تصویر کند. وی قلباً خود را ایرانی می داند و وقتی در ایران است، ایران را همچون کشور خود می داند.

محققانی همچون رینگنبرگ در شناساندن ایران به دنیا نقش زیادی داشته اند، بگونه ای که می توان او را در شمار شخصیت هایی نظیر هانری گودر، هانری مسه، هانری کوربن، ژیلبرت لازار و شارل هانری دوفوشه کور جای داد که در معرفی ایران در زمینه های مختلف علمی و تحقیقاتی کارهای بزرگی را انجام داده اند.

کتابهای پاتریک رینگنبرگ، مانند دایره المعارفی غنی از اطلاعات مربوط به ایران است. این محقق سوییسی همچنین روی نمادهای هنر اسلامی اهتمام ورزیده است. او همچنین کتابی با عنوان « گنبدهای پارسی، هنری آسمانی و زمینی» اخیراً به رشته تحریر درآورده که این سازه ها را از نقطه نظر زیبایی و مفهومی مورد بررسی قرار می دهد.

آخرین کتاب این محقق دانشگاهی اهل سوییس به « حرم امام رضا» اختصاص دارد. به گفته رینگنبرگ، حرم امام رضا یکی از میراث های مهم معماری ایرانی اسلامی است. این بنا از قرن نهم تا کنون برپاست و معماری آن از غنای بسیاری برخوردار است.


منبع : abna
  • ایران‌شناس سوییسی
  • معماری بارگاه امام رضا(ع)
  • معماری
  • بارگاه امام رضا(ع)
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    کشتار بی رحمانه مسلمانان توسط دولت چین !
    احتمال درگیری مجدد شیعیان و وهابییون در مدینه ...
    درگذشت زائر ایرانی در کنار ضریح امام حسین(ع)
    گزارش تصويري/ تحصن زنان در انگلستان در محكوميت ...
    فقط و فقط خدا ر ا معبود بدانید
    هتك حرمت مسجد شهر «پو» در فرانسه
    اجتماع میلیونی در مراسم اربعین سیدالشهداء حضرت ...
    قازان؛ میزبان نمایشگاه خوشنویسی اسلامی
    گزارش تصویری/ سخنرانی استاد انصاریان در حسینیه ...
    استاد انصاریان: صفتی از پیامبر(ص) که روحانیون ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^