فارسی
چهارشنبه 15 مرداد 1399 - الاربعاء 15 ذي الحجة 1441

  12
  0
  0

آیا توسل شرک است؟

آیا توسل شرک است؟

 

در زمینه توسل به ارواح طیّبه و طلب دعا از آنان به درگاه الهى نیز مشابه مسئله شفاعت وهابیون معتقد به شرک و بدعت مى باشند.

پاسخ:

اولا- خداوند در قرآن کریم در جواز توسل به اولیاء خودش می فرماید:

* "و لو انّهم اذ ظلموا انفسهم جاءوک ناستغفرواللّه واستغفر لهم الرسول لوجدوا اللّه توان رحیماً"،

(سوره شریفه نساء- آیه 64)

* مرویست عثمان بن ضیف از پیامبر (ص) که به مرد نابینا که طلب دعا از ایشان نموده بود فرمود:

وضو گرفته دو رکعت نماز بخوان و سپس بگو: "اللهم انى اسالک واتوجه الیک بنبیک نبى الرحمة. یا محمد انى اتوجه بک الى ربى فى حاجتى للتغنى...

این حدیث که در سنن ابن ماجه، صحیح ترمذى، مسنداحمد، مستدرک حاکم و مسانید دیگر ذکر گردیده است، نشان مى دهد که وقتى ما از پیامبر سؤالى مى کنیم به خاطر نزدیک تر بودن او به خداوند است و همچنین دیده مى شود که مستقیماً مى توان خطاب به پیامبر نیز از او طلب دعا نمود.

ثانیاً- مشروعیت توسل نه تنها در نزد علماى شیعه، بلکه در نظر علماى اهل سنت نیز معتبر مى باشد.

* قاضى عیاض روایت کرده که ابوجعفرمنصور در مسجد پیامبر (ص) با مالک بن انس روبرو شد و از او پرسید آیا رو به قبله نموده و دعا کنیم یا رو به سوى پیامبر گردانم مالک جواب داد: چرا رخسار خود را از پیامبر برمى گردانى در حالى که او وسیله تو و پدرت آدم تا روز قیامت است، رو به جانب قبر نموده و او را شفیع خود قرار ده تا نزد خداوند شفاعتت کند. (الغدیر 5/135)

* این اشعار منسوب است به محمّدبن ادریس شافعى:

آل النبى ذریعتى***و هم الیه وسیلتى

ارجوا بهم اعطى غداً***بیهدى الیمنى صحیفتى

(کشف الارتیاب 318)

* عمر به عباس عموى پیامبر متوسل مى شد تا او را استسقاء نماید. (الغدیر 5/144)

ثالثاً- سیره عملى علماى اهل سنّت نیز مطلب فوق را تأکید مى کند:

* خطیب بغدادى در تاریخ خود مى گوید: در سمت غرب بالاى شهر، مقابر قریش است که در آن موسى بن جعفر (ع) و جمعى دیگر مدفون مى باشند. پس با واسطه از ابوعلى خلال شیخ حنابله نقل مى کند:

"ما همّنى امر فقصدت قبر موسى بن جعفر فتوسلت به الّا نهل اله تعالى لى ما احب" (تاریخ بغداد 1/120)

ملاحظه مى شود که شیخ حنابله از قبر امام هفتم شیعیان تقاضا کرده و به ایشان متوسل مى شده است.‌

‌* همچنین خطیب در تاریخ خود از شافعى نقل مى کند: "من به مزار ابوضیفه تبرّک جسته و همه روزه آن را زیارت مى کنم و چون مرا حاجتى رسد دو رکعت نماز گزارده و در کنار قبر او آمده و از خداوند حاجتم را مى خواهم که هنوز دور نشده روا مى شود. (تاریخ بغداد 1/123)


منبع : پایگاه پرسمان
  12
  0
  0
امتیاز شما به این مطلب ؟

آخرین مطالب

    نذر براي صلحا و مؤمنان
    گريه رسول خدا (ص) در عزاي امام حسين (ع)
    پاسخ به یک کج فهمی (قسمت دوم)
    مخفی نبودن امامت
    شرط سيره خلفا و صلح امام حسن (ع)
    آیا امیرالمؤمنین نصی را برای خلافت پیامبر قبول نداشت؟
    تعيين امام حسن علیه السلام  
    بررسی مذهب شهدای کربلا
    چگونگي شهادت امام هادي عليه السلام
    امام سجّاد(ع) از دیدگاه اهل سنّت

بیشترین بازدید این مجموعه

      شفاعت از منظر وهابیّت ونقد آن (1)  
      دیدگاه وهابیت در باره عزاداری
      پاسخ اجمالی به چند شبهه
      آیا توسل شرک است؟
      آيا شفاعت خواستن از انبياء و صالحين و توسل به آن ها شرك ...
      جشن و سوگواری از دیدگاه تشیع و وهابیت  
      چگونگي شهادت امام هادي عليه السلام
      امر ازدواج فاطمه (س) به دست خداوند است (از منابع اهل سنت)
      حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
      حضرت یحیی (ع) و مقام نبوت در خردسالی (2)

آخرین مطالب

    نذر براي صلحا و مؤمنان
    گريه رسول خدا (ص) در عزاي امام حسين (ع)
    پاسخ به یک کج فهمی (قسمت دوم)
    مخفی نبودن امامت
    شرط سيره خلفا و صلح امام حسن (ع)
    آیا امیرالمؤمنین نصی را برای خلافت پیامبر قبول نداشت؟
    تعيين امام حسن علیه السلام  
    بررسی مذهب شهدای کربلا
    چگونگي شهادت امام هادي عليه السلام
    امام سجّاد(ع) از دیدگاه اهل سنّت

بیشترین بازدید این مجموعه

      شفاعت از منظر وهابیّت ونقد آن (1)  
      دیدگاه وهابیت در باره عزاداری
      پاسخ اجمالی به چند شبهه
      آیا توسل شرک است؟
      آيا شفاعت خواستن از انبياء و صالحين و توسل به آن ها شرك ...
      جشن و سوگواری از دیدگاه تشیع و وهابیت  
      چگونگي شهادت امام هادي عليه السلام
      امر ازدواج فاطمه (س) به دست خداوند است (از منابع اهل سنت)
      حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
      حضرت یحیی (ع) و مقام نبوت در خردسالی (2)

 
نظرات کاربر
پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز