فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0
تاریخ انتشار : 19 فروردين 1394 ساعت 10:24 صبح

 افتتاح کنفرانس بین‌المللی «توسعه علوم فقهی» در عمان با حضور ایران

 افتتاح کنفرانس بین‌المللی «توسعه علوم فقهی» در عمان با حضور ایران

 

گروه بین‌الملل: کنفرانس بین‌المللی «توسعه علوم فقهی» از یکشنبه، ۱۶ فروردین‌ماه، با حضور احمد مبلغی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و وزرای اوقاف، مفتیان و علمای ۲۵ کشور در شهر «مسقط»، پایتخت عمان آغاز شد و به مدت ۵ روز ادامه دارد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «المصریون»، این کنفرانس به همت وزارت اوقاف و امور اسلامی دینی عمان و با هدف بررسی فقه اسلامی انسانی مشترک برگزار می‌شود.
در این کنفرانس، وزرای اوقاف، علما و اساتید دانشگاه از 25 کشور از جمله علی جمعه، مفتی سابق مصر حضور دارند.
شوقی علام، مفتی اعظم مصر ضمن سخنانی در افتتاحیه این مراسم بر ضرورت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و همکاری علما و اندیشمندان جهت مقابله با مشکلاتی که کشورهای اسلامی و عرب با آن مواجه هستند و نیز بر تمسک به ارزش‌های اسلامی و انسانی تأکید کرد.
وی در ادامه، نقش علما و فقهای مسلمان در تبیین ارزش‌های انسانی و وضع اصول و مبانی فقهی برای تدوین احکام بر اساس قرآن و سنت را بیان کرد.
در ادامه این مراسم، احمد بن‌حمد الخلیلی، مفتی اعظم کشور عمان، با اشاره به سیزدهمین سال برگزاری این کنفرانس، تصریح کرد: این کنفرانس در جهت نهادینه‌ساختن آزادی، برابری و عدالت در جوامع و نیز گسترش و رشد اصول گفت‌وگو و گذشت و ریشه‌کن کردن خشونت برگزار می‌شود.
وی در این سخنان که آن را «کهلان بن نبهان الخروصی»، معاون مفتی اعظم عمان ارائه داد، بر تمسک به ارزش‌های انسانی و معنوی و اجتهاد در امور تأکید کرد.
وزارت اوقاف و امور دینی عمان نیز در این کنفرانس بر اهمیت ارزش‌های قرآنی و منافع ضروری در میان علمای فقه و اصول جهت شکل‌گیری جامعه اسلامی خاص و ویژه تأکید و عنوان کرد: ارزش‌های قرآنی دربردارنده مساوات، رحمت، آزادی، بخشش و عدالت و خیر است.
عبدالرحمن السلمی، رئیس کمیته برگزارکننده کنفرانس تصریح کرد: این کنفرانس با هدف آگاهی‌بخشی نسبت به سنت‌های فقهی اسلامی و انجام‌دادن پژوهش‌های علمی دقیق به‌منظور بهره‌مندی از آن برگزار می‌شود.
وی افزود: در این کنفرانس، 70 مقاله که توسط بیش از 150 پژوهشگر از 25 کشور جهان ارسال شده در هشت محور درباره ارزش‌های برابری و مساوات، عدالت و حقوق دیگران در اسلام بررسی می‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مبلغی، از علمای حوزه علمیه قم و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز، ضمن سخنانی در این کنفرانس با بیان اینکه باید لباس عصر بر تن فقه پوشانده شود، تاکید کرد: مراکز تحقیقاتی مطالعات شریعت‌شناسی را در دستور کار قرار دهند.
وی گفت: گرچه برای تحقق این مهم (به‌روز کردن فقه) باید موضوعات روز را در دستور کار مطالعات و استنباطات فقهی قرار داد، ولی آنچه فوری‌تر به نظر می‌رسد، بخشیدن کارکرد عصری به فقه است.
مبلغی تصریح کرد: کارکرد به‌روز این است که فقه به حدی از کیفیت برسد که مشکلات انسان را بر اساس دین و در چارچوب آن حل کند، در غیر این صورت، ممکن است فقه کارکردگریز، خود به بخشی از عوامل گسترده‌تر یا پیچیده‌تر مشکلات انسان معاصر بدل گردد.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی یادآورشد: شکل‌گیری کارکرد فعال، قوی، دقیق، و معاصر برای فقه، نیازمند مطالعات ژرف توسط فقها است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه متأسفانه در مراکز تحقیقاتی ما مطالعات شریعت‌شناسی جریان ندارد، پیشنهاد داد: پیشنهاد می‌شود که فصل یا شاخه‌ای تحت عنوان فقه کارکردها گشوده شود تا با مباحث خود، ارتقای کیفیت کارکرد فقه را در چارچوب دین (و با احتراز از بسترهای غیر فقهی) پیگیری و تضمین کند.
وی گفت: از مهمترین محورهایی که باید در فقه کارکردها گشوده شود، کلام شریعت است. آنچه اکنون وجود دارد کلام صفات، کلام معاد و ...است. کلام شریعت یعنی بررسی و مطالعه جوانب متعلق به شریعت از آن جهت که فعل خداوند است.
مبلغی افزود: آنچه در مطالعات شریعت‌شناسی کنونی وجود دارد، بررسی مصادر شریعت و رجوع به شریعت است که اولی یک بحث اصولی، و دومی عبارت از خود فقه می‌باشد.


منبع : ایکنا
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

پیام استاد انصاریان پیرامون عملیات وعده صادق
اعلام برنامه مراسم شب‌های قدر رمضان 1403
برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ماه رمضان اعلام ...
مراسم نکوداشت مقام علمی و فرهنگی استاد انصاریان ...
در عرفان اهل‌بیت(ع) مطلقا برتری نژادی مطرح نیست
اعلام برنامه استاد انصاریان در ایام نیمه ماه رجب
پیام استاد انصاریان در پی حادثه تروریستی کرمان
در روایات همواره به نیکی از مردم یمن یاد شده است
مسئولیت سنگینی بر دوش روحانیون قرار گرفته است
اعلام برنامه سخنرانی استاد انصاریان در ایام ...

بیشترین بازدید این مجموعه

كشتار شيعيان عراق با تحريك علماي وهابي سعودي
برگزاری گردهمایی بزرگ مسلمانان در فرانسه
گردهمايی قاريان شيعه در شهر «دمام» عربستان
بازیگران هالیوود یک روز مسلمان می شوند!
برگزاری كنفرانس «حضرت محمد(ص) و اتحاد جهانی ...
موسيقيدان صرب به دين اسلام مشرف شد
استاد انصاریان: تقویت اعتقادات دینی و ارتباط با ...
پرپایی نمایشگاه آشنایی با سیره فاطمی در باکو
استاد انصاریان: کمک به بازسازی اعتاب مقدسه موجب ...
استاد انصاریان: امیرالمؤمنین اشجع شجاعان عالم/ ...

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^