فارسی
دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 - الاثنين 11 ذي القعدة 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

منظور از خودشناسى و خودسازى چیست؟

در هر چیزى، شناخت و معرفت مقدّم است، از این رو، خودشناسى یا »معرفت نفس« بر »خودسازى« مقدّم است.به دیگر بیان، انسان مقصودى برتر و فراتر از »خودسازى« و »قرب الى اللَّه« (که هدف نهایى خلقت او است) ندارد اما باید توجه داشت که خودسازى و خودشناسى آن چنان به هم وابسته و در هم تنیده اند که مى توان گفت دو روى یک سکّه اند. خودسازى چیزى جز تلاش براى رشد هر چه بیشتر جهت قرب الى اللَّه نیست و قرب الى اللَّه همواره با معرفت اللَّه قرین است.منظور از خودشناسى این است که انسان در یک نگاه به عظمت آفرینش خویش پى ببرد و به توانایى هاى برتر و استعدادهاى شگفت انگیز و متفاوت اما هماهنگ و هدفمند روح خویش آگاه شود و با چشم تیزبینش، دست قدرتمند حکیم و حسابگر توانا را در آفرینش خویش مشاهده نماید، و از دیدن شگفتى هاى تکوینى اش احساس عزّت و کرامت نفس نماید و خود را در برابر خالقش مسئول و متعهّد بداند و کرامت انسانى خود را با نافرمانى به »نادانى« نرساند.در نگاهى دیگر، به کاستى ها و ضعف ها و محدودیت هایش بنگرد تا از غرور و خود پسندى (که ریشه اکثر گناهان است) به دور ماند، چه این که وقتى به گذشته اش مى نگرد، مى بیند منشأش از نجاست یعنى »منى« است و سرانجامى جز مُردارى گندیده گشتن، نخواهد داشت و در زمان حال، هر آن چه را که بخواهد و اراده کند، برایش میسّر نیست. رزق و روزى، حیات و مرگش به مشیّت و اراده حق تعالى بستگى دارد. چنین نگاهى به »خویشتن« باعث مى شود از عصیان و نافرمانى دورى کند و به خودسازى و تهذیب نفس رو آورد.
خودسازى
انسان وقتى خود را شناخت، شوق تحصیل کمالات و تزکیه نفس در او جوانه مى زند و مى کوشد رذایل اخلاقى را از نفس خویش دور گرداند. منظور از خودسازى و به طور کلى پرداختن به خویش، شکل دادن و جهت بخشیدن به فعالیت هاى حیاتى و تصحیح انگیزه ها و در نظر گرفتن مقصد نهایى و جهت گیرى فعالیت ها براى خداوند است... شخصى که در اندیشه خودسازى واصلاح نفس خویش است، باید بیاموزد که »چگونه کوشش هاى علمى و عملى خود را تنظیم کند« تا در رسیدن به کمال حقیقى و رستگارى مؤثر باشد.
خودسازى از منظر علماى اخلاق
علماى اخلاق، صفات روحى و نفسانى انسان را به دو دسته فطرى و طبیعى، دوم: اکتسابى و اختیارى، تقسیم نموده اند.صفات فطرى به مجموعه غرایز و احساسات و استعدادهایى اطلاق مى شود که هنگام آفرینش در طبیعت انسان قرار داده شده و اختیار و عمل در به دست آوردن آن هیچ گونه دخالتى ندارد مانند حس خداجویى، خداگرایى، کمال طلبى، کنجکاوى، استقلال طلبى و نیروى عقل و غریزه.صفات اکتسابى، در مقام عمل و اختیار به تدریج براى انسان حاصل مى شود.خودسازى، به کارگیرى استعدادهاى فطرى و صفات روحى خدادادى است، در مسیرى که شایسته مقام انسانیت و هدف آفرینش باشد. در این صورت آن صفات را »ملکات، فضایل و مکارم اخلاق« مى نامند.اگر استعدادهاى فطرى در مسیر »فجور« به فعلیت برسد، اگر چه به ظاهر و از دید زیست شناسان، چنین فردى انسان است، لیکن از دید علماى اخلاق و در جهان بینى الهى، موجود »مسخ« شده اى است که ماهیّتاصلى خود را از کف داده است.بنابراین، خودسازى یعنى تلاش براى رهایى از رذایل اخلاقى و آراستن خویشتن به محاسن اخلاق - به قصد جلب رضایت - حق تعالى و تقرّب به ذات او.خودسازى با تهذیب نفس و تزکیه روح نیازمند ریاضت هاى علمى و عملى بسیارى است و داراى درجات و مراتب است.

 

0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

وجه تمایز شیعه و اشاعره و معتزله در چه بوده است؟
در این فراز دعای کمیل"اللهم اغفرلی الذنوب التی ...
تفاوت راه فلاسفه و عرفا در چيست؟
آیا انسان پس از مرگ می‌تواند از عالم دنیا با خبر ...
به چه دلیل تنها اسلام دین حق است و سایر ادیان باطل ...
در شب اوّل قبر چه اتّفاقاتی رخ می‌دهد؟
ندای «هل من ناصر ینصرنی» را چه کسی و چگونه پاسخ ...
چرا سوره «الرحمن» را عروس قرآن می‌گویند؟
اهل بیت در قرآن
سوء ظن به خود و حسن ظن به ديگران يعني چه؟

بیشترین بازدید این مجموعه

با وجود آیاتی مانند «ایاک نعبد و ایاک نستعین» چرا ...
طبق حدیث، کسی که حضرت معصومه(س) را زیارت کند بهشت ...
مدت چند سال است كه هر چه دعا ميكنم به اجابت ...
تفاوت كمال جويي انسان و برتري جويي حيوانات در ...
چگونه همیشه یاد خدا باشیم؟
آیا نام تنها دختر امام رضا علیه السلام عایشه است؟
علت شهادت برخی از امامان توسط همسرانشان چیست؟
راه ترک خودارضایی ( استمنا ) چیست؟
چرا سگ نجس است و نمی‌توان آن را درخانه نگه داشت؟
منظور از موت اختیاری، موت أحمر و موت أبیض چیست؟

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^