فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 19 مهر 1395 ساعت 10:39 صبح

استاد انصاریان: شیعیان چه جایگاهی در نزد ائمه(ع) دارند؟

استاد انصاریان: شیعیان چه جایگاهی در نزد ائمه(ع) دارند؟

 

استاد انصاریان در ادامه سخنرانی های دهه اول محرم در حسینیه هدایت با اشاره به آیه 28 سوره تکویر اظهار کرد: خداوند در این آیه فرموده است: «لِمَنْ شٰاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ» اگر می‌خواهید همه این سرمایه‌ها را داشته باشید، یک راه بیشتر ندارد و آن هم رویگردانی از هر نوع انحرافی است. از زمان حضرت آدم تا الآن، یک نفر را سراغ نداریم که در جاده انحرافی سود واقعی نصیبش شده باشد. در ارزیابی‌های قرآن، رفتن به راه انحرافی، خسارت، زیان و لعنت خداست. به همین دلیل است که خداوند در قرآن به افرادی که راه انحرافی را برگزیده‌اند، وعده احاطه آتش را داده و فرموده است: «وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكٰافِرِينَ» ﴿العنكبوت‌، 54﴾، محیط اسم فاعل است و معنی حال می‌دهد و جهنم احاطه بر کل منحرفان دارد.

وی ادامه داد: برخی افراد این موضوع را نمی‌فهمند و لمس نمی‌کنند؛ مثلاً خوردن مال حرام، مال غصب رشوه، ربا، تقلب و اجناس دیگر حرام مانند مال یتیم، را در پیش گرفته و دارند آتش در شکم خود می‌ریزند ولی الآن این آتش را لمس نمی‌کنند بلکه به محض اینکه وارد برزخ بشوند، شبانه روز، برزخ آتش به آنها حمله‌ور است تا «وَ يَوْمَ تَقُومُ اَلسّٰاعَةُ» تا وقتی قیامت برپا بشود که در قیامت در خود دوزخ قرار می‌گیرند اما قرآن بسیار زیبا، مردم جهان را بدون اجبار و بدون فشار، بدون زور، در کمال آزادی انتخاب قرار می‌دهد و می‌گوید: «لمن شاء منکم ان یستقیم». اگر دلتان می‌خواهد که خیر دنیا و آخرت را به دست بیاورید این یک راه هم این است که از سه نفر عالم که علم فراگیر دارند و ظاهر و باطن عالم پیششان است، پیروی کنید.

این مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اولیای این سه نفر، وجودمقدس پروردگار است، درباره اطیعوا الله باید گفت که چرا ما باید از خدا اطاعت کنیم؟ چون خالق، مالک و رزاق ماست. حق ربوبیت، حق الوهیت، حق رزق و حق مالکیت بر ما دارد و این حقوق، عقلاً و شرعاً حق اطاعت می‌آورد.

استاد انصاریان با اشاره به لزوم اطاعت از خداوند عنوان کرد: از خدا اطاعت کنید، یعنی از علم بی‌نهایت از رحمت بی‌نهایت، از لطف بی‌نهایت؛ و از خیرخواهی که وجودش بی‌نهایت است اطاعت کنید. این خیلی زیباست که ما از او اطاعت کنیم که همه کاره ماست. از این رحمت گسترده و از این انسانی که نسبت به شما برای اینکه یک نفرتان در دنیا و آخرت گرفتار نشوید حریص است و حرص می‌زند که یکی به جهنم نرود و به با ایمان‌های شما بسیار مهرورز  و رحیم و مهربان است اطاعت کنید.

استاد انصاریان ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: هیچ چیزی را که کمترین لطمه‌ای به آبروی کسی می‌زند در همراه‌هایتان نفرستید و فرموده است: «لَقَدْ كٰانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اَللّٰهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» ﴿الأحزاب‌، 21﴾، آبروداری را از پیغمبر(ص) درس بگیرید. امام صادق و امام باقر(ع)، روایات زیادی دارند که فرمودند: «نحن الصلاة، نحن الایمان، نحن الزکاة» از اینها هم اطاعت کنید. اینان هم علمشان، علم پیغمبر(ص) است. علم پیغمبر علم خداست این ولایت در اطاعت را من به پیغمبرم دادم و به ائمه طاهرین دادم، آنها هم لطف محض، محبت محض و کرامت محض هستند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در ادامه به بحث درباره جایگاه شیعیان در نزد ائمه(ع) پرداخت و گفت: شخصی به حضرت امام رضا(ع) عرض کرد آقا من را دعا  می‌کنید؟ امام چهره‌اش در هم رفت و فرمود: چرا این سؤال را کردی؟ شما همتان تا قیامت پیش ما هستید و هر روز هم دعایتان می‌کنیم. وقتی در نیشابور یک مرده غریبه‌ای را دفن کردند امام رفتند در قبرش بند کفنش را باز کردند، خم شدند و صورت میت را بوسیدند آمدند بیرون. گفتند: آقا مدینه خدمت شما رسیده بود؟ فرمودند: این تا حالا من را ندیده بود. گفت: پس شما چطور رفتید در قبرش صورتش را بوسیدید؟ فرمود: تمام شیعیان ما تا قیامت در سینه ما هستند و ما همه را به اسم می‌شناسیم.

 

استاد انصاریان ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:  وَ إِنْ تُطِيعُوا اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ لاٰ يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمٰالِكُمْ شَيْئاً» ﴿الحجرات‌، 14﴾ شما که مطیع پیغمبر(ص) و خدا و ائمه هستید ذره‌ای از آنچه عمل می‌کنید کاسته نمی‌شود و عمل کهنه نمی‌شود بلکه اعمال شما در سایه اطاعت خدا و پیغمبر و ائمه رو به فزونی می‌رود. مجموعه احکام و دستورات خدا و پیغمبر و ائمه عاشقانه است. پیغمبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «فی الکبد الحراء اجر»، هر کسی تشنه جگرسوخته‌ای را آب بدهد پاداش دارد. امام باقر(ع) نیز می‌فرماید: «ان الله تبارک و تعالی یحر ابراء کبد الحرا» خود خدا عاشق سیراب کردن تشنه است تشنه‌ای که جگرش دارد از تشنگی می‌سوزد.

این استاد اخلاق حوزه علمیه تأکید کرد: اگر شخصی به یک گوسفند تشنه یا حیوانی دیگر آب بدهد، خداوند در قیامت او را در سایه عرشش قرار می‌دهد در حالی که آن روز سایه‌ای غیر از سایه عرش خدا نیست. رسول خدا(ص) می‌فرماید: «ان الرجل اذا سقی امرأة الماء اجر»، اگر کسی همسرش در خانه تشنه است بلند شود یک لیوان آب بیاورد به این زن تشنه بدهد، پیش خدا پاداش دارد.

وی افزود: امام باقر(ع) می‌فرماید: «ان اول ما یبدأ به یوم القیامة صدقة الماء»، اولین پاداشی که خدا شروع می‌کند پاداش به کسی است که تشنه را آب داده است. امام صادق(ع) از امام باقر(ع) از امام زین العابدین(ع) نقل می‌کند: مردم ریختند در خانه امیرالمؤمنین(ع)، باغها دارد می‌سوزد و کشاورزی در حال نابود شدن است، امام دید اینها دارند می‌گویند باغها دارد می‌سوزد و کشاورزی نابود می‌شود، رفت سه روز نماز خواند. راه میانبر یعنی حسین(ع) شما را هیچ جا معطل نمی‌کند

استاد انصاریان ادامه داد: راه میانبر را خدا به هیچکس جز آقای ما نداده است. اینقدر آقا بود که بچه را وقتی روی دست بلند کرد نگفت به تلافی آن باران یک مقدار آب بدهید. یک روز حضرت امام زین العابدین(ع) با اصحاب اهل حدیث در مدینه نشسته بودند که یک مرتبه در خانه باز شد و چند بچه کوچک دختر و پسر دنبال هم می‌دویدند و بازی می‌کردند، امام زین العابدین(ع) به شدت گریه کرد و شخصی گفت یابن الرسول الله، چهار پنج بچه هستند که دارند بازی می‌کنند، چرا گریه می‌کنید؟ فرمود: بچه‌های ما خیمه به خیمه دنبال آب می‌دویدند چرا گریه نکنم.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد انصاریان
  • دنیا و آخرت
  • شیعیان چه جایگاهی در نزد ائمه(ع) دارند؟
  • لزوم رویگردانی از مسیر انحرافی در راستای خیر دنیا و آخرت
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    درک بهتر از اسلام در برنامه های درسی مدارس آلمان
    مسلمان شدن 1353 نفر در جهان عرب
    برگزاری روز جهانی حجاب در پاکستان
    کودکی که درباره یوسف و زلیخا شهادت داد و جبرئیل ...
    رشد چشمگیر تشرف به اسلام در اسپانيا
    با موضوع اصول عقاید شیعی؛ نخستین منبع شیعی به ...
    استاد انصاریان: تکرار توبه و امید داشتن به غفران ...
    نگاهی به اثر ۱۵ جلدی استاد انصاریان در باب عرفان؛ ...
    گزارش تصویری/ مراسم شب 19 رمضان 1438 در حسینیه ...
    طی سالهای متمادی به توصیه استاد انصاریان در روز ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^