فارسی
شنبه 08 ارديبهشت 1403 - السبت 17 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 16 تير 1394 ساعت 11:27 صبح

استاد انصاریان: گناه قلب سنگین‌تر گناه آدمی است / حضرت حق بخشنده گناهان قلب است

استاد انصاریان:  گناه قلب سنگین‌تر گناه آدمی است / حضرت حق بخشنده گناهان قلب است

 

استاد حسین انصاریان، مفسر قرآن کریم شب گذشته در نوزدهمین جلسه از سلسله سخنرانی‌‌های «ویژگی‌های خود شناسان» در حسینیه همدانی‌های تهران با بیان این‌که تعابیر بسیار زیبا و مثبتی در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) درباره قلب وجود دارد، اظهار داشتند: در برخی موارد نیز تعابیر بسیار سنگین و حملات سختی نسبت به قلب صورت یافته است؛ البته این حملات دلیل بر بسته شدن باب رحمت و توبه نیست.

ایشان فرمودند: خدای متعال در ابتدای سوره غافر در توصیف خود از واژه «غافر الذنب» استفاده می کند که به معنای بخشندگی گناهان است؛ از سوی دیگر در آیه‌ای از قرآن کریم واژه «قاثمٌ قلبه» درباره برخی از بندگان خدا آمده که به معنی قلبی است که آلوده به گناه مستمر باشد. بنابراین خدای متعال بخشنده گناهان بوده و از بزرگ‌ترین گناهان می‌توان به گناه قلب اشاره کرد که خدا آن ر ا نیز می‌بخشد.

استاد انصاریان ابراز کردند: خدای متعال نه بخیل بوده، نه عاجر و نه تمام شدنی است؛ بنابراین چنانچه کسی بارهای منفی قلب را متوقف کند، «غافر الذنب» و «قابل التوب» خدای متعال به یقین شامل آن فرد می‌شود.

ایشان خاطرنشان کردند: کسی که به سخن پروردگار متعال گوش دهد و گناهان قلب را قطع کرده و نیز از اشتباهات خود توبه کند، دلیلی وجود ندارد که خدای متعال آن فرد را نبخشد زیرا خدای متعال نه بخیل بوده و نه عاجز است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در کتاب کافی افزودند: روزی ابلیس سایر شیاطین را گرد هم آورد تا با هم فکری آنان، عابدی را منحرف کنند؛ تنها راهی که نزد آنان معقول آمد، ‌منحرف کردن وی از راه دین داری بود. یکی از شیاطین نزد عابد آمد و با حالی بسیار شدید و دگرگون شده به عبادت خدای متعال پرداخت؛ تا جایی که آن عابد از چگونگی رسیدن به این مقام سوال کرد. شیطان در پاسخ، انجام یک گناه را سبب توبه و عبادات فراوان ایراد کرد.

ایشان با تأکید بر این‌که هیچ انسانی با گناه به کمال نمی‌رسد، از برخی ضرب المثل‌ها انتقاد شدیدی ایراد کرده و یادآور شدند: ضرب المثل «می بخور، منبر بسوزان، مردم آزاری نکن» تعبیری شیطانی است؛ باید چنین گفت که «می نخور، منبر نسوزان، مردم آزاری نیز نکن».

استاد انصاریان ادامه دادند: بدترین کلاه گذاری به این است که شخصی نفس خود را فریب دهد؛ علم و تقوای ظاهری همگی حجاب بوده و نمی‌گذارد از مقدار آدمیت خود اطلاع یابیم؛ مؤمن با تقوا همواره باید از مرتبطین به دستگاه حق تعالی درباره احوالات خویش سؤال بپرسند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کردند: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بوی بهشت می‌دهد؛ کسی که به دنبال سرگرم شدن با عطر و بو است، به جای بوی دود و سیگار و هروئین به دنبال استشمام عطر بهشتی ائمه معصومین(ع) باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به ادامه داستان فوق در حدیث امام صادق(ع) تصریح کردند: زمانی که شیطان ارتکاب گناه را عامل عبادات بسیار معرفی کرد، عابد از نوع آن گناه و چگونگی ارتکابش سوال کرد؛ شیطان نیز فرصت را مغتنم شمرده و زنای با یک زن بدکاره را به او پیشنهاد داد. عابد به سوی آدرسی که شیطان داده بود، حرکت و از آن زن تقاضای عمل حرام کرد. اما آن زن بدکاره پس از شنیدن علت چنین درخواستی از سوی عابد، وی را متذکر ساخت و گفت از کجا می‌دانی که در حال گناه نمی‌میری؟ بازگرد که اگر آن فرد را دیگر ندیدی، شیطان بوده است.

ایشان به ادامه داستان اشاره و عنوان کردند: تذکر زن بدکاره به عابد قطعا مدد رسانی خدای متعال است که حتی در بدترین شرایط نیز به واسطه یک اجنبی به فریاد بنده‌اش می‌رسد؛ عمر آن زن بدکاره بعدازظهر همان روز پایان یافت و خدای متعال از پیغمبرش خواست تا به تشییع جنازه او برود زیرا بنده مؤمن مرا نجات داد و تمام گناهانش را بخشیدم. گاهی انسان باید از دست محبت‌ها و آمرزش‌های خدای متعال و توفیقاتی که عطا می‌کند، ناله کند.


منبع : پایگاه عرفان
  • استاد حسین انصاریان
  • تقوا
  • تقوا و پاکی
  • حسینیه همدانی ها
  • حسینیه همدانیها
  • نقس
  • 0
    0% (نفر 0)
     
    نظر شما در مورد این مطلب ؟
     
    امتیاز شما به این مطلب ؟
    اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

    آخرین مطالب

    پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
    اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
    برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
    مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
    در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
    اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
    پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
    در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
    مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
    اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

    بیشترین بازدید این مجموعه

    خانه كعبه ‌امروز شست‌وشو داده می‌شود
    هلاكت 2 بمب گذار انتحاري سعودي در عراق
    سخنرانی استاد انصاریان در خانه فرهنگ شهریار ...
    راه‌اندازی شبكه اسلامی «پيس تی‌وی» به زبان عربی
    تجمع علمای مسلمین لبنان: توهین به مقدسات مسیحیت ...
    مراسم بزرگداشت شهدای کربلا در مسجد امام حسین(ع) ...
    پرپایی نمایشگاه آشنایی با سیره فاطمی در باکو
    قازان؛ میزبان نمایشگاه خوشنویسی اسلامی
    استاد انصاریان: ویژگی‌های رفیق بد/ دوزخ، عاقبت ...
    با توجه به عدم برگزاری مراسمات معنوی در مساجد و ...

     
    نظرات کاربر

    پر بازدید ترین مطالب سال
    پر بازدید ترین مطالب ماه
    پر بازدید ترین مطالب روز



    گزارش خطا  

    ^