فارسی
جمعه 07 ارديبهشت 1403 - الجمعة 16 شوال 1445
قرآن کریم مفاتیح الجنان نهج البلاغه صحیفه سجادیه
0
نفر 0

رزق و روزى معلول ربوبيت حضرت حق

رزق و روزى معلول ربوبيت حضرت حق

 

منابع :
کتاب : تفسير حكيم جلد یک
نوشته : استاد حسین انصاریان

 

رزق و روزى معلول ربوبيت حضرت حق است‌

خورشيد بر سطح درياها مى‌تابد، از روى سطح آب بخار به طرف بالا حركت مى‌كند، در فاصله‌اى معين ميان هوا و زمين ابر تشكيل مى‌شود، پس از فعل و انفعالات شگفت‌آور، ابرها به صورت منابعى عظيم از برف و تگرگ و باران در مى‌آيد، سپس به اذن حضرت او كه مالك آسمان‌ها و زمين و هر چه ميان آنهاست، برف و باران بر زمين مى‌بارد، و همه مواد حياتى و غذائى پس از باريدن برف و باران در كره زمين فراهم مى‌گردد.

وَ أَنْزَلْنا مِنَ الْمُعْصِراتِ ماءً ثَجَّاجاً، لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ نَباتاً، وَ جَنَّاتٍ أَلْفافاً: «1»

و از ابرهاى متراكم و باران زا، آبى ريزان نازل كرديم، تا به وسيله آن دانه و گياه برويانيم، و باغ‌هائى از درختان به هم پيچيده و انبوه بيرون آوريم.

أَمَّنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ أَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَنْبَتْنا بِهِ حَدائِقَ ذاتَ بَهْجَةٍ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَها ..... «2»

(آيا معبودانى كه به جهل و نادانى انتخاب كرده‌ايد نقشى در زندگى شما دارند) يا آن كه آسمان‌ها و زمين را آفريد، و به سود شما از آسمان آبى نازل كرد كه به وسيله آن باغ‌هائى شاداب و با طراوت رويانديم، كه از عهده شما بر نمى‌آيد درختى از آن باغ را برويانيد!

آيا در حوصله و قدرت كسى هست كه فعل و انفعالات سه ماهه بهار و سه ماهه تابستان را حساب كند، و ميلياردها حادثه پر فايده‌اى را كه در بستر طبيعت به جريان مى‌افتد تا حبه‌ها و حصه‌ها و دانه‌هاى نباتى پس از باران آسمانى سر از زمين بيرون آورد، و هر يك تبديل به ده‌ها و صدها و هزارها مثل خود شود، تجزيه و تحليل كند؟!

ما دورنمائى از جهان طبيعت را كه گوشه‌اى از آن آسمان و زمين است مشاهده مى‌كنيم كه بر اثر هميارى و همبستگى عناصر غير قابل شماره در اين آسمان و زمين دانه‌ها و نباتات و محصولات و ثمرات پس از رشد لازم در اختيار ما قرار مى‌گيرند، و ما از آنها براى حفظ حيات و تداوم آن بهره مى‌گيريم.

اگر به دقت بنگريم به اين حقيقت كه قرآن مجيد هم گوياى آن است پى مى‌بريم كه همه اين امور جلوه مالكيت و توجه تربيتى حضرت رب العزّه در پهن دشت هستى است و اگر يك لحظه اين توجه تربيت تكوينى را از سفره طبيعت باز دارد، خيمه حيات سرنگون مى‌شود، و بساط زندگى موجودات زنده بر باد مى‌رود، و سطح كره خاك به گورستانى خاموش كه در هر گوشه‌اش مليون‌ها مرده متعفن افتاده تبديل مى‌گردد!!

قرآن مجيد درباره‌ى رزق و روزى با توجه به سطور گذشته مى‌فرمايد:

وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ فَوَ رَبِّ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ ما أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ‌ «3»

رزق و روزى شما و آنچه به آن وعده داده مى‌شويد در آسمان است.

پس سوگند به مالك و مدبّر آسمان و زمين كه آنچه را كه وعده داده مى‌شويد يقينى و درست است، همان‌گونه كه شما هنگام سخن گفتن يقين داريد سخن مى‌گوئيد.

 

كثرت مشرق‌ها و مغرب‌ها جلوه ربوبيت است.

مالك و مدبّر زمين و همه ستارگان آسمانى تدبيرش اقتضا كرد، كه زمين و مجموعه ستارگان را كروى شكل بيافريند و همه آنها را در گردونه دو حركت وضعى و انتقالى قرار دهد، كروى بودن آنها و گردش وضعى‌شان در هر منظومه‌اى به دور خورشيد خاص آن منظومه سبب پديد آمدن مشرق‌ها و مغرب‌ها در هر كره‌اى شد.

قرآن مجيد كه ابتداى نزولش در مكه بود، سرزمينى كه به خاطر سايه ظلمانى بى‌سوادى يك خواننده و يك نويسنده نداشت در يك آيه به اين پديده طبيعى يعنى مشارق و مغارب هر كره‌اى با اتصالش به ذكر ربّ اشاره كرد، كه بايد آن را جزء معجزات علمى اين كتاب به حساب آوريم.

فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنَّا لَقادِرُونَ‌ «4»

به مالك و مدبر مشارق ومغارب سوگند كه ما (بر هر كارى) توانائيم.

 

پی نوشت ها:

 

______________________________

 

(1)- نبأ، 14- 16.

(2)- نمل، 60.

(3)- ذاريات، 22- 23.

(4)- معارج، 40.

 

 


منبع : پایگاه عرفان
0
0% (نفر 0)
 
نظر شما در مورد این مطلب ؟
 
امتیاز شما به این مطلب ؟
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی:

آخرین مطالب

راه های مبارزه با نفس
احادیث حضرت معصومه سلام الله علیها
سفارش امام حسن عسکری (ع) به شیعیان
كظم غيظ
قناعت گنج بی پایان!!
روحی که در دو جسم وارد می شود !!
سجایای اخلاقی معمار الغدیر!
آب زنید راه را/ به پاسداشت ورود حضرت معصومه(س) به ...
روزه ی این 3 روز ماه رجب را از دست ندهید!
محاصره اش کرده بودند

بیشترین بازدید این مجموعه

جلوه هاى فضيلت در خانواده
علائم ظهور ؛صیحه آسمانی
حکومت حضرت مهدی علیه السلام تنها حکومت واحد جهانی
فلسفه گریه بر امام حسین(ع)
مردان بی ادعا
فروش سرمايه وجود انسانى به كفر
بهترین رهبر دنیا، در پوششی پشمینه!
افزایش رزق و روزی با نسخه‌ امام جواد (ع)
جهان در شب ولادت پیامبر رحمت(ص)
متن دعای معراج + ترجمه

 
نظرات کاربر

پر بازدید ترین مطالب سال
پر بازدید ترین مطالب ماه
پر بازدید ترین مطالب روز



گزارش خطا  

^