فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 22 تير 1394 ساعت 09:36 صبح

استاد انصاریان: پیشوا قرار دادن هر کسی به جز امیرالمؤمنین، ترجیح بلا مرجح است

استاد انصاریان:  پیشوا قرار دادن هر کسی به جز امیرالمؤمنین، ترجیح بلا مرجح است

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم در بیستمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «رحمت الهی» در روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر(ع) تهران اظهار داشتند: تمام بزرگان از اهل علم در تمامی ادیان معتقدند که یک سری مسائل شرعی بوده و از ناحیه پروردگار صادر شده است؛ اما مسائلی نیز عقلی می‌باشد که قابل قبول شرع و تمامی عقلای عالم است.

ایشان با بیان این‌که قبح ترجیح بلا مرجح یکی از مباحث عقلی است که در اصول و فقه شیعه نیز به کار می‌رود، فرمودند: خدای متعال که حکیم علی الاطلاق است و نیز هیچ حکیمی در عالم، بدون دلیل امری را بر مسأله قوی‌تر ترجیح نمی‌دهند؛ همه عقلای عالم، امری را برتری می‌دهند که دارای امتیاز بالاتری از دیگر امور باشد.

استاد انصاریان ابراز کردند: افرادی که در امت رسول خدا(ص) و به نقل از ایشان، دارای امتیازاتی همچون عقل کامل، علم گسترده و هوش سرشار بودند، عقلانی است که در تمامی امور دین و دنیا پیروی شوند و پیروی از غیر ایشان، ترجیح بلا مرجح و کاری غیر حکیمانه است.

ایشان خاطرنشان کردند: تا زمان حیات و حضور ائمه طاهرین(ص) همه مردم موظف بودند تا از ایشان اطاعت کرده و کسی دیگر را ترجیح ندهند؛ در غیبت کبری هم به دستور اهل‌بیت معصومن(ع) مردم باید به سوی فقهایی بروند که حافظ دین آنان بوده و مخالف هوای نفس خود باشند.

استاد حوزه علمیه قم افزودند: کسی که به دنبال تقلید از فقهای مورد نظر ائمه معصومین(ع) است، نباید نزد کسی برود که قابل پیروی نبوده و ویژگی‌های وارد شده در احادث اهل‌بیت طاهرین(ع) را ندارد.

ایشان یادآور شدند: حکیم ما را برای بعد از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) به سوی انسان‌هایی ارجاع داده که فاقد هرگونه نقصی در درون، ظاهر، باطن، درک و فهم بود؛ امیرالمؤمنین علی(ع) از میان تمامی امتیازات، تنها امتیاز نبوت رسول گرامی اسلام را نداشت.

استاد انصاریان با تأکید بر این‌که هیچ مسلمانی در انتخاب پیشرو نباید زیر بار کار خلاف عقل برود، ادامه دادند: بر اساس حکم عقلی قبح ترجیح بلامرجح، هیچ عاقل و صاحب وجدانی نباید زیر بار ترجیح کسی غیر از حضرت علی(ع) برود.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: چنانچه کسی در تمام طول عمر خود، اسم اسلام را هم نشنود که به دنبال پرسش از حجیت آن باشد، ‌اما  به حکم عقل مبنی بر رعایت حقوق دیگران هم عمل نکند، کافی است که جهنمی شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم تصریح کردند: قرآن کریم از زبان اهل جهنم می‌گوید، اگر به حقائق الهیه گوش می‌دادیم یا این‌که به ادله دین حق گوش می‌دادیم و آن می‌اندیشیدیم، امروز داخل در آتش جهنم نبودیم.

ایشان با بیان این‌که شیعه، دین ادب، مهربانی و حکمت است، از همگان خواست تا به عقل پشت پا نزده و زیر بار ترجیح بلامرجح نروند، عنوان کردند: هیچ کسی نباید برتر را کنار زده و امری که برتری ندارد را محور زندگی قرار دهد. انتخاب هر کسی حتی سلمان و مقداد به جای امیرالمؤمنین علی(ع)، ترجیح بلامرجح بوده و کار قبیحی است.

استاد انصاریان با اشاره به روایتی از کتب اهل‌سنت گفتند: ابن عباس می‌گوید که خلیفه دوم مسلمانان خطاب می‌کرد که ای مردم، آن‌چه درباره حضرت علی(ع)، از خوبی‌های ایشان باشد. چراکه نقصی در امیرالمؤمنین(ع) وجود ندارد و تمام خیرهای عالم را در وجود خود خویش جمع کرده است.

ایشان بیان کردند: عمر بن خطاب در روایت فوق از ابن عباس می‌گوید، از پیامبر اکرم(ص) شنیدم که می‌فرمودند «در علی(ع) سه خصلت وجود دارد» و من عاشق بودم که تنها یکی از این سه خصلت را داشته باشم.

استاد تفسیر قرآن کریم اظهار داشتند: عمر بن خطاب در روایت فوق می‌گوید که پیامبر اکرم(ص) در بیان این سه خصلت فرمودند که «علی(ع) بر تمام تسلیم شدگان به خدا و بر تمام ایمان آورندگان مقدم است و نیز برای من همچون هارون نسبت به موسی است؛ دروغ می‌گوید کسی که می‌گوید مرا دوست دارد و با علی(ع) مخالفم. هر کسی تو را دوست داشته باشد، مرا دوست دارد و هر کسی مرا دوست داشته باشد، خدا را دوست دارد؛ هر کسی کینه تو را داشته باشد، کینه مرا دارد و هر کسی که کینه خدا را داشته باشد، جهنمی می‌شود».


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • مسجد امیر
  • مسجد امیر تهران
  • مسجد حضرت امیر
  • سخنرانی مکتوب استاد انصاریان
  • سخنرانی استاد انصاریان در مسجد امیر
  • استاد شیخ حسین انصاریان در مسجد امیر
  • قبح ترجیح بلا مرجح
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    وقوع انفجار بمب در شمال کربلا
    برگزاری كلاس‌های آموزش قرآن در بلژيك
    دوازدهمين مراسم بزرگداشت مدرسان قرآن منتخب شهر ...
    میزبانان مراسم شبهای قدر برای پخش مستقیم از شبکه ...
    کشف جسد "بدون سر" یک زن در منطقه شیعه‎نشین عراق
    نام‌نویسی اولویت‌های جدید حج تمتع تا 20 بهمن 84
    عشق خديجه به رسول خدا صلى الله عليه و آله‏
    همايش نقش شهرداري ها در اقتصاد مقاومتي با حضور ...
    استاد انصاریان: انسانی که حق الناس به گردن دارد ...
    اگر پول ندارید، با اخلاق هزینهٔ مردم شوید

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^