فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

امپراطور عثمانى‏

 

همين امپراطورى بزرگ عثمانى كه در قرون اخير يكى از دولت‌هاى مقتدر و بزرگ اسلامى بود، بر اثر از دست دادن موفقيت‌هاى زيادى كه نصيبش شد، و از آن غفلت داشت، به وسيله استعمارگران قطعه قطعه شد و هر قطعه با قطعه ديگر، چون دشمن جانى و خانه‌زاد، با يكديگر در تصادم شدند.

عثمانى‌ها نتوانستند از فرصت زيادى كه در اختيار داشتند استفاده كنند و خود را با اوضاع و احوال تازه‌اى كه در اروپا، پس از پايان قرون وسطى، هماهنگ كرده و سازش دهند.

در شهرهاى صنعتى اروپا، داد و ستد و بازرگانى رشد مى‌يافت و توليدات به ميزان وسيعترى سازمان مى‌گرفت؛ اما آن ملت هيچ نوع جذبه و كششى با تمام اين تحولات نشان نمى‌دادند.

امپراطورى عثمانى، سه قاره اروپا، آسيا و آفريقا را به يكديگر مربوط ساخت و به تمام راه‌هاى بازرگانى و باستانى، كه ميان شرق و غرب وجود داشت، مسلط شد، مسلمانان اگر مى‌خواستند، مى‌توانستند از اين موقعيت ممتاز به خوبى استفاده كنند، و از نظر بازرگانى و فعاليت‌هاى ديگر مولّد ثروت، آنان را در تنگنا قرار دهند؛ اما وقتى اعضاى مختلفى كه بدنه امپراطورى را تشكيل مى‌دادند، ضعيف و فقير شد قلب امپراطورى هم ضعيف گشت تا سرانجام به كلى از پا در آمده و چون لقمه‌اى به كام استعمار افتاد و هضم شد و به وسيله يكى از بهترين خادمان استعمار يعنى «اتاترك» مليت و قوميت اسلامى و زبان و خط و اخلاق و عقايد عالى خود را از دست داد «1».

البته اين ضعف و زبونى سرايت همه جانبه‌اى داشت؛ يعنى: نه تنها در مسئله تجارت و بازرگانى، غفلت اسلاميان، باعث مرگ آنها شد؛ بلكه اين غفلت تمام زمينه‌هاى حياتى را به نيستى كشاند.

بدون ترديد اگر در قرون اخير مردان بزرگ و بيدارى بر ضد گرگ استعمار قيام نمى‌كردند، امروز اثرى از اسلام به جاى نبود؛ ولى انديشه آن بزرگ مردان، در جامعه اسلامى هميشه حافظ و نگهبان جامعه از متلاشى شدن حتمى بود، و در گوشه و كنار ممالك اسلامى، بيدارى آنان و پيروانشان، ضربه‌هاى مهلك و كارى به استعمار مى‌زد و مى‌زند و اميد است كه روزى تمام جامعه‌هاى اسلامى از خواب غفلت بيدار شده، تا دست ناپاكان و استعمارگران ضد اسلامى را از جامعه اسلامى كوتاه نمايند.


منبع : پایگاه عرفان
  • آفریقا
  • دولت‏هاى مقتدر و بزرگ اسلامى
  • امپراطور عثمانى‏
  • آسیا
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    بهره دايمى از فرصت عمر
    جهان، خالی از خدا نیست
    نمونه‏ هاى تأثيرپذيرى مثبت‏
    الفاظ و معانى قرآن‏
    کمبود اخلاقی
    الهی! به همه‌چیز تو راضی هستم!
    اهمیت و فضیلت اعتکاف
    داستان تجارت دوست امام صادق‏
    غِشّ
    دید و بازدید ارحام

    بیشترین بازدید این مجموعه

    غِشّ
    جايگاه اخلاق در معارف الهى
    داستان تجارت دوست امام صادق‏
    گناهان كبيره
    حرمت مؤمن از كعبه بالاتر است‏
    گرفتن غنايم از شب و روز
    بخشش در عید فطر
    اسم مادر ما را «فاطمه» گذاشتند
    کم کردن فاصله بین من و خدا
    علت گرفتاری ما چیست؟

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^