فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

 اهل خمس و زكات‏

 

شيعيان مردم سخاوت‌مندى هستند كه از هر چه خدا به ايشان مى‌دهد انفاق مى‌كنند و اگر وجوهاتى به گردنشان باشد، مى‌پردازند و اهل خمس و زكات هستند. آن‌ها خيلى هم در اين قسمت راحتند، لذا اگر كسى در اين باره مريض است، بايد زود خودش را درمان كند. چون خمس ملك انسان نيست كه تصرف در آن جايز باشد. لذا مصرف آن حرام است.

شخصى كه خواست حساب سال خود را بپردازد

تاجرى نزد مرحوم كلباسى بزرگ (حدود دويست سال پيش) آمد و گفت: آقا من هر سال مى‌خواهم خمس خود را حساب كنم، ولى نمى‌شود. امسال مى‌خواهم حساب كنم. حدود ده هزار تومان مى‌شود، اما نمى‌توانم بدهم، چون ده هزار تومان پول زيادى است. من اين مبلغ را شمرده‌ام و در گاوصندوقِ خانه پنهان كرده‌ام. فردا يا پس فردا به منزل ما بياييد و دست‌هاى مرا با طناب ببنديد و اين پول را برداريد. هر چه هم من مخالفت كردم توجه نكنيد. شما پول را برداريد و ببريد، اما من خودم نمى‌توانم بدهم.

وقتى مرحوم كلباسى به در منزل او رفت، مى‌خواست ايشان را راه ندهد، اما او مرد مهمى بود و داخل شد. سپس به او گفت: آن ده هزار تومان را با دست خودت بياور و به من بده! گفت: كدام ده هزار تومان؟ ما با هم حسابى نداريم و با هم معامله‌اى نكرده‌ايم. بعد هم داد و بيدادش بلند شد كه تو چه آخوندى هستى؟ تو چه عالمى هستى؟ مرحوم كلباسى به چند نفر از اطرافيانش اشاره كرد كه او را ببندند و كليد را از جيبش در آورند و آن ده هزار تومان را بردارند.

فرداى آن روز، آن شخص آمد و گفت: خدا رحمتت كند! مرا راحت كردى. چون اگر خودم بودم نمى‌دادم!

اگر اين‌جا يك نفر مثل كلباسى پيدا شود كه از آدم آن پول را بگيرد، خوب است، چون اگر اين پول‌ها در اموال كسى بماند، در برزخ و قيامت كسى نيست كه آن را از او بگيرد.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
  • اهل خمس و زكات‏
  • شيعيان مردم سخاوت‏مندى هستند
  • پرداخت وجوهات
  • خمس ملک
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب


    بیشترین بازدید این مجموعه


     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^