فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

ريشه فساد

 

پيش از آنكه امويان در شام حكومت يابند، اين برنامه‌ها از زمان عثمان آغاز شد؛ چه آن كه خليفه ناتوان و ضعيف الرأى، براى خوشنودى كسان و اقوام خود، كارهاى آنان را ناديده مى‌گرفت و اگر جز اين بود، معاويه قدرت نداشت «ابوذر غفارى» را به آن وضع آزار دهد و از شام تبعيد كند، گناه ابوذر چيزى جز آن نبود كه امويان را از تعدى و تجاوز به اموال مسلمانان ملامت مى‌كرد.
همين‌كه معاويه به خلافت رسيد، چاره‌اى جز اين نديد كه آزادى خواهان و استقلال طلبان را سركوب سازد، وى «حجر بن عدى» و «عمر بن حمق خزاعى» و ياران آنها را كشت؛ زيرا آنان از روى وجدان پاك، نفرين بر امام على عليه السلام را بر سر منابر جايز نمى‌دانستند.
پس از اين فشارها و شكنجه‌ها، مسلمانان خواه ناخواه، به تقلب و دروغگويى و رياكارى متوسل شدند و آن آزادى‌خواهى و استقلال طلبى صدر اسلام را از دست دادند و در قضاياى خلاف واقع ساكت ماندند و يا براى استفاده خود به مجاز گويى پرداختند.
نمونه‌

به عنوان نمونه زمانى كه معاويه بدون مجوز قانونى پسر خود يزيد را وليعهد كرد، عده‌اى از مسلمانان آزادى خواه و حقيقت‌گو، چنان متملق شده بودند كه به معاويه گفتند: اگر يزيد را وليعهد نمى‌كردى اسلام از دست مى‌رفت و كار مسلمانان زار مى‌شد!!!
اميران و بزرگان و ساير زمامداران بنى‌اميه، از معاويه پيروى مى‌كردند و به تدريج گروه تازه‌اى از اعراب پديد آمدند كه آزادى گفتار و كردار نداشتند، و در مقابل عمليات خلاف، ساكت مانده و به ريا و تملق و چاپلوسى خو گرفتند.
وضع زنان در آن روزگار تاريك، تغيير بسيار يافت؛ زيرا عفت و غيرت به سختى رو به كاستى رفت، غلام و كنيز زياد شد، بزم آرايى و باده پيمايى رواج گرفت، و بعضى از خلفا در عياشى و هرزگى افراط كردند، فحشا در شهرها فزونى يافت، غزل‌سرايى و اظهار عشق در شعر شاعران بسيار گشت و مردان بى‌غيرت، واسطه رساندن مردان به زنان و زنان به مردان از راه نامشروع شدند، طبعاً فساد شيوع پيدا كرد، غيرت مردان رفت و عفت زنان نابود شد. اين بود گوشه‌اى از وضع عمومى جامعه اسلامى در زمان بنى‌اميه.
زمامداران بنى‌عباس‌

خوشگذرانى و صرف وقت رجال و خلفاى بنى‌عباس، در مجالس رقص و خوانندگى كه بيشتر با ناز و كرشمه كنيزان رقاصه و ماهر اداره مى‌شد، از زمان هارون و مأمون فزونى گرفت و دامنه آن به تدريج توسعه پيدا كرد. اندوخته زمامداران و رجال و زنان بنى‌عباس از بيت المال مسلمين، آن قدر زياد شد كه از حساب خارج بود.
«ام جعفر زبيده» همسر «هارون الرشيد» نخستين كسى بود كه براى خود اثاث و آلات طلا، نقره و جواهر نشان فراهم كرد. جامه‌هاى زيبا و گلدار براى او دوختند كه ارزش يك پارچه آن به پنجاه هزار اشرفى مى‌رسيد.
خدمتكارانى از طايفه «شاكريه» از غلام و كنيز فراهم ساخت كه براى انجام كارهاى او هميشه حاضر بودند. وى اول كسى بود كه قبه‌هايى از نقره و آبنوس و صندل با قلاب‌هاى طلا و نقره ساخت و پارچه‌هاى گلدار و سمور و ابريشم و انواع حرير سرخ و زرد و سبز و آبى پوشيد. كفش‌هاى جواهر نگار به پا كرد و شمع عنبر ساخت و مردم هم عموماً در اين برنامه‌ها به او اقتدا كردند.


منبع : پایگاه عرفان
  • حکومت
  • خلیفه
  • ریشه فساد
  • فساد
  • تجاوز
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    بهره دايمى از فرصت عمر
    جهان، خالی از خدا نیست
    نمونه‏ هاى تأثيرپذيرى مثبت‏
    الفاظ و معانى قرآن‏
    کمبود اخلاقی
    الهی! به همه‌چیز تو راضی هستم!
    اهمیت و فضیلت اعتکاف
    داستان تجارت دوست امام صادق‏
    غِشّ
    دید و بازدید ارحام

    بیشترین بازدید این مجموعه

    جايگاه اخلاق در معارف الهى
    سه توصيه حضرت حق به پيامبر اكرم (صلى الله عليه ...
    مبين
    نمونه‏ هاى تأثيرپذيرى مثبت‏
    گرفتن غنايم از شب و روز
    بهره دايمى از فرصت عمر
    بخشش در عید فطر
    ارزش نرم خویی
    نعمت غریزه جنسی
    جهان، خالی از خدا نیست

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^